Levensduur projectorlamp

Started by Kjelt, June 11, 2006, 11:04:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

raindog

Ja, het aanzetten van een lamp die nog niet helemaal afgekoeld is wordt afgeraden. Beter iets langer laten draaien dan te vaak aan/uit zetten.
De hide functie is nu juist bedoeld om het beeld even uit te zetten ZONDER dat de lamp uit gaat. Dat is een handige functie!
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Tommeke

Ah zo, ik dacht dat de lamp effectief uitgezet werd als ik op de hide knop drukte.  :clapping:

darkrunner

Ik zet men projector ook nooit uit tijdens een pauze ook al duurt die 1 uur, zet die altijd op Eco blank stand dan wat een zwart beeld geeft.

Kjelt

Nou voor een uur mag die best uit hoor, het is meer voor pauzes van pak m beet <20 minuten.
En de reden is inderdaad hot-restrike oftewel warme herontsteking. Hoe warmer de lamp des te hoger de ontsteekspanning dient te zijn voor een succesvolle ontsteking.
Na 15 minuten is de lamp zeker afgekoeld voor een normale start.

vik

#279
15 minuten vind ik persoonlijk wel erg kort. De cooling-down cyclus is tijd gebonden en niet aan temperatuur zo ver dat ik weet. Herstarten van een warme lamp veroorzaakt dofheid en verkort de levensduur aanzienlijk.

Ik adviseer klanten zeker 2 uur te wachten, of gewoon op hide zetten als je er een uurtje tussen uit gaat, dit om teleurstellingen te voorkomen want goedkoop zijn de lampen niet.

Quote from: Kjelt on October 13, 2018, 17:10:41
Nou voor een uur mag die best uit hoor, het is meer voor pauzes van pak m beet <20 minuten.
En de reden is inderdaad hot-restrike oftewel warme herontsteking. Hoe warmer de lamp des te hoger de ontsteekspanning dient te zijn voor een succesvolle ontsteking.
Na 15 minuten is de lamp zeker afgekoeld voor een normale start.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Kjelt

2 uur  ;D
Zodra de lamp uit is blijft de projector nog kort "nablazen" oftewel de warme lucht door ventileren.
Het binnenste zoutvaatje ofwel plasma vat is waar het om gaat. Dat vastje is erg klein, tijdens bedrijf loopt de temperatuur op tot over de 800oC, zodra de stroom wordt onderbroken zakt dit meteen in elkaar. Je ziet het lichtwitte naar donkergeel en oranje rood teruglopen binnen enkele minuten dan nog een vijftiental minuten van en de temperatuur zit onder de 125 graden , zeer geschikt om weer een normale restrike te doen.
Bij industriele straatverlichtings producten is de wachttijd 5 minuten voor een herstart dat is vrij kort vind ik maar de reden daar is veiligheid. Dus als je die wachttijd met een factor vier verlengd zit je al behoorlijk ruim.

riwi

Het is niet alleen het ontsteken bij een nog (te) warme lamp, maar ook puur de ontsteking zelf die 'levensduur' kost volgens mij.

De vraag is hoeveel 'levensduur' een ontsteking kost tov het laten branden van de lamp tijdens een pauze.

Ik zet hem voor een uur pauze niet uit.

master30

HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

J.A.F._Doorhof

We hebben door de jaren heen een ENORM verschil in lamp levensduur gezien, ook soms niet te verklaren.

MEESTAL mag je van het volgende uitgaan.

1. Elke lamp is anders
2. Na ongeveer 1500-2000 uur moet je echt gaan kijken naar een andere lamp, let wel OOK de panelen hebben slijtage, dus dat fantastische nieuw beeld krijg je vaak niet meer terug met een nieuwe lamp, maar qua lichtoutput en vooral algehele look kan het enorm schelen.
3. Uit en aanzetten beperkt de levensduur ENORM, als we vragen aan klanten die na 1000 uur al amper lichtoutput hebben dan komen er heel vaak achter dat ze inderdaad vaak voor elke pauze even de projector uitzetten, ze willen optimaal die uren benutten (we adviseren alle klanten om dit niet te doen, maar goed).

En dan nog...
Een lamp is een lamp.
Sommige lampen "leven" nu eenmaal langer dan andere maar je kan een paar regels in ogen schouw nemen.

1. Alles onder een half uur zou ik absoluut de projector aanlaten
2. Roken en verdampen etc. NIET doen onder een projector, ook geen kaarsen (roet is een enorme vijand van projectoren)
3. Warmte moet je goed om denken, een projector moet letterlijk kunnen "ademen", dus als je een hushbox maakt of hem dicht bij een muur plaatst denk om die airflow.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo

#284
Quote from: J.A.F._Doorhof on October 22, 2018, 15:47:12
2. Na ongeveer 1500-2000 uur moet je echt gaan kijken naar een andere lamp, let wel OOK de panelen hebben slijtage, dus dat fantastische nieuw beeld krijg je vaak niet meer terug met een nieuwe lamp, maar qua lichtoutput en vooral algehele look kan het enorm schelen.
Dit triggert me wel.. hoe zit dat dan bij bijvoorbeeld de Sony lasers? Ik mag er toch vanuitgaan dat de rest van de projector het ook 20.000 volhoudt? Anders heeft zo'n laser weinig zin.

En dan zou 2000 uur wel heel snel zijn qua slijtage.

J.A.F._Doorhof

Op zich zou een laser het heel lang vol moeten kunnen houden inderdaad.
ECHTER... de panelen etc. zullen wel gewoon wat achteruitgaan.
Dus of je over 20.000 nog hetzelfde beeld heeft als nieuw.... geen idee, maar denk het niet, maar de tijd zal het leren.
We hebben een paar lasers die over de 2000 uur zijn en die zien er nog super uit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo

Dat mag ik hopen dat ze nog super uitzien na 2000 uur!

reza

Kan iemand me vertellen of het slecht is voor een lamp om van low naar high modes te gaan en vice/versa. Dit wordt uiteraard gedaan als je een demo geeft of een meet and greet hebt.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Kan geen kwaad.
Wat er gebeurt is dat je de lampstroom verhoogd bij high lamp mode, de electrodes slijten ietsjes sneller dan bij low lamp mode. Als je HDR materiaal op zet schakelen de meeste nieuwe projectoren automatisch naar HLM.

reza

Bedankt voor je antwoord.
Daarom ook mijn vraag indd. Als je steeds een ander stukje film opzet, gaat de projector weer terug naar low/high. Maar dan blijf ik dit met een gerust hart doen :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman

En uiteraard slijt je lamp harder in de high lamp modus.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

cfgr@home

Hoeveel soorten projectorlampen zijn er inmiddels?  De "zwaarste"  die ik ooit vervangen heb was een XENON 70mm filmprojectorlamp van 8KW! (voor de geïnteresseerden: deze 70mm projector  staat in een overdekte rollercoaster "revolution" en die projector speelt een eindeloos loopje van een terugdraaiende klok op het bovenscherm van 30m diameter. Die lamp gaat 1 seizoen mee (6 maanden) en blijft gewoon continu branden - tenminste: wordt morgens ingeschakeld en 's avonds pas uitgeschakeld. Projector is watergekoeld - evenals de 60W groene laser voor de andere lichteffecten. Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=Rj0UhxE54CE  :alien:
Mijn 'gewonere (inmiddels vervangen door een HD LED beamer van Lumeri) Sony VPL-CX70 beamer heeft een ingebouwde accu die de ventilator nog een paar minuten draaiende houdt, zelfs als de stroom wordt verbroken - lamptimer reeds 2x gereset (na melding "replace lamp") en die doet het nog steeds met de originele lamp - wel op 'economy' stand. Ook mijn Panasonic PT-AE500 blijft (bleef, want inmiddels ook vervangen door een HD LED beamer van Lumeri)  na het uitschakelen een paar minuten koelen. De lampintensiteit staat op 'economy' en nog steeds niet vervangen na 7 jaar gebruik (!) Wel de lamptimer al 2x gereset maar het is nog steeds de originele lamp.
Mijn Panasonic PT-AE4000u heeft onlangs wel een nieuwe (originele) lampwissel gehad na de melding "replace lamp" Reden voor de lampwissel: t'is een HD beamer en iets belangrijker/beter dan de Sony/andere Panasonic. Voor mijn mobiele Sony MP-CL1A laserbeamer geven de specs 10.000 uur aan. Da's dus de rest van mijn leven, want die wordt alleen maar op verlof gebruikt in de caravan.  Hoelang de beide LED beamers zullen meegaan blijft ook afwachten - specs variëren tussen 30 - 50.000 uur.  :D   
Lots & lots of AV stuff all over the house but mostly cramped into my mancave... :-)

tjobbie

#293
Heb inmiddels bijna 1700 uurtjes op de JVC N5 staan maar dan is de lamp wel ver aan het einde van de levensduur heb ik het idee.
Dit voornamelijk in lowlamp modus gedraaid. Moet inmiddels al continu in highlamp modes draaien om er een redelijk plaatje uit te krijgen.

Verstuurd vanaf mijn SM-N975F met Tapatalk
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

reza

Ooh. Dit is niet in de "lijn van de verwachte lamp duur".
Riwi bv die heeft nu 3150 uur op de lamp staan en speelt nog steeds in lowmodes.
Hifiman zit nu rond de 1350 uur en het licht knalt nog van het scherm ( low modes ).

Je zou echt wel tot minimaal 2500 in lowmodes "moeten" kunnen draaien.

Hoe ben je met de lamp omgegaan? Veel aangezet?
Of echt 5/6/7 uur achter elkaar aangehad?
Ik ben daar wel heel benieuwd naar.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

tjobbie

#295
Ik vind het zelf ook wat kort maar merk zelf dat ik nu continu op zoek ben naar instellingen om er wat meer licht uit te persen. Helaas gaat dit dan weer ten koste van contrast ed. De pj staat met grote regelmaat aan en aangezien er naast films ook met grote regelmaat gegamed word staat de lamp best vaak een tijd aan. Dus 4/5 uur komt zeker wel voor idd. Als de pj aan staat gaat hij alleen uit als ik klaar ben. Dus niet uit met pauze ofzo.
Of het ligt aan mij, kan ook natuurlijk. Heb helaas geen lichtmeter. Ben wel benieuwd eigenlijk wat het verschil is met een nieuwe lamp en andere gebruikers over de levensduur.

Verstuurd vanaf mijn SM-N975F met Tapatalk
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

reza

#296
Het is uiteraard logisch dat je lamp met 1700 minder licht heeft dan een nieuwe.
Maar ook lampen kunnen echt heel verschillend zijn.
De één geeft gewoon meer licht dan de ander.

Een licht meter is handig maar bepaald natuurlijk niet of jij vind dat de lamp te weinig licht geeft.
Als ik een nieuwe lamp meet, zal die hopelijk binnen de marge vallen maar waarschijnlijk vind ik dat ik nog licht te kort kom ;)

Ik zit nu met de N5 op 600 uur en er komt nog steeds een bak licht vanaf. Maar mijn scherm is "maar" 2.40 breed. Hoe breed is jouw scherm?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

tjobbie

In het begin had ik er totaal geen last van. Het lijkt meer van de laatste paar 100 uur te zijn.
Scherm is ook dacht 310 breed dus ook dat scheelt natuurlijk

Verstuurd vanaf mijn SM-N975F met Tapatalk

Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

reza

Zo dan..
Ja, nu begrijp ik het wel. :D
Dat is natuurlijk het "nadeel" van een (te) groot scherm. Op een gegeven moment wordt het snel minder kwa lichtopbrengst. Zeker met HDR.
Gelukkig zijn de lampen voor de N serie niet zo heel duur, als je een beetje zoekt op het net dan heb je zo een mooie lamp te pakken.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

vik

Heb je de laatste firmware op de JVC? Anders rij ik binnenkort even langs bij je om dit alsnog te doen. Je hebt de Reference grey fabric en die is gain 0.9. Dus je hebt ondanks de plus punten van dit doek een verlies van 10 procent en het formaat is boven gemiddeld. Zou zo maar kunnen maar wie weet dat we er nog wat uit kunnen trekken met de nieuwe firmware JVC.

Quote from: tjobbie on March 19, 2021, 23:26:25
In het begin had ik er totaal geen last van. Het lijkt meer van de laatste paar 100 uur te zijn.
Scherm is ook dacht 310 breed dus ook dat scheelt natuurlijk

Verstuurd vanaf mijn SM-N975F met Tapatalk
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike