m'n 1e luidspreker project: Celesta

Started by bassmotion, June 26, 2006, 05:16:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bassmotion

Hallo

Ik zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Raul een 20 jaar jonge student uit het noorden van Nederland.

Ik zit de laatste weken aandachtig naar de zelfbouw projecten op het forum te kijken en nadat ik topics als fronts der fronts met verbazing en veel respect heb doorgelezen heb ik besloten nu zelf 2 front zuil luidsprekers te bouwen.
Het word een 3-weg speaker (ik weet dat jullie dat afraden maar ik wil toch een poging wagen). 
Het gaan echte budget speakers worden, per speaker is er een budget vastgesteld van rond de 100 euro voor de drivers.
Ik weet dat dit echt heel weinig is, maar ik verwacht dan ook geen super geluid.

Doel: Een verbetering ten opzichte van mijn huidige speakers (een setje no name speakers van zo'n 30 euro p/st) zie foto's.

De speakers zullen uiteindelijk aangestuurd worden door een marantz sr 4600.
De drivers zullen zijn:

laag Intertechnik mds 08        50-450hz

midrange Mivoc wpp 150        450-3,5 hz

hoog                                  3,5-20000 hz

hoog staat nog niet vast, suggesties zijn welkom (rond 20 EUR p/st)




groet Raul

bassmotion

Dit is het ontwerp waar de speakers op moeten gaan lijken.

bassmotion

De bouw is begonnen.
Ik ben begonnen met het bouwen van de kasten. De baffle gaat als laatste gefabriceerd worden.
Het begint allemaal met de matrix waar de mdf platen omheen gebogen gaan worden.
In eerste instantie zat ik te denken om met buig mdf te gaan werken maar door de prijs van zo'n plaatje is dat  idee al weer snel uit m'n hoofd vertrokken.
Dus normaal 4 mm mdf is het geworden.

Zie hier de eerste matrix.

bassmotion

hier zie je hoe de eerste 4 mm mdf plaat om het skelet wordt gebogen.
Ik heb eerst de platen nat gemaakt en daarna met spanbanden eromheen gebonden, en er vervolgens zo'n 250 kilo aan gewicht er bovenop geplaatst.


bassmotion

De eerste plaat is droog en in vorm.

groet Raul

bassmotion

Hier zie je hoe de eerste en 2e plaat mdf al vast zitten.

bassmotion

De laaste foto voor vandaag.
De plek waar ik het meeste werk gedaan krijg.

Op dit moment ben ik 2 dagen bezig geweest en heb nu 3 lagen op de eerste matrix en ga morgen bezig met de 4e, in totaal is de bedoeling om 6 lagen mdf eromheen te buigen.

mvg Raul

fgroen

Quote

In wat voor een studentenhuis woon jij???  ???  ;D 8)

Ben zeer benieuwd hoe het gaat uitpakken. Kast bouwen en speakertjes erin zal niet het probleem zijn, zo te zien. Wordt dat MDF alleen niet helemaal zompig als je het nat maakt?

Het filter zal de grote kluif worden, en dan is een drieweg systeem best wel een ambitieuze keus. Gaat ook meer kosten dan een 2-weg filter. Die woofer moet je zeker niet hoger willen filteren dan 300-400 Hz, en dat betekent bulky componenten. (en bulky prijzen...  :'()

Goed tweetertje voor het geld is de SEAS KT27F (met 39 Euro misschien wat boven je budget, maar klinkt ingespeeld erg vloeiend, en veel beter dan zijn prijs doet vermoeden), anders zijn er genoeg waaibomen tweeters te krijgen (Gradient, Mivoc, Transfer, Peerless, Visaton.)

Succes met je projekt! Hier heb je sowieso een steile learning curve aan, dat komt je zeker van pas met je volgende projekt (dat komt er denk ik wel....  >:D).
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

WMC

Strak begin! Heb je overwogen om verschillende materialen voor de kast te gebruiken? Heb je trouwens frequentie curves en prijzen van de units, zo'n MDS-08 zie ik namelijk vaker gebruikt worden maar ik heb er nog nooit een curve van gezien.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

bassmotion

hallo

Ik woon momenteel nog thuis. Het mdf zet ongeveer 0,5 tot 1 mm uit nadat het weer gedroogd is.
Als ik de mdf platen te lang doorweek met water blijft t inderdaad een beetje sompig, platen moeten niet te nat maar ook weer niet te droog zijn, dat is de perfecte middenweg. Drogen duurt dan een uurtje, maak je het te nat dan kan het 1/2 dagen duren met fohn.

Ik vroeg me trouwens af of het mogelijk zou zijn om na de drie lagen die ik nu heb geplakt bracing te maken en daar tussen zand te stortten en vervolgens weer 1 plaat mdf, dit i.p.v. 6 lagen mdf 4mm.
Zou dit een dodere kast opleveren?? Schilt erg in hoeveelheid werk.

zie foto voor info:Zand zou dus tussen de twee wanden gestort worden.

mvg 
Raul

bassmotion

@ WMC

prijzen van drivers zijn Intertechnik mds 08     39 EUR p/st laag
                                Mivoc   WPP 150        25 EUR p/st mid
                                SEAS KT27F              39 EUR p/st hoog???
Tweeter vind ik eigenlijk iets te duur, tenzij het echt een groot verschil maakt ten  opzichte van de wat         goedkopere tweeters.

mivoc curve

mvg Raul

bassmotion

De curve voor de mds-08 kan ik even niet vinden, ik dacht dat hij redelijk vlak liep tot zon 300/400 hz

Btw @WMC Ik heb jouw ontwerp even gebruikt en aangepast bedankt nog daarvoor.

groet Raul

WMC

Mocht je die curve nog vinden, ik ben geinteresseerd. Als je de CAD file wilt hebben kan ik je die wel mailen. Je zult wel Unigraphics moeten hebben om hem te lezen.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

bassmotion


Het filter zal de grote kluif worden, en dan is een drieweg systeem best wel een ambitieuze keus. Gaat ook meer kosten dan een 2-weg filter. Die woofer moet je zeker niet hoger willen filteren dan 300-400 Hz, en dat betekent bulky componenten. (en bulky prijzen...  :'()

Goed tweetertje voor het geld is de SEAS KT27F (met 39 Euro misschien wat boven je budget, maar klinkt ingespeeld erg vloeiend, en veel beter dan zijn prijs doet vermoeden), anders zijn er genoeg waaibomen tweeters te krijgen (Gradient, Mivoc, Transfer, Peerless, Visaton.)




Het filter is iets waarin ik me nog niet echt verdiept heb. Enig idee wat ik daarvoor ongeveer kwijt ga zijn??
Nog even over de tweeter, is de SEAS kwalitatief gezien echt veel beter, en een duidelijk hoorbare verbetering van geluidskwaliteit ten opzichtte van een visaton tweetertje van zo'n 20 Eur???



WMC

Al eens over de B&G Neo3 nagedacht, lijkt me ook een hele leuke unit, ik heb in ieder geval hele goede resultaten met een Neo 8.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

bassmotion

@ WMC Heb je misschien ook een link of iets dergelijks???

raul

WMC

http://www.partsexpress.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=264-730 staat alleen geen frequentie plotje bij jammergenoeg, hij is ook wel wat duurder jammergenoeg. De Dollar kun je met de euro ongeveer 1:1 vergelijken met verzendkosten etc.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

rnacoustics

#17
Quote from: bassmotion on June 26, 2006, 12:18:40
Het filter is iets waarin ik me nog niet echt verdiept heb. Enig idee wat ik daarvoor ongeveer kwijt ga zijn??


Leuk project en gave vormgeving!

Hoeveel budget heb je voor het totale project uitgetrokken?
Voor een beetje filter zit je zo aan de 100 euro per/kant Zeker als je redelijk laag wil filteren (200Hz)
Kijk eens op www.speakerenco.nl , daar kan je de prijslijst van de componenten zo downloaden. Krijg je een beetje idee wat e.e.a gaat kosten.
Veel succes! :)

P.S. Gaaf die witte oude Volkswagen 1500 !! 8)

bassmotion

hmm 100 EUR per kant das best prijzig.
Ja leuk he onze schuur staat er vol mee, m'n vader is vw oldtimer liehebber.
Maar om even terug te komen op het filter, dat kan dus echt niet goedkoper dan 100 Euro p/st???

groet Raul

fgroen

Quote from: bassmotion on June 26, 2006, 12:18:40
Nog even over de tweeter, is de SEAS kwalitatief gezien echt veel beter, en een duidelijk hoorbare verbetering van geluidskwaliteit ten opzichtte van een visaton tweetertje van zo'n 20 Eur???

Ik heb zelf 20 Euro-tweetertjes van Peerless toegepast, tweeters van Philips (ook lekker goedkoop) en natuurlijk de jaren '80 en '90 standaard van "affordable" tweeter: de Audax HD100D25. De Seas steekt daar met kop en schouders bovenuit. Behoorlijk verfijnd, en mooi zacht van karakter. Ik heb de KT27F zelf toegepast in een aktief systeem, en daar MOET hij wel goed zijn, omdat er weinig mogelijkheden zijn om nukkigheden recht te trekken. In een passieve opzet betekent het dat hij redelijk eenvoudig te filteren is.

De KT27F wordt o.a. ook gebruikt in de Intertechnik EX-4. Geen mis te verstane gezelschap (Excel midrange en SEAS Woofer).  8)
Het filter voor de tweeter in die speaker is inderdaad rechttoe rechtaan. (zei website Speaker en Co)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

WMC

Quote from: bassmotion on June 26, 2006, 14:50:18
hmm 100 EUR per kant das best prijzig.
Ja leuk he onze schuur staat er vol mee, m'n vader is vw oldtimer liehebber.
Maar om even terug te komen op het filter, dat kan dus echt niet goedkoper dan 100 Euro p/st???

groet Raul

Kan best goedkoper hoor, vooral als je niet te steile hellingen toe hoeft te passen of te gekke componenten gaat gebruiken.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

sphere

Dit is ook precies de reden dat budgetsystemen beter een goede 2-weg kunnen zijn, dan een 3-weg, vanwege filterkosten. En een 2-weg hoeft echt niet onder te doen.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

bassmotion

Quote from: sphere on June 26, 2006, 15:00:13
Dit is ook precies de reden dat budgetsystemen beter een goede 2-weg kunnen zijn, dan een 3-weg, vanwege filterkosten. En een 2-weg hoeft echt niet onder te doen.





Ik snap goed wat je bedoeld.
Maar echt een groot probleem vind ik het ook weer niet om wat geld neer te tellen voor een goed filter.
Mijn doel is een budget 3-weg systeem te bouwen, en dus zo goedkoop mogelijk.

mvg  Raul

Merijn

Mag ik vragen waarom 3-weg?

2-weg met passive is ook 2 units, of, 2-weg met 2 midwoof's (zie mijn avatar...)
I Prefer Coffee For Mental Stability...

bassmotion

Quote from: Merijn on June 27, 2006, 00:23:30
Mag ik vragen waarom 3-weg?

2-weg met passive is ook 2 units, of, 2-weg met 2 midwoof's (zie mijn avatar...)

Hallo
Ik heb voor een 3-weg speaker gekozen omdat ik graag een driver voor laag, mid en hoog wil.
Ik wil gewoon een goede laag en mid weergave, en heb het idee dat je met een twee-weg net niet diep genoeg kan komen, laat je de driver wel laag komen dat offer je naar mijn mening teveel mid output op.
Daar komt ook nog bij dat ik de looks van een 3-weg vele malen mooier vind dan een 2-weg.
Zou je misschien de 3 hoofdredenen kunnen geven waarom je een 3-weg afraadt?
Geld, filter?

Ik ga eerst de kastten helemaal bouwen dus de drivers komt als laatste, tegen die tijd ga ik wel kijken of jullie goede redenenen hebben die voor mij van toepassing zijn.
Het staat dus nog niet helemaal vast.

groet Raul