speaker opstelling bij 5.1-6.1-7.1

Started by HJ, November 7, 2001, 11:45:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jaco

#25
Bij mij staan de sides ook iets voor mij. Dat raden veel meridian eigenaren ook aan. Nooit anders geprobeerd omdat ik wat dat betreft lui ben. Ik wel net als garmt ook al verteld daardoor een erg mooie voor achter intergratie.
Met niet EX/ES titels (ofwel versterker gewoon op DD of DTS) werken de sides en rears nog steeds. Het signaal is echter wel aangepast op de sides, ze krijgen niet hetzelfde als de rears.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

#26
Als je inderdaad een echte 7.1 opstelling gebruikt kunnen je sides naast of voor je hangen, da's waar.

Als het goed is komt de nieuwe VE met een soort 7.1 setup patroon.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#27

Quotewat ik gek vind is dat ze adviseren '20 cm van het plafond',dan hangen ze op 2.7mtr hoog???
De Dolby aanbeveling is naar mijn idee altijd 60-90 cm boven oorhoogte geweest. Ik heb in de praktijk gemerkt dat dat zeer goed werkt. 2.7 m vind ik persoonlijk te hoog. Hang ze eerder tussen de 1.5-2.0 m hoog.
Quotegarmtz,jij zegt dat je je sides ongestraft iets voor je luisterpositie kunt plaatsen,hoeveel is 'iets'?
Zo'n 30 cm in mijn geval. Maar blijf experimenteren!
Quoteik heb volgens mij ook zo'n systeem als jij aangeeft,bij 5.1 heb ik een matrix schakeling op de BS of ik kan kiezen dat ze paralel werken aan de sides of ik heb 7.1.
Bedenk je wel dat 7.1 niet bestaat! Het zou betekenen dat de bron 8 discrete kanalen bevat en die bron bestaat nog niet (tenminste, niet DD of DTS). Wat WEL bestaat is een 5.1 bron en in het geval van DTS-ES 6.1 Discrete, een 6.1 bron. Men noemt het 7.1, omdat er gebruik wordt gemaakt van 2 rear speakers, die echter OF hetzelfde weergeven als de sides (5.1), een mono geluid weergeven (ES/EX) gematrixt uit de sides (nog steeds 5.1), een discreet (mono!) signaal weergeven volledig gescheiden van de andere kanalen (ES 6.1 Discrete), of een pseudo stereo signaal uit de side en/of front kanalen gematrixt signaal (o.a. Logic-7).
Quotenu heb ik nog iets geks,ik had al 7.1 maar dan niet goed afgesteld en met een ander soort BS speakers.
als ik dan DPLII aanhad met muziek hoorde je goed een soort ruimtelijk effect,je hoorde goed dat DPLII aanstond.
maar nu met allemaal dezelfde drivers en een betere opstelling hoor ik helemaal niet overdreven meer dat DPLII aanstaat ??? is dat goed of juist niet? ik kan echt de speakers niet meer plaatsen.
let wel ik ben nog een beetje aan het experimenteren :P.
In een goede surround set hoor je met DPLII geen enkele speaker apart, maar merk je pas dat ze er zijn als je ze uit zet. Vooral dipolaire speakers zijn zeer goed in het zichzelf "onhoorbaar" maken. Bedenk dat je niet naar speakers wilt luisteren, maar naar muziek en ambience!
Quotenog een vraagje,hoe regel ik 7.1 in met een spl meter?
ik heb nu mbv VE en een spl meter gewoon de 5.1 setup afgeregeld en daarna met de interne ruissingalen de BS even hard gezet als de sides.
Lijkt me prima. Je zou ook gewoon alle kanalen met de interne patronen kunnen doen.
Quotezijn er afstel discs speciaal voor 7.1 en voor DD EN DTS?
Nee. Echter bestaan er wel DVDs met EX testsignalen (5.1 met gematrixt BS signaal). O.a. de THX Surround EX demo disc en wellicht enkele EX Optimode discs.

J.A.F._Doorhof

#28
De B&W's die ik gebruike gaven inderdaad aan, 60CM boven je luisterpositie MAAR tenminste 20 CM van het plafond af.
Was daar even niet volledig.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

#29
zo,ik heb mijn sides nu op 1,4mtr hoog hangen,dat is 50/60cm boven oorhoogte.
en ik heb ze nu dus bijn op 90o hangen,zeg ongeveer 5/10cm voor de luisterpositie,meer naar achteren gaat niet want daar zit een deur.
het klinkt nu duidelijk wat natuurlijker.
de lbs speaker heb ik 10cm hoger hangen maar wel op 150o en op de luisterpositie gericht.
voor de rsb speaker moet ik nog wat vezinnen want daar is eigenlijk geen plek maar dat gaat ook goedkomen.

garmtz

#30
"Klinkt" goed guzz... ;)

HJ

#31
ja,letterlijk en figuurlijk garmtz :D.

cinepaulis

#32
OK, tijd voor een schaamteloze vraag:

(effe terug naar de MAVO  ;D )
Hoe bereken je ook al weer de luisterhoek als je de afstanden tussen speakers onderling en de luisterplaats weet ?

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#33
Wat bedoel je daarmee Paul.

Wij nemen meestal het middenpunt van de zitlokatie, en zetten daar een statief neer met een laserwaterpas, op dat moment kunnen we mooi ronddraaien (met een graden boog) en de plaats bepalen.

Daarvoor was het inderdaad uitrekenen.
Recht naast je is 90graden, recht achter je is 180graden. Met die gegevens kun je dan makkelijk 110graden berekenen.

De nieuwe manier is alleen veel sneller  ;D, alleen wel wat te duur voor eenmalig gebruik.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#34
Tja, je raadt het al: ik heb natuurlijk geen laserwaterpas met gradenboog  :D

Dus: wie weet de goede oude formule om de hoeken van een driehoek uit te rekenen met bekende lengtes ?  :-[

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#35
Bedoel je de stelling van Pythagoras ?

In een rechthoekige driehoek is het kwadraat van de hypothenusa gelijk aan de som van de kwadraten van de rechthoekszijden.

Anders geformuleerd: a2 + b2 = c2

MvrGr.
Frank



www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bart_M

#36
De moeilijke manier is nog steeds met de volgende basisregels: bij een driehoek zijn alle hoeken opgeteld 180 graden. En de sinus/cosinus regels die iedereen zo goed heeft moeten leren op de middelbare school. En de stelling van Pythagoras. Lijkt me allemaal heel duidelijk...  :-/

cinepaulis

#37
Dit wordt nog lachen !  ;D Ik dacht dat ik de enige was die zich moest schamen  ;D  ;D

De stelling van Phytagoras is voor het berekenen van de lengtes van de zijden. Dan heb ik nog niet de afzonderlijke hoeken.
Daarvoor heb ik de sinus/cosinus regels nodig zoals Krunk terecht zegt. Wie o wie ?

Garmt,
wordt eens wakker! Jij als natuurkundige moet dit toch zo uit je mouw kunnen schudden.  :P

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Bart_M

#38
http://skyline.www.cistron.nl/frame.htm?url=wiskunde/k2/pyth.htm
Nu zal het wel lukken, succes.
En inderdaad:  :-[ schaam

cinepaulis

#39
Thanks!

Nog iets gevonden:
http://www.pandd.demon.nl/cosregel.htm

Vanavond maar even wat huiswerk doen.
 ;D Schaam schaam.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

HJ

#40
dit is geloof ik het ezels bruggetje om de sin/cos/tng makkelijk te onthouden.
het is alleen al wel een jaar of 10 geleden voor mij... ;D


sinus: sos  => sinus(hoek)=overstaandezijde/schuine zijde.

cosinus: cas => cosinus(hoek)=aanliggendezijde/schuinezijde.

tangens: toa => tangens(hoek)=overstaandezijde/aanliggendezijde.



garmtz

#41
He, jammer dat ik er zo laat inkom! Valt me vreselijk van jullie tegen hoor, links opzoeken op Internet!!  ::)

Zonder op de links te hebben geklikt of iets op te zoeken: het beroemde "soscastoa" ezelsbruggetje...

sin alfa = overstaande/schuine
cos alfa = aanliggende/schuine
tan alfa = overstaande/aanliggende

De luisterhoek alfa is dus: alfa = 2 * sin-1(x/y)

Waarbij: x = afstand tussen de speakers / 2 en y = afstand van speaker tot luisteraar

HJ

#42
zonder links te kijken maar wel ff snel mijn post zeker gartz ;D ;D!
ik zie dat ik het toch nog goed had na die lange tijd.

jaco

#43
Ik heb ook zo'n waterpas.. hoef ik minder uit te rekenen..
Deze waterpas kun je overigens ook voor meer dingen gebruiken: je scherm recht ophangen bijvoorbeeld.

Het is een multi functionele home cinema approved waterpas van 100 gulden (in de aanbieding bij de gamma)

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

Tja,

Noem mij maar dom, maar als je gaat zitten rekenen voor het ophangen van je speakers is ook niet slim.

Ten eerste is het veel makkelijker als je uitgaat van 90 graden naast je, en 180 graden achter je. Dan kun je redelijk makkelijk 110 graden inschatten.

Maar het allerbelangrijkste, waar klinken de speakers het beste, ik heb liever een goed klinkende ruimte dan een ruimte waar de speakers helemaal op de graad en centimeter nauwkeurig hangen. En dat zal nooit EXACT 110 graden zijn.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#45
Heren dank voor de hulp.

Frank,
Ik wil gewoon weten onder welke hoek ze nu staan. Ik ben nu af en toe een beetje aan het experimenteren met speaker plaatsing en vind het leuk om de luisterhoek te weten.
Als een opstelling volgens het ITU plaatje bij mij een slecht resultaat oplevert dan laat ik ze echt niet zo staan, maar dan weet ik dat de luisterhoeken niet heilig zijn. Kortom: experimenteren!

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#46
Aha,

Dan is het duidelijk, ik dacht al  ;).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Quotezonder links te kijken maar wel ff snel mijn post zeker gartz ;D ;D!
ik zie dat ik het toch nog goed had na die lange tijd.
Hmmm... Ik was vergeten pagina 3 te lezen... Jij had het allemaal al heel precies uitgelegd zag ik ja. Sorrie...

Raf1

Beste Mensen,

"Moeilijk" doen is ook een "hobby"!

Ik zit niet moeilijk te rekenen, ik doe "het" met tekenen!
Milimeterpapier, de maten van je kamer opnemen, en "in verhouding" op het milimeter papier zetten.
(doe dit meerdere malen, dan heb je een "tempplate" voor andere fruebels)
Dan de posities van je speakers meten, en ook op de tekening zetten.
Driehoek erbij, en hee presto je weet zonder ingewikkeld rekenwerk de hoeken!
En het "bijkomende" voordeel is, dat je alles "voor je ziet".
Dit kan zeer verduidelijkend werken.
Ook een "zij-aanzicht" is handig.
Dit behoort tot een van mijn "standaard"technieken om inzicht in HT-plaatsing te krijgen.
En werkt altijd.

Groetjes,

Raf.

garmtz

#49
Laat ik nou juist die formules handiger vinden... :) In principe weet ik ongeveer waar mijn speakers horen te staan en fine-tune dan op het gehoor, maar ieder heeft zijn maniertjes. Die van jou werken duidelijk ook goed Raf, want het resultaat is overtuigend.