MAESTOSO luidspreker

Started by rnacoustics, June 13, 2006, 12:38:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rnacoustics

Beste forumleden,

Hier een verslag van de bouw van een nieuwe luidspreker. Ik ga hem "MAESTOSO" noemen, wat staat voor instructie voor de speelwijze. Maestoso betekent: Met majesteit, verheven, plechtig voor te dragen. Deze instructie voor de speelwijze is vaak verbonden met een aanwijzing voor het te volgen tempo, zoals bijv. "allegro maestoso" uit symphony No. 2 van Gustav Mahler. 
..
Door audio vriend Paul is mij gevraagd om een top luidspreker te ontwerpen die aan de volgende wensen moet voldoen:
De luidsprekerkast mag niet abnormaal groot worden. Na een bezoek aan DennisG is de keuze gevallen op het formaat en vorm van de Avalon Eidolon. Daar waren wij allebei erg van gechameerd.  Maar het wordt zeker niet weer de zoveelste Avalon kloon. Er zullen eigen ideen in verwerkt worden zowel inwendig maar ook uiterlijk zal hij er anders uit komen te zien. De volgende luidspreker units worden ingezet:
Woofer: Eton 11-581, Thiel Midrange:C90-t6 en Tweeter: c13-6 Ik heb gekozen voor de c13-6 wanwege hogere rendement, wat beter aansluit op de C90-t6. Het wordt dus een 3 weg systeem in een gesloten behuizing. Wij hebben ons als doel gesteld dat het een luidspreker wordt die je emotioneel moet raken, zonder enige negative klank eigenschappen. Er moet muziek uitkomen! Paul is al begonnen met de voorbereiding van de bouw van de kasten. Diverse delen van de kast wordt d.m.v. CNC frees machine verwerkt. Ik ga het scheidingsfilter ontwerpen en bouwen. Voor het zover is, is er nog een lange weg te gaan.

De bedoeling is jullie via dit topic middels foto's en verslag op de hoogte te houden van de vorderingen.

Hier de eerste foto's van de front chassis. Het  bestaat uit één blok aluminium. alle luidspreker units worden hier in gemonteerd. De front is volledig d.m.v CNC frees machine uit gefreesd. Dure grap, maar is wel af!  Er zijn speciale sleuven in de front gefreesd om reflecties te voorkomen. Wat ook door Kharma wordt toegepast. Ik hoop veel reacties en eventuele aanbevelingen, tips van jullie te krijgen. Want ondanks dat ik al een tijdje luidsprekers bouw, je bent nooit te oud ..............
Veel lees en kijk plezier!

Met muzikale groet,  Roland

Movievault

Dit wordt prachtig, je staat op de lijst om op te volgen.
Heb je ergens termijnen op het project gezet?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

rnacoustics

Ja, dit jaar zijn de kasten wel af, want Paul gaat rap :)
De meeste tijd gaat niet zozeer in de kasten zitten, maar ik verwacht dat het inspelen van de units en tunen van de scheidingsfilter, het meeste tijd in gaat zitten. En dat is pas klaar als we tevreden zijn.

aMUSEd

Interessante keuze.
Ben je niet bang dat het aluminium mee gaat zingen?.. ga je het aluminium dempen (overgangen op kast en luidsprekerunit), en zo ja, hoe?

Succes!

Peerless Monster

Wow!
Goed begin is het halve werk zeggen ze wel eens ;).
Mijn notificatie staat aan!

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

jeroenkv

Ziet er erg mooi uit!!

Aan wat voor prijzen moet ik denken om een dergelijke baffle te laten maken?

quaternion

Quote from: Peerless Monster on June 13, 2006, 13:06:01
Mijn notificatie staat aan!

Dat zou ik ook graag willen maar weet niet hoe ???


BTW. Ziet er goed uit. Heb je zelf een CNC machine? ;D Zo nee,.. Hoe duur is het dan?
Sony TA-E9000ES, Sony TA-N9000ES, Sony CDP-XA555ES, Sony DVP-NS999ES, Sony ST-SA5ES, Monster 850I met WBT-0144
Front : B&W DM604 S3, Monster M1.4S
Center: B&W LCR600 S3, Monster M1.4S
Rear: B&W DM602.5 Sub: Rel Q150MKII, Audioquest Sub1

Rudo

Quote from: quaternion on June 13, 2006, 13:19:41
Dat zou ik ook graag willen maar weet niet hoe ???

Daar heb ik ook moeite mee gehad om te vinden.
Bovenin staat een tabblad met het woord <bericht> erop.
Dat moet je aanklikken.....

Ik heb het woordje bericht ook aangeklikt om vorderingen te kunnen volgen.

Veel succes met de bouw en ontwerp in een volgorde andersom.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi leuk dat je uiteindelijk voor jezelf besloten hebt......
Geloof het of niet maar de meeste mensen bij mij op bezoek vonden mijn formaat "meevallen"... ;D

Al een enorm gaaf begin met die "Kharma-achtige" baffle....dit blijf ik volgen  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

DennisG

De baffle is alvast een heel erg fraai begin! Lijkt mij een pracht van een project. Toevallig ook erg lijkend op een nieuw projectje van mij....... O0

Succes!!!

quaternion

Quote from: Rudo on June 13, 2006, 13:34:40
Daar heb ik ook moeite mee gehad om te vinden.
Bovenin staat een tabblad met het woord <bericht> erop.
Dat moet je aanklikken.....

Hmmmm,.. inderdaad errug onduidelijk en moeilijk te vinden :o
Muchos Gracias O0
Sony TA-E9000ES, Sony TA-N9000ES, Sony CDP-XA555ES, Sony DVP-NS999ES, Sony ST-SA5ES, Monster 850I met WBT-0144
Front : B&W DM604 S3, Monster M1.4S
Center: B&W LCR600 S3, Monster M1.4S
Rear: B&W DM602.5 Sub: Rel Q150MKII, Audioquest Sub1

fgroen

Vet!!!!  8)

Ontzettend gaf die baffle! Als ik goed kijk is het nu nog ruw alu. Ga je hem nog borstelen / eloxeren?

Ben erg benieuwd waarop jij uitkomt.  O0
Ik denk, dat we wat van elkaar kunnen opsteken, ik zit qua componentkeus niet zo heel ver bij jou uit de buurt. ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

rnacoustics

#12
Allen bedankt voor de positive reacties. 8)
Quote from: aMUSEd on June 13, 2006, 12:58:02
Interessante keuze.
Ben je niet bang dat het aluminium mee gaat zingen?.. ga je het aluminium dempen (overgangen op kast en luidsprekerunit), en zo ja, hoe?

Nee, de aluminium baffle vormt straks een geheel met de 11 cm dikke mdf front d.m.v. een rubber laag. Overig, zijn er meer luidspreker fabrikanten die aluminium gebruiken.
Quote from: jeroenkv on June 13, 2006, 13:17:56

Aan wat voor prijzen moet ik denken om een dergelijke baffle te laten maken?
Quote from: jeroenkv on June 13, 2006, 13:17:56
Voor de Baffle zelf waren we ongeveer €700,- kwijt. dat is veel geld. Maar daar zit het autocad tekenen en CNC + arbeidsloon bij in. Het CNC frezen hebben we via een bedrijf in Alkmaar laten uitvoeren.


Rudo

Quote from: rnacoustics on June 13, 2006, 12:38:27
Tweeter: c13-6 Ik heb gekozen voor de c13-6 wanwege hogere rendement, wat beter aansluit op de C90-t6.
Betreffende je tweeter keuze:
C13 heeft een hoger rendement dan welke andere?
Bij Clovis lees ik:
C² 13/6 25mm tweeter concave ceramic dome, neodym magneetsysteem, fs= 1200 Hz, freq. bereik 2.5 kHz - 39kHz 91 dB /2,83V gevoeligheid
C² 24/6 30mm tweeter concave ceramic dome, neodym magneetsysteem, fs= 850 Hz, freq. bereik 1,5kHz - 27kHz 92 dB /2,83V gevoeligheid, ook met 82x82mm frontplaat verkrijgbaar

De C24 heeft een hoger rendement en een veel lagere fs dan de C13.
Vanwaar toch de keuze voor de C13?

Geen kritiek, gewoon interesse.....
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

rnacoustics

Sorry! Dan de C12-6. Die zit nl. op 89.5 dB.

WMC

Wow, dit ziet er zeker strak uit, is weer een andere manier van aanpakken!

Quote from: rnacoustics on June 13, 2006, 12:38:27

Er zijn speciale sleuven in de front gefreesd om reflecties te voorkomen. Wat ook door Kharma wordt toegepast.

Heb je dit onderzocht, of kun je het met theorie aantonen? Ik wil best geloven dat het allemaal werkt, maar een verklaring erachter ben ik toch ook wel benieuwd naar. Vooral naar de afstanden en lengtes die je zelf hebt gekozen.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

rnacoustics

#16
Quote from: WMC on June 13, 2006, 20:20:14

Heb je dit onderzocht, of kun je het met theorie aantonen? Ik wil best geloven dat het allemaal werkt, maar een verklaring erachter ben ik toch ook wel benieuwd naar. Vooral naar de afstanden en lengtes die je zelf hebt gekozen.

Echt theoretisch kan ik het niet onderbouwen. Daarvoor heb ik te weinig kennis. Wie heeft daar ervaring mee?  ???
Wat mij wel bekend is, dat een vlakke oppervlakte meer weerkaatsingen veroorzaakt dan een oppervlakte met een structuur er in. hoe harder de oppevlakte is, des te meer weerkaatsingen je kan verwachten. Ik geloof dat de baffle van Kharma Exquisite luidsprekers, ook van een behoorlijk hard materiaal soort is.   ???

fgroen

Quote from: rnacoustics on June 14, 2006, 10:44:32
Wat mij wel bekend is, dat een vlakke oppervlakte meer weerkaatsingen veroorzaakt dan een oppervlakte met een structuur er in. hoe harder de oppevlakte is, des te meer weerkaatsingen je kan verwachten.

Hmm dan is vilt op de baffle geen gek idee.  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

WMC

Zou je niet toevallig een averechts effect kunnen krijgen door de groeven erin? Dat de baffle zich gaat gedragen als bron en bepaalde frequenties versterkt en/of uitdooft.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

aMUSEd

Wat is het doel vd baffle?

Merijn

Quote from: WMC on June 14, 2006, 13:33:55
Zou je niet toevallig een averechts effect kunnen krijgen door de groeven erin? Dat de baffle zich gaat gedragen als bron en bepaalde frequenties versterkt en/of uitdooft.

Nee, dat lijkt me sterk. Het doel van de insnijdingen is het oppervlak te 'breken'. Wat het gevolg is van opsnijding is dat de resonantiefrequentie verschuifd naar een hogere frequentie omdat de paneelgrootte kleiner wordt (al snel veel hoger = minder hoorbaar). Wel zou het effect van de groeven in dit geval overschat kunnen worden. Kwaad kan het in mijn ogen niet.
I Prefer Coffee For Mental Stability...

rnacoustics

Quote from: WMC on June 14, 2006, 13:33:55
Zou je niet toevallig een averechts effect kunnen krijgen door de groeven erin? Dat de baffle zich gaat gedragen als bron en bepaalde frequenties versterkt en/of uitdooft.

Ik denk dat de negative effecten wel zullen meevallen. De praktijk zal het moeten uitwijzen.

Quote from: aMUSEd on June 14, 2006, 14:03:33
Wat is het doel vd baffle?

voornamelijk cosmetisch

WMC

Quote from: Merijn on June 14, 2006, 15:19:08
Wat het gevolg is van opsnijding is dat de resonantiefrequentie verschuifd naar een hogere frequentie omdat de paneelgrootte kleiner wordt (al snel veel hoger = minder hoorbaar).

Heb je formules die deze stelling ondersteunen? En wie zegt er dat een resonantie op 100Hz vervelender is dan eentje op 400 Hz? (Om maar een voorbeeld te geven).

Het lijkt me overingens niet dat je de resonantie frequentie erg beinvloed, meer de afstraal frequentie.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Merijn

#23
Quote from: WMC on June 14, 2006, 15:37:48
Heb je formules die deze stelling ondersteunen? En wie zegt er dat een resonantie op 100Hz vervelender is dan eentje op 400 Hz? (Om maar een voorbeeld te geven).

Het lijkt me overingens niet dat je de resonantie frequentie erg beinvloed, meer de afstraal frequentie.

Als ik tijd/zin heb zal ik eea wel even in een FEM pakket (Robot of Diana) lepelen en een plotje voor je maken. Tot die tijd: Pak een broodplank en klop er op. Pak nu een zaag en zaag de plank in. niet zijdelings maar net als op deze baffle. Klop nogmaals. Wat is de grap: ter plaatse van een snede ziet een trillingsgolf een begrenzing van zijn loopruimte (rand van het zwembad, de golf kaatst terug) en wordt zodoende begrensd in zijn golflengtegroei. (wel eens een golf van 2 meter lengte in een glas water gezien?)

Afstraalgedrag lijkt me ook niet zo'n probleem (durf hier zo 1 2, 3 niet teveel over te zeggen, maar de maten van de groeven zitten zo te zien rond de 1 cm en dat is toch wel klein hoor voor beinvloeden van afstraalgedrag!), al is dit toch ietswat moeilijker te voorspellen. Ook dit heeft met golflengten te maken, looptijden, en weerkaatsingen. Dit kost me behoorlijk meer tijd om te modelleren.
I Prefer Coffee For Mental Stability...

WMC

Ik ben bekend met de eindige elementen methode zoals je die aanhaalt, maar het gaat mij er meer om dat er hier zomaar groeven in worden gefreesd om het afstraal gedrag te verbeteren en er niet echt wordt ondersteund waarom deze keuzes zijn gemaakt met deze lengtes/afstanden. Het staat natuurlijk heel erg mooi, maar ik wil wel weten waarom deze keuzes zo gemaakt zijn en waarom niet anders.
Het is natuurlijk wel leuk met zo'n pakket uit te zoeken wat de plaat verder voor gedrag gaat vertonen als er de dynamische belasting van de speakers erop wordt gezet. Het zal neem ik aan een redelijk complex massa-veer-demper systeem vormen. Lukt het ook met zo'n pakket Bode-plaatjes etc ervan te krijgen?
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R