rca naar xlr

Started by dre73, June 18, 2006, 22:24:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dre73

op mijn versterker zitten gebalanceerde ingangen maar op mijn cd-speler niet,kun je dan beter met rca-rca werken of met rca-xlr?
of zal dit geen winst opleveren?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Mike.een.audiofiel

Quote from: dre73 on June 18, 2006, 22:24:11
op mijn versterker zitten gebalanceerde ingangen maar op mijn cd-speler niet,kun je dan beter met rca-rca werken of met rca-xlr?
of zal dit geen winst opleveren?

Hoi Dre hoe heb je dit opgelost ik wil van XLR Cd speler naar RCA versterker gaan.

Grtn Mike.

Deleted member

Cardas verkoopt RCA<->XLR converters in alle soorten. Ik vraag me echter af of het meer goed dan slecht zal doen...

LexiconLogan

hmm ik zou voor RCA RCA gaan.
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Mike.een.audiofiel

Waarom dan een XLR aansluiting op de cd speler is dit dan zo een vershil.

Grtn M.

LexiconLogan

Volgens mij alleen als de kabel extreem grote lengte moet overbruggen
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

dre73

QuoteHoi Dre hoe heb je dit opgelost ik wil van XLR Cd speler naar RCA versterker gaan.

de makkelijkste oplossing ;D
nieuwe versterkers en bron 8)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Audiofiel

Simpel gezegd: er is geen 1 goed antwoord. Het hangt van het betreffende apparaat af. Uiteraard is het verschil tussen cinch en XLR groter met een groetere kabellengte, maar dat voordeel geldt alleen als je het over een XLR-XLR aansluiting hebt. 8)

Gaat het om een cinch-naar-XLR, dan wordt normaliter de – ingang kortgesloten naar massa. Daarmee heb je feitelijk een niet-gebalanceerde aansluiting gecreëerd en zijn dus alle voordeler genihileerd. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Zee

Quote from: Mike.een.audiofiel on May 16, 2007, 13:20:04
Hoi Dre hoe heb je dit opgelost ik wil van XLR Cd speler naar RCA versterker gaan.

Grtn Mike.



Dit kun je beter niet doen. Kwalitatief is het minder goed (of op zijn hoogst even goed) als dat je gewoon de RCA uitgang van je cd speler gebruikt.  Het gebruik van de XLR uitgang van je cd speler heeft alleen zin als je op de versterker ook een xlr ingang hebt en zelfs dan is het vaak slechter dan dat je op zowel de cd speler als je versterker de rca bussen gebruikt. Dit laatste heeft er mee te maken dat de meeste cd spelers en versterkers intern niet gebalanceerd zijn opgebouwd. Wanneer je dan toch de xlr aansluitingen gebruikt vind er in de cd speler en in de verstereker een extra conversie van ongebalanceerd->gebalanceerd en vs. plaats wat dus tot kwaliteitsverlies leidt.  Alleen in het geval je een zeeeeer lange kabel tussen cd speler en versterker gebruikt (ik denk aan minimaal 10m of zoiets) zou het kunnen dat het 'verlies' door de kabel groter is dan dat wat ontstaat door de ongebalanceerd->gebalanceerd en vs. conversie en zou het dus kunnen dat het gebruik van xlr (maar dan aan zowel cd als versterkerzijde!) voordelen heeft.

conclusie: in het algemeen heeft het gebruik van xlr alleen zin als je dat zowel aan de cd speler als aan de versterker kant gebruikt en dan nog alleen als zowel je cd speler als versterker intern volledig gebalanceerd zijn opgebouwd (wat in 95% van de gevallen dus NIET het geval is).
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Audiofiel

Quote from: Zee on May 17, 2007, 09:10:00
conclusie: in het algemeen heeft het gebruik van xlr alleen zin als je dat zowel aan de cd speler als aan de versterker kant gebruikt en dan nog alleen als zowel je cd speler als versterker intern volledig gebalanceerd zijn opgebouwd (wat in 95% van de gevallen dus NIET het geval is).

Met zo'n kort-door-de-bocht conclusie kan ik het toch echt niet eens zijn. Het is mij opgevallen dat situaties waarin slechts 1 van beide componenten gebalanceerd is opgebouwd en de ander slechts een cinch-XLR transformatie doet, het toch beter klinkt om het zo aan te sluiten. Ook met hele korte kabels. ;)


Daarnaast geldt ook de omgekeerde situatie. Ik ken veel versterkers waarbij juist altijd het cinch-signaal omgerekend moet worden naar XLR, omdat de versterker nu eenmaal netjes gebalanceerd is opgebouwd. Dan heb je uiteraard juist het meeste verlies door cinch aan te sluiten. 8)


Mijn conclusies is dan ook juist dat áls je aan beide kanten XLR hebt, dat je het dan altijd moet uitproberen. In mijn ervaring met apparatuur (voor het meerendeel voor- en eindversterkers) klonk ruim 75% beter met XLR. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Zee

...maar misschien waren de door jouw geprobeerde voor- en eindvesterkers (toevallig?) allemaal intern echt gebalanceerd uitgevoerd?  Welke versterkers heb je geprobeerd?
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Audiofiel

Quote from: Zee on May 17, 2007, 10:45:27
...maar misschien waren de door jouw geprobeerde voor- en eindvesterkers (toevallig?) allemaal intern echt gebalanceerd uitgevoerd? 

Daarom mijn advies om ALTIJD zelf te luisteren. ;)

QuoteWelke versterkers heb je geprobeerd?

Tsja, dat wordt een lange lijst, ik heb in loop der jaren nogal wat apparatuur in huis gehad... Levinson, Classé, Bryston, Electrocompaniet, Rotel, Parasound, Avantage, Adcom, Aragon, Proceed, Krell, Jeff Rowland, Plinius, PS Audio, vMedevoort.

Bij elkaar zullen dat wel zo'n 40 apparaten zijn, waarvan er twee duidelijk slechter klonken met XLR, een klein aantal nauwelijks verschil gaf en het meerendeel gewoon een stuk beter presteerde op de gebalanceerde aansluitingen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Davey

Quote from: Audiofiel on May 17, 2007, 11:19:31
Tsja, dat wordt een lange lijst, ik heb in loop der jaren nogal wat apparatuur in huis gehad... Levinson, Classé, Bryston, Electrocompaniet, Rotel, Parasound, Avantage, Adcom, Aragon, Proceed, Krell, Jeff Rowland, Plinius, PS Audio, vMedevoort.
:P Hoeveel kilo is dat wel niet bij elkaar  ;D

Audiofiel

Quote from: Davey on May 17, 2007, 11:22:02
:P Hoeveel kilo is dat wel niet bij elkaar  ;D

Met gemiddeld 25 kg voor een lekkere versterker zit je al snel op 1000 kg wat ik in die jaren over de drempel heb getild. En dan heb ik dus alleen maar apparatuur met XLR meegerekend. :o ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Davey

Quote from: Audiofiel on May 17, 2007, 11:19:31
Bij elkaar zullen dat wel zo'n 40 apparaten zijn, waarvan er twee duidelijk slechter klonken met XLR, een klein aantal nauwelijks verschil gaf en het meerendeel gewoon een stuk beter presteerde op de gebalanceerde aansluitingen. ;)

Welke twee waren dat en had dat nog een speciale reden?

Audiofiel

De Rotel klonk echt BAGGER op de XLR-aansluiting. Ik heb de RB-991 van binnen bekeken en er bleek een hele slechte transformator omzetter in te zitten (van minder dan een dubbeltje)... Op cinch vond ik hem vrij slecht klinken, maar op XLR spande het echt de kroon. :o
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Mike.een.audiofiel

Quote from: dre73 on May 16, 2007, 18:50:29
de makkelijkste oplossing ;D
nieuwe versterkers en bron 8)

Hoi Dre,

De bron is juist nieuw dus deze is XLR voorzien en gebalanceerd opgebouwd met hier en daar een buisje, nu de versterker vind ik zeer goed klinken dus daarom wil deze houden ik wou wel gebruik maken van een kabel XLR - RCA.

Grtn Mike.

Zee

Quote from: Mike.een.audiofiel on May 17, 2007, 13:57:59
Hoi Dre,

De bron is juist nieuw dus deze is XLR voorzien en gebalanceerd opgebouwd met hier en daar een buisje, nu de versterker vind ik zeer goed klinken dus daarom wil deze houden ik wou wel gebruik maken van een kabel XLR - RCA.

Grtn Mike.


Mike,
Weet je het zeker dat je cd speler intern echt differentieel is opgebouwd? Zeker bij buizenapparatuur zie je dit maar zelden.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Mike.een.audiofiel

Quote from: Zee on May 18, 2007, 12:02:31

Mike,
Weet je het zeker dat je cd speler intern echt differentieel is opgebouwd? Zeker bij buizenapparatuur zie je dit maar zelden.

Jawel hier even een linkje http://www.pacificvalve.us/MHZSCD88.html

Grtn Mike.

Zee

Ja, aan de tekst te kezen zou hij inderdaad volledig differentieel zijn. Ziet er in elk geval uit als een erg mooie player!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Mike.een.audiofiel

Quote from: Zee on May 18, 2007, 21:55:51
Ja, aan de tekst te kezen zou hij inderdaad volledig differentieel zijn. Ziet er in elk geval uit als een erg mooie player!

Dat is hij ook ik stond versteld van deze speler dit is echt wel een flinke verbetering.

Grtn M.

Del member

#21
IK heb hier wel wat ervaring mee ....

- Rotel : dit is allemaal fake dus niet balanced ook al wordt het zo gemarket

Beter RCA gebruiken dan balanced.

- Echte balanced toestellen ....  en convertie tussen beide formaten

Mijn Integra research RDC7 en mijn Plinius M8 voorversterkers zijn beide balanced.
De integra heeft ook unbalanced uitgangen, maar deze klinken minder dan indien ik deze stap door de Plinius laat doen.
De integra rechtstreeks aangesloten op een eindtrap klinkt balanced ook beter dan rca.

Dus : Integra RDC7 -> unbalanced 600 EUR interconnect -> Lyngdorf SDA2175

Klinkt minder dan

Integra RDC7 -> Cheaps-ass balanced kabel uit de pro-wereld met neutriks -> Plinius M8 -> unbalanced 600 EUR interconnect -> Lyngdorf SDA2175

Conclusie : de Plinius M8 doet convertie van balanced naar unbalanced beter dan m'n integra voor frontkanalen in surround
En een XLR kabel uit het standaard gamma hoeft de kwaliteit van je signaal niet te degraderen (grappig he).

- Cardass unbalanced -> balanced stekkers

Als je dit uitmeet is het geen echte balanced, de middengeleider van de RCA het signaal dus staat op de + klem van de XLR de - klem van de XLR doet niks.




-