speaker opstelling bij 5.1-6.1-7.1

Started by HJ, November 7, 2001, 11:45:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJ

ik heb nu een 5.1 opstelling dwz 2x front 1x center en 2x surround en die staan schuin van achteren(op 1/2 5uur en op 1/2 8uur zeg maar).
nu heb ik de mogelijkheid om 6.1 en 7.1 aan te sluiten en ik wil beginnen met 1 back channel(6.1)en later uitbereiden met een tweede back channel(7.1).
hoe stel ik die nu het beste op?
ok het back channel recht van achteren maar de twee surrounds?
kan ik die schuin van achteren laten staan of moeten die echt van de zijkant stralen(3 uur en 9 uur)?
en kan ik voor de zij surrounds ook diffuus speakers nemen of zijn direct stralers beter?

en dan de volgende vraag:
als ik naar 7.1 ga kan ik dan de back channels op de vroegere surround plaats zetten(dus 2x schuin achter de zitplaats)en de zij surround echt van de zijkant?
in dit geval staan de backchannels wel 3mtr uit elkaar.

de rede dat ik dit allemaal vraag heeft te maken met de toekomstige aanschaf van extra speakers.
 

garmtz

#1
De aanbevolen opstelling is als volgt:



Voor zowel de sides als rears kun je zowel dipool stralers als direct stralers gebruiken, maar dat is een kwestie van smaak.

J.A.F._Doorhof

Tjee, je bent me net voor  :o.

Inderdaad dit is de beste opstelling, zo heb ik het ook gedaan, alleen ik heb mijn 2 rears (7.1) iets verder uit elkaar geplaatst, na verschillende testen kwam dat toch beter uit. Samen met Garmt gechecked, dus het zal wel goed zijn  ;D.

MvrGr.
Frank

Je kunt dit eventueel nalezen op het Home Theater web.
www.hometheater.nl (vindt je nog VEEL meer intressante artikelen).

Garmt's visie (van het HTWEB) : http://www.itccomp.nl/htwebf/Documenten/PDF/Garmt/7151.PDF

Frank's visie (van het HTWEB) : Speakers setup 1 http://www.itccomp.nl/htwebf/Documenten/PDF/Speakers.PDF

en Speakers setup 2 http://www.itccomp.nl/htwebf/Documenten/PDF/Speakersetup2.PDF
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

#3
bedankt voor de tips,ik ben aan het experimenteren met 6.1 en ik ben er nog niet uit.
ik heb mijn speakers geplaatst zoals op het tweede plaatje alleen dan met een back channel(6.1) maar ik vind het nog niet echt veel beter als met 5.1.

weten jullie misschien een paar goede test dvd's met ES en EX?(titels)
ik heb zelf alleen gladiator R1(DTS) en de haunting R1(DD5.1).

J.A.F._Doorhof

;D
Ik vondt het ook niet goed met een 6.1 opstelling.
Dus toen ben ik naar een 7.1 opstelling gegaan, en toen klikte het wel meteen.

Het is voor het menselijk brein onmogelijk om een geluid dat RECHT achter je weg komt te plaatsen als recht achter je.

Als je echter 2 speakers gebruikt dan zal dit wel goed gebeuren en zal er een phantom center RECHT achter je geplaatst worden. Met dank aan Garmt voor het opofferen van een hele middag om dit samen met me te testen en uit te voeren.

Wat ook ZEER belangrijk is, is dat je de achterkanalen in geen enkel geval op één lijn zet met de sides. Ik zie dit jammer genoeg nog veel te veel gebeuren. Houdt echt een beetje die circel vorm aan, vooral achter in.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

#5
ja die cirkel zit wel goed alleen ik heb maar een achter speaker om te proberen(mijn center dus).
word het geheel niet nog een beetje ruimtelijker doordat je 2 achterspeakers neemt inplaats van 1?

J.A.F._Doorhof

#6
Inderdaad, dat is wat ik met mijn vorige posting bedoelde. Met één speaker krijg je niet dat "Achter je" gevoel, maar meer een zit in mijn hoofd gevoel.

Met 2 achterspeakers is dit "Achter je" gevoel VEEL sterker, en wordt de ruimtelijkheid dus groter.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Mijn eigen opstelling. Die klinkt op zich goed :):



Inderdaad kan een mens geluiden recht voor zich erg moeilijk onderscheiden van geluiden recht achter zich. Met de speakers op zo'n 150 graden t.o.v. de center krijg je meer een sensatie dat het geluid achter je zit.

HJ

#8
ik ga proberen om twee surrounds te lenen en dan nog maar eens proberen.
ik kan alleen de tweede back surround (nog)niet kwijt.

J.A.F._Doorhof

#9
Probeer dan ook echt die afstand tussen de 2 backs aan te houden, je zult aangenaam verrast zijn  ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jansuh

#10
Zo'n plaatje van je kamer, maak je die in een bepaald programma of is het gewoon photoshop open en tekenen maar?

garmtz

#11
Ik heb voor de plaatjes Visio gebruikt.

HJ

#12
zo,ik heb nu een setje 'wegwerp'speakers op de kop getikt voor de back surrounds.
en ik moet zeggen dat het effect echt goed is hoewel dit dus nog niet de definitieve speakers zijn.
het uiteindelijk resultaat moet dus nog beter worden :o.

ik heb TPM gekenen en op een gegeven moment lopen ze in een bos en het is net of je ECHT in een bos loopt,je hoort echt vogeltjes ed om je heen en ik kan niet meer mijn speakers localiseren(dat is een goed teken lijkt mij).

het word dus 7.1 dat staat vast alleen nog even sparen :P.

garmtz

#13
Ik ben blij dat mijn theorieen nog enigszins hout snijden... :)

J.A.F._Doorhof

#14
Tja,

Je zou de bladen eens na moeten lezen.
Één surround back channel is "the way to go"

NOT !!!!

Geloof me, ik heb samen met Garmt en nog 2 personen bij mij zitten testen (ik dacht dat Jaco daar ook bij was, dus best wel mensen met ervaring bij elkaar), en 2 surround backs was dus echt de ENIGE goede manier in mijn setup.

Ik vindt het dan ook best wel vreemd dat bv Widescreen review een holosonic HT hebben gebouwd, dat in mijn ogen op meerdere punten niet klopt, maar ook maar één backsurround gebruikt.

Toch blij dat er wel mensen bestaan die WEL testen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

#15
nou frank,dat testen van mij is niet heel bijzonder hoor :-[ maar ik hoorde wel gelijk een groot verschil tussen 1 of 2 backsurrounds :D.
ook heb ik gemerkt dat je de 2 speakers precies moet plaatsen anders klinkt het niet beter als een goede 5.1 setup.
enne garmtz,ik snij nog lekker verder hoor ;D.

garmtz

#16
Het verschil tussen 1 en 2 back surrounds is inderdaad vrij groot, zeker als ze zoals bij mij nog stereo zijn ook... :)

Mooi dat je blijft experimenteren guzz! En nauwkeurige opstelling van ALLE speakers is essentieel.

J.A.F._Doorhof

#17
Helemaal als de achter surrounds mono zijn is de EXACTE plaatsing zeer belangrijk, anders ben je je phantom center kwijt.

De Nieuwe Cinepro heeft ook stereo surrounds dus ik ben zeer nieuwsgierig. De Parasound EX/ES uitbereiding die ik nu gebruik heeft als het goed is ook een bewerking op de surrounds maar in veel mindere mate om het stereo te noemen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

#18
zo effe een update,ik heb mijn nieuwe speakers binnen en het zijn toch dipoles geworden.
de magnat vector needle dipoles.
nu dus toch echt een 7.1 setup :D.
ik moet alles nog ophangen dus het zal even gaan duren ben ik bang.
ik hoop alleen dat ik geen spijt krijg dat ik voor de  dipoles heb gekozen...

J.A.F._Doorhof

#19
Als je dipolen gaat gebruiken, zorg dan dat DEZE naast of net achter je hangen, en dat je direct stralers als backs gebruikt.

Ik heb ook een flinke tijd met dipolen gedraaid, maar heb ze toch maar omgeruild voor direct stralers. Voor films zijn dipolen best goed, maar voor multichannel muziek was het echt een ramp.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

#20
nah frank,da's lekker op tijd ::),ik had net de gaten al in de muur gejast ;D,alleen ik heb ze net iets voor de zitpositie gehangen(35cm).
ik kon gewoon niet wachten ;D.
als ik jouw post lees dan is dat dus te ver naar voren?
in het boekje van mijn receiver stond dat ze ietsjes voor de luisterpositie moesten hangen.
ik heb ze ook 65cm hoger als oorhoogte hangen en dat bevalt denk ik ook niet echt.
bij de eagles is het net of het publiek boven me zit.


garmtz

#21
Je had ons ook nog niet om precies plaatsingsadvies gevraagd guzz... :)

De ene plaatsing is niet perse beter dan de andere manier, maar je moet altijd blijven experimenteren met plaatsing, ook al geeft wie dan ook iets anders aan. Ikzelf heb mijn sides ook iets voor me staan, omdat dat de integratie tussen fronts en sides ten goede komt, maar dat kan misschien wel bij mij goed werken, maar bij een ander weer niet...

Op zich komen dipolaire surrounds theoretisch gezien maar op 1 plek ECHT tot hun recht en dat is precies op 1 lijn met de luisteraar. Dan wijst de "nul-as" van de speaker direct op de luisteraar, met een maximaal diffuus effect. Echter, dat is theorie...

J.A.F._Doorhof

#22
Theorie of niet, maar het is ook mijn ervaring.

De Dipolen had ik iets achter me hangen (lees <30CM) en dat was voor mij de enige mogelijke plek, anders had ik ze inderdaad ook naast me gehangen.

Voor je hangen vindt ik een vreemd advies, of gaat je handleiding al uit van een 7.1 opstelling ?

Wat wel kan is dat je handeleiding mischien uitgaat van een positie van de luisteraar met zijn rug tegen een achter muur, dan kan ik me dat wel indenken.

Ik geloof dat in mijn boekje stond.
Op één lijn met de luisteraar 20cm van het plafond, en op een minimale afstand van een achtermuur van 60 cm.

Ik zou inderdaad VOOR ik gaten maak, eerst eens rustig gaan schuiven met de speakers en je sweetspot zien te vinden. We zijn hier met de achter speakers op deze manier bezig geweest, en het eindresultaat was heel anders dan ik had verwacht.

MvrGr.
Frank

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#23
Ik kan straffeloos in mijn setup mijn sides iets voor de zitpositie plaatsen, aangezien mijn sides en rears ALTIJD werken: in normaal 5.1 werken de sides en rears parallel, in THX EX de rears onafhankelijk van de sides en in Logic-7 allemaal onafhankelijk van elkaar, maar voor een groot gedeelte ook parallel, om "gaten" en te duidelijke plaatsbaarheid te voorkomen. Ik heb dus altijd een soort "phantom" geluid dat precies op zo'n 110 graden (ITU aanbeveling) vanaf de center is gepositioneerd (dus tussen de rears en sides).

HJ

#24
ten 1e,met de opmerking:'nah frank,da's lekker op tijd' bedoelde ik dus helemaal niets hoor en dat ik nog geen advies had gevraagd mbt het plaatsen van de speakers was gewoon omdat ik zelf ook lekker wil klooien(en ik had gewoon geen geduld om te wachten ;D).

mijn handleiding gaat inderdaad uit van een 7.1 opstelling en dan ook nog eens met dipoles als sides.
ik had uit andere threads al begrepen dat de sides ietsjes naar voren moeten hangen.ik had de gaten dus gelijk geboord omdat ik de speakers niet op die plek kan plaatsen door ze neer te zetten oid.wat ik gek vind is dat ze adviseren '20 cm van het plafond',dan hangen ze op 2.7mtr hoog???
garmtz,jij zegt dat je je sides ongestraft iets voor je luisterpositie kunt plaatsen,hoeveel is 'iets'?
ik heb volgens mij ook zo'n systeem als jij aangeeft,bij 5.1 heb ik een matrix schakeling op de BS of ik kan kiezen dat ze paralel werken aan de sides of ik heb 7.1.

nu heb ik nog iets geks,ik had al 7.1 maar dan niet goed afgesteld en met een ander soort BS speakers.
als ik dan DPLII aanhad met muziek hoorde je goed een soort ruimtelijk effect,je hoorde goed dat DPLII aanstond.
maar nu met allemaal dezelfde drivers en een betere opstelling hoor ik helemaal niet overdreven meer dat DPLII aanstaat ??? is dat goed of juist niet?
ik kan echt de speakers niet meer plaatsen.
let wel ik ben nog een beetje aan het experimenteren :P.

nog een vraagje,hoe regel ik 7.1 in met een spl meter?
ik heb nu mbv VE en een spl meter gewoon de 5.1 setup afgeregeld en daarna met de interne ruissingalen de BS even hard gezet als de sides.
zijn er afstel discs speciaal voor 7.1 en voor DD EN DTS?

bvd