Levensduur projectorlamp

Started by Kjelt, June 11, 2006, 11:04:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

riwi

Voor een relatieve meting is dat prima denk ik. Mijn Lux meting is ook alleen voor mij van belang en ter vergelijking met eerdere metingen onder dezelfde omstandigheden.
Maar in het startscherm zijn er ook geen andere instellingen actief. Meestal wordt afhankelijk van het ontvangen signaal een instelling-geheugen actief. Eigenlijk wil je wel 'echt' beeld signaal zien. En dan is een 100IRE scherm een mooi 'vast' plaatje om te meten als referentie.

Kjelt

Je kunt gewoon een 100% wit testpatroon opzetten met beide lampen in dezelfde mode en dit mag bd of dvd zijn ik neem aan dat je wel een testdisk hebt?
Zou best kunnen dat de verhouding gelijk blijft maar ik vermoed dat het wel wat zal afwijken. Blijft natuurlijk wel dat als je het zelf met je eigen ogen bij een gelijke film ook ongeveer zo inschat dat het wel redelijk orde grootte zal kloppen. Maar het menselijk oog is zeer lastig want er zit een iris in waardoor je subjectieve waarneming krijgt.

QuoteWit licht bestaat uit alle kleuren en de totale Lux waarde kan dus alleen correct zijn als alle kleuren worden meegewogen in het meetapparaat. Het lijkt mij dus dat ook de blauw component gewogen moet worden op de juiste wijze.
Kijk als je een luxmeter van 3000 euro hebt dan heeft deze meer dan 1 sensor en een hele mooie constructie van allerlei filters om de curve van de ooggevoeligheid zo goed als het kan na te bootsen. Ik zal eens kijken of ik er een plaatje van kan vinden  :)

riwi

Nog een opmerking over het "start scherm" : Is de lamp dan al opgewarmd? Bij de meeste projectoren duurt het wel 5 minuten voor de lamp maximaal brand. En bij mij is het start scherm dan al weg :) Ik meet altijd pas "na" een kijk sessie. Dus als de projector al een uur of 2 draait. Of bedoelde je een blauw test scherm dat je via het menu oproept?

jossie

Quote from: Kjelt on January  6, 2016, 11:10:42
Je kunt gewoon een 100% wit testpatroon opzetten met beide lampen in dezelfde mode en dit mag bd of dvd zijn ik neem aan dat je wel een testdisk hebt?
Zou best kunnen dat de verhouding gelijk blijft maar ik vermoed dat het wel wat zal afwijken. Blijft natuurlijk wel dat als je het zelf met je eigen ogen bij een gelijke film ook ongeveer zo inschat dat het wel redelijk orde grootte zal kloppen. Maar het menselijk oog is zeer lastig want er zit een iris in waardoor je subjectieve waarneming krijgt.
Kijk als je een luxmeter van 3000 euro hebt dan heeft deze meer dan 1 sensor en een hele mooie constructie van allerlei filters om de curve van de ooggevoeligheid zo goed als het kan na te bootsen. Ik zal eens kijken of ik er een plaatje van kan vinden  :)

Ik heb in de woonkamer geen optische drive meer maar op de Nas wel wat staan, even kijken of daar iets wits tussen zit.
Omni !

jossie

Quote from: riwi on January  6, 2016, 11:18:20
Nog een opmerking over het "start scherm" : Is de lamp dan al opgewarmd? Bij de meeste projectoren duurt het wel 5 minuten voor de lamp maximaal brand. En bij mij is het start scherm dan al weg :) Ik meet altijd pas "na" een kijk sessie. Dus als de projector al een uur of 2 draait. Of bedoelde je een blauw test scherm dat je via het menu oproept?

De TW3200 blijft in dat blauwe 'no signal' scherm hangen als er geen signaal uit de receiver komt. Uiteraard laat ik 'm even opwarmen. Je ziet de lux waarde wel vrij rap oplopen, binnen enkele minuten veranderd deze nauwelijks meer.

Dat blauw kun je ergens in het menu instellen geloof ik, of blauw of zwart (niks) bij geen signaal.
Omni !

Kjelt

Quote from: jossie on January  6, 2016, 11:29:58
Ik heb in de woonkamer geen optische drive meer maar op de Nas wel wat staan, even kijken of daar iets wits tussen zit.
Je kunt met een tekenprogramma ook een RGB 255,255,255 volledig witte jpg maken?

jossie

Quote from: Kjelt on January  6, 2016, 11:41:10
Je kunt met een tekenprogramma ook een RGB 255,255,255 volledig witte jpg maken?

Dat zal wel lukken ja...
Omni !

jossie

#232
Ik was even vergeten dat ik de 'generieke' lamp alweer had ingepakt. Maakt niet uit, het gaat nu even over de lux meter en ik heb wel de nieuwe lamp (die in blauw twee x zoveel lux meet) en de oude lamp met 4000 uur op de teller:


                           Oud                  Nieuw               Verhouding
Opstart (blauw)            45                   83                  1,84
Wit Eco                    150                  296                 1,97
Wit High                   199                  390                 1,96


Alleen met de nieuwe lamp gemeten in de stand 'Woonkamer':

                           Eco                  High                 Verhouding
100% blauw                 65                   82                   1,26
100% rood                  53                   72                   1,36
100% groen                 179                  233                  1,30

Totaal:                    297                  387



Het grote verschil met groen zou in de meter kunnen zitten maar als ik naar de kleur kijk op de muur als 100% groen wordt afgebeeld weet ik wel beter. Het is bijna geel wat er dan te zien is.

Maar goed, de vraag was of de meter in staat is om in het blauwe spectrum een 'juiste' relatieve meting te doen. Daarvoor moeten we de metingen op elkaar delen en die waardes staan in de kolom 'verhouding'.

Laten we zeggen dat ik niet ontevreden ben   ::)

Ik heb gewoon ongeveer in het midden gemeten, als je de lichtmeter een stukje verschuift gaan er zo procenten bij of af. Zou goed kunnen dat het nog dichter bij elkaar ligt als ik secuur meet.

De metingen heb ik gedaan met een schermmaat van 1.7 m2; daardoor in de High stand van de lamp 663 Lumen in totaal als ik het goed heb.

Klinkt dat redelijk? ik heb geen idee... Met deze nieuwe lamp draai ik liever in de eco stand, op high vind ik het teveel licht (in een woonkamer met meerdere gedimde (sfeer) lampen).
Omni !

Kjelt

Jossie een menselijk oog is heel erg gevoelig voor groen licht dus je meter is prima in orde.

jossie

Ah ja, ik heb even op wiki gekeken, de Lux meting is eigenlijk zoals een dBA meting bij geluid. Die groengele kleur op het scherm komt exact overeen met het maximum van de oog gevoeligheid. Door vooral daar te boosten (in de stand 'woonkamer') krijg je het grootste effect. In de stand 'Natuurlijk' is het scherm wel groen (bij 100% groen) maar de lichtintensiteit aanzienlijk minder.

Interessant, moet ik 's wat meer over lezen  ;D
Omni !

riwi

Ik vind als de Luxmeter bij wit scherm tussen de 200 en 300 zit het beeld prima. En daar zit je ruim op met de nieuwe lamp.
Als het naar de 200 zakt of eronder dan wordt ik nukkig en bestel een nieuwe lamp ;)

jossie

Quote from: riwi on January  7, 2016, 01:50:15
Ik vind als de Luxmeter bij wit scherm tussen de 200 en 300 zit het beeld prima. En daar zit je ruim op met de nieuwe lamp.
Als het naar de 200 zakt of eronder dan wordt ik nukkig en bestel een nieuwe lamp ;)

Nou dat klopt dus wel, normaal staat mijn scherm wat verder uitgezoomd en ging ik dus onder de 200 lux met de oude lamp. Ik vond ook al een tijdje dat het wat flets werd. Maar omdat mijn eerste lamp al bij 1600 uur echt kapot ging was ik verbaasd en benieuwd hoe lang hij het nog zou volhouden. Voor de kerst kreeg ik het toch wat benauwd en heb uit voorzorg een nieuwe laten komen (het type dat ik dus eigenlijk niet wilde hebben).

Overigens is de burner in de lamp mechanisch exact gelijk aan het oude model dus ik vertrouw er wel op dat deze ook weer 4000 uur gaat draaien  ::)  Wel benieuwd of de projector dat haalt, dan zit ik aan zo'n 9500 bedrijfsuren (tot nu toe dus 5500) ...
Omni !

Rivak

Gaat het minder worden van de helderheid door leeftijd altijd geleidelijk, of kan dat ook met sprongen?

Het beeld van mn oude HD1 is nl niet meer om te kijken zo donker, terwijl het de dag ervoor nog normaal oogde.
(niet originele ruby lamp van hcinema.de)

Kjelt

Meestal gaat het tot ca 70% van de verwachte levensduur geleidelijk.
Als het van het ene op het andere moment heel erg is afgenomen en er is geen andere oorzaak (optisch pad, driver of lampstand) dan denk ik dat je lamp einde levensduur is.
Is het licht wel constant of staat het flink te "knipperen" ?

Rivak

Het licht is constant en knippert niet. Ook de non-eco mode haalt niet veel uit.
lamp heeft trouwens 800 uur op de teller. De vorige, wel origineel, had er 1900+.

Het zou dus niet aan de beamer zelf kunnen liggen?

Kjelt

Het zou aan de lampdriver kunnen liggen, echter de kans is klein aangezien hij de lamp kan ontsteken en aan kan houden duidt dat er mijn inziens op dat de driver nog wel werkt.
Ik weet niet of de projector een automatische iris heeft maar check even dat die niet dicht staat.
Anders haal de lamp er voorzichtig uit als deze koud is en kijk of je daar iets kunt zien (zwarte verkleuring oid)
Laatste mogelijkheid en misschien wel de beste is kijken of er een andere gebruiker met eenzelfde projector bij jou in de buurt woont en daar even je lamp verwisselen en zien of het bij die gebruiker ook zo weinig licht geeft.

Rivak

Er zit geen automatische iris op zover ik weet en de lamp ziet er nog als nieuw uit.
Verder ken ik niemand in de buurt met dezelfde projector helaas.

Maar ik ga de gok maar gewoon wagen en een nieuwe lamp bestellen.
Bedankt iig voor alle info/suggesties.

Robbo

Na 500 uur meer uit de lamp van m'n VW1000 gehaald te hebben dan de voorgeschreven 2500, wordt het toch maar eens tijd om een nieuwe te bestellen.  De meest voor de hand liggende optie is een orginele Sony, al zie ik ook een duitse leverancier die een 'Ruby lampe' (nieuwe merk lamp met replica behuizing) optie heeft.

Heeft hier iemand ervaring mee? Andere opties of suggesties ? Voorkeur voor een leverancier waar ik met Paypal kan betalen. 

Dirk

ik gebruik zelf altijd een ofwel een "naakte" lamp (was bij m'b vorige PJ als dusdanig verkrijgbaar, bij het huidige model jammer genoeg niet) die ik zelf in de originele reflector monteer, ofwel een ruby lamp, wat dus een merkbulb is (net zoals de fabrikant die zelf inkoopt) in een evenwaardige of zelfs identieke reflector/lamphousing.

risico bij dat zelf monteren van een naakte lamp is dat er (zeker na zoveel branduren) wel wat kan schelen aan de lamphousing, zoals toevoerdraden die compleet verkoold zijn...dat heb ik de eerste keer gehad en dat kostte me toen aardig wat moeite om eea nog werkend te krijgen gebruik maken van diezelfde housing.
dat alles in acht nemende is de Ruby lamp eigenlijk de beste koop, want die kost je gemiddeld zowat de helft (of zelf nog minder) dan een originele lamp vd PJ-fabrikant

HCinema.de is mijn go-to-adres (ooit getipt gekregen van een forumsponsor ;)) en daar kan je met Paypal gewoon betalen.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Sithlord76

Mijn originele lamp moest al na 200 uur naar high modus omdat het wit meer geel dan wit was. (kennelijk was de vorige verkoper niet eerlijk over zijn uren geweest :sneaky:) maar nu na 700 uur worden de donkere stukjes film ook steeds donkerder dus tijd voor een nieuw "ruby"lamp. Deze bij HCinmeas besteld (dinsdag) en vandaag (donderdag)  ;D  binnen! Wel jammer dat je geen communicate van het bedrijf krijgt over hoe en wat. Ik zal van het weekend eens gaan meten betreft de licht opbrengst en uiteraard het hier laten weten.

reza

Gaat de lamp op high lamp modes maar de helft zo kort mee, dan op low?
Zeker nu met al dat hdr geweld en de projectoren op high moeten draaien, vraag ik me af of de lampen daar beter voor gebouwd zijn?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

Niet de helft. Maar wel duidelijk minder.
Uren is heel moeilijk te zeggen. Vandaar dat we hercalibraties ook gebruiken als check.

Ik heb projectoren gehad met 1500 uur waar de lamp nog tip top was. En units die met 1000 uur amper licht gaven .

Funest voor lampen is aan en uit zetten.
Je kan beter de projector even een half uurtje aanlaten als je wat moet doen dan uitzetten en dan weer aan bv.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sjaak_Banaan

Ik zit ook nog met een vraagje, is het schadelijk voor de lamp als je zo nu en dan hi-lamp-mode kijkt?
Meestal kijken we in eco-stand, maar een enkele keer ook op hi omdat het toch iets mooier is.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

ppeter

Volgens mij kan het zeker geen kwaad om in Hi-modus te kijken.
We gebruiken alleen meestal de Eco stand voor lawaai/levensduur en energieverbruik.
Maar we zullen in de toekomst voor het HDR kijken, meer licht moeten gebruiken.
Want anders is het beeld toch net te donker.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

skoebiedoe

Ik zit nu op 3800 uur met een lamp voor een jvc X500 .
Benieuwd of hij de 4000 uur gaat halen .
draait nu wel in highlamp modus maar de Iris is staat nog altijd op -4 max