zin/onzin grote speakers als rear.

Started by martin, February 16, 2002, 07:57:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

martin

Hi.

Ik gebruik de Magnat Vintage 550 voor de Main en de 510 als de rears.
Nu vraag ik me af als ik de 510 vervang voor ook de 550 of het dan nog beter is kwa geluid.

Het kan zo zijn dat de achter kanalen bij films meestal subtiel gebruikt wordt en dat de kleine volstaat.
ook de plaatsing van de rears is anders als de mains omdat deze een beter plaatsing hebben.
Ik zit met de bank tegen de muur en de rears staan links en rechts naar binnen gericht en staan op hoofd hoogte.
als ik nu die 550 ook achter/naast zou plaatsen steekt de midden en tweeters wel boven de bank uit en de 2 bas speakers staan dan lager als de bank dat houd volgens mij wel wat bass tegen. ze staan dan ongeveer 1 meter links en rechts van de bank.

J.A.F._Doorhof

#1
In een ideale situatie gebruik je rondom EXACT gelijke speakers.

Met DVD en multichannel audio worden ook de achterkanelen FULL-RANGE aangestuurd.

Als je zit met de plaatsing van je speakers, of als je geen grote kwijt kan, is het altijd verstandig om een gelijk klinkende rear of side speaker te gebruiken en de bas naar de sub te sturen.

Maar ideaal is full range achter.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

#2
Ik ben in de tijd van DD laserdisc van prologic speakers (120 Hz en hoger) overgegaan naar dezelfde speakers als voor. Toen ik dat veranderd had vond ik wel dat de ruimtelijkheid toenam. Ondaks dat de grotere speakers ook nog als small worden gebruikt klinken ze aanmerkelijk beter.

Dit is volgens mij ook wel logisch. Een geluid heeft onder en boven harmonisen. Als je een speaker gebruikt die bijvoorbeeld een -3db punt heeft op 60 Hz en je vervangt deze door een speaker met een -3d punt op 40 Hz zal deze beter klinken (ondanks een crossover die misschein hoger ingesteld staat - deze valt ook af en laat dus nog wel geluid door onder de crossover frequentie)

Verder moet ik Frank gelijk geven, voor multi kanaals muziek zullen volledig dezelfde speakers in principe het beste resultaat geven. Nu zal het idee misschien wat vreemd zijn om een grote speaker vlak bij je oor neer te zetten, maar als je hem goed inregeld met de vertraging en de geluidsterkte klinkt het toch wel goed (misschien wat minder als de tweeter echt behoorlijk hoger zit dan je oren)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

ego

#3

QuoteIn een ideale situatie gebruik je rondom EXACT gelijke speakers.

Met DVD en multichannel audio worden ook de achterkanelen FULL-RANGE aangestuurd.

Als je zit met de plaatsing van je speakers, of als je geen grote kwijt kan, is het altijd verstandig om een gelijk klinkende rear of side speaker te gebruiken en de bas naar de sub te sturen.

Maar ideaal is full range achter.

MvrGr.
Frank

Frank of anderen,

Hoe werkt dit uit als je satelieten gebruikt in combinatie met een subwoofer? De satelieten lopen van 80hz tot 20khz de sub 35hz tot 150hz. Met andere woorden zijn in dit geval de speakers niet full range, wat heeft dat voor consequentie als ik dvd audio of sacd wil gaan beluisteren?

Groet ego

J.A.F._Doorhof

#4
Da's redelijk makkelijk als je sattelieten gebruikt die tot 80Hz kunnen weergeven, sluit dan gewoon je subwoofer op de LFE aan, en al je speakers op de speakeroutputs en op small en voila, alles zal werken.

MAAR.
Als je sattelieten maar tot bv 200Hz gaan, dan wordt het wat moeilijker. Je zou dan vanaf je versterker een 5.1 output naar je sub toe moeten laten gaan (als je sub een 5.1 input heeft en dat zijn er niet veel), en vanaf daar je speakers aansturen met het juiste basmanagment, in je receiver/preamp kunnen de speakers dan natuurlijk op large staan.

Als dit niet kan (meeste van de gevallen) wordt het OF tijd voor een upgrade OF je kunt met externe basmanagment modules gaan werken, maar gezien de prijs van die apparaten kun je toch beter je speakers upgraden.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#5
Nog vergeten,

Wat je ook zou kunnen doen (heb ik tijden mee gedraait), is een subwoofer op je speakers aansluiten. MAW, je stuurt je speakers gewoon op LARGE aan, en plaatst bij elke speaker parallel een subwoofer aan. Op de bindingposts van je speaker zet je dan de sub.

LET WEL.
Je sub moet dit ondersteunen, EN je versterker moet dit aankunnen. Check dit van te voren, maw zorg ervoor dat als het niet werkt, je de subs terug kan brengen en speel met het volume, begin op een heel laag volume en voer dit heel langzaam op.

Als je dit goed op elkaar kan afstellen kun je hele intressante resultaten bereiken voor relatief weinig geld. Ik heb zelf op die manier SCM-7's van B&W (Dipolen) met Q100's aangevult. Ik wilde toen perse Dipolen gebruiken, en had dus geen keus.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ego

#6
Hoi Frank,

Deze vraag stel ik mede vanuit onderstaande tekst uit een artikel op AVguide.ch, waarin verteld wordt dat de Kef kht 2005(set die ik aan wil schaffen)niet geschikt is voor dvd audio meerkanaalsweergave. Afein, lees zelf maar es;

"Doch der Leckerbissen unseres Hörtestes fiel ins Wasser. DVD-Audio ist in der Mehrkanal-Variante nicht geeignet für das Lautsprecherset von Kef, und zwar weil es kein Bassmanagment zulässt. Im Gegensatz zu den digitalen 5.1-Surround-Verfahren für den Filmton, wo der Bass für jeden Kanal auf einen anderen Kanal umgeleitet werden kann, ist die Zuteilung bei DVD-Audio fix. Diese puristische Lösung erfordert, dass nicht einer, sondern fünf Subwoofer eingesetzt werden, einer für jeden Vollbereichskanal (oder mindestens zwei, wenn sie Stereoeingänge besitzen wie der PSW2000).
 
Dieses Problem gibt es beim Filmton nicht. Hier können alle fünf Kanäle auf "Small" geschaltet werden. Der Subwoofer übernimmt dann zusätzlich zu den LFE-Signalen auch die tiefen Frequenzen der anderen Kanäle."

Kun jij hier wijs uit? Zo ja wil je mij eens uitleggen wat ze bedoelen?

Bij voorbaat dank,

Ego



J.A.F._Doorhof

#7
Jawel.

Waar hun vanuit gaan is een beetje kort door de bocht, maar heeft een HELE grote kern van waarheid.

Bij DD/DTS etc. kun je bassmanagment gebruiken, bij een 5.1 input zoals DVD-A/SACD niet. Dat is voor veel opstellingen mischien waar, maar er zijn al spelers en pre-amps die wel degelijk basmanagment uitvoeren op DVD-A en SACD. Dit kan of in de speler gedaan worden, of in de pre-amp. De Cinepro doet dit bv gewoon in het analoge circuit, en ik dacht dat de Toshiba reeks en de nieuwe Pioneer 747 ook bassmanagement op de DVD-A/SACD outputs hebben.

De eerste combi spelers hadden dit NIET.
Maar check dit dus goed voor aanschaf.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#8
Er is trouwens nog een oplossing.

OUTLAW (levert alleen via internet) heeft een BASMANAGMENT module op de markt voor weinig geld. Die sluit je aan tussen je 5.0 output van je speler en maakt daar zelf 5.1 van, dus met subwoofer. Het leuke van dat apparaat is de lage prijs en de fijne instellingen.

Dus waar een wil is, is een weg.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ego

#9
Frank,

Wat is preferabel:

Bassmanagement op de receiver (heeft de marantz sr 8200 die?)
of,
Bassmanagement op je dvd-A / sacd speler?

Groet Ego

J.A.F._Doorhof

#10
Ligt eraan welke het het beste doet.
En of je de keuze WEL hebt.

Persoonlijk laat ik altijd het liefste alles door de receiver doen, maar in het geval van DVD-A zou het wel eens het beste kunnen zijn de speler het te laten doen, omdat je simpel weg meer bandbreedte overhoudt voor de midden en hoge tonen op de kabel als je de speler het basmanagment laat doen.

Gewoon je eigen oren geloven en testen.

Kan zo gauw even niet vinden of de Marantz analoog basmangement toelaat, maar reken er niet op.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ego

#11
Ok, :-/

bedankt voor je heldere toelichtingen Frank.

Groet Ego