dB meet waarden

Started by Flint, February 21, 2002, 15:49:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Flint

Ik ben zo net ff aan de slag gegaan met m'n dB meter.
Heb met Wavelab wat test signalen gemaakt van 20/30/40/50/60 Hz

Ik kwam tot de volgende waardes:
20Hz: 71dB
30Hz: 71dB
40Hz: 81dB
50Hz: 70dB
60Hz: 64dB

Ik neem aan dat het niet goed is dat hier verschil in zit?
Hoe kun je dit goed krijgen?
Ik merk wel heel duidelijk dat de plaats waar je meet heel belangrijk is. ik heb nu op de luisterplaats gemeten.
Meet ik bijvoorbeeld op 2 meter voor de sub een toon van 40Hz dan is deze wel rond de 71 dB.
De sub staat linksvoor in de hoek.

Ik zal straks nog ff wat andere hogere frequenties proberen.

jaco

#1
Of je hebt je crossover zo staan dat het signaal naar de sub toe al aan het afvallen is op 60 Hz, of je hebt problemen in de ruimte waardoor 60 Hz een dip heeft.
Het laatste is meer aannemelijk. Zou je ook bij de dubbele frequentie een dip moeten hebben.

Frank kan je wel meer vertellen denk ik.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

#2
Wees trots.

Dit is redelijk goed, in de lage regionen meet je bijna alleen maar je kamer, als je zonder gebruik van EQ dit krijgt dan is dat niets om je voor te schamen, ik zou een parametric EQ inzetten op 40hz en deze wat terug brengen.

Vergeet alleen niet dat een meting met een dB meter op dit soort lage waardes eigenlijk totaal waardeloos is, omdat een dB meter al bij 100Hz begint af te vallen (ook op de C-stand).

Als je ECHT je kamer wilt meten gebruik dan een RTA meting, of simpeler gewoon je oren. Dit kunnen je meer vertellen dan een dB meter, die is daar gewoon niet geschikt voor.

Wat je op de pieken en dalen meet dat zijn de kamer modes, gebruik de zoekfunctie van het forum en gebruik MODES of NODES en je vindt veel informatie hierover. Lees verder dit document, en je bent al weer een eind op weg.

http://www.itccomp.nl/htwebf/Documenten/PDF/nodesensubs.PDF
(op het HT-web vindt je nog veel meer intressante Docs over HT).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#3
Hoi Flint,

Toevallig heb ik gisteravond ook gespeeld met de plaatsing van mijn sub. Met een toongenerator en een dB meter heb ik 3 metingen op de luisterplek gedaan waarbij de sub steeds op een iets andere plek stond.

Ik heb metingen gedaan op 100,90,80,70,60,50,45,40,35,30,25,20 Hz

De resultaten weet ik effe niet uit mijn hoofd, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat hij nu op een andere plek beter staat. En het gaat niet zo zeer om de kleine verschillen (0 tot 3 dB) maar om de ECHTE verschillen van 10 dB of zo.
Als ik je een tip mag geven: maak extra testtonen voor:
25, 35, 45, 55, 70, 80, 90, 100 Hz. Meet dan nog eens, verschuif de sub 30cm en meet nog eens.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

Wat je daarmee doet is inderdaad de kamer omgeving beïnvloeden, je zult de probleem gebieden alleen gaan verschuiven oplossen doe je ze niet. Maar dit is inderdaad de manier om op JE LUISTERLOKATIE een smoothere bas te krijgen.

Nogmaals een dB meter is geen goed meetmiddel hiervoor op 20Hz, heb je bv een afwijking van ongeveer 12-14dB. En dit loopt als een curve naar ongeveer 120hz, van waaruit de dB meter recht loopt.

Je kunt beter een freeware RTA pakket downloaden, daar je dB meter op aansluiten met een calibratie file, en dan je metingen doen, dan ZIE je wat er gebeurt, en kun je ook veel beter een beslissing nemen. Intervallen van 10Hz, of zelfs 5Hz zijn vaak niet genoeg om een ECHTE spike te kunnen zien.

Ik heb bv in mijn kamer een aanpassing moeten doen op één spike, als ik had gemeten 40Hz, 45Hz, 50Hz dan had ik hem niet gezien, hij zat namelijk op 43Hz op ongeveer + 6dB 40Hz en 45Hz waren echter in balans.

Je kunt bij gebrek aan beter, beter je oren gebruiken dan blind vertrouwen op een meter (die niet nauwkeurig is), het is hetzelfde als met grayscale calibreren.

Als je dit op het oog gaat proberen, kun je vaak beter de fabrieksinstellingen gebruiken dan wat je denkt dat goed is. De mensen waar wij calibreren bv die het op het oog hebben gedaan hebben vaak heel extreem verlopende curves, terwijl de fabrieksinstellingen heel netjes recht lopen maar wel te hoog. En je kunt beter 9000 graden recht hebben als een curve van 5000-12000 graden.

Het menselijk oog kan het gewoon niet, en een dB meter kan dit gewoon niet.

Hoe zou ik het doen ?
Gooi je dB meter aan de kant, en gebruik een sweeptoon van 200-20 hz, laat deze lopen. Sluit je ogen en luister naar de sweeptoon, als deze mooi egaal loopt dan is het goed, check het daarna met je dB meter als je wilt. Hoor je verschillen verplaats dan je subwoofer, net zo lang totdat hij wel egaal is, een goed startpunt is in de hoek van je kamer. (zie andere threads en de documenten op het HT-WEB). Vergeet ook niet dat als je je zitlokatie ook maar iets verplaatst je response ook anders is. Dus bv op zitlokatie kan 40hz 71dB zijn 40cm naar links 61dB en 40cm naar rechts 80dB.

Vandaar dat wij ook altijd een RTA gebruiken, en een gemiddelde nemen (composite) van ALLE luisterlokaties (meestal 3).
Het kan namelijk zijn dat er bepaalde plekken spikes hebt en op andere niet. Spikes dien je dan toch te behandelen op die ene plek, ook al zou dat betekenen dat je op de luisterlokatie dan een kleine dip krijgt. Dips zijn namelijk te verkiezen boven spikes.

Het is nog heel wat werk.  ;)
 
Vergeet ook niet om altijd op het niveau te calibreren als waarop je luistert, vooral voor bas is dat van levensbelang.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#5
Frank,
de dB meter is inderdaad niet super-nauwkeurig, maar de afwijkingen van de RadioShack/VoltCraft dB meter zijn te vinden op een lijstje. Ze wijken overigens niet ZO extreem af als je vermoed, denk aan orde grote van 8 dB max.

Goede tip van die RTA software! Zal ik eens gaan proberen.
Je oren vertrouwen is natuurlijk ook een hulpmiddel en absoluut noodzakelijk om het eindresultaat te beoordelen. Dat blijft immers de Bottom-line  :D

Maar je kunt aan de hand van de dB meter, testtonen en pen en papier toch al iets bereiken. Ook al is het wellicht niet 100% nauwkeurig, je krijgt toch een beeld van op welke frequenties echte dips/boosts zitten op de luisterplek.
En dat is inderdaad op elke andere luisterplek anders.

By the way:
Als je een deur openzet, dan kan dit ook enorm schelen in response. Wat trouwens ook lastig is, is dat sommige onderdelen van de ruimte mee gaan trillen op bepaalde frequenties. Dat meetrillen is ook weer geluid en beinvloed ook weer je meting  :-[  Leuk he ?
Het is best lastig allemaal, maar het is nog altijd beter dan de sub op een plek neerzetten omdat daar dan toevallig ook een mooi schemerlampje op kan staan  ;)

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Rob_Dingen

#6
Hoi

Op zich is het niet zo belangrijk hoe de dB meter meet en hoe vlak hij is
Maar het gaat om verschillen die vlak bij elkaar liggen dat is prima te meten met de dB meter of er te weinig of te veel laag is hoor je zelf ook wel

Rob

cinepaulis

#7
Rob,

bedoel je niet "frequenties die dicht bij elkaar zitten" i.p.v.
"verschillen die dicht bij elkaar zitten" ?

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Rob_Dingen

#8
Hoi Cine

Ja dat bedoel ik natuurlijk of je pieken of dalen in de response hebt van frequenties die dicht bij elkaar liggen
Dank voor de correctie

Rob

cinepaulis

#9
"We aim to please !"   ;)
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Flint

#10
Frank, wat bedoel je met "ik zou een parametric EQ inzetten op 40hz en deze wat terug brengen."?

Kun je verder nog ff uitleggen wat een RTA meting is, hoe het in z'n werk gaat en waar je die software kunt krijgen?
(ik heb ff de zoekfunctie gebruikt, maar kon nix vinden :-/ )

Alvast bedankt.

Ik zal komende week eens wat gaan experimenteren met de plaatsing van de sub.

J.A.F._Doorhof

#11
Als je een EQ inzet moet je met deze alleen maar verzwakken en niet versterken, vandaar dat ik die 40Hz aan zou pakken.

RTA=Real Time Analyzer.
Een manier van meten in een kamer waarbij je PRECIES ziet wat het GEHELE spectrum doet, je ziet dus live de gehele response van je kamer. Je kunt dat dan opslaan, gemiddeldes nemen etc.

Als je onder google zoekt naar RTA + Software dan krijg je VEEL mogelijkheden voor gratis test software.

Kijk bv ook eens onder www.soundtechnologies.com.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Flint

#12

QuoteAls je een EQ inzet moet je met deze alleen maar verzwakken en niet versterken, vandaar dat ik die 40Hz aan zou pakken.

RTA=Real Time Analyzer.
Een manier van meten in een kamer waarbij je PRECIES ziet wat het GEHELE spectrum doet, je ziet dus live de gehele response van je kamer. Je kunt dat dan opslaan, gemiddeldes nemen etc.

Als je onder google zoekt naar RTA + Software dan krijg je VEEL mogelijkheden voor gratis test software.

Kijk bv ook eens onder www.soundtechnologies.com.

MvrGr.
Frank

Hmm, die link doet het niet Frank, ook als ik de extra "." weghaal.  :(

Ik heb niet meer verder gemeten, want dat heeft vrij weinig nut denk ik. Morgen ga ik m'n nieuwe digitale versterker halen en dat gaat alles weer anders klinken.
Kan ik weer helemaal opnieuw beginnen  8)

J.A.F._Doorhof

#13
http://www.soundtechnology.com/

Met mijn exusses.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Flint

#14
Frank, mooi programma, maar hoe moet ik die RTA software gebruiken?

Inmiddels is m'n bas probleem al een heel stuk minder. M'n nieuwe Denon A11SR klinkt namelijk vele malen beter als m'n oude Sony :D  Vooral het LFE bij films is enorm veel strakker en in zeker zin ook minder vermoeiend.

Het enige probleem zit nog rond de 40 Hz.
Ik ben al gaan schuiven met de sub en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik kan schuiven wat ik wil... ik blijf die piek bij 40 Hz houden. Volgens mij ligt het niet aan de plaatsing van de sub, maar aan het plafon ofzo... da's een holle ruimte. Misschien een soort klankkast?  

J.A.F._Doorhof

#15
Je moet met RTA metingen een gemiddelde nemen over de tijd.

Dus neem bv Peakhold=Forever.
Laat dan ongeveer een seconde of 30 de testtoon lopen op het volume waarop je luistert, en kijk dan naar de uitkomst, natuurlijk wel op opslaan drukken voor de toon afloopt.

Als je probleem hebt op 40Hz, dan zou dit verminderd of verschoven moeten worden door de subwoofer naar voren of naar achteren te verplaatsen of van links naar rechts.

Op JOUW luisterlokatie zou je dan de piek weg kunnen werken of in iedergeval effenen, dat moet je goed in de gaten houden je bepaalt het voor JOUW luisterlokatie.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#16
Zoals Flint zegt: verschuiven heeft dan geen zin.

Die ervaring heb ik ook eens gehad in mijn vorige ruimte. Het enige wat dan werkt is de luisterplek verschuiven, dus zelf op een andere plaats gaan zitten en dan opnieuw uitproberen. Klinkt misschien raar, maar is wel zo.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#17
Dan zit je waarschijnlijk in het midden van de kamer.
Normaliter als je buiten het midden (zowel in lengte als breedte) zit zou het verschuiven van je subwoofer van invloed moeten zijn op je frequentie gedrag.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#18
Frank,
dat is helemaal juist  :) Ik zat toen inderdaad in het midden van de luisterruimte, overigens had ik daarin geen enkele keuze, maar dat even terzijde. Toen hielp het alleen door wat naar voor of naar achter te gaan zitten met de stoel.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#19
Tja,

Dan klopt het wel, in het midden van je kamer zit je namelijk in de meest ongunstigste plek, dit noemen ze de node van de kamer, deze heb je in de lengte en breedte richting, in de node van de kamer zul je waarschijnlijk een afname van de bas hebben gemerkt, schuif 20 cm naar achteren/voren en links/rechts, en je zult een toename van de bas vinden.

In elke kamer zitten de nodes (cancellation) en antinodes (boosts) op dezelfde of voorspelbare plekken. Vandaar ook de gouden HT regel. Op 2/3 van je kamer gaan zitten UIT het midden.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Flint

#20
Frank, is het de bedoeling dat je een microfoon op de pc aansluit om een RTA meting te doen?

Ik zit inderdaad in het midden, en kan daar helaas weinig aan veranderen  >:(
Gelukkig is de nieuwe kamer in aanbouw, en daar wordt dus direct overal rekening mee gehouden. Ik reken op maximaal 4 maanden, dus dat hou ik nog wel ff vol :)

Het klopt inderdaad dat als ik 1 meter naar voren ga zitten het probleem weg is. Maar op 1,5 meter van het scherm zitten is natuurlijk niet goed, dus hier kan ik helaas weinig mee  :'(

J.A.F._Doorhof

Een microfoon zou inderdaad ENORM helpen . ;)

LET ALLEEN WEL OP dat de afwijkingen van je microfoon meegenomen worden in de meting. Je zou kunnen overwegen om je dB meter als microfoon te gebruiken, voor veel dB meters is een correctie op het net te vinden.

1,5mtr van je scherm is inderdaad wel een beetje dicht erop.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"