Levensduur projectorlamp

Started by Kjelt, June 11, 2006, 11:04:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Quote from: Sjaak_Banaan on September 15, 2018, 11:34:45
Ik zit ook nog met een vraagje, is het schadelijk voor de lamp als je zo nu en dan hi-lamp-mode kijkt?
Meestal kijken we in eco-stand, maar een enkele keer ook op hi omdat het toch iets mooier is.
Nee schadelijk is het niet, de levensduur neemt iets sneller af.
Zie het als een kaars, als je lont langer is, is de vlam groter, heb je meer licht alleen je verbrand ook meer kaarsvet per minuut, dus is je kaars eerder op.

reza

Is daar een berekening van?
Vb : lamp gaat 4500 mee in low (opgave fabrikant)
2000 in high lamp of zo. Vroeger stond dat nog wel ergens.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Dirk

nee, is ook (zoals Frank al aangaf) helemaal niet zo te zeggen, want héél veel is afhankelijk van het aantal strikes...meer zelfs dan vh aantal branduren.

zo hebben we bij ons op de zaak projectoren met 1500h die zichtbaar meer licht geven dan een (net zo oude) unit met een lamp van 800h...en dat ligt dan louter aan het aantal strikes die de eerste veel minder heeft gehad.


Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

reza

Met strikes bedoel je dan aan zetten?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Dirk

yep, lamp opstarten = striken
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

riwi

Bij mijn allereerste projector de Sanyo Z1 ging de lampteller sneller lopen als je op high lamp mode draaide.

Dus 2 uur op high lamp mode kijken en de teller ging 3 uur omhoog. Daar gingen ze dus uit van 50% meer slijtage tov low lamp.

Als je dat zou terugrekenen naar de lamp opgave van de JVC X5900 dan kom je op 4500 uren in low lamp of 3000 uren in high lamp mode.

reza

Ja precies. Maar een lamp is toch niet tot het einde kijkbaar lijkt mij..
Al gaat het bij jou wel die kant op ^^
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

skoebiedoe

Zit nu op 3900 uurtjes en heb niet het gevoel dat ik licht te weinig heb.


J.A.F._Doorhof

Het gaat zo geleidelijk dat je dat eigenlijk amper merkt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

skoebiedoe

Zaterdag eens opmeten . ;)
Ben benieuwd wat dat gaat geven .

skoebiedoe

Heb het eens nagemeten en met de Iris volledig open en op hoge lamp modus en gekalibreerd zo goed als ik kon 10 ftl op het scherm .
Klinkt weinig maar als het beeld wit is moet ik mijn ogen dichtknijpen. ;)
Lamp zit nu op 3937 uur .
Kan niet met eerdere metingen vergelijken omdat de hoge lamp stand nooit eerder was gekalibreerd

reza

Volgens mij is de bioscoop standaard 15FTL.
Dat vind ik persoonlijk al vaak te donker beeld,
dus bij jou zou ik moeten zoeken naar de film :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

nielvm

10 is inderdaad wel erg weinig hoor.

Voor home theater is het m.i. erg smaakafhankelijk, maar de meesten kiezen een waarde ergens tussen 15 en begin 20.

Persoonlijk vind ik het wat afhankelijk van de schermgrootte. Op een kleiner scherm zou ik een hogere maximale ftl verkiezen. Op 180 breed zou 25ftl perfect kunnen, maar op 300 breed zou ik toch eerder richting 15 gaan.

Just my 2 cents  ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

skoebiedoe

#263
Zit wel in een verduisterde ruimte te kijken op een daylightscreen .
Schermgrootte 103” diagonaal

En Niels zou het niet eerder andersom zijn ?
25 ftl op een klein scherm en ge ziet niks meer. ;)

Kga eens kijken voor een foto te posten die ik gisteren nog getrokken heb van het scherm. ;)



En deze was iets vroeger met de Iris op -3

nielvm

Nee, wat mij betreft hoe kleiner het scherm, hoe groter de ftl.

Een tv haalt toch ook een pak meer dan 15ftl?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

reza

Je kan een hoop vertellen skoebiedo maar het zal niet een knallend plaatje wezen.
Voor de 1 prima, voor mij een afknapper..
De 1 wisselt de lamp met 1000 uur
De ander schijnbaar met 3000+uur nog niet :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

ppeter

Bij ons staat de teller op 1000 uur, en nog volle bak licht ze! ::)
Scherm van 240cm.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Kjelt

Hou ook in de gaten dat je ooglenzen donkerder worden naarmate je ouder wordt.
Na je 40e gaat dit een rol spelen. Dit kan ook een groot verschil in beleving zijn tussen een 25 en 50 jarige  :)

skoebiedoe

#268
Quote from: Kjelt on September 22, 2018, 18:11:52
Hou ook in de gaten dat je ooglenzen donkerder worden naarmate je ouder wordt.
Na je 40e gaat dit een rol spelen. Dit kan ook een groot verschil in beleving zijn tussen een 25 en 50 jarige  :)

Dan zou het beeld voor mij eerder donkerder moeten overkomen bij mij .
En ik vertel niets ...ik laat het gewoon zien en wat voor een ander een knallend beeld is, is misschien voor een ander dan weer  een overgesatureerd beeld .
(er zit toch diepte in de twee beelden volgens mij maar soit met mijn oudere ogen...misschien zie ik het gewoon anders. ;)
trouwens komt het op de foto iets donkerder over dan het is . ;)


trouwens ongecalibreerd kreeg ik nog waardes van rond de 13 ftl. ;)

nielvm

Welke contrast ratio haal je nog?

Ik kan er mij wel iets bij voorstellen dat je irissen in een volledig verduisterde ruimte enorm snel aanpassen aan het beeld. Zolang er geen ander, helderder beeld naast staat ter vergelijking kan het allemaal nog best meevallen...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

skoebiedoe

#270
Ik krijg geen waarde voor mijn contrast alleen maar vraagtekens(oneindig dus :p ) maar heb gisteren nog wat liggen spelen met afregelen van de gamma van de kleuren rood blauw (groen heb ik laten staan als referentie ) en dan nog wat beter afgeregeld zodat de lijntjes mooi op elkaar gaan liggen.
Enkel tussen 0 en 10 % liggen ze niet over elkaar maar dat zie je toch niet in een zwart beeld. ;)

Wat mij wel verbaast is dat als ik mijn helderheid en contrast afstel volgens de bijgeleverde plaatjes dat ik de schuiver zeer weinig moet verzetten om goed te staan .
Denk dat helderheid op + 2 staat en contrast op +1 .
Als ik dan de zwartwaardes en de witbalans meet lijkt dit toch goed te zijn.
(Was trouwens altijd al zo bij al mijn metingen)

Hier nog eens een lichter fotootje :


Je kan toch moeilijk zeggen dat dit donker is héé , hoef zelfs mijn licht niet aan te steken om rond te lopen zonder ergens tegen te lopen. :)
Zal eens meten hoeveel flux ik op het scherm krijg...moet zo ergens nog een goedkoop metertje liggen hebben.
(Natuurlijk weet ik wel dat als ik mijn nieuwe lamp steek dat ik de eerste momenten gewoon blind ben als ik dan naar het beeld kijk . ;)
Maar nu is dit nog best doenbaar voor mij en ik zit toch op een goeie 3 meter van het scherm af.)

nielvm

Helderheid en contrast staan vaak correct uit de doos. Enkel bij een oudere sony die ik eens gemeten heb, moesten die waarden fameus aangepast worden.
Het is dan ook nog persoonlijke smaakt om nét eentje hoger of lager te gaan. Met de testpatronen is het immers nog voor discussie vatbaar wanneer je een bar nét wel of nét niet ziet...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

skoebiedoe

Voor de lol eens een fotootje getrokken met het licht aan in de ruimte ;)



Staat trouwens nu op 3950 ...benieuwd of hij de 4000 gaat halen . ;)

skoebiedoe

en de 4000 staan erop...en erover...wat nu verder doen zolang het nog te doen  is of toch de nieuwe lamp erin ( hopelijk werkt ze nog want deze ligt al een tijdje klaar ;) )

Tommeke

Dus als ik het goed begrijp is het onverstandig om de projector tijdens pauzes uit te doen? Althans, mijn jvc x5900 heeft een hide knop, welke ik dus beter niet zou gebruiken voor een betere levensduur?