speaker opstelling bij 5.1-6.1-7.1

Started by HJ, November 7, 2001, 11:45:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RuudG

Huh, stelletje middeleeuwers zijn jullie ;D Geodriehoeken en waterpassen!

Twee afstanden meten, even delen, invers sinusje ertegen aan en je hebt heel makkelijk een erg nauwkeurig antwoord.

Gelukkig heeft Garmt wel het pad der verlichting gevonden. Voel ik me niet zo eenzaam hier tussen de wichelroedelopers ;D

Groeten,

Ruud


cinepaulis

#51
Goed, hier een stukje wichelroede lopen:  ;)

- Feiten:
x = Halve afstand tussen links en rechts: 120cm (dus 240cm totaal)
y = Afstand tussen links en luisterplaats 370cm

- Formule:
hoek = 2 * sin-1 (x/y)
hoek = 2 * sin-1 (120/370)
hoek = 37 graden

- Idee:
Als ik mijn fronts zou willen plaatsen volgens ITU aanbeveling zou ik de speakers dichterbij moeten plaatsen totdat ik 240cm van de linker speaker af zit, right ?

hoek = 2 * sin-1 (x/y)
hoek = 2 * sin-1 (120/240)
hoek = 60 graden


Doe ik dit een beetje goed, of kan ik maar beter alvast een inschrijvingsformulier voor de MAVO gaan halen ?  ;D

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

RuudG

#52
Hoi Paul,

Hierbij ben je officieel geen wichelroedeloper meer :D
Gefeliciteerd.

Groeten,

Ruud

garmtz

#53
Mooi berekend Paul, maar aangezien een gelijkzijdige driehoek (3 hoeken van 60 graden) altijd gelijke zijden heeft, had je direct kunnen beredeneren dat de luisterafstand van speaker tot luisteraar gelijk moet zijn aan de afstand tussen de speakers... ;)

jaco

#54
Ruud,
Maar als "wichelroedeloper" kun je wel vrij snel met een laserwaterpas alles neerzetten.. Je hoeft dan niet elke keer de afstand van de voormuur tot elke speaker te meten (of leg je de geo driehoek op de luisterplaats neer, en verleng je dan de 110 graden lijn ?

Maar je hebt wel gelijk, die basis rekenregels zouden we wel moeten kennen eigenlijk. Ik heb het ook wel geleerd, maar ja als je het dan nauwelijks of nooit gebruikt zakt het weer wat weg. Overigens zit de info van de 3,4,5 regel, 1,1 wortel 2 etc. er nog wel goed in. En dat bij een gelijkzijdige driehoek alle hoeken 60 graden zijn is me ook nog wel duidelijk..

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

cinepaulis

#55
RuudG,
Thanks!  :D

Garmt,
Ja, OK, ik was nog niet echt wakker  ;)
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

garmtz

#56

QuoteGarmt,
Ja, OK, ik was nog niet echt wakker  ;)
Ja, was ook wel een beetrje flauw van me... :)

cinepaulis

#57
Zo'n lange tenen heb ik nu ook weer niet, dat ik daar niet tegenkan  :D  En trouwens, mijn jaarabbonnement bij mijn psychiater stelt me in staat om zo vaak langs komen als ik wil  ;D Alles komt goed.
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P