Collectieve ervaringen met onze ISF calibraties.....

Started by J.A.F._Doorhof, December 12, 2002, 14:11:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

#925
hi
Ik reageer niet als kritiek :)
Ik geef alleen aan dat als de opties er zijn voor cms dat in een calibratie ook meegenomen moet worden
De eerste series van Epson hadden een wat vreemde aanpak het was of de grayscale of het cms. Dat is in min optiek fout en de nieuwe series kunnen ook allebei.

Als het goed is zijn al onze projectoren dan ook op zowel grayscale als cms gecalibreerd als beide mogelijk zijn. Vandaar mijn aanvulling over dit deel. That's all ;)

Moet daar wel bij aanvullen dat sommige cms systemen vreemde artifacts opwekken maar gelukkig word dat tegen woordig steeds beter bij veel Sony projectoren was het BV het beste om alleen de seconderies aan te passen anders kwam er een vreemde drift in bepaalde kleuren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

audiofool

Gister avond bij itc aangekome na 2,5 uur rijden

om de pioneer krl 46v en het philips type(?) te laten calibreren
nou wij zijn zeer tevreden over de schermen
meer diepte,echtere kleuren,meer contrast kortom gewoon een stuk beter als van tevoren
wij willen frank nogmaals bedanken
en succes te wensen met de calibraties,etc

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Willem E

Ik ben vrijdagavond naar Frank geweest met mijn Philips 32PW9551 CRT. Onder het genot van een lekker bakkie koffie heeft Frank zijn kunsten vertoond. Het resultaat.. wat een verschrikking  >:( Ik kan geen film meer zien, ik zit alleen maar te kijken naar de details die ik voorheen niet zag. Alle info die ik op dit forum had gelezen kon mij niet voorbereiden op het resultaat.

Ik heb er ondertussen al 5 verschillende dvd's op gekeken en de één is nog mooier dan de ander. Zoals al eerder is gezegd, Finding Nemo, waarin de vissen lichtgeven zonder 'overstraald' te zijn. Maar ook normale speelfilms waarin de kleuren sprankelen. Mensen die al naar een gecalibreerde weergever kijken weten wat ik bedoel. Anderen zullen misschien denken, weer een wonderolie aanhanger ;)

Frank, hartelijk bedankt en tot de volgende keer. Btw, de color spyder die je mij liet zien, is die te gebruiken bij een multimonitor opstelling?

J.A.F._Doorhof

Jammer genoeg staat windows maar 1 kleurprofiel toe op dit moment.
Een mac werkt het wel op 2 schermen.

Schrok even van de eerste zin, maar dat kwam gelukkig weer goed :D

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

W. Bouma

Hoi Frank !

Vorige week dinsdag middag was je bij mij in C'cum langs geweest voor de calibratie. Ik vindt het een enorm verschil, maar ik moet toch zeggen dat ik "gewone" TV behoorlijk minder vindt. Dat ligt natuurlijk voor een groot deel aan de TV-zenders, die lijkt het wel, zelf zonder gecalibreerde schermen werken en daardoor erg belabberde kleuren doorsturen (of bijv. NTSC Rec.709 ongematrixed doorsturen naar de ontvanger, zonder eerst om te zetten naar PAL BT.601). Ik heb de instelling voor contrast en kleur een klein stukkie lager gezet om een en ander beter te laten lijken op de kleuren die ik zie bij Blu-ray's.

Want die zien er na calibratie prima uit, alleen kwam ik er pas een uur nadat jij vertrok achter dat de blu-ray speler niet in zijn "standaard" / "neutrale" instelling stond. De instelling voor "gamma" stond op +1. Wellicht dat dat de grote hoeveelheid groen verklaarde die jij zag bij je oorspronkelijke basis-meting. Kan het overigens kwaad, dat ik vergeten was dat ik die instelling had gedaan voordat je kwam (ik was het echt helemaal vergeten dat de gamma op +1 stond) ?

Ik laat de gamma-instelling nu maar gewoon op die "+1"-stand staan, dat is immers de stand waarin je hem hebt afgesteld. En ik geniet erg van het afgestelde beeld. Echt een stuk aangenamer en ronduit, het beste woord zou realistischer zijn, dan voordien.

Voor jouw beeld/herinnering;
Ik had een Panasonic 42PZ85, gekoppeld aan een Panasonic DPM-DB30 blu-ray speler via een Onkyo TX-SR875 *(UK-Editie).

J.A.F._Doorhof

+1 is correct voor de gamma van de speler.
De REC709 gebruikt een andere gamma dan SD materiaal.
Het toestel zelf gebruikt een 2.25 gamma bij panasonic voor BD en REC709 willen we liever rond de 2.3-2.4 zitten.

Nederlandse zenders zijn een absolute ramp inderdaad.
Pak zenders van de BBC/DLD/Belgie/NGC/Discovery etc. en het is wel goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Job


Willem E

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  1, 2009, 22:43:21
Schrok even van de eerste zin, maar dat kwam gelukkig weer goed :D

Die eerste zin was om even de aandacht te krijgen :) Ik ben blij dat het gelukt is. Om mogelijke misverstanden te voorkomen, ik ben echt helemaal gelukkig met de resultaten.

Jammer dat Windows (nog) niet overweg kan met meerdere kleurprofielen, misschien dat deze optie wel in Windows 7 te vinden is. Ik zal van de week eens kijken.

Snowmaster

#934
Quote from: J.A.F._Doorhof on March  2, 2009, 10:33:42
Nederlandse zenders zijn een absolute ramp inderdaad.

Dit overkomt je niet vaak, zo'n "te kort door de bocht" uitspraak in je eigen topic  ;).

Bij mij zit er geen zichtbaar (groot) kleurverschil tussen Nederlandse en overige zenders. Er is ook geen (groot) verschil zichtbaar tussen Blu Ray en DVD kleurweergave op mijn scherm.  Wel zit er verschil in opnames, bewerking etc.
NOS en KRO opnames zijn meestal van erg grote kwaliteit en maken een natuurgetrouwe indruk, net als de Duitse zenders ARD, ZDF etc. 
Natuurlijk moet je je indruk niet baseren op speelfilms, want ik zie zelden of nooit onbewerkte films. Daarom baseer ik mijn indruk liever op op Nederlandse en Duitse buitenopnames en die zijn mooier en  beter op een gecalibreerd dan een ongecalibreerd scherm.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

J.A.F._Doorhof

Inderdaad ik moet dit nuanceren.
Bij de schotel zie ik ook weinig verkeerd, digitene vaak wel en digitale kabel verschilt het per maatschappij.
En sommige zenders doen het gewoon goed.

Dus was wat te kort :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

JAB

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  2, 2009, 10:33:42
De REC709 gebruikt een andere gamma dan SD materiaal.
Is dit zo?  En waarom dan?

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  2, 2009, 10:33:42
Het toestel zelf gebruikt een 2.25 gamma bij panasonic voor BD en REC709 willen we liever rond de 2.3-2.4 zitten.
Ik dacht dat de Panasonic plasma schermen eerder een gammacurve hebben van 2.0-2.1.

Volgens mij is gamma 2.2 de gehanteerde ideale waarde en norm.
Een gamma van 2.4 geeft een erg donker beeld en is alleen toe te passen in een perfect verduisterde ruimte, anders zie je helemaal geen details meer in de donkere beelden.

J.A.F._Doorhof

#937
@JAB,
De REC709 kleurendriehoek heeft aan de onderkant van de gamma curve een stukje linear lopen vandaar dat daarvoor vaak de 2.3-2.4 gamma gebruikt word.
Bij SD materiaal gebeurt dit niet en gebruiken we vaak de 2.2 gamma.

Als ik de panasonics meet varieren ze tussen de 2.14 en 2.24 en bij panasonic is dit niet aan te passen en dus zul je het moeten accepteren.

Zie vooral sectie 5.4 van dit document.
http://www.ebu.ch/CMSimages/en/tec_doc_t3320-2008_tcm6-50985.pdf

Tijdje geleden heb ik dit gezien en ben daar mee bezig gegaan en ben het in principe eens met de ervaringen die ik heb op dit moment met de verschillende gamma's.
Bij mijn CRT was ik trouwens een grote voorstander van 2.2 gamma en probeerde ik dit ook altijd te bereiken.
Met de digitale projectoren moet ik gewoon daarvan terugkomen en helemaal bij de units met de grotere kleurspaces (REC709) vind ik simpelweg de 2.3 gamma ideaal.
Bij de JVC HD750 zit daar alleen een MAAR aan, ik gebruik daar een gamma setting die verloopt als 2.2 maar aan de onderkant recht doorloopt.
Je zult merken dat per weergever er kleine aanpassingen gedaan worden/concessies als je dat woord beter vind :D

Uiteindelijk gaat het om een goede weergave van het bron materiaal en niet alle projectoren hebben de perfecte kleurendriehoek/schaduw detailiring of contrast ratio om de IDEALE gamma te gebruiken.
Feitelijk is het in de praktijk zo dat een gamma tussen de 2.14 en 2.35 vaak voorkomt in verschillende situaties en verschillende displays.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

W. Bouma

Nou, weer een week langer naar de gecalibreerde TV gekeken. Ook de BD speler weer op +1 gamma gezet. En ik moet zeggen, prima; Ik ben er erg tevreden mee, de calibratie heeft ervoor gezorgd dat je veel meer ziet ... Wat ik eerder schreef, het komt gewoonweg realistischer en/of natuurlijker over.

Gewone NL TV (met name de commerciëlen) blijft soms dramatisch, maar daar kan ik mee leven (kijk gewoon niet  :tongue2: ). Nu langzaam aan kijken voor digitale HD TV.

Bedankt, van een tevreden klant.

W. Bouma

jasjenl

Frank, wat zijn eigenlijk jouw ervaringen mbt het calibreren van Sharp LCD's? Ik hoor jou over het algemeen vooral lovende woorden uiten over Samsung als het om LCD's gaat, maar ik hoor van anderen dat ze Sharp juist weer wat hoger inschatten, mede omdat hun panelen ook gebruikt worden door merken als Pioneer en Loewe. Wat is jouw mening over Sharp?
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

Sharp heeft op zich leuke toestellen maar ik schat de samsung serie gewoon hoger in, vooral degene met de LED backlights.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Geert

Vorige week een Loewe Mimo door Frank laten calibreren. Toen ik mijn vriendin verteld had dat we de beeldgod  :smile: van het ht forum op bezoek zouden krijgen was ze benieuwd of ze hier veel van zou kunnen zien. Ze had, en ik eigenlijk ook wel een beetje het idee, dat het toestel al redelijk goed stond afgesteld. Gezien echter mijn vorige ervaring met een Loewe Vitros die door Frank tot grote tevredenheid was gecalibreerd, besloten om ook dit toestel door Frank te laten calibreren. Ook in dit geval is het eindresultaat opmerkelijk en die mening ben zowel ik als mijn vriendin toegedaan. Kortom ik kan het iedereen aanbevelen en dit zal voor mij niet de laatste keer zijn dat ik een beroep op Frank zal doen.
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

Upper

Hoi Frank,

2 weken terug ben jij bij mij langsgeweest in Haarlem voor een calibratie. Ik moet zeggen dat ik erg blij ben met het resultaat. Alles komt gewoon meer naar voren. Het eerste wat mijn vriendin zei toen ze de tv zag was dat alles zo goed helder was.
Afgelopen week had ik hier iemand over de vloer en die was versteld van de kwaliteit van de tv. Heeft wel een aantal malen gezegd dat het beeld zo mooi was :smile:

Al met al, hier ook weer een tevreden klant.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

marcomolhoek

Hallo

Ik heb een Marantz 42" lcd, en Samsung 42" lcd en een PT-AE3000 beamer, als ik deze allemaal wil laten calibreren, kost dat dan. Woon in drachten.
Marantz 42" LCD - Panasonic PT-AE3000E - Bryston SP1.7 - Bryston 4B SST 2x - Bryston 3B SST - Rell Subwoofer - T+A - Piega Center - Projecta 240 HC - T+A TCI 2 E - T+A TAL X2.

AllStar

Quote from: marcomolhoek on March 29, 2009, 09:25:31
Hallo

Ik heb een Marantz 42" lcd, en Samsung 42" lcd en een PT-AE3000 beamer, als ik deze allemaal wil laten calibreren, kost dat dan. Woon in drachten.

http://www.isfcalibraties.nl/page5/page5.html ;)

marcomolhoek

Marantz 42" LCD - Panasonic PT-AE3000E - Bryston SP1.7 - Bryston 4B SST 2x - Bryston 3B SST - Rell Subwoofer - T+A - Piega Center - Projecta 240 HC - T+A TCI 2 E - T+A TAL X2.

J.A.F._Doorhof

Hi,
Voor de tours zitten we al aan de onderkant van wat we moeten vragen, vandaar de eerste 200,00 en daarna 100,00 per unit.
Lager kan ik gewoon niet gaan, sorry.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

marcomolhoek

Dat valt mee dan toch, als ik het goed begrijp is het dus 400 euro voor drie items? Wanneer zitten jullie in Drachten en omgeving?
Marantz 42" LCD - Panasonic PT-AE3000E - Bryston SP1.7 - Bryston 4B SST 2x - Bryston 3B SST - Rell Subwoofer - T+A - Piega Center - Projecta 240 HC - T+A TCI 2 E - T+A TAL X2.

J.A.F._Doorhof

Drachten kan op afspraak voor 3 items.
Het is niet al te ver weg voor me.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Onze vlag is blauw, wit en:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview