Levensduur projectorlamp

Started by Kjelt, June 11, 2006, 11:04:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

provia_f

Quote from: jeroenver on June 13, 2006, 17:19:36
100 uur op een jaar?
Dat haal ik toch zeker al binnen een maand.
Dan kijk je maar 2 uur per week?
Waarom heb je dan eigenlijk een projector gekocht als ik vragen mag?
Het zou goedkoper voor je zijn als je 1 keer in de week naar de bioscoop zou gaan.

Greetz


Ik gebruik hem inderdaad alleen af en toe om een gekochte of gehuurde dvd te kijken. En voor dingen als een extended Lord of the Rings marathon. Geprojecteerd ziet het er toch een stuk indrukwekkender uit. En nu op het WK de wedstrijden van Nederland, maar dat valt tot nu toe tegen. Ik kan totaal niet verduisteren (witte muren, luxaflex en gordijnen) en dan krijgt de projector gewoon niet genoeg licht op het scherm om in de schaduwpartijen nog voldoende te zien (vooral in de middagwedstrijden waar de zon half op het veld schijnt). In de zomer staat de projector dus ook grotendeels stil. Als het donker genoeg is om film te kijken, lig ik meestal al in bed  ;) De bioscoop blijf ik trouwens ook gewoon bezoeken. Wat daar indruk op me maakt, koop ik later wel op DVD...

Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

jeroenver

#26
De oplossing voor het verduisteren......rolluiken voor je ramen.
Rolluiken zijn ook verdomd gemakkelijk in hartje zomer,dan blijft de woonkamer lekker koel.

Greetz

Wimpie007

Ik heb mijn projector ongeveer 600u gebruikt op een jaar tijd (11 maanden om precies te zijn).
Tegen eind deze maand wordt er waarschijnlijk wel meer gekeken, terug meer tijd en ik ben bezig ook de tv-kabel aan te sluiten op de PJ.
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

Kjelt

Quote from: Hertog_Martin on June 14, 2006, 04:17:12
Staat er nog spanning op de lamp in standby modus?
Dit is de enigste van je vragen waar ik een antwoord op kan geven en dat is : nee er staat geen spanning meer op de lamp als deze uit is.

Wat betreft je lenzen vragen, ik heb eens gehoord dat je erg voorzichtig moet zijn bij het schoonmaken van je projectorlens opdat er geen krassen op komen. Je zou een soort lenzenborsteltje moeten gebruiken.
Als je lens erg vuil is speelt dit natuurlijk ook een rol in de totale lichtopbrengst. Maar dit is een beetje off topic.

riwi

Bij mijn BenQ8700 (die Frank met nieuwe lamp gemeten heeft op 325 ftlambert) scheelde het meer dan de helft (oude lamp tov. nieuwe). Daarnaast heb ik de ingang van het licht huis (direct achter de lamp) voorzichtig met wat alcohol schoon gemaakt op aanraden (eigen risico) van Frank. Daardoor is het beeld nog weer wat extra opgeknapt. Mijn 8700 zat dus na +-1450 uren op minder dan de helft van het licht. 't was niet zo dat er niet meer naar te kijken was, maar mijn kijkplezier was duidelijk afgenomen. Ik ben dan ook erg blij met de nieuwe lamp  :)
Ik kijk meestal langere tijd en zet hem nooit weer aan kort nadat ie uitgeschakeld werd. Voor mij dus 1450 uur in 28 maanden tijd dus ong. 50 uren per maand. Mijn eerste projector (Z1) had er 650 uren opzitten in 13 maanden. Mijn kijk hoeveelheid is dus redelijk constant.

Hertog_Martin

Verbaast me wel hoe mensen hier overdag high brightness mode moeten gebruiken of zelfs dan niet goed kunnen kijken.

Ik kijk nu overdag (luxaflex en gordijnen, niet afsluitend aan zijkanten en komt aardig wat licht door EN een lamp aan) voetbal gewoon op de gecalibreerde theater black 1 modus en dat is prima te doen.

Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

danielo

Quote from: riwi on June 14, 2006, 21:18:15
Bij mijn BenQ8700 (die Frank met nieuwe lamp gemeten heeft op 325 ftlambert) scheelde het meer dan de helft (oude lamp tov. nieuwe). Daarnaast heb ik de ingang van het licht huis (direct achter de lamp) voorzichtig met wat alcohol schoon gemaakt op aanraden (eigen risico) van Frank. Daardoor is het beeld nog weer wat extra opgeknapt. Mijn 8700 zat dus na +-1450 uren op minder dan de helft van het licht. 't was niet zo dat er niet meer naar te kijken was, maar mijn kijkplezier was duidelijk afgenomen. Ik ben dan ook erg blij met de nieuwe lamp  :)
Ik kijk meestal langere tijd en zet hem nooit weer aan kort nadat ie uitgeschakeld werd. Voor mij dus 1450 uur in 28 maanden tijd dus ong. 50 uren per maand. Mijn eerste projector (Z1) had er 650 uren opzitten in 13 maanden. Mijn kijk hoeveelheid is dus redelijk constant.

Ter compleetheid je bedoeld denk ik 325 lumens das afhankelijk van de oppervlakte van je scherm en gain wilde gok (100" 1,2 gain bv) tussen de 6 en 8 ftlambert.

wat je er van kan leren is dat in een goeie donkere omgeving een beeld van 8 a 10 best goed te doen is en dat we straks met 400 echte lumens een redelijk scherm en led+dmd toch heel ver moeten kunnen komen :)

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

riwi

#32
Ik denk dat je gelijk hebt. Frank noemde de 325 waarde en ik had er even ftlambert achter geplakt. Maar ik herinner me inderdaad dat de 8700 ong 15 ftlambert max gaf (met een nieuwe lamp dus).

<edit> FrankD stelt hieronder ook dat het 325 footlambert is.. Misschien dat de meet methode belangrijk is en dat je alleen 2 op hetzelfde scherm en zelfde afstand gemeten waarden kan vergelijken ? Of Frank vergist zich ook in de eenheid?

Durk

ik zal binnenkort wel meer kijken. heb gewoon een drukke tijd achter de rug. als mijn laptop een levensduur van duizend uur had...;)
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Denk

Hmm, ik ben nu de 1000 uur gepasseerd op mijn TW10H binnen 1,5 jaar tijd, maar ik kan nog niets bespeuren van enige vermindering van lichtopbrengst. Kijk wel veel TV, dus brand de lamp vaak langdurig. Hoop toch zeker dat hij nog wel 1000 uur mee gaat.
Epson TW7200|i-Visions Cinema HD-Series 260|HK AVR635|Canton Ergo 609 DC|Samsung UE55HU7500L UHD TV

spotmatic

Quote from: Denk on June 14, 2006, 23:24:47
Hmm, ik ben nu de 1000 uur gepasseerd op mijn TW10H binnen 1,5 jaar tijd, maar ik kan nog niets bespeuren van enige vermindering van lichtopbrengst. Kijk wel veel TV, dus brand de lamp vaak langdurig. Hoop toch zeker dat hij nog wel 1000 uur mee gaat.

Uiteraard gaat de vermindering van de lichtopbrengst geleidelijk en ben je er ondertussen aan gewend. Wedden dat je wel verschil ziet als je een TW10H met 0 uur en 1000 uur naast elkaar zet?
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Denk

Ik vind de lichtopbrengst nog prima in ieder geval. Kan o.a. het voetbal met redelijk veel omgevingslicht zeer strak zien.
Maar dan zijn er bij een voetbalwedstrijd natuurlijk ook weinig donkere passages. Denk toch dat het bij mij een voordeel is, dat ik relatief lang kijk per keer. Vaak gaat hij 's avonds rond 20.00uur aan tot een uur of 23.00uur, dus relatief minder ontstekingen in die 1000uur dan normaal.
Epson TW7200|i-Visions Cinema HD-Series 260|HK AVR635|Canton Ergo 609 DC|Samsung UE55HU7500L UHD TV

MaartenvdS

Een beetje gerelateerd aan dit topic:
Bij de klant waar ik momenteel werk hebben ze in de vergaderkamers overal (DMD/LCD) projectoren hangen die 'lekker gemakkelijk' met een schakelaar in de voedingskabel worden uitgezet  :o :o
Na een presentatie wordt er een klap op die schakelaar gegeven en de projector staat uit. Makkelijk...
Afgelopen week is er al een projector vervangen die stuk was, ik hoef jullie niet uit te leggen waarom denk ik. Ik heb proberen uit te leggen dat dit niet handig is en waarom maar 'het werkt toch' ? :o

gijsnoorlander

Quote from: MaartenvdS on June 15, 2006, 11:13:18
[...]
Ik heb proberen uit te leggen dat dit niet handig is en waarom maar 'het werkt toch' ? :o
Tsja, je kunt ze ook de rekening van de lamp laten zien en eventuele schoonmaakkosten als de lamp gebarsten is, samen met het aantal behaalde branduren.
Zet dit uit tegen de kosten die je maakt als je de lamp wel laat afkoelen.
Als ze het dan nog niets kan schelen, zou je het eventueel kunnen laten vallen bij mensen die gaan over de financien, maar mijn ervaring is dat dat soort verkwisting alleen je eigen bloeddruk maar omhoog doet gaan, dus kun je het beter maar gewoon zo laten.

* gijsnoorlander mompelt iets over de strijd die hij al jaren voert met de directeur over de exorbitant hoge kosten voor de bagger-website van het bedrijf.

reza

Hoi,

Er wordt gezegt dat je de lamp beter niet kan (onsteken) als hij nog warm is.
Hoelang duurt het dan voordat de lamp is afgekoeld?

Ik zet hem wel eens een half uurtje uit, en dan zet ik hem weer aan. Dit is dus fataal begrijp ik?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Quote from: reza on June 15, 2006, 13:32:48
Er wordt gezegt dat je de lamp beter niet kan (onsteken) als hij nog warm is.
Hoelang duurt het dan voordat de lamp is afgekoeld?
Ik zet hem wel eens een half uurtje uit, en dan zet ik hem weer aan. Dit is dus fataal begrijp ik?

Het is NIET fataal (want dat zou betekenen dat ie meteen ploft) maar het gaat ten koste van de levensduur van je lamp en ik kan me niet voorstellen dat je dit wilt. Als je dit vaak doet zal je lamp eerder dof worden en een significant minder aantal uren kijkplezier geven (zie ook post van Riwi boven).

Hoe lang het duurt voor een lamp is afgekoeld hangt van de projector af, er zijn projectoren die in standby nog zeker 5 minuten de projector lekker "doorblazen" en er zijn projectoren die na 30 seconden al stoppen met ventileren. Ik zal eens navragen bij welke temperatuur de lamp weer op ongeveer dezelfde spanning ontsteekt. Ik denk toch zeker dat je minstens een half uur moet wachten maar je zou dat eens voor jouw specifieke projector moeten nameten met een draadloze IR thermometer.

danielo

Hai,

Het is opzich beter dat die 'langzaam' afkoeld de enigste reden dat de projector makers de fan laten doordraaien is dat ze 'bang' zijn dat mensen de projector weer snel aanzetten. De verschillen in 'schade' van gelijk weer aanzetten (zeg binnen 30sec, 5, 15m) zijn zo groot dat ze de lang graag een handje helpen om sneller af te koelen.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

quyen

#42
Als de stroom uitval voorkomt  kun je dit gebruiken ?



Hartelijk bedankt voor uw aanvraag via onze website.

Voor uw toepassing kunt u de Powerware 3105 - 350 toepassen,
deze zal de projector van circa 5 minuten van energie voorzien.
Dit is echter wel een 230 Volt ups. De prijs van deze ups bedraagt:
€ 104,- exclusief btw, inclusief verzendkosten.


danielo

#43
Quote from: quyen on June 16, 2006, 20:18:07
Als de stroom uitval voorkomt  kun je dit gebruiken ?



Hartelijk bedankt voor uw aanvraag via onze website.

Voor uw toepassing kunt u de Powerware 3105 - 350 toepassen,
deze zal de projector van circa 5 minuten van energie voorzien.
Dit is echter wel een 230 Volt ups. De prijs van deze ups bedraagt:
€ 104,- exclusief btw, inclusief verzendkosten.



Punt van mijn vorige post was dat afkoelen langzaam helemaal niet erg is het is zelfs BETER de enigste
reden waarom ze het doen is als je weer snel wilt opstarten (en dat moet je gewoon niet doen na stroom uitval).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

Hai,

Zoals beloofd de nieuwe getallen...

50 normal=429L, bright=569L
80 normal=414L, bright=540L
100 normal=379L, bright=523L
144 normal=362L, bright=506L
157 normal=358L, bright=502L
185 normal=355L, bright=494L
208 normal=350L, bright=485L
240 normal=350L, bright=481L
300 normal=338L, bright=456L
350 normal=329L, bright=431L
400 normal=308L, bright=405L
480 normal=295L, bright=395L
545 normal=287L, bright=384L
659 normal=274L, bright=367L

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Kjelt

Quote from: danielo on July  1, 2006, 21:46:37
Zoals beloofd de nieuwe getallen...

Het lijkt mij duidelijk dat er nu sprake is van een minder snelle daling, oftewel het vlakt wat af, wat op zich gunstig is voor een langere lamplevensduur in jouw geval.
Is er enig verschil in kijkgedrag geweest? WK? Langere tijden achter elkaar kijken etc.?


danielo

Quote from: Kjelt on July  1, 2006, 23:52:33
Het lijkt mij duidelijk dat er nu sprake is van een minder snelle daling, oftewel het vlakt wat af, wat op zich gunstig is voor een langere lamplevensduur in jouw geval.
Is er enig verschil in kijkgedrag geweest? WK? Langere tijden achter elkaar kijken etc.?

Nee (ok mischien een beetje) ik maak best veel uren (dat hebben jullie wel door ben ik bang) Het is wel zo dat ik altijd langere sessies doe van 3 a 4 uur. De afvlakking is redelijk normaal gedrag zover ik weet. Waar we met 50% verlies uitkomen geen idee zelf vind ik het al heel wat als dat bij 1500 uur is. Bij 800 uur ga ik wel over op de highpower stand dus dat zal zijn effect wel hebben denk ik.

Gegroet,

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Kjelt

Quote from: danielo on July  3, 2006, 16:40:36
De afvlakking is redelijk normaal gedrag zover ik weet.

Dat is ook wat ik heb gehoord alleen wilde ik dit even zeker weten en dat het niet te wijten was aan je veranderde kijkgedrag  ;)

Kjelt

Ik merk dat er nog steeds veel dezelfde vragen over verwachte lamplevensduur in diverse projctor topics gepost worden vandaar wil ik even dit topic onder de aandacht van vooral de nieuwkomers brengen, wellicht zelfs interessant om de beginpost sticky te maken?

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"