Ultieme Budgetsysteem

Started by hifi@toon, May 15, 2006, 15:59:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifi@toon

Ik heb in de mei vakantie een stereo paar speakers in elkaar geklust.
Aan de afwerking is nog niks gedaan, maar als je gaat kijken wat de kosten zijn tegen wat je er voor krijgt.
HEt gaat hier om de cyburg's needles met de visaton FRS-08.
Dit kleine speakertje van slecht 12,50 klinkt beter als menig satallietsysteem.
Ik zelf kan er een subwoofer bij inschakelen, namelijk ook een zelfbouw gesloten kast mds-08(jaja allebij 08 haha O0 ).
Dit lijkt mij een ultiem budgetsysteem, want de visaton's zijn ook zonder sub goed te behappen.
Hoe denken jullie hierover?
Ik zal proberen binnekort foto's te posten maar heb het behoorlijk druk.

fgroen

Leuk, ben zeer benieuwd.  O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

hifi@toon


hifi@toon


hifi@toon

Positief of negatief commentaar is altijd welkom!! ;D

NielsLu

#5
Quote from: hifi@toon on May 16, 2006, 20:58:02
Positief of negatief commentaar is altijd welkom!! ;D

Volgens mij was je aan hout nog meer kwijt dan aan de speakertjes zelf  ;) Maar ik geloof direct dat 't beter klinkt dan een goedkoop sattelietsysteem, en misschien ook wel beter dan een duur sattelietsysteem zoals van Bose  :o ;D ;D (oei, dit gaat Sjors niet leuk vinden  ::))

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

hifi@toon

Nou het hout en speakers was ongveer fifty-fifty.
Ruud van speakerland zei ook al dat dit speakertje beter presteerde dan het bose systeem. (met een sub erbij natuurlijk.
En dat geloof ik best graag. Alleen de prijs ligt een paar komma's verschoven haha.
Wat si zelfbouw toch leuk O0 O0

fgroen

Hartstikke leuk!

Heb je er twee om stereo te luisteren, of heb je een HT setup met 4 van die dingen? Moet je eigenlijk ook nog een center erbij hebben.

Wat zijn de geluidstechnische indrukken? Het vergelijk met dingen als Bose zegt me weining, daar WIL ik niet eens naar luisteren.  ;)

Natuurlijk altijd leuk om als experiment in elkaar te klussen, het kost werkelijk geen drol.  8)

Is de integratie met je sub-woofer goed te krijgen?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

hifi@toon

Ik heb er twee gemaakt omdat ik alles in stereo doe eigenlijk.
Integratie met subwoofer was heel makkelijk.
Heb eigenlijk er niks aan gedaan en klonk al lekker.(stand voor B&W)
Vooral voor rustige en acoustische muziek klinken ze heel lekker.
Als het wat ruiger gaat dan haken ze beetje af.
Mijn indrukken zijn (zonder sub):
Bas magertjes(wat wil je voor 8cm speakertje), maar juist voor zon klein speakertje niet slecht.
Mist iets hoog maar zeker niet storend.(B&W is iets sprankelender)
Midden is heel erg goed(beter als van mij B&W dm 110i)
Rustige muziek perfect, vlottere muziek lijkt ie het niet bij te kunnen houden.

Over het algeheel een heel aardig speakertje als je een satalietsysteem hebt.
Voor het geld top, maar sub is wel aan te raden.

mluyben

Ik heb dezelde kastjes gebouwd voor mijn overgebleven JBL P52 auto luidsprekers en dit is me eigenlijk ook niet tegengevallen.
Nu zijn dit wel 2weg Coax speakers [tweeter ziet eruit als fase plug] maar het klinkt best goed, mooi helder, genoeg laag [11cm woofer] en ziet er ook wel leuk uit. Ze zijn voor op de slaapkamer dus daar zijn ook niet zo'n zware eisen..
Het lijkt of deze kastjes vrij vergevings gezind zijn voor verschillende speakers....en het kost weinig ;D

hifi@toon

Het lijkt wel of ze steeds beter gaan klinken O0

Sander Nooy

#11
Dit lijkt mij ook wel wat voor beneden ... zag ook op een duitse site dat er een center ontwerp is ;)

Eerst even een vraag, ik heb nog wat computer speakers staan, is van een (al wat oudere) Soundblaster/Cambridge sateliet systeem.
Die heb ik een bekeken en aan mijn stereo gehangen, komt best leuk geluid uit. Maar er staat achterop dat ze 4Ohm en 2W zijn.

En deze visatons 30 - 50W.

Is het een idee om die Cambridge speakers te gebruiken, of toch maar deze visatons aan te schaffen ?

En qua aanschaffen, waar zijn deze dingen te koop in NL ?

Daarnaast zag ik ook dit staan, komt allemaal van duitse sites, mijn duits is wel okee ... maar sommige dingen zijn niet aan mij besteed ;)

http://img416.imageshack.us/my.php?image=weichefrs85ld.jpg

Kan iemand mij de waarde benaming van dat spoeltje noemen ?
Ik weet dat het 0,27 milli nog iets is ... :P

Die waarde is ook wat vreemd. Kan nergens 0.27 vinden. Wel 0.22 of 0.33 of 0.47 ...
Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2

bassmotion

Quote from: hifi@toon on May 16, 2006, 20:55:38
Bij deze een foto'tje

\

He ik zie dat je een intertechnik mds sub hebt.
Hoe klinkt hij???
Zit erover na te denken om 2x 12" mds sub te bouwen.

Raul

hifi@toon

Quote from: Sander Nooy on July  1, 2006, 07:27:39
Dit lijkt mij ook wel wat voor beneden ... zag ook op een duitse site dat er een center ontwerp is ;)

Eerst even een vraag, ik heb nog wat computer speakers staan, is van een (al wat oudere) Soundblaster/Cambridge sateliet systeem.
Die heb ik een bekeken en aan mijn stereo gehangen, komt best leuk geluid uit. Maar er staat achterop dat ze 4Ohm en 2W zijn.

En deze visatons 30 - 50W.

Is het een idee om die Cambridge speakers te gebruiken, of toch maar deze visatons aan te schaffen ?

En qua aanschaffen, waar zijn deze dingen te koop in NL ?

Denk dat je dan toch beter de visatons kunt nemen. Je kunt ze kopen bij speakerland ofzo. Je zou ze op kunnen laten sturen zijn echt enorm kleine doosjes(viel me beetje tegen). Er is inderdaad ook een centermodel. Ik weet niet hoe die klinkt, maar hij is een stuk lastiger te bouwen denk ik.

Quote from: bassmotion on July  1, 2006, 13:15:18
\

He ik zie dat je een intertechnik mds sub hebt.
Hoe klinkt hij???
Zit erover na te denken om 2x 12" mds sub te bouwen.

Raul

Die kun je denk ik niet vergelijken met de mds08. De mds08 klinkt overigens heel lekker. (ik heb gesloten kastje)

Sander Nooy

Quote from: hifi@toon on July  2, 2006, 21:06:50
Denk dat je dan toch beter de visatons kunt nemen. Je kunt ze kopen bij speakerland ofzo. Je zou ze op kunnen laten sturen zijn echt enorm kleine doosjes(viel me beetje tegen). Er is inderdaad ook een centermodel. Ik weet niet hoe die klinkt, maar hij is een stuk lastiger te bouwen denk ik.

Tot die conclusie was ik ook al gekomen :)
Heb ze al gevonden op elektro online shop, voor nog lagere prijs.
Die heeft ook de rest van de benodigdheden, filter, wol, grilletje en het Visaton Logo ... om het af te maken :P

Hoop van de week het hout te kunnen halen. 12mm MDF lijkt mij goed. Hoe dik MDF heb je gebruikt ?
Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2

bassmotion

Quote from: hifi@toon on July  2, 2006, 21:06:50
Denk dat je dan toch beter de visatons kunt nemen. Je kunt ze kopen bij speakerland ofzo. Je zou ze op kunnen laten sturen zijn echt enorm kleine doosjes(viel me beetje tegen). Er is inderdaad ook een centermodel. Ik weet niet hoe die klinkt, maar hij is een stuk lastiger te bouwen denk ik.

Die kun je denk ik niet vergelijken met de mds08. De mds08 klinkt overigens heel lekker. (ik heb gesloten kastje)


Dat is erg mooi om te horen, ben op dit moment bezig met het bouwen van 2 zuilluidsprekers met mds08 als laag bezetting.


Sander Nooy

Ok, in het plaatje staat ook dat ze 12mm MDF hebben gebruikt voor het ontwerp.
Zou wel willen weten of je een eigen filter hebt gemaakt, of een voorgebouwde.

Zoja, welke onderdelen heb je hiervoor gebruikt. Dan kan ik die er gelijk bij bestellen bij de speakertjes :)
Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2

hifi@toon

Ik heb overal 12 mm gebruikt en ik heb geen filter toegepast. In hetoriginele ontwerp zit dit ook niet en ik vind ze zo erg goed klinken.

Sander Nooy

Ok. Ik heb wel de onderdelen voor het filter besteld. Test het gewoon allebei :)
Kijken wat het beste klinkt.

Bedankt :)
Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2