Collectieve ervaringen met onze ISF calibraties.....

Started by J.A.F._Doorhof, December 12, 2002, 14:11:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Aurora13

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Aurora13

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

Robiwan

Gisteren is Frank langs geweest om mijn Panasonic TX-P42G20 plasma HD tv te kalibreren. Het bleek al snel dat mijn Eye-one display 2 sensor van nu 4 jaar oud echt in de kliko kan :D. De met deze sensor gemaakte instellingen in de Prof1 beeldmodus weken behoorlijk af van de referentie. Veels teveel rood en blauw en groen dat juist helemaal ondermaats was :D Ook in het CMS menu waren nog flink wat correcties noodzakelijk. Daarnaast staan contrast en helderheid nu een stuk hoger ingesteld, zonder clippen uiteraard.

Het beeld is zodoende retestrak (met alle bronnen), net of je door een heel schoon raam naar de buitenwereld kijkt. Ook extreem veel detail in het zwart zonder neiging tot fletsheid. Het beeld is gewoon levensecht.

Kortom ben zeer tevreden met het resultaat, bedankt Frank!

Gr,

Robin
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

J.A.F._Doorhof

Sowieso moet je met de meeste analyzers in de gaten houden dat je meestal rond de 2 jaar de analyzers moet laten controleren of vervangen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robiwan

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 26, 2014, 10:04:08
Sowieso moet je met de meeste analyzers in de gaten houden dat je meestal rond de 2 jaar de analyzers moet laten controleren of vervangen.

Frank,

Heb je voor mij nog wat extra "geile" plaatjes/graphics van de meting?

Gr,

robin
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

AirTimeDMC12

Hallo Frank,

Ik overweeg om een keer een afspraak bij je te maken om met mn scherm naar Emmeloord te komen. Ik lees op je site dat binnenkort de apparatuur uitgebreid wordt met een nieuwe test patronen generator, de AVLad TPG. Hiermee zou ook een 1080p scherm weer iets nauwkeuriger en sneller gekalibreerd kunnen worden. Ik was benieuwd of je al werkt met dat nieuwe apparaat.

Hoe zit het trouwens met de aanpassingen in de instellingen die je maakt? Blijven die behouden als de stroom lange tijd van het scherm is (denk aan lange vakantie)? M.a.w. kan ik zelf de optimale instellingen opnieuw invoeren mocht ze verloren zijn gegaan?
• ST: A: KEF R900 /B: KEF LS50AE • 2x Rythmik F15HP DIY • Arcam A38 • Logitech SBT Sbooster ECO • Arcam AirDAC SBooster ECO
• HT:
KEF R900/R600c/R300/R100 • 2x Rythmik F15HP DIY • Pioneer SC2022 • Samsung UE55D6530 ISF • Panasonic DMP-BDT500 • Mede8er MED1000X3D BOTWS
Apple • Audio Connexion • AudioQuest • DSPeaker • Logitech • Partington • Soundcare • Rythmik • Synology
UPGRADES: -

J.A.F._Doorhof

Robin,
Als het goed is heb je het rapport gekregen op de dag zelf. Mail me anders even dan stuur ik het via reply.

De calibratie blijft behouden bij stroomstoring etc.
De nieuwe generator word begin maart ingezet. Voor 1080p is het voornamelijk voor mij makkelijker en sneller bij 4k is het echt nodig ;) bij Panasonic displays is de auto functie nu goed te gebruiken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robiwan

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  1, 2014, 08:08:52
Robin,
Als het goed is heb je het rapport gekregen op de dag zelf. Mail me anders even dan stuur ik het via reply.

De calibratie blijft behouden bij stroomstoring etc.
De nieuwe generator word begin maart ingezet. Voor 1080p is het voornamelijk voor mij makkelijker en sneller bij 4k is het echt nodig ;) bij Panasonic displays is de auto functie nu goed te gebruiken.

Frank, je hebt een bericht via m'n Hotmail.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

rogue

#1384
Ik heb een aantal weken terug eindelijk de kalibratie laten doen door Frank (hij heeft ook jaren geleden mijn oude Pana gekalibreerd) en het resultaat is weer verbluffend.
Ik dacht echt dat ik de Pana 65VT60 wel redelijk afgesteld had, maar dat ik er nog niet alles uitgehaald had. Het tweede klopte, het eerste niet ;). Ik kan heel goed vergelijken met de oude situatie aangezien de calibratie op de stand Professional 1 is uitgevoerd, en ik 'm voorheen op THX Cinema had staan (waar ik het een en ander had veranderd).

Het beeld is enorm verbeterd, dat had ik nooit zelf kunnen doen. En, erg belangrijk: ik ben nu helemaal tevreden. De gedachte die toch door mijn hoofd spookte dat het beter kon, is nu eindelijk weg.

Bij de reguliere HD-uitzendingen op tv is het verschil al zo groot, het beeld is zo natuurlijk geworden dat het moeilijk in woorden uit te leggen is. Echt prachtig. Als ik nu bijvoorbeeld de Champions League kijk, is het beeld verbluffend te noemen  8).
En bij blu-ray's was het beeld naar mijn gevoel al best goed, maar nu is het nog veel meer genieten. Als je even zo'n demo blu-ray als bijvoorbeeld Samsara opzet, dan valt mijn kin bijna op mijn knieen  :omg:....

Sommige zeggen dat het best duur is, zo'n kalibratie, maar het maakt zoveel uit. Je moet het gewoon als onderdeel van de prijs van de televisie zien en uitsmeren over de jaren dat je ervan kan genieten. En mijn kijkplezier is nog veel groter geworden.
En in mijn geval was het zo'n 12,5% van de prijs van de televisie, dan valt het nog best mee ;).
Hier en hier ben ik wat bekender....

J.A.F._Doorhof

#1385
Goed te horen.
Veel kijk plezier.
:popcorn:
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik66

#1386
De 2e keer dat Frank een toestel heeft gecalibreerd, de eerste was een CRT bak (zo'n 10 jaar terug) de laatste een Plasma (TX-P50GT60) het resultaat is weer verbluffend
zelfs de enkele keer dat ik een beetje last had van iets wat op posterization leek is nu helemaal verdwenen!
Ik zou het zeker de volgende keer weer laten doen, alleen al omdat Frank ook een van de vriendelijkste personen is die ik de laatste tijd op bezoek heb gehad. ;)
En omdat je dan gewoon het beste uit je toestel haalt, dit resultaat op je gevoel instellen of met een calibratie disc is onbegonnen werk.
Nu ben je in een keer echt klaar.
Bedankt hoor!   :popcorn:

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Cobraatje

Afgelopen dinsdag Frank op bezoek gehad voor mijn Samsung 4K UE65F9000.
Hiervoor altijd Panasonic plasma's gehad en daar kon ik zonder kalibratie behoorlijk goed beeld krijgen.
Kalibratie gaf wel nog weer beter beeld.

Bij de Samsung bleef ik maar aan het veranderen; instellling Film was te geel, instelling Standaard weer te blauw etc.
Na de kalibratie eindelijk weer beeld waar ik tevreden over ben.
Het verschil tussen voor en na kalibratie was behoorlijk groot, groter dan bij mijn Pana's die ik gehad heb.
Bij gezichten valt het mij het meeste op, de gezichten zijn nu veel natuurlijker en ik kan nu zien wie er veel make up op heeft om de rimpels e.d. te verbergen ;D. Verder lijkt het of er een soort sluier van het beeld is afgehaald en er meer diepte in het beeld zit.



5061

Hierbij mijn vraag aan Frank. A.s. Woensdag komt mijn nieuwe Samsung UE55HU8500 4k UHD Curve. Omdat ik graag het maximale eruit wil gaan halen wil ik er een calibratie op loslaten. Wanneer kan ik dat het beste doen?
Leo
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

5061

Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

Aeron

#1392
Hoi Frank,

wat zijn jouw ervaringen met Samsung LED's?
Ik heb onlangs de Samsung 55F8000 aangeschaft, en deze geeft out of the box (in mijn mening als leek zijnde) al een erg mooi beeld.
Ook volgens de vele reviews van gerenommeerde sites komt de F8000 erg dicht in de buurt bij een gekalibreerd plaatje.
Kun jij hier nog een flinke verbetering uit halen?
Ik weet dat je de verschillende types niet allemaal uit je hoofd weet, maar wellicht heb je de F8000, het high end model van 2013, al eens onder handen genomen?

J.A.F._Doorhof

Ik weet 100% zeker dat ik er meer uit haal.
Het enige toestel OOIT dat uit de doos redelijk goed was waren bepaalde panasonic series, en toen was er nog geen optie voor CMS.
Nu met grayscale en CMS opties kan ik je garanderen dat ik er altijd meer uit haal.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Aeron

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 16, 2014, 09:24:08
Ik weet 100% zeker dat ik er meer uit haal.
Het enige toestel OOIT dat uit de doos redelijk goed was waren bepaalde panasonic series, en toen was er nog geen optie voor CMS.
Nu met grayscale en CMS opties kan ik je garanderen dat ik er altijd meer uit haal.

Hoi Frank,

uiteraard goed om te horen.
Wat ik me nog wel afvraag: Volgens de meeste reviews zie ik dat er gecalibreerd wordt op de Warm2 stand.
Echter, deze vind ik persoonlijk te geel, en kijk dan ook op Warm1 of Standaard.
Kan het zijn de de Warm2 stand gewoonweg te geel staat afgesteld, en dat deze na calibratie wel de juiste temperatuur weergeeft?
Zoals hij nu staat vind ik dat de kleuren er niet echt afspatten (door de "te gele" kleur zeg maar).

J.A.F._Doorhof

Kan ik op afstand niet zeggen, ik ben geen Jomanda :D
Ik zal hem echt moeten meten, elk toestel is anders als het ware.
Vaak word er gekozen voor een setting die het dichts in de buurt komt van perfect.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Aeron

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 16, 2014, 09:37:51
Kan ik op afstand niet zeggen, ik ben geen Jomanda :D
Ik zal hem echt moeten meten, elk toestel is anders als het ware.
Vaak word er gekozen voor een setting die het dichts in de buurt komt van perfect.

Maar ook jij bent een soort van guru toch Frank? Op het gebied van ISF dan toch  :D

Ik kijk al mijn content via mijn Mac Mini icm Plex, is het de bedoeling de Mac Mini ook mee te nemen?
Of maakt het niet uit welke bron er wordt gebruikt?

J.A.F._Doorhof

Bij HTPC's altijd meenemen.
Normaal gebruik ik een generator maar bij PC's en Macs zijn er zoveel mogelijkheden waar iets mis kan gaan dat ik die er altijd even bij wil.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Aeron

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 16, 2014, 15:16:31
Bij HTPC's altijd meenemen.
Normaal gebruik ik een generator maar bij PC's en Macs zijn er zoveel mogelijkheden waar iets mis kan gaan dat ik die er altijd even bij wil.

Ok, prima!
Ik ga even kijken in de agenda en dan neem ik even contact met je op over een afspraak!

Aeron

Hi Frank, even 2 vraagjes.
Bij de F8000 serie is het (volgens diverse fora) mogelijk om een dag en nacht stand te activeren in het service menu. Als dit klopt, stel jij dit bij de calibratie dan in?
Ook heeft de F8000 serie een 2 en 10 punts witbalans optie, alsmede een kleurruimte (cms) optie.
Kan ik hieruit opmaken dat hierdoor zeer nauwkeurig gekalibreerd kan worden?

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview