PhysX: Nieuwe techniek bij videokaarten

Started by Devoraz, June 14, 2006, 08:18:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Devoraz

Ik weet niet of jullie dit soort dingen in de gaten houden, maar op het gebied van videokaarten is er weer een doorbraak. De PhysX. Met name gebruikt in games en zorgt ervoor dat de (virtuele) omgeving wordt aangepast aan de dingen die gebeuren. Bijvoorbeeld de schokgolf bij een explosie, het verbuigen van metaal als er iets op valt, het druipen van bloed langs een muur of het verspreiden van een vloeistof over de grond. Een spel moet er wel op voorbereid zijn.

Kijk hier maar eens en bekijk deze demo filmpjes. Voor een fanatieke gamer echt interessant. Ook de in-game footage geeft een aardig beeld van de mogelijkheden :D
I used to be schizophrenic, but we're OK now!

jasjenl

Volgens mij heb je 't toch niet helemaal goed begrepen: Physx is een physics engine die gebruik kan maken van een speciale hardwarematige physics kaart voor het snel(ler) berekenen van physics. Het is dus geen videokaart maar een dedicated kaartje dat alleen voor dit doel bedoeld is.

Ik heb zelf zo mijn twijfels over deze oplossing: veel cpu's zijn tegenwoordig snel zat om dit soort physics ook goed te kunnen berekenen, daarnaast moeten spellen speciaal voor dit kaartje worden aangepast (wat ik niet gauw zie gebeuren, aangezien er niet veel mensen zullen zijn die zo'n physx kaart hebben) en tenslotte zijn videokaarten bakkers zoals Ati ook al bezig om hun videokaarten inzetbaar te maken voor physics berekeningen, wat het nut van een aparte physics kaart nog kleiner maakt.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Devoraz

Het gaat inderdaad om een chip (de PhysX-chip) van Ageia, maar om de volledige functionaliteit te kunnen benutten moeten de games er wel mee om kunnen gaan en de mogelijkheid bieden op te reageren op veranderingen van de omgeving binnen het spel. Ontwikkelaars (zoals Ati en Nvidia) zullen uiteraard gebruik maken van de chip als onderdeel van hun grafische kaarten.
I used to be schizophrenic, but we're OK now!

Raphie

Wederom niet helemaal juist.

Ageia heeft deze kaart ontwikkeld en de chip is hun patent. De kaart is een losse PC addon kaart die deze functionaliteit toevoegt aan bestaande videokaarten PhysX is hiermee dan ook een trademark van Ageia geworden. Waar het om gaat is dat huidige videokaarten niet snel genoeg zijn om physics berekeningen te kunnen doen en zoals MS als Nivdia en ATI met hun eigen API zullen komen om Physics te implementeren via het gebruik maken van CPU danwel GPU rekenkracht. dit zal dus een nieuwe standaard worden naast de PhysX standaard. al het bovenstaande staat tevens weer volledig los van DX10 waar microsoft ook aan het kijken is om een eigen Physics standaard neer te gaan zetten gebasseerd op direct3d
JBL PRX Power!

Devoraz

#4
Ik geef toe dat ik de website van Ageia zelf niet goed heb doorgelezen. Ik kreeg de link door van een fanatieke gamer, welke zelf ook niet veel informatie gaf. De link naar de voorbeelden op de Ageia site was het belangrijkste voor hem. Ik zal me er eens beter in verdiepen.  ;)
I used to be schizophrenic, but we're OK now!

Erik

Wat ati en nvivia overigens willen is dat je 2 gelijke videokaarten in je pc stopt en koppelt bv via sli, de ene kaart rendert dan je scherm en de andere berekent de physics
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Devoraz

Ja, maar das wel een hele dure oplossing. ;) en de systemen van Ati en Nvidia zijn weer niet compatible, hoewel de bedoeling hetzelfde is. Nvidia heeft de SLI standaard en bij ATI heet dit systeem CrossFire.
I used to be schizophrenic, but we're OK now!

GPO

Quote from: Devoraz on June 15, 2006, 13:09:44
Ja, maar das wel een hele dure oplossing. ;) en de systemen van Ati en Nvidia zijn weer niet compatible, hoewel de bedoeling hetzelfde is. Nvidia heeft de SLI standaard en bij ATI heet dit systeem CrossFire.

Duur, en de software moet ook dit weer specifiek ondersteunen. Het voordeel van CrossFire zit em overigens wel in het feit dat de kaartjes niet hetzelfde hoeven te zijn, dus eentje kan dan weer wat goedkoper zijn. De nvidia oplossing is gebonden aan exacte videokaarten.

Tja alles dual tegenwoordig he?  ;) dual core, dual RAM, dual videokaart, dual powersupply om de boel nog een beetje op gang te houden... en dan natuurlijk de dual bills van de energierekening....  ;D

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

BitchCrew

ik vind dat het nu nog allemaal nie nodig is dual gpu, da is leuk voor binne een dik jaar,

die nieuwe PhysX is gewoon weer een extra ding dat ze hebben uitgevonden om je cpu te ontlasten.