m'n 1e luidspreker project: Celesta

Started by bassmotion, June 26, 2006, 05:16:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bassmotion

Quote from: fgroen on June 30, 2006, 14:22:23
Zijn die G-laders niet erg gevoelig voor kapot gaan? Ik heb zelf een tijdje over een VR-6 nagedacht, maar schrok toch een beetje terug voor leeftijd en de kans om een auto met een hard leven achter de rug te kopen. Misschien doe ik het nog wel een keer als hobby-auto erbij.  ;D

Momenteel ben ik erg tevreden met mijn WRX...  >:D

Nog effe offtopic
De levensduur van een G-lader licht geheel aan de manier waarop je er mee omspringt.
Er zijn veel afgeragde G-laders in nederland. De zwarte passat gt station (ook G60) naast mijn corrado heeft nu al zo'n 270 dkm op de teller staan en rijdt nog uitstekend.
WRX vind ik trouwens erg mooie wagen, en het geluid he  ;D

bassmotion

Quote from: rnacoustics on June 30, 2006, 14:45:14
Gaan we het over auto's hebben? ???
Ik vind een Karmann Ghia helemaal te gek Vooral de type 34.
Maar ja, ik ben ook van een iets oudere generatie.

Ik zelf ben niet echt een oldtimer type, maar Karmann Ghia's kan ik zeer zeker waarderen.

Raul

fgroen

Quote from: rnacoustics on June 30, 2006, 14:45:14
Gaan we het over auto's hebben? ???

;D

Ik heb het idee dat audio en liefde voor auto's vaak samen gaat. In mijn vriendenkring in ieder geval wel...  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Maartje

QuoteWat voor motor heb jij erin liggen??

ik heb 2 corrados gehad met een G60 motor
1tje standaard - total loss
1tje 1e stage getuned ( chip en pulley )
daarna golf VR6 2,9 syncro highline
en nu een passat 1.6 variant met kinderzitjes  ;D

Maar nog trouw bezoeker van het corrado forum !
Hugh Hefner died . . . .did he whent to a better place ? . .

bassmotion


Maar nog trouw bezoeker van het corrado forum !
[/quote]

Ja daar wandel ik ook geregeld even langs

bassmotion

#55
Weer effe kleine update. Deze week wat minder gedaan.
De vulnippels zitten in de eerste speaker.
Effe wat data:
Speaker word 113 cm hoog, 33,6 cm breed, baffle 25 cm breed, diepte 42 cm.
Gedeelte van de binnenkant word ook nog met lood bekleed.


bassmotion

Ok vandaag weer even goed bezig geweest.
De kamer voor de middentoner zit erin.
M'n vriendin kwam met de suggestie om de baffle van plexiglas te maken zodat je de binnenkant kon zien ::).
Ook heb ik vandaag de laatste mdf plaat geplaatst en geboord zodat de vulnippels wat dieper wegvallen, de speaker heeft z'n uiteindelijke hoogte nu bereikt (111cm).

Hier de foto's:

De onderkant met de gaten voor de nippels.
En de de middentoon kamer.



bassmotion

En hier de foto's van de middentoon kamer zoals als hij er nu bij staat.

Raul

bassmotion

Nog even een vraag, ik kwam de DAYTON RS225S-8 8" tegen op partsexpress.com
Nu leek me dat opzich een prima driver, redelijk vlakke response curve tot zo'n 600 hz.
Zou dit kwalitatief een betere driver zijn dan de Intertechnik MDS08?
Kwa inhoud past het precies, driver heeft 1,5 cuft nodig , en dat is precies wat ik tot me beschikking heb.
Een ander voordeel is dat ik de deze driver hoger door kan laten lopen wat me weer kosten in het filter scheelt?
Voor response curve: http://www.partsexpress.com/pdf/295-366g.pdf

Graag jullie mening

mvg Raul






sphere

Kanttekening bij Partsexpress: verzendkosten zijn niet mals vanuit de USA, en denk aan BTW, importbelasting en inklaringskosten...
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

bassmotion

Quote from: sphere on July  6, 2006, 22:17:35
Kanttekening bij Partsexpress: verzendkosten zijn niet mals vanuit de USA, en denk aan BTW, importbelasting en inklaringskosten...

Nee dat weet ik, maar er waren hier op het forum 2 personen bezig om iets te bestellen van Partsexpress.
Weet niet of dat al gedaan is ofniet. Maar goed dan is er nog steeds de vraag of deze driver beter geschikt is voor mijn speaker.

Raul

WMC

Quote from: bassmotion on July  6, 2006, 21:53:09
Nog even een vraag, ik kwam de DAYTON RS225S-8 8" tegen op partsexpress.com
Nu leek me dat opzich een prima driver, redelijk vlakke response curve tot zo'n 600 hz.
Zou dit kwalitatief een betere driver zijn dan de Intertechnik MDS08?
Kwa inhoud past het precies, driver heeft 1,5 cuft nodig , en dat is precies wat ik tot me beschikking heb.
Een ander voordeel is dat ik de deze driver hoger door kan laten lopen wat me weer kosten in het filter scheelt?
Voor response curve: http://www.partsexpress.com/pdf/295-366g.pdf

Graag jullie mening

mvg Raul


Persoonlijk zou ik hem niet gebruiken als je kijkt hoe erg hij opbreekt boven de 2 kHz. Kijk eens naar de Monacor Carbon woofers, ook niet heel erg duur en vallen mooi natuurlijk af. Misschien dat iemand er ook ervaring mee heeft, ik ken ze namelijk alleen van de grafieken.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

bassmotion

Quote from: WMC on July  7, 2006, 22:31:05
Persoonlijk zou ik hem niet gebruiken als je kijkt hoe erg hij opbreekt boven de 2 kHz. Kijk eens naar de Monacor Carbon woofers, ook niet heel erg duur en vallen mooi natuurlijk af. Misschien dat iemand er ook ervaring mee heeft, ik ken ze namelijk alleen van de grafieken.

Het ziet er inderdaad niet zo netjes uit boven de 2000 hz , maar de bedoeling was om hem tot zo'n 500/600 te laten lopen, dan is het verloop boven de 600 hz toch niet meer van toepassing??
Maar ik zal es een kijkje nemen naar die monacor woofers.

Raul

bassmotion

#63
Gister is de baffle gezaagt. Ik heb besloten om de gehele speakerkast met leer te bekleden en alleen de baffle te fineren. Even wat ontwerpjes voor de duidelijkheid. Ik ben er ook nog niet over uit wat voor kleur fineer ik ga gebruiken.
Let aub niet op fouten in ontwerp, dit is mn eerste keer dat ik sketchup heb gebruikt.

Mvg Raul

de vuilnisman


bassmotion

Quote from: de vuilnisman on July  9, 2006, 11:56:42
in Duitsland wordt de dayton verkocht bij http://www.boxen-baustelle.de/de/dept_179.html

Lijkt me nog steeds een interessante driver, zou iemand nog even wat duidelijkheid kunnen geven over de response curve. WMC had het over het erg onvlakke opbreken van de woofer, maar is dit van toepassing als ik de woofer filter bij  zo'n 500 hz???

Raul

bassmotion

Ik ben weer bezig geweest, hier de update.

De sub binnenkamer is met lood bekleed, kastje weegt nu 40 kg.
Ook is de speaker nu bekleed.

Zie foto's

bassmotion

En nog maar een paar, nu met baffle.

PaulSQ

Zou je met zo'n degelijk gebouwde, fraaie (en ongetwijfeld ondertussen ook prijzige) kast niet iets meer aan drivers uitgeven?

Want ik vind het er echt goed uitzien, voor zover mogelijk op de foto :)
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

buizengek

zeg bassmotion,
prachtwerk, om jaloers op te zijn(pos.bedoeld dan)
buizengek

bassmotion

Quote from: buizengek on July 19, 2006, 21:13:07
zeg bassmotion,
prachtwerk, om jaloers op te zijn(pos.bedoeld dan)
buizengek

Heel erg bedankt, goed om te horen

mvg Raul

bassmotion

#71
Quote from: PaulSQ on July 19, 2006, 20:54:43
Zou je met zo'n degelijk gebouwde, fraaie (en ongetwijfeld ondertussen ook prijzige) kast niet iets meer aan drivers uitgeven?

Want ik vind het er echt goed uitzien, voor zover mogelijk op de foto :)



Bedankt, in het echt is ze mooier  ;)
Ja daar heb ik ook al over nagedacht, maar mijn verstand van filters is vrij beperkt dus kan ik beter eerst een speaker bouwen met wat goedkopere componenten, om eerst een beetje mee te experimenteren.
Btw zou nog steeds info willen over de resposecurve van de Dayton RS225s 8" woofer en of dit een verbetering zou zijn ten opzichtte van de Intertechnik mds08  ???.
Iemand die daar iets over kan zeggen?
Filter frequentie van de woofer ligt rond 500/600 hz.

Raul

bassmotion

#72
Quote from: PaulSQ on July 19, 2006, 20:54:43
Zou je met zo'n degelijk gebouwde, fraaie (en ongetwijfeld ondertussen ook prijzige) kast niet iets meer aan drivers uitgeven?



Per kast ben ik tot nu toe voor 1 speaker zo'n 85 euro aan materiaal kwijt, valt toch best mee.

3x 4mm mdf plaat voor de gebogen wand         25,50 EUR
3x 22mm mdf plaat baffle en boven/onderkant   19,00 EUR
1,5 potten lijm                                             18,00 EUR
Skaileer                                                        8,00 EUR
Lood                                                           13,00 EUR

                                                    Totaal     83,50 EUR


Natuurlijk zijn er wel wat meer kosten, maar dat is te verwaarlozen.
Reken hier nog de drivers bij op en je hebt het totaalplaatje.

bassmotion

#73
Ok vannacht even de laatste loodjes gelegd aan de bekleding.
Begint er nu toch echt op te lijken.

mvg Raul

denoontje

#74
moet je de bovenzijde eerst frituren? 

;D ;D