m'n 1e luidspreker project: Celesta

Started by bassmotion, June 26, 2006, 05:16:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sphere

Mwah, ik zou nu gewoon gaan bouwen met het plan dat je voor ogen hebt. Je kan niet een kast bouwen en daar lukraak wat drivers in smijten door een andere baffle te nemen. Veel DIY'ers beginnen met een geijkt ontwerp om een beetje voeling te krijgen. Jij legt de lat meteen vrij hoog, maar het is natuurlijk niet gezegd dat het mislukt, gewoon bikkelen.  ;)
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

PaulSQ

3 hoofdredenen:

1 filter is veel duurder door de lage frequenties waarop je bezig bent

2 Nog veel belangrijker: het maken van het filter is véél maar dan ook véél moeilijker dan dat je voor een bestaand 2weg ontwerp kiest

3 Je koopt nu 3 units, als je hetzelfde geld aan 2 stuks zou uitgeven heb je gewoon betere kwaliteit. Het is tevens prima mogelijk om zonder verlies van mid voldoende bass weer te geven met een tweeweg!

Loop anders eens een zaak als speakerenco binnen en laat je een beetje bijpraten over filtering en eventueel kant en klaar aanwezige ontwerpen.

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

bassmotion

Quote from: sphere on June 27, 2006, 09:35:31
Mwah, ik zou nu gewoon gaan bouwen met het plan dat je voor ogen hebt. Je kan niet een kast bouwen en daar lukraak wat drivers in smijten door een andere baffle te nemen. Veel DIY'ers beginnen met een geijkt ontwerp om een beetje voeling te krijgen. Jij legt de lat meteen vrij hoog, maar het is natuurlijk niet gezegd dat het mislukt, gewoon bikkelen.  ;)

Ik ga ook verder bouwen met het design dat ik voor ogen had.
Stel dat ik besloot toch voor een 2weg te gaan dan zou ik de baffle verder niet aanpassen, ik zou de kast inwendig aanpassen.
Ik weet dat ik direct met een complexproject begin, maar als ik iets doe dan wil ik het meteen goed doen.
M'n vorige project was een subwoofer uit beton met dubbel kippegaas wapening om zo min mogelijk resonantie te krijgen, en klein deel uit laags 6 cm dik mdf (zal wel even wat foto's neerplakken) . Ik ben echt uiterst tevreden met het eindresultaat. Nu wil ik gewoon weer een stapje verder.

groet Raul

bassmotion

Quote from: PaulSQ on June 27, 2006, 09:42:00
3 hoofdredenen:

1 filter is veel duurder door de lage frequenties waarop je bezig bent

2 Nog veel belangrijker: het maken van het filter is véél maar dan ook véél moeilijker dan dat je voor een bestaand 2weg ontwerp kiest

3 Je koopt nu 3 units, als je hetzelfde geld aan 2 stuks zou uitgeven heb je gewoon betere kwaliteit. Het is tevens prima mogelijk om zonder verlies van mid voldoende bass weer te geven met een tweeweg!

Loop anders eens een zaak als speakerenco binnen en laat je een beetje bijpraten over filtering en eventueel kant en klaar aanwezige ontwerpen.



1. Hier was ik eerste instantie dan ook niet echt van op de hoogte, maar nu wetende wil ik best wat geld investeren ,dat is het probleem niet. Als ik nou de laag driver filter vanaf 300/400 zou dat veel schelen?

2. Dit geloof ik meteen, maar ik denk ook dat ik niet de enige ben die filtert rond deze frequenties, dus met een beetje research en hulp van het forum moet een filterontwerp toch wel lukken?

3. Dit is ook mn grootste afweging geweest om toch voor een simpeler 2weg design te gaan, maar na veel overwegen heb ik toch besloten om een 3weg systeem een kans te geven.
Dit is niet van de een op de andere dag gebeurt, het idee om een eigen speaker te bouwen is al jaren geleden begonnen.
Nu heb ik meer ervaring op dat gebied dan 2 jaar geleden en dus ben ik begonnen met de bouw van zelfontworpen speakers.

Raul

fgroen

Doe maar dan.  ;D

Wat betreft mijn optiek over de keuze tussen een drieweg en een tweeweg binnen een bepaald budget:

Realiteit is simpel. Ja, een goed drieweg systeem is beter dan een goed tweewegsysteem, maar ook ong. twee keer zo duur (met gelijkblijvende kwaliteit van componenten). Die kwaliteit van componenten bepaalt toch voor een groot deel de indruk die de speaker achterlaat. Als ik beperkt ben in mijn budget, zou ik persoonlijk ook liever een goed tweeweg kiezen dan een drieweg, waarbij ik concessies moet doen t.a.v. de kwaliteit van het materiaal t.o.v. de tweeweg optie.
Je zou nog raar staan te kijken wat een goed 17cm woofertje met een behoorlijke tweeter kan produceren. Ik sta er in ieder geval zelf elke keer weer paf van.

Het filterontwerp heeft niet zozeer te doen met hier en daar een goede tip, maar het feit, dat het aantal variabelen in een drieweg filter veel groter is dan een tweeweg filter. Daardoor is het ook lastiger om een gevoel te ontwikkelen voor wat welke ingreep zal doen. De kans, dat je filter een ongeleid projektiel wordt is met een drieweg veel groter dan met een tweeweg.
Voor mijzelf geldt, dat ik pas nadat ik een aantal keer met een tweeweg systeem gestoeid had, voldoende inzicht had om een drieweg te kunnen laten klinken.

Succes met je projekt! Er zal sowieso een voldoening aan vastzitten die elke zelfbouwer wel kent.  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

bassmotion

Ok tijd voor een update.
4e laag zit erop inclusief bracing voor dubbele wand, en de 1e laag zit nu ook op de 2e speaker.
hier zijn de foto's

Raul

bassmotion

Even een totaal plaatje

bassmotion

En nog even foto's van vorig project.
Let niet op afwerking wordt samen met dit project gedaan.
Let ook niet op de manier van monteren van de sub, was effe testje.

g-j-t

Mag ik vragen wat je met dit laatste project beoogde? lijkt mij nogal een vreemde constuktie  :-\
Arcam AVR 300 / Arcam DV78 / OPPO 83SE / Tannoy sensys DC2, C, R / MJA Reference 150, Sony 46EX700

bassmotion

Ik wou een wat anders dan een recht toe recht aan subwoofer.


bassmotion

Lijm is aan het drogen, nog maar wat foto's dan.
Extra bracing aangebracht, overtollige plaat weggezaagd, ziet er direct stuk beter uit.
Ook heb ik even hulp gekregen van een trouwe jongeman.

raul

bassmotion

hier nog effe een kleine update.
Dubbele wand zit erom, en alles is grof afgewerkt.
Het vulnippel idee voor het zand heb ik afgekeken van fronts de fronts.

mvg Raul

WMC

Ziet er weer netjes uit. Ik zou het zand pas erin doen als ze op hun plek staan, dit gaat zeker heel erg zwaar worden en dood zijn! Let ook goed op dat je droog zand gebruikt, stop het even in de oven als je twijfelt.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

bassmotion

Ja ik vul ze pas als ze op hun plaats staan, ze beginnen nu ook al redelijk zwaar te worden.
In eerste instantie was het de bedoeling om de binnenkant met loodbitumen te bekleden, maar dit lijkt me nu een beetje overkill te worden.
Is er nog speciaal zand dat optimaal is voor dit soort klussen?? Las in andere topics iets over zilverzand.
Wat weegt liter zand eigenlijk? Dan kan ik een schatting maken naar het uiteindelijke gewicht.


WMC

Zand weegt rond de 1.6 kg/dm3. Zilverzand is dacht ik erg droog, waardoor het goed te gebruiken is, maar ik vermoed dat een aantal anderen die ook daadwerkelijk met zand hebben gewerkt je hier meer over kunnen vertellen.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

bassmotion

Zand experts meld u aub.
Totale gewicht zal rond de 55/60 kilo liggen warschijnlijk.


Interficior

Als ik zo die kamers zie denk ik dat je je daarop gaat verkijken. >:D

Zilverzand is niet standaard droog, tenzij je het gedroogd koopt natuurlijk. Ik zou gewoon naar de gamma of andere klusshop gaan om daar een zak zilverzand te halen van 25 kilo voor 2 euro. Dit moet je dus nog wel drogen, je moet er met je vinger in kunnen roeren zonder dat je klontjes ed tegenkomt. Drogen duurt lang, probeer een zo groot mogelijk oppervlak te maken voor het drogen. Als je ongeduldig bent kun je het op een bakplaat in een oven zetten, dan gaat het sneller.
Take it or lease it

bassmotion

Ok dan ga ik daar even een zak van halen.
Is het verstandig om het zand nog te zeven in i.v.m. wat grotere korrels??
Ik denk dat ik gebruik ga maken van een oven voor het drogen.

mvg Raul

quaternion

Quote from: bassmotion on June 30, 2006, 11:00:18
Ik denk dat ik gebruik ga maken van een oven voor het drogen.

mvg Raul

??? Waarom ??? Het word de komende tijd ruim 30 Graden. Zeiltje buiten uitrollen zand erop en versprijden maar. Lekker laten drogen. In no time is het droog  ;D
Sony TA-E9000ES, Sony TA-N9000ES, Sony CDP-XA555ES, Sony DVP-NS999ES, Sony ST-SA5ES, Monster 850I met WBT-0144
Front : B&W DM604 S3, Monster M1.4S
Center: B&W LCR600 S3, Monster M1.4S
Rear: B&W DM602.5 Sub: Rel Q150MKII, Audioquest Sub1

bassmotion

Quote from: quaternion on June 30, 2006, 12:14:56
??? Waarom ??? Het word de komende tijd ruim 30 Graden. Zeiltje buiten uitrollen zand erop en versprijden maar. Lekker laten drogen. In no time is het droog  ;D

Daar heb je wel gelijk in, maar ik ga het zand pas drogen tegen het einde van het project . Als het tegen die tijd ook zulk lekker weer is dan probeer ik het wel buiten te drogen.

Maartje

Hugh Hefner died . . . .did he whent to a better place ? . .

bassmotion

Quote from: Maartje on June 30, 2006, 13:52:30


mooie wagen !!  ;)

Dankje,en zelfde terug ;). Ik ben nu sinds een 1,5 jaar een trouwe g60 rijder.
Wat voor motor heb jij erin liggen??

groet Raul

fgroen

Quote from: Interficior on June 30, 2006, 09:20:00
Drogen duurt lang, probeer een zo groot mogelijk oppervlak te maken voor het drogen.

... En de katten uit de buurt houden...  >:D ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Quote from: bassmotion on June 30, 2006, 14:04:08
Ik ben nu sinds een 1,5 jaar een trouwe g60 rijder.


Zijn die G-laders niet erg gevoelig voor kapot gaan? Ik heb zelf een tijdje over een VR-6 nagedacht, maar schrok toch een beetje terug voor leeftijd en de kans om een auto met een hard leven achter de rug te kopen. Misschien doe ik het nog wel een keer als hobby-auto erbij.  ;D

Momenteel ben ik erg tevreden met mijn WRX...  >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

rnacoustics

Gaan we het over auto's hebben? ???
Ik vind een Karmann Ghia helemaal te gek Vooral de type 34.
Maar ja, ik ben ook van een iets oudere generatie.