twee kleine subs ipv een grote??

Started by Bros, December 12, 2001, 11:37:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Robert

#25
Frank, Jeroen_B,

Ik heb een paar keer over dat basintergratiesysteem gelezen van Infinity. Het heet R.A.B.O.S. dat staat voor Room Adaptive Bass Optimization Systeem. Ik heb een artikel gelezen daarover maar dan voor een frontspeaker en niet voor een subwoofer. Maar het systeem werkt hetzelfde. Het systeem zorgt er voor dat het frequentiekarakter van de speaker vrij glad wordt gemaakt (Dus geen pieken of dalen bij bepaalde frequenties). Infinity bevalt me wel, want ik heb nu ook Infinity speakers (Reference 61 MK II en 100 MK II) en die bevallen me zeer goed voor zo'n eigenlijk lage prijs. Dus ik ben eigenlijk best wel een voorstander van het merk Infinity en ook van B&W.
Frank, je hoort nog van me via de e-mail.

J.A.F._Doorhof

#26
RABOS inderdaad, dat was het.

Ik denk niet dat je moet rekenen op een simpele basboost.
Als het goed is wordt er NIETS geboosted, maar alleen maar verminderd.

Inderdaad zoals wij doen met een parametric EQ. Je moet met basfrequenties echt NOOIT boosten. Dit omdat op andere plekken in je kamer de frequentie die je boost dan wel met het dubbele van wat je boosted terug komt. En er zijn al pieken van meer dan 10dB in een gemiddelde kamer, ken je nagaan als je dan 6dB boosted  :o, major problem van een kleine 16dB !!!

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jeroen

#27
Helemaal mee eens.  Ik gebruik een rane mq-302 eq omdat ik in mijn kamer extreme basproblemen heb (pieken van +10db tussen 100 en 200hz).  Ik weet waar de speakers moeten staan om die problemen op te lossen maar dat is een onmogelijke positie, dus dan maar eq als laatste redmiddel.

Ik heb de frequency response gemeten met een software rta (allen & heath) en aanpassingen gedaan rekening houdend met de volgende regels:

- alleen correcties in de min
- maximaal -6db corrigeren
- vlak maken tot +/- 3db
- alleen tussen 40hz en 1 khz corrigeren

Geluid is enorm verbeterd, er zijn nog wel kleine pieken over maar effect daarvan is alleen te merken met dvd's/cd's die gemixt zijn met te veel bas in mijn probleembereik.

Maar goed ooit hoop ik een betere ruimte te hebben, eentje die meer flexibel is qua opstelling want ik denk wel dat met schuiven van speakers en meubels en het behandelen van de kamer elke ruimte goed te krijgen moet zijn.  Eq dus alleen gebruiken als het echt niet anders kan.

J.A.F._Doorhof

#28
Je kunt schuiven tot je een ons weegt, maar helemaal smooth kun je een kamer nooit krijgen. Dat is ook normaal. Het is namelijk zo dat elke frequentie zijn probleem gebied op een andere plek heeft, dit zijn de bekende nodes en antinodes van een kamer.

Je kan echter wel met acoustical threatment je kamer zo goed mogelijk voorberreiden. Ik heb dat in mijn kamer gedaan, en toch had ik een flinke dip van ongeveer 5dB zo tussen 50-65Hz. Ik heb de frequenties voor en na dit probleem gebied naar beneden gebracht en zo een prachtige tabletop gekregen (was een kameel  ;D).

Dit is inderdaad ZEER goed te horen.

Ik geloofde vroeger ook niet in het gebruik van EQ's etc. maar sinds het HAA (Home Acoustics Allience) ben ik radicaal veranderd van standpunt. Je moet wel goed weten wat je doet, maar dan kun je echt een prachtige smooth bas krijgen in bijna elke situatie.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

martin

#29
Hi.

Misschien Off-topic, maar is een subwoofer ook niet afhankelijk met wat voor volume je gaat spelen. Ik neem aan dat je ook rekening moet houden met je buren ( ja frank jij niet mazzelaar).
Ik bedoel hiermee tezeggen je kan wel een mega sub neerzetten waar je maar de volume op een kwart kan zetten, dan haal je volgens mij niet de laagte die je met de volume op een half kan bereiken en dat constant de buurman staat aan tebellen.
Is het niet zo dat je met 2 kleine subs een diepere bas kan bereiken met minder volume ???

Ik zelf zit met de B&W ASW 2000 deze is best wel groot, en de volume staat maar op een kwart en in me amp op -5 dB, volgens mij is dit veel telaag kwa volume om echt tekicken.
overigens niet telaag met me andere speakers, dus welgoed afgesteld.

J.A.F._Doorhof

#30
Volume kan natuurlijk zorgen voor die extra KICK, maar de lage frequenties KUNNEN weergeven heeft echt voornamelijk te maken met de kast grote, en niet met het eindvolume.

Een grotere kast kan gewoon lager dan een kleine kast.

Meerdere subs gebruiken zal alleen een toename van het volume betekenen, maar niet dat je lager komt.
Vandaar dat ik ook vaak adviseer om één grote subwoofer te nemen ipv 2 kleine.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

martin

#31
Dus als ik me sub op een kwart zet, bereik ik net zolaag dan als ik de volume op een half zet, alleen geeft hij het dan harder weer.

J.A.F._Doorhof

#32
Zo zou het inderdaad kunnen stellen.
Naar alle waarschijnlijkheid geeft je sub zelfs MEER laag weer met een lage volume stand, omdat je meer power over hebt.
Vandaar dat er vaak 2 grote subs samen gebruikt worden in grotere ruimtes, niet om lager te gaan van oorsprong, maar door minder belasting van de versterker in de sub wordt het gehele bereik beter weer gegeven.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"