m'n 1e luidspreker project: Celesta

Started by bassmotion, June 26, 2006, 05:16:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bassmotion

Ja ik was gewoon wat te gehaast aan het werk,zat een beetje in tijdnood en wou het toch nog even snel afmaken, en dan wil het nog wel eens misgaan.
Maargoed  what's done is done, in ieder geval weer wat geleerd.

Benco

Eerste echte project ?  ik sta versteld , knap werk !

bassmotion

@ Benco,  bedankt en jep is mijn eerst echte project.

Kleine update, fineer opgehaald uit arnhem, het is gemoesteerd esdoorn geworden.
Niet helemaal de normale soort, het is namelijk een gebleekte soort, en is onbehandeld minder gelig en meer wittig, errug mooi vind ik zelf. Ben momenteel bezig met het fineren en lukt goed moet ik zeggen,valt me 100% mee.

Foto's volgen later deze week.

SiR-ROUND


Benco

gemoesteerde esdoorn.... daar dacht ik dikke 6 weken geleden ook aan om dat te gaan gebruiken op m'n  zelfbouwprojectje , is idd erg mooi maareuh de laatste vier  zelfbouwtopics die ik volgde hebben nu al allemaal  voor dat soort fineer gekozen.... en k had graag iets origineels willen doen 

bassmotion

Quote from: Benco on November  6, 2006, 22:58:22
gemoesteerde esdoorn.... daar dacht ik dikke 6 weken geleden ook aan om dat te gaan gebruiken op m'n  zelfbouwprojectje , is idd erg mooi maareuh de laatste vier  zelfbouwtopics die ik volgde hebben nu al allemaal  voor dat soort fineer gekozen.... en k had graag iets origineels willen doen 

Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in,  Mijn eerste keus was dan ook ekalyptus fineer, maar dit was daar niet te verkrijgen op korte termijn. Ik heb ook naar andere fineren gekeken, verscheidene wortelfineren, maar dit is me net iets te spacy en ik denk dat ik daar niet jaren tegenaan kan kijken. Kortom vond dit esdoorn toch echt wel een mooi fineertje, maar helaas niet zo orgineel. Maar ach ik heb er geen problemen mee, en daar gaat het om.

De eerste baffle is nu bijna helemaal gefineerd op de voorkant na, want hij moet eerst aan de kast vastgelijmd en geschroefd worden, ook zit ik eraan te denken om net zo als meerder personen hier magneten in de baffle te zetten voor de frontjes en vervolgens daarover heen weer te fineren.

fgroen

Quote from: Benco on November  6, 2006, 22:58:22
en k had graag iets origineels willen doen 

te laat!!!  ;D

Nee hoor, het maakt geen zier uit wat je voor fineer kiest. Het gaat erom, dat je er zelf tegenaan zit te kijken. Als genoest esdoorn het voor jou is, dan moet je dat gewoon doen. 8)

Ik ben zeer benieuwd naar de pics! gaat er vast heel erg mooi uitzien.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

bassmotion

Goed na 3 maand maar weer even een update.

Ik heb het afgelopen tijd redelijk druk gehad, dus heeft m'n speaker project een paar maand stil gestaan.
Een week geleden ben ik toch weer aan de gang gegaan. Ik ben begonnen met het vastzetten van de baffle op de kast, zodat ik de voorkant kon fineren.
Ik heb eergister de 1e kast geheel gefineerd, en ben zelf erg tevreden met het resultaat.
Verder heb ik de speakergaten uitgesneden, dat uitsnijden vergt echt veel concentratie, ik heb er uiteindelijk ook ongeveer 3/4 uur over gedaan om alle gaten netjes uitgesneden en geschuurd te krijgen.
Gisteravond ben ik begonnen met het aanbrengen van de Danish oil.
Ik heb er nu 4 dunne laagjes opzitten, en de diepte begint al te komen.

Zodra de betere camera weer thuis is maak in wel even wat duidelijke detail foto's

foto's:

 

Benco


fgroen

Mooi hè, dat Danish oil...  8)

Gaat heel gaaf worden. Met dat oliën: geduld is een schone zaak.  O0

Het wordt alleen maar mooier.  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

bassmotion

bedankt Benco

Dat Danish oil is inderdaad erg mooi. Er zitten nu 9 lagen op en het begint al echt goed te komen.
Ik denk wel dat er zon 15-20 lagen op moeten om alle houtporiën op te vullen.
Fokke hoeveel lagen Danish oil heb jij op je avaclones geölied? Ik vind het resultaat van jouw speakers namelijk echt prachtig!


fgroen

De avaclones hebben 6 lagen voor hun kiezen gehad.

De clue zit hem in het polijsten. Je hebt nu 4 lagen erop zitten. Ik stel voor, om nu een laag "aan te brengen" door met waterproof P600 op een schuurzool (met neopreen bodem) en olie te schuren. Ik heb zelf zo'n rood kunstof schuurblok met aan weerszijden klemmen à la een vlakschuurmachine om het schuurpapier in te klemmen. Die neopreen zool is belangrijk omdat op die manier de textuur van het hout goed gevolgd kan worden. Met een blok MDF heb ik minder goede ervaringen.
Dit polijsten gaat behoorlijk zwaar. Gewoon per kant werken, met ruim olie schuren, flink doorwerken en meteen de overtollige olie verwijderen met schoon keukenpapier. Net zolang afnemen totdat het oppervlak helemaal glad is. Een schoon velletje keukenpapier moet er als het ware "zwoesj" overheen glijden.

Daarna nog eventueel een soortgelijke gang met P1000-P1200 schuurpapier. Dan weet je niet wat je ziet.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

bassmotion

Prima, dat ga ik wel even proberen, alleen heb ik geen 4 maar nu al 9 lagen opzitten.
Maar dat lijkt me niet echt een probleem toch?

fgroen

Quote from: bassmotion on January 24, 2007, 17:28:11
Prima, dat ga ik wel even proberen, alleen heb ik geen 4 maar nu al 9 lagen opzitten.
Maar dat lijkt me niet echt een probleem toch?

No problemo.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Martijn M

Hoe heb je gefineerd? Welke lijmsoort en methode?
Dutch & Dutch

Bant

Quote from: keyser on January 25, 2007, 11:52:19
Hoe heb je gefineerd? Welke lijmsoort en methode?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ziet er echt heel erg mooi uit!

bassmotion

bedankt,
ik heb de koude witte houtlijm methode toegepast. Ik heb de facetten gefineerd d.m.v. van lijmklemmen, en de voorkant d.m.v. veel gewicht 300 kg ofzo, resultaat vind ik zelf ook erg mooi. Later deze week maak ik wel even wat detail foto's.

Martijn M

Goed gelukt dan, zeg! Ik heb het fineren van mijn vorige speakers ook gedaan op deze methode. Helaas absorbeerde het fineer vocht uit de lijm, waardoor er plaatselijk ribbels ontstonden. Ik ben van plan mijn volgende fineerprojectje met contactlijm te doen.
Dutch & Dutch

bassmotion

#143
Ik had ook op 1 van de facetten heel licht wat ribbeltjes maar ben toen met de strijkijzer erover heen gegaan, en nu na het lakken is daar niets meer van te voelen. Misschien ga ik met mijn volgende project fineren met contactlijm.

PaulSQ

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

bassmotion

Hello people

Goed na 5 maand is het weer eens tijd voor een update. Het heeft even geduurd maar we zijn weer bezig geweest. De eerste speaker is nu geheel klaar. De 2e speaker zit nu helemaal in elkaar en is volledig gefineerd. Momenteel ben ik bezig met het oliën van de laatste speaker, ik heb er nu 3 lagen op zitten.
hieronder foto's van de 1e speaker en de 2e speaker ongeoliëd. Je kan nu goed zien wat het oliën qua kleur met de speaker doet.

Raul

bassmotion

en nog een met 3 lagen olie.

bassmotion

#147
Over 2 uur is het alweer 2 jaar geleden dat ik ben begonnen met de bouw van mijn luidsprekers, ik heb ze inmiddels alweer ruim een jaar in gebruik.
Het geluid is sprankelend en open, je hoort erg veel detail. Ik merk nu pas echt hoe belangrijk tweeters zijn bij een speaker. Als ik nu luister naar
het surround setje van mijn broertje dan merk ik echt hoe gedempt het geluid is,erg weinig detail in de muziek. Het laag is erg strak, had wel wat
meer gemogen, maar je hoort mij niet klagen.

Sinds vorige week hebben ze toch nog een kleine transformatie ondergaan. De frontjes zijn gemaakt.
Het project is nu dus officieel afgelopen, maar ga binnenkort bezig met een 18" sub die momenteel uit Canada
onderweg is naar Nederland. T.z.t zal ik wel weer een topic starten over de bouw van de 18" sub.

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

fgroen

Heel strak. die frontjes maken de speakers helemaal "af".

Ben benieuwd naar je 18" sub!!

Quote from: bassmotion on June 25, 2008, 22:18:38
Het laag is erg strak, had wel wat meer gemogen, maar je hoort mij niet klagen.
Dan is die sub zeker om je gemis aan laag aan te vullen...  >:D >:D ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.