Collectieve ervaringen met onze ISF calibraties.....

Started by J.A.F._Doorhof, December 12, 2002, 14:11:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Hij kan zeer nauwkeurig gekalibreerd worden als hij een 10 punts optie heeft (wat sommige inderdaad hebben).

De dag en nacht stand is een "beetje" een wassen neus.
Op de dag stand worden vaak concessies gedaan voor wat meer lightoutput terwijl de nachtstand eigenlijk de perfecte calibratie is, ik raadt meestal aan (als die optie er niet is) om bv overdags bepaalde instellingen iets hoger te zetten of de ECO stand bv uit, of paneel helderheid etc.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Aeron

Goed om te horen!
Wat ik eigenlijk bedoel is dat er, na het aanzetten van dese optie in het service menu, er naast de standaard modes (dynamisch, standaard, natural en movie) nog 2 modes bij worden gezet in het tv menu, namelijk day/night. Deze zouden dan apart te calibreren zijn.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Snowmaster

Quote from: Aeron on June 25, 2014, 14:54:47
Goed om te horen!
Wat ik eigenlijk bedoel is dat er, na het aanzetten van dese optie in het service menu, er naast de standaard modes (dynamisch, standaard, natural en movie) nog 2 modes bij worden gezet in het tv menu, namelijk day/night. Deze zouden dan apart te calibreren zijn.

Klinkt als de oude Pioneer Kuro settings.  Sinds wanneer heeft Panasonic dit?

Ben nl. zelf op zoek naar iets anders en die moet natuurlijk ook weer gecalibreerd worden.
Bij mij zijn ook meerdere modussen gecalibreerd, maar in de praktijk gebruik je er maar eentje.
Frank kan zo de beste uitkiezen.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

JaKe

Op 3 juni kwam Frank tijdens de Friesland/Groningen tour mijn Panasonic 50VT30 kalibreren. Na wat opstartproblemen met de laptop/kalibratie software (Windows  :-X ) verliep de (bijna) volledig automatische kalibratie goed. Na de automatische kalibratie heeft Frank handmatig de overgebleven kleurfoutjes weggewerkt. Hoewel Frank door een uitgelopen kalibratie bij een vorige klant aan de late kant was, nam hij toch alle tijd voor mijn TV. Tijdens de kalibratie wist Frank veel te vertellen en uit te leggen over de (kalibratie)techniek en de verschillende schermeigenschappen met hun invloeden op de kijkervaring. Het was erg interessant en leuk om te zien hoe tijdens de kalibratie de kleurfouten automatisch werden gecorrigeerd.

Na de kalibratie heb ik helaas nog niet veel tijd gehad om van mijn gekalibreerde plasma TV te genieten. Maar de eerste indrukken zijn erg positief. Het beeld is rustiger, de kleuren ogen natuurlijker en er is (veel) meer detail in donkere scenes te zien. (Game of Thrones  :worship: ) Mijn broertje, die meer van mijn TV gebruik maakt dan mijzelf, was voor de kalibratie enigszins sceptisch/kritisch. Maar na de kalibratie was ook hij erg positief, en benoemde ook bovenstaande verbeteringen.

Ik heb in het begin erg getwijfeld om me voor de tour in te schrijven omdat het niet goedkoop is. Mijn plasma van de muur halen en vervoeren naar Emmeloord had ik echter ook niet veel zin in. Achteraf ben ik toch blij dat ik me heb ingeschreven en ik hoop nog lang van alle verbeterde visuele prestaties te kunnen genieten!   :smile:

Bedankt Frank voor jou service!

larsonator

25 juni ben ik met mijn Epson TW5500 naar Emmeloord gereden om deze te laten calibreren door Frank.
Ik ging er naartoe met weinig verwachtingen. Dit kwam mede door de vele verschillende meningen die ik her- en der hoor en lees over calibraties (lees: het zou onnodig zijn, het beeld zou slechter worden enz...)

Frank heeft de beamer onder handen genomen met daarbij de nodige uitleg (wat veel duidelijk maakte voor mij als color-noob :) ) en ik ben daarna nieuwsgierig naar huis gereden. De dagen daarna ben ik eens gaan ''testen''. Ik moest de eerste paar films/scenes echt wennen aan de kleuren, maar zag wel iets wat ik niet direct kon plaatsen.... Wat bleek, na wat meer testen/kijken van, voor mij bekende (demo)scenes zag ik veel meer detail(!) in de donkere scenes. Ook de kleuren gingen me beter bevallen, vooral omdat de Skin-tones vele malen realistischer waren. Zo ook de ''echtheid'' van de overig kleuren.

Al met al is het een goede keuze geweest om de calibratie uit te laten voeren. Nu weet ik hoe de Epson TW5500 er écht uit kan zien!

Ik wil Frank dan ook bedanken voor de service en goede uitleg.
Tot de volgende calibratie ;)

J.A.F._Doorhof

Graag gedaan.
Mensen die zeggen dat de calibratie het beeld slechter maken hebben hem waarschijnlijk niet hier laten doen :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Paul Tilburgs

Hoi Frank,

afgelopen dinsdag (15/7) heb je mijn Panasonic (plasma) VT60 gecalibreerd en ik ben er superblij mee: kleuren zijn beter, meer details in de donkere partijen en zoals je al zei, rustiger beeld. En daarnaast petje af voor je geduldige en duidelijke uitleg, die je inmiddels al wel duizend keer gegeven zult hebben, maar dat was niet te merken....  :)

Bedankt,
Paul.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

daffie82

#1409
Op 21-10-2013 kwam Frank mijn P50GT60 van Panasonic kalibreren.
Beetje laat deze review, maar wil toch ook bij deze mijn ervaringen melden :

Frank weet duidelijk waar hij over praat, dat valt niet te betwijfelen.
Ik denk echter dat je niet secuur/correct genoeg bent in je kalibratie waardoor er fouten gebeuren.
Zoals ik toen ook een dag later via de mail aan je gemeld had, stond de helderheid veel te hoog. Dat is een fout die niet mag gebeuren.
Ook kalibreer je gamma niet, dat had je op voorhand aan me moeten melden. Mag voor de prijs er wel bij zijn vind ik.
En ook de gamma waarde na kalibratie van 2.12 vind ik aan de lage kant bij vooral 's avonds kijken.
Het beeld is uiteraard beter, valt niet te betwisten. Kleuren zijn ook natuurlijker.
Als ik echter grayscale schermen (full screens per 5%) bekijk op mijn AVSHD disc via mijn bluray (Oppo) dan zit er bij de meeste grayscales te veel groene/rode/bruine kleuren in, wat wijst op te fel trekken bij de 10 punts kalibratie. Ook het near black zit redelijk vol met roodzweem.
Prijs/kwaliteit kan dus wel beter. Misschien te veel mensen op 1 dag willen doen?

PS : de marantz die het wit clipt heb ik al lang buiten "geshot" en vervangen door een Oppo.
Die aparte settings op de marantz zijn dus nu weg en helderheid / contrast heb ik zelf terug aangepast via de AVSHD schermen. Deze 2 settings hebben immers geen invloed op de rest van de kalibratie.
Panasonic TX-P50GT60 / Marantz SR5004 / 4 x KEF HTS 3001 SE (front + rear) + HTC 3001 SE (centre) + REL T-9 sub / Oppo BDP-103EU (MultiRegion+MultiZone) / DUNE HD SMART H1

J.A.F._Doorhof

Hi,
Bij de panasonics word de gamma wel degelijk meegenomen, zowel in de autocal en normale calibratie dus dat is apart. De waarde van de gamma op papier kan inderdaad afwijken, je moet naar de curve kijken, die moet zo strak mogelijk langs de originele lijn lopen, bij bepaalde panasonics zit er echter een dpi rond de 80-90 IRE waardoor je een afwijkende waarde krijgt terwijl het verloop wel klopt.

De helderheid is wat anders, dat mag inderdaad niet gebeuren, het is alleen moeilijk voor me in te schatten wat daar fout is gegaan, ik ben zeer nauwkeurig bij de calibraties en kijk eigenlijk nooit naar de tijd, als het 2 uur duurt dan duurt het 2 uur dus het is zeker niet zo dat ik teveel op een dag doe, we proberen er nooit meer dan 3-4 te plannen en dat betekend dat ik ruim de tijd heb.

De helderheid moet je goed checken aan de hand van een plunge, hou in de gaten dat de 3e balk net wel/niet zichtbaar is, voor veel mensen is dit in het begin wat vreemd, het zwart is inderdaad minder zwart maar je krijgt wel de juiste hoeveelheid schaduw detail te zien, draai je de brightness 2-3 punten terug dan ben je dat kwijt maar is het zwart wel zwarter. Bij crts was dit al een normaal verschijnsel, bij de crt projectoren was het vaak zo dat we het zwart zo afstellen dat als je 1 klik lager gaat je tegen het minimale zwart aanzit, met andere woorden, volgens sommige staat de brightness 1 klik te hoog.

De 10 punts calibratie gebruik ik zo min mogelijk, ik doe eerst alles met de 2 punts, en alleen als dat niet voldoende is (afwijkingen boven de 2-3%) dan pak ik de 10 punts, dus daar kan die kleurzweem bijna niet vandaan komen, check daarvoor aub alle extra features of deze uit staan, en dan ook vooral de noise reductie, die moet volledig uit staan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Even over gamma.
Ditzelfde fenomeen zie je bij toestellen met local dimming of autocontrast dat niet bij te stellen is, bij projectoren bv schakelen we het uit bij de calibratie en doen een correctie voor als de Iris aangaat. Dit is echter bijna onmogelijk aangezien de gamma curve erg beïnvloed word door de local dimming, Iris en andere "enhancements" vaak probeer ik daarom een goed gemiddelde te krijgen, als een toestel net uit is meet ik verschillende scenario's met bv fullscreen white en kleinere vlakken en zelfs een 10 staps grayramp waarbij ik de analyzer verplaats. Uiteindelijk is de meting nooit gelijk en perfect op alle patronen (tenzij je alles dus uit kan zetten). Vandaar dat de gamma op het rapport dus bij bepaalde toestellen inderdaad afwijkt van 2.2-2.4 maar vertrouw me dat ik altijd mijn best doe om hem zo goed mogelijk voor dat toestel en de omgeving te krijgen ;)

Een meting zegt veel maar de enkele getalletjes en grafieken zeggen niet alles ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

daffie82

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 24, 2014, 23:10:07
Hi,
Bij de panasonics word de gamma wel degelijk meegenomen, zowel in de autocal en normale calibratie dus dat is apart. De waarde van de gamma op papier kan inderdaad afwijken, je moet naar de curve kijken, die moet zo strak mogelijk langs de originele lijn lopen, bij bepaalde panasonics zit er echter een dpi rond de 80-90 IRE waardoor je een afwijkende waarde krijgt terwijl het verloop wel klopt.

De helderheid is wat anders, dat mag inderdaad niet gebeuren, het is alleen moeilijk voor me in te schatten wat daar fout is gegaan, ik ben zeer nauwkeurig bij de calibraties en kijk eigenlijk nooit naar de tijd, als het 2 uur duurt dan duurt het 2 uur dus het is zeker niet zo dat ik teveel op een dag doe, we proberen er nooit meer dan 3-4 te plannen en dat betekend dat ik ruim de tijd heb.

De helderheid moet je goed checken aan de hand van een plunge, hou in de gaten dat de 3e balk net wel/niet zichtbaar is, voor veel mensen is dit in het begin wat vreemd, het zwart is inderdaad minder zwart maar je krijgt wel de juiste hoeveelheid schaduw detail te zien, draai je de brightness 2-3 punten terug dan ben je dat kwijt maar is het zwart wel zwarter. Bij crts was dit al een normaal verschijnsel, bij de crt projectoren was het vaak zo dat we het zwart zo afstellen dat als je 1 klik lager gaat je tegen het minimale zwart aanzit, met andere woorden, volgens sommige staat de brightness 1 klik te hoog.

De 10 punts calibratie gebruik ik zo min mogelijk, ik doe eerst alles met de 2 punts, en alleen als dat niet voldoende is (afwijkingen boven de 2-3%) dan pak ik de 10 punts, dus daar kan die kleurzweem bijna niet vandaan komen, check daarvoor aub alle extra features of deze uit staan, en dan ook vooral de noise reductie, die moet volledig uit staan.

Alle extra features staan uit hoor, 100% zeker. Daar ligt het niet aan. Die roodzweem in near black is er gewoon op de AVSHD testschermen. Alleen als je contrast goed laag zet zie je het minder, maar het is wel degelijk aanwezig. Ook bij real life content (fade to black schermen in The Next Generation Blurays is een goed voorbeeld) is het te zien.

De gamma meegenomen? Waarom staan de "fijnere gamma" instellingen dan allemaal op 0 (standaard)?

Je had die dag trouwens 7 mensen, had je me zelf gezegd.

Als ik naar de gamma lijn kijk op het kalibratierapport zie ik ook een dip tussen 10 en 40 IRE en inderdaad een (kleine) dip op 80-90 IRE.
De dip tussen 10 en 40 IRE is echter veel feller. Op 10 IRE zit het amper boven de 2 en pas rond de 40 IRE zit de lijn op 2.2
Panasonic TX-P50GT60 / Marantz SR5004 / 4 x KEF HTS 3001 SE (front + rear) + HTC 3001 SE (centre) + REL T-9 sub / Oppo BDP-103EU (MultiRegion+MultiZone) / DUNE HD SMART H1

J.A.F._Doorhof

De dip bij 10-40 heeft te maken met de nieuwe gamma metingen http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142863.0 de gamma meting verloopt sowieso niet over het hele gamma op 2.2-2.4 dit verschilt, de gamma is niet linear. De dip bij 80-90 heb ik al uitgelegd.

7 mensen gebeurt alleen in de tours zoals Belgie, daar beginnen we echter ZEER vroeg en eindig ik ook vaak rond 22:00, normaal doe ik er maximaal 3-4 op een dag, maar ik zal nooit iets sneller afmaken dan verantwoord, ik ben zo in staat om na 1 uur een toestel te resetten en overnieuw te beginnen als ik denk dat het beter kan.

Contrast zou geen invloed mogen hebben op alles onder de 40IRE dus dat is zeer vreemd.
Als ik een autocal heb gedaan dan klopt het wel dat bepaalde settings op 0 staan, dit verschilt per toestel, bij sommige zie je wel de settings, bij andere niet.
Heb ik handmatig een calibratie gedaan dan kan dit ook, ik zal alleen maar de gamma aanpassen als ik echt behoorlijke afwijkingen zie, je moet je realiseren dat ELKE aanpassing die je doet bij een 10 punts aanpassing invloed kan hebben op het verloop, met andere woorden je kan artifacts gaan zien, het is niet zo dat je maar straffeloos settings kan aanpassen en dat je daar niets van terug ziet, wat je zelf al aangeeft zie je bij fade to blacks bepaalde verlopen, dit zou nog veel erger worden als je ook op een gamma 10 punts correctie toepast.

Daarnaast is een gamma aanpassing zeer afhankelijk van de kijkomgeving en ik vind het vaak belangrijker om de gamma "in the ballpark" te krijgen en de grayscale en CMS helemaal perfect. De gamma settings van de Panasonic toestellen zijn redelijk conform de nieuwe standaard (snelle rise in het laag) en ik zal daarom niet zo heel snel de punts induiken, bij bepaalde LG toestellen meet ik waardes beneden de 1.7 en dan is het zonder meer de moeite waard om de 10 punts of 2 punts in te gaan.

Bij projectoren krijg je dingen als auto iris die meespelen, aangezien we de metingen doen met de iris uit zul je ook hier een drop zien in de hoge regionen dit omdat zodra de iris aangaat dit gecompenseerd word, een perfecte gamma bij een auto iris projector is sowieso nagenoeg onmogelijk aangezien je nooit weet wat en wanneer de iris oppakt en bij hoeveel procent.

Het is jammer dat je een roodzweem ervaart en ik had graag gezien dat je dit eerder gemeld had zodat ik kon kijken naar een oplossing. Ik wil je alsnog aanbieden om volledig gratis met het toestel naar Emmeloord te komen zodat ik het voor je kan oplossen, of in ieder geval kan kijken of ik het kan verbeteren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

qapla

Op 13 oktober 2013 kwam je onze Panasonic 42gt60 kalibreren. Het was de 4e tv die je bij ons hebt gedaan. De vorige keren, behalve bij een oude Panasonic 37pv70 waren we heel erg tevreden. Ik vond de kleuren voor de kalibratie al heel mooi, maar ik stoorde me behoorlijk aan dfc en onstabiel beeld. Zwart werd soms ineens heel licht. Na veel erover gelezen te hebben, bleek dat aan de gamma te liggen. Ook zou dfc behoorlijk moeten verminderen na een kalibratie.
Je kwam die dag te laat, je had in de file gestaan. We waren de 2e. Kan gebeuren, geen punt. Je deed de meting en zag dat contrast behoorlijk omhoog moest van 60 naar 69. Helderheid moest naar +2. Toen een gamma meting en deze bleek te laag, dus gamma op 2.4. Je hebt toen niet de helderheid en contrast opnieuw nagekeken. Binnen 20 minuten was je klaar en heb je nog even de contrast setting op de Oppo nagekeken. Deze stond op -2 en dat heb je zo gelaten. Een dagstand heb je nog even snel gedaan, omdat ik daar om vroeg. Contrast 70 helderheid op +4. En toen ging je weer. 's avonds gelijk een film gekeken en wij vonden het beeld wel heel donker en ook de dfc was vele malen erger. Helderheid nagekeken en toen bleek dat dit totaal niet klopte. Helderheid moest van +2 naar +10! Ik heb je de volgende dag een mail gestuurd en toen gaf je als antwoord:
Dat is inderdaad apart.
Check het aub met gamma op 2.2. Bij de 60" wil het heel soms voorkomen dat bij 2.4 de helderheid word aangepast in dat gebied. 2.2 geeft rond de 2.15 waar 2.4 rond de 2.27 geeft dus beide mag.

Heb ik gedaan en inderdaad klopte de helderheid op gamma 2.2 wel.
Op het kalibratierapport staat bij gamma 2.2 een gemiddelde gamma van 2.07 en na de kalibratie op gamma 2.4 een gemiddelde gamma van 2.34.
Ik kreeg naar mijn mening het beeld niet goed. Als ik de helderheid naar +10 opschroefde zag ik meer afwijkingen. Het zwart werd roodachtig, meer DFC en het beeld werd er onrustiger van. Op de stand gamma 2.2 was het beeld vaak veel te licht en flets. Contrast naar beneden was het ook niet. Kortom ik bleef klooien en dat is een van de belangrijkste redenen waarom ik een tv laat kalibereren. Om van het geklooi af te zijn. En natuurlijk om de natuurlijke kleuren.
Ik vind dit alles erg jammer. Vooral als je op een Engels forum leest dat de 60 serie wat moeilijker te kalibreren is en daardoor er meer tijd ingestoken moet worden, maar daarna een prachtig plaatje geeft.
Frank je was hier binnen een half uur klaar en naar mijn gevoel heb je het afgeraffeld, omdat je naar de volgende klant moest.

Kortom wij zijn teleurgesteld.



daffie82

#1415
Quote from: J.A.F._Doorhof on July 25, 2014, 09:47:34

Het is jammer dat je een roodzweem ervaart en ik had graag gezien dat je dit eerder gemeld had zodat ik kon kijken naar een oplossing. Ik wil je alsnog aanbieden om volledig gratis met het toestel naar Emmeloord te komen zodat ik het voor je kan oplossen, of in ieder geval kan kijken of ik het kan verbeteren.

Ik heb dit inderdaad niet snel genoeg gemeld, excuses hiervoor. Ik wou me zelf ook eerst wat meer hierin verdiepen en zelf wat dingen uitzoeken. En in combinatie met de te hoge helderheid dacht ik dat dat de enige reden van de roodzweem was.
Bedankt voor je aanbod. Helaas is dit geen optie voor mij, dit is 260km enkele reis...
Als je met een volgende tour nog eens in Limburg bent, hou ik me wel aanbevolen!
Panasonic TX-P50GT60 / Marantz SR5004 / 4 x KEF HTS 3001 SE (front + rear) + HTC 3001 SE (centre) + REL T-9 sub / Oppo BDP-103EU (MultiRegion+MultiZone) / DUNE HD SMART H1

J.A.F._Doorhof

@Qapla,
In 20 minuten kan ik nooit een toestel kalibreren, dat is ook nooit gebeurt, alleen de 2 metingen bij elkaar opgeteld zitten al op 15-20 minuten :-)
Dit kan ik me inderdaad wel herinneren, de gamma hoort bij sommige toestellen op 2.4 en bij andere op 2.2 bij die serie zoals ook aangegeven.
Helderheid op +10 heb ik echter nog niet gezien.

Zover ik weet was je na de aanpassing die ik doorgegeven had tevreden met het beeld, als dat niet zo is moet je dat melden en dan kan ik hem of een keer opnieuw doen binnen een tour of in Emmeloord, helemaal als dit al binnen een week gemeld word, nu is het bijna een jaar later. Ik volg altijd op als iemand een vraag heeft en heb dit bij jullie ook gedaan, als ik daarna het akkoord krijg dan is de zaak voor mij verder opgelost, ben je dan nog niet tevreden dan is het een hele simpele zaak van dat ik ten alle tijden een oplossing voor je zoek. Maar nogmaals ik moet het dan wel weten.

Contrast op de OPPO hoort op -2 te staan, op 0 clipped hij het beeld boven de 90IRE.

Dagstanden kalibreer ik feitelijk inderdaad nagenoeg nooit, ik probeer in de gekalibreerde stand alles uit het toestel te halen, als ik een dagstand moet aanmaken is dit in feite alleen een kleine aanpassing aan de brightness of het verlies aan schaduw detail op te vangen van invallend licht, dit is dus niet een volledig nieuwe calibratie, alleen bij panelen met een backlight is het nodig om ook even de grayscale/gamma/CMS te checken, maar vaak mist het bij dit soort toestellen om 2 verschillende memories aan te maken, tenzij het toestel een Pro 1 en Pro 2 stand heeft (zoals bepaalde Panasonic displays).

DFC zal ik nooit gezegd hebben dat dit verminderd na een calibratie, dit is een "feature" in een toestel, en komt overeen met vragen of ik backlight bleeding kan oplossen met een calibratie, dat is gewoon niet mogelijk, wel is het zo dat in 90% van de gevallen bepaalde artifacts ENORM verminderd worden waardoor ze niet meer opvallen. Maar ik kan nooit een DFC probleem oplossen als het niet uitgezet kan worden jammer genoeg (was het maar waar).

We gaan voor 100% tevredenheid zoals je ziet in deze thread het is apart dat er ineens 2 panasonics uit 2013 nu ineens naar boven komen, ook voor jullie geldt dat als je langs kan komen in Emmeloord ik de calibratie volledig gratis zal nakijken en eventueel zal aanpassen, sowieso zal er een verloop zijn na bijna een jaar, het ISF schrijft voor elke 10-12 maanden een hercalibratie te laten doen, zelf hou ik vaak anderhalf tot 2 jaar aan.

Nogmaals jammer dat je er nu pas op terug komt, uit de laatste mail had ik echt het idee dat het opgelost was, maar goed we gaan dit alsnog natuurlijk oplossen.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

qapla

Frank in eerste instantie was ik tevreden over het beeld, want we keken op gamma 2.2. Dat waren we voor de kalibratie ook gewend. Maar na een tijdje gingen me dingen opvallen. Meer DFC en verkleuringen paars groen in het wit en soms een roodachtig zwart en dan het zwart weer grijzig en daardoor het beeld flets en het algehele beeld onrustiger dan voorheen. En als je dan op andere fora leest dat de 60 serie moeilijk te kalibreren is en zeker het contrast niet te hoog moet staan, omdat dat de fouten versterkt, ga je toch twijfelen of je tv wel goed gekalibreerd is. Met onze Pioneer plasma was je veel langer bezig, die was niet zo uitgebreid. Ik had er daarom meer van verwacht. Een tv die veel uitgebreider is qua instellingen en er maar voor de helft gebruik van maken met kalibreren. Reden dat ik zo laat ben met reageren is vanwege Daffie z'n reaktie. Ik wilde toch even mijn gevoel erover kwijt.

J.A.F._Doorhof

Als je niets laat weten kan ik niets doen :D
Zoals aangegeven als je in de gelegenheid bent naar Emmeloord te komen kan ik er volgende week nog naar kijken, natuurlijk zonder kosten.
De 60 serie is niet moeilijk om te kalibreren, ik heb er een flink aantal gedaan en als je weet waar je op moet letten is het qua calibratie net zo moeilijk/makkelijk als de 50 serie.
Pioneer heeft een zeer matig CMS systeem dat veel tijd vreet, in vergelijk tot Panasonic waar het redelijk makkelijk in te stellen is.

Maar nogmaals ik kan onmogelijk in 20 minuten helemaal klaar geweest zijn, het snelst wat ik ooit gedaan kan hebben is rond de 35-40 minuten en dan moet echt ALLES meezitten.

Je weet hoe we zijn qua service dus als iets niet goed is moet je me mailen, je weet (blijkt hier ook) dat ik direct reageer en een oplossing biedt, en dat nu ook doe, mail me even en dan zoeken we een oplossing.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

daffie82

#1420
Quote from: J.A.F._Doorhof on July 25, 2014, 18:32:14

Contrast op de OPPO hoort op -2 te staan, op 0 clipped hij het beeld boven de 90IRE.


Ben je hier zeker van?
Op avsforum hebben ze in het Oppo 103 owner's thread hier nog NOOIT van gehoord... En geloof me : dit is een enorm groot thread met heel veel ervaren mensen op.

"The OPPO 103 does not clip Peak Whites -- unless of course you are using RGB PC Level as your output format, which does clip those by definition.
Either your calibrator got confused or there is a problem in your Display."

Dat is het antwoord daar van iemand die het kan weten.
Panasonic TX-P50GT60 / Marantz SR5004 / 4 x KEF HTS 3001 SE (front + rear) + HTC 3001 SE (centre) + REL T-9 sub / Oppo BDP-103EU (MultiRegion+MultiZone) / DUNE HD SMART H1

J.A.F._Doorhof

Zover ik weet (gemeten heb bij verschillende 50-60 types) clipped hij het CMS op 0 en op -1 / -2 niet bij de Panasonics.
De white plunge clipped de 103 inderdaad niet, dat is ook niet de reden dat hij op -2 staat.

Maar je mag hem van mij weer op 0 zetten, de afwijkingen zijn minimaal, de winst van -2 naar 0 ook.
En als hun het zo goed weten...... :-)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

daffie82

^ Duidelijk verhaal Frank, dank voor de uitleg.
Probleem is dat je mijn kalibratie gedaan had op de Marantz UD7006, en ik heb nu dus een Oppo in de plaats.
Wat doe ik dan best met mijn contrast setting op de Oppo?

Ze zijn op avsforum trouwens wel geïnteresseerd naar je bevindingen van andere merken/modellen van bluray spelers i.c.m. de 60 serie van Panasonic.
Panasonic TX-P50GT60 / Marantz SR5004 / 4 x KEF HTS 3001 SE (front + rear) + HTC 3001 SE (centre) + REL T-9 sub / Oppo BDP-103EU (MultiRegion+MultiZone) / DUNE HD SMART H1

J.A.F._Doorhof

In feite stellen veel mensen de spelers in via het plunge patroon wat op zich ook goed werkt.
Echter het feit dat je alle 3 de witte balken ziet is geen garantie dat er niet ERGENS iets clipped.
Bij de Panasonics heb ik bij de stand 0 van de OPPO (heb zelf ook een 103) toch een kleine afwijking in het CMS gemeten, als het contrast in de OPPO naar -2 gaat is dit een stuk beter zonder al te veel ander verlies.

Als iemand echter aangeeft dat hij de stand toch op 0 wil, geen enkel probleem we praten hier over zeer kleine afwijkingen, maar ik probeer wel het maximale uit een toestel te halen.
Vandaar dat ik het ook vreemd vind dat je zoveel kleurzweem ziet, ik heb namelijk je rapport erbij gehaald en op een 10 punts meting lag rood er toch echt niet boven op (kun je zelf ook zien). Wat gebeurt kan zijn is dat het toestel terug loopt, dit kan bij bepaalde plasma's in het rood gebeuren maar ook in bv groen, beide vallen erg op, het zou THEORETISCH kunnen dat de Marantz de afwijking had (maar dat lijkt me stug) en dat bij het wisselen van de OPPO dit aan het licht kwam.

Ik kalibreer op dit moment met een generator juist om ervoor te zorgen dat we een zeer goed gemiddelde krijgen voor alle bronnen.

Sowieso moet je je realiseren dat na een jaar de calibratie behoorlijk zal afwijken, de vraag is hoeveel, als jij 2-3% rood ervaart als ENORM dan kan dit gewoon het verloop zijn van de calibratie en is er feitelijk niets aan de hand en moet hij gewoon een hercalibratie, als je echter 10-20% afwijking ziet is dat ZEKER niet normaal, maar ik kan dat niet op afstand beoordelen.

Feit is een plasma loopt terug en dat kan op 1 kleur opvallen, feit is wel dat als een calibratie goed is uitgevoerd (en ik probeer dat ten alle tijden te doen) dat je nooit 10-20% afwijking mag gaan zien als je verder niets veranderd. Heb je bv firmware updates gedaan dan kan ik niets meer garanderen, normaal mag het niet uitmaken maar het kan.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

daffie82

firmware heeft het niets mee te maken, die roodzweem is er al vant begin geweest. Vooral bij de helderheid test op avshd valt dit fel op bij alle balkjes boven reference black... En zoals gezegd dit was in het begin ook al. Maar toen dacht ik dat dat normaal was...
Panasonic TX-P50GT60 / Marantz SR5004 / 4 x KEF HTS 3001 SE (front + rear) + HTC 3001 SE (centre) + REL T-9 sub / Oppo BDP-103EU (MultiRegion+MultiZone) / DUNE HD SMART H1

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview