Digitale TV Casema van matige kwaliteit

Started by MBrands, June 16, 2006, 11:19:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MBrands

Hi allen,

Ik heb sinds een week digitale tv van Casema (omdat m'n vriendin dit graag wilde, ik kijk zelden tv  ::)

De Samsung decoder aangesloten via goede kwaliteit kabels op mijn Samsung LE2M51, maar ik moet zeggen dat ik de beeldkwaliteit maar matig vindt. Vergelijkbaar met analoog in ieder geval. Veel blokvorming, vooral bij interviewprogramma's a la BvD, waarbij alles wat out of focus is erg veel blokvorming geeft. Rafelige logo's met veel artifacten eromheen etc. Ook contract/helderheid/scherpte tweaken geeft onbevredigende resultaten. Of het beeld is te hard en te fel of te donker en dof.

Zou een andere decoder verbetering brengen?
Kunnen we nog verwachten dat de kabelaars ooit de bitrates opschroeven, zodat we eindelijk die beloofde DVD kwaliteit krijgen?

grabje


GH

Ik zie de laatste weken ook steeds vaker de gevolgen van meer compressie voorbijkomen.... soms zo erg dat het beeld amper het aanzien waard is. De maanden ervoor had ik weinig te klagen, hoewel er tussen zenders onderling flinke verschillen zichtbaar waren. Maar de kwaliteit is zeker niet geweldig. Acceptabel is dichter bij de waarheid (in ieder geval op een 42" scherm). Maarja ze kiezen liever voor meer zenders waar ze commercieel wat aan over houden dan aan beter beeld wat waarschijnlijk door de grote massa niet eens wordt opgemerkt.

Ik vraag me ook af of de HD kanalen en andere sportkanalen hier nog invloed op hebben, jammer dat je niet kan zien hoe de bitrate eruitziet....


MBrands

Precies, nu ik dit gezien heb, wacht ik nog maar even met een HD decoder. Hoewel ik HD een stuk interessanter zou vinden dan sec digitale tv.

Als er nu al zo weinig ruimte op de kabel is (of gereserveerd wordt) om MPEG2 kwaliteit goed door te geven, dan hou ik me hart vast voor MPEG4 uitzendingen.