m'n 1e luidspreker project: Celesta

Started by bassmotion, June 26, 2006, 05:16:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

voodooless

Met de hoge spoelweerstand kun je gewoon je volume aanhouden :) Probeer in WinISD maar eens de serieweerstand op 0.5 of 1 Ohm te zetten, kun je precies zien wat er gebeurt.

Interficior

#101
Ik zou je meer zorgen maken over de filtering inderdaad.

In je eerste post zeg je dat je in het noorden woont, in Groningen zit een Speaker en Co. Ik zou je toch aanraden om je speaker op te (laten) meten en aan de hand daarvan een filter bakken, met de hulp van mensen die hier veel verstand van hebben. Je kunt natuurlijk ook zelfbouwers lief aankijken die een meetmicrofoon hebben en die in jouw buurt wonen.
Take it or lease it

voodooless

Kijk anders ook even op http://www.zelfbouwaudio.nl/forum . Ik weet dat daar een flink aantal mensen uit het noorden zitten die allemaal graag willen helpen :)

bassmotion

#103
Quote from: deepspace on August  4, 2006, 16:39:52
Met de hoge spoelweerstand kun je gewoon je volume aanhouden :) Probeer in WinISD maar eens de serieweerstand op 0.5 of 1 Ohm te zetten, kun je precies zien wat er gebeurt.

aha ja ik zie het, krijg je inderdaad een nettere groupdelay en curve van.
Ik was ook al aan het rondkijken op het zelfbouwaudio forum.

Raul

bassmotion

Quote from: Interficior on August  4, 2006, 16:51:03
Ik zou je meer zorgen maken over de filtering inderdaad.

In je eerste post zeg je dat je in het noorden woont, in Groningen zit een Speaker en Co. Ik zou je toch aanraden om je speaker op te (laten) meten en aan de hand daarvan een filter bakken, met de hulp van mensen die hier veel verstand van hebben. Je kunt natuurlijk ook zelfbouwers lief aankijken die een meetmicrofoon hebben en die in jouw buurt wonen.

Ben ik ook al langsgeweest alleen nog niet m.b.t. het filter. Dat op laten meten klinkt als een goed idee, dat ga ik wel even doen zodra de drivers binnen zijn.

bassmotion

Goed na 1,5 maand gewacht te hebben zijn de drivers eindelijk binnen.
Eerste pakket drivers was zoekgeraakt in NL ::) 2e pakket is wel aangekomen :)
Ik kan dus weer verder met de speakers, wat ik dus ook direct weer heb gedaan.
Ik heb gedeeltelijk de binnenkant van de baffle bekleed met ondertapijt, verder heb ik de gaten voor de drivers in de baffle gezaagt. Je krijgt nu al een redelijk idee hoe de speakers eruit komen te zien.

Raul

bassmotion

en nog 2 foto's

sphere

Ziet er chic uit, ben blij dat je niet hebt gekozen voor die walgelijke gele versie.  :)
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

bassmotion

Quote from: sphere on August 29, 2006, 02:00:01
Ziet er chic uit, ben blij dat je niet hebt gekozen voor die walgelijke gele versie.  :)

Ik had de gele ook al gezien bij speaker&co, hij viel me een beetje tegen.
De zwarte vind ik mooier en past ook beter bij het geheel.

voodooless

Hij past niet alleen beter, hij is ook erg mooi. Mooier dan ik verwacht had eigenlijk.

Ziet er top uit! Ga zo door! Frees wel ff de units in, dat ziet meteen een stuk mooier uit. In ieder geval de tweeter, dat voorkomt refecties aan de rand van de frontplaat.

bassmotion

Quote from: deepspace on August 30, 2006, 00:20:03
Hij past niet alleen beter, hij is ook erg mooi. Mooier dan ik verwacht had eigenlijk.

Ziet er top uit! Ga zo door! Frees wel ff de units in, dat ziet meteen een stuk mooier uit. In ieder geval de tweeter, dat voorkomt refecties aan de rand van de frontplaat.

Ik moet zeggen dat het er in het echt nog mooier uitziet.
Het uitfrezen gaat ook nog gebeuren, er komt nog een laatste frontplaat op en daar worden de units uitgefreesd.

bassmotion

Ben vandaag weer even bezig geweest, heb aansluitterminals opgehaald en heb vandaag de eerste facetten gezaagd. Helaas zijn het slechte kwaliteit foto's aangezien de oplader van de goede camera weg is.

fgroen

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

bassmotion

Inderdaad, je ziet nu echt hoe de speaker er uiteindelijk uit gaat zien.
Met de drivers erin ziet het er natuurlijk een stuk mooier uit maar daarmee moet ik nog even wachten.
Ik moet zeggen dat dit toch een van de leukste dingen was om te doen.
Heb vandaag ook alle facetten van de eerste speakers gezaagd, en ga vanavond de cirkel geleider maken.
Dus als alles goed loopt zitten de gaten voor de drivers er morgen in.
Nog even wat foto's van de huidige toestand.

bassmotion

cirkel geleider is gemaakt en gaten zijn gefreesd.

zonder:

bassmotion

en met drivers:

Rielplayer

Mooi man!

als ik daar het geduld toch eens voor had :(
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

fgroen

Goed gedaan. Zuigende pas zo te zien.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

bassmotion

Quote from: Rielplayer on September  3, 2006, 09:26:18
Mooi man!

als ik daar het geduld toch eens voor had :(

Mwah ik ben zelf ook redelijk ongeduldig, maar als je met zo'n project bezig bent dan lukt je het toch best goed om rustig de tijd te nemen. Alleen het wachtten tot het lijm droog is, is soms beetje moeilijk.


Quote from: fgroen on September  4, 2006, 09:38:05
Goed gedaan. Zuigende pas zo te zien.  8)

Ja de laag en hoog passen echt naadloos, de mid heeft een kleine speling.
Je ziet het echt alleen als je er bovenopzit, totaal onzichtbaar van afstand.

bassmotion

#119
Ik ben nu alweer tijdje bezig geweest met de 2e speaker.
Dit gaat allemaal erg goed, beter dan de eerste, je leert van je fouten he.
Ik heb ook een verandering aangebracht aan de speakers zodat het probleem met de poort plaatsing opgelost is.

zie foto's

bassmotion

Goed we zijn alweer een heel stuk verder
1e en 2e speaker zijn klaar.
Bedrading geplaatst demping geplaatst aansluit terminals geplaatst.

Helaas Tijdens het frezen heb ik wel een redelijk ernstige uitschieter gemaakt. Gelukkig had ik het net op tijd door, wat redelijk moeilijk is als de frees onder een laag zaagsel aan het werk is.
Helaas is er dus wel schade maar gelukkig praktisch onzichtbaar. En na fineren helemaal onzichtbaar.

Hier wat foto's

bassmotion

#121
En nog een paar

SiR-ROUND


bassmotion

Quote from: SiR-ROUND on October 17, 2006, 17:14:54
Ai, net op tijd!

inderdaad, eerst hoge hartslag maar toen ik zag hoe close het was, was ik toch echt even opgelucht
nietemin nog steeds kl*te, wat doe je eraan

fgroen

Oef!

Inderdaad kantje boord.

Is mij in het verleden ook vaak gebeurt. Ongelukje door haast, of gejaagdheid, etc. Gebeurde ook nog al eens doordat ik toch niet zo rustig ben als er een elektrische machine met vlijmscherp gereedschap aan het razen is.

Ik heb mezelf daarom de discipline aangeleerd om alles in alle rust voor te bereiden, en alleen als alles helemaal OK is, dan ga ik voor de echte bewerkingsstap. Dat is dan in feite alleen maar "een dom klusje", een routine afwerken. Daarmee gaat doorgaans weinig fout. Ook daarbij is het zaak geconcentreerd te blijven.

Zodra ik merk, dat er iets niet goed gaat of ik gejaagd word, dan stop ik gewoon, en ga pas weer verder als alles OK is en ik de tijd heb/niet meer gejaagd ben.

Dat werkt over het algemeen erg goed.  ;)

Het kost doorgaans veel meer tijd als iets fout gaat, dan de extra tijd die het kost om er zeker van te zijn dat het allemaal goed gaat.

Maar ja, deze uitschieter is goed te herstellen met een beetje vloeibaar hout.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.