Levensduur projectorlamp

Started by Kjelt, June 11, 2006, 11:04:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Hertog_Martin

Hij doet het, met genoeg licht, maar vooralsnog heb ik sinds plaatsen van de nieuwe lamp zojuist dat er een irritant afwisselende piep van hoge frequentie uit de beamer komt. Kan dat uit de lamp komen?
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Kjelt

of uit de driver zou kunnen ja maar dat had je dan met de vorige lampen ook moeten hebben?

cerbus_hellkeeper

Mijn nieuwe lamp is exact 1 uur blijven branden... Werkt nu nog steeds niet en was zo stom als gast te bestellen op Bax-shop en willen nu dus niet omruilen... (Zelf montage is niet gedekt blijkbaar)
Wat ik dikke zever vind, maar nu ben ik dus 200€ armer...  :blink:

riwi

Was dat inclusief de lamp module? Of heb je de lamp zelf in de oude module geplaatst?

cerbus_hellkeeper


konijntje

Quote from: cerbus_hellkeeper on June  2, 2015, 22:19:05
Mijn nieuwe lamp is exact 1 uur blijven branden... Werkt nu nog steeds niet en was zo stom als gast te bestellen op Bax-shop en willen nu dus niet omruilen... (Zelf montage is niet gedekt blijkbaar)
Wat ik dikke zever vind, maar nu ben ik dus 200€ armer...  :blink:

dus omdat je als gast besteld hebt heb je geen garantie meer? Raar dat ze wel de module verkopen maar je hem er niet zelf in mag zetten, klinkt als onzin.

maxtrash

zou het er niet bij laten zitten. Als gast bestellen is volgens mij irrelevant.
volg de klachtenprocedure, ze zijn aangesloten bij thuiswinkel.org zo te zien en ook op hun eigen site geven ze hoog op over hun "service" (zie bedrijfsprofiel)

https://www.thuiswinkel.org/leden/bax-shop.nl/certificaat

jurriaan

Het hier al eerder aangehaalde artikel suggereert dat een projectorlamp veel langer meegaat dan 1200-1400 uur. Dit komt doordat deze test uitgevoerd worden op continu laten branden van een lamp?

Op bijvoorbeeld Alibaba zijn projectorlampen te koop voor een schijntje van de hier geldende prijzen. Zijn er mensen met ervaring met de kwaliteit van merkloze lampen?

Kjelt

Quote from: jurriaan on August 30, 2015, 22:26:28
Het hier al eerder aangehaalde artikel suggereert dat een projectorlamp veel langer meegaat dan 1200-1400 uur. Dit komt doordat deze test uitgevoerd worden op continu laten branden van een lamp?
Ja en de grotere vermogens, meeste projectoren hebben nu 200W en 250W UHP lampen, kijk alleen al eens in je eigen artikel naar de levensduur van een 100W UHP lamp vs 120W UHP lamp  ;)

J.A.F._Doorhof

Continue laten branden is sowieso stukken beter dan elke keer aan en uit.

Ervaringen met OEM lampen verschillen enorm, het is bijna roulette.
We hebben klanten gehad die na het vervangen van de lamp totaal geen extra lichtoutput hadden, dus een nieuwe lamp gaf dezelfde lichtoutput als de lamp die ze vervingen, en we hebben zeer positieve ervaringen ermee.

Wij zijn ermee gestopt een tijdje terug omdat er teveel problemen en twijfel gevallen waren en de OEM leveranciers vaak alleen garantie geven als de lamp NIETS doet, het verhaal dat er minder licht afkomt word gewoon verworpen naar "hij doet het toch" en daar zit je dan mooi mee als klant.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

#210
Paar weken geleden heb ik via een netwerk borrel iemand uit de projectorlampen wereld gesproken.
Hij vertelde dat er momenteel in China bedrijven bezig zijn die oude projectorlampen van A-bedrijven opkopen/uitsorteren uit het electronisch afval, de burner verwijderen en hun eigen cheapo burner er in terug plaatsen. Dus de reflector met opdruk van de A-fabrikant wordt hergebruikt.
Deze "refurbished" lampen worden vervolgens weer in partijen als A-merk lampen terug in het circuit gebracht (vaak via sites als alibaba en soortgenoten) en dubieuze handelaren. Kenmerk, zeer slechte lichteigenschappen en korte levensduur met lage lichtopbrengst. Deze lampen belanden regelmatig bij de A-fabrikant in de retour/ klachten circuit en daar kunnen ze pas constateren dat de burner niet van de originele fabrikant is.
Dus zelfs experts hebben moeite om deze gerecyclede lampen van de originele te onderscheiden, des te meer reden voor mij om te adviseren de originele lampen te kopen via de betrouwbare handelaren die ook garantie geven als de lamp het snel begeeft. Dit is geen spookverhaal, dit is direct van iemand die in deze business werkt.

eddy135

Bizar verhaaal, verbaasd me overigens niks...
Oude lampen kraken dus, voordat ze de bak ingaan. :devil:
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

larsonator

Quote from: eddy135 on September  1, 2015, 17:31:29
Bizar verhaaal, verbaasd me overigens niks...
Oude lampen kraken dus, voordat ze de bak ingaan. :devil:
Yep, is het zelfde principe als bij 'van der Valk' iets in het schaaltje mayo duwen na het eten. Anders krijgt de volgende klant het ''vers aangevulde'' schaaltje...

dennism

Quote from: cerbus_hellkeeper on June  2, 2015, 22:19:05
Mijn nieuwe lamp is exact 1 uur blijven branden... Werkt nu nog steeds niet en was zo stom als gast te bestellen op Bax-shop en willen nu dus niet omruilen... (Zelf montage is niet gedekt blijkbaar)
Wat ik dikke zever vind, maar nu ben ik dus 200€ armer...  :blink:

Dit mag wettelijk gezien niet eens, bij een defect binnen de eerste 6 maand moet de verkoper onomstotelijk aantonen dat de koper het defect veroorzaakt heeft door onzorgvuldig handelen wil de koper het recht op het claimen van non-conformiteit verliezen, iets wat nagenoeg onmogelijk is, tenzij hij een filmpje heeft van de koper die het product moedwillig sloopt. Zelfmontage uitsluiten van een beroep op non-conformiteit mag ook niet, je zal dan het onderdeel niet los mogen verkopen en bijv. enkel een een Product + montage service aan moeten bieden zou je dat willen doen. Zodra je een vervangbaar onderdeel los verkoopt zal je ook verantwoordelijk zijn voor non-conformiteitsclaims wanneer dat onderdeel defect gaat binnen de eerste 6 maand. Na 6 maand kan het voor de koper iets lastiger worden daar dan de koper aannemelijk moet maken dat hij het defect niet zelf veroorzaakt heeft wanneer de verkoper lastig doet. Daar je hier al na 1 uur een defect hebt zal de verkoper hier bijna in geen enkel geval onder het verlenen van garantie op basis van non-comformiteit uitkomen wanneer je doorzet richting de verkoper.   

J.A.F._Doorhof

Een lamp word gezien als verbruiksproduct.
Volgende keer even bij een dealer bestellen, werkt vaak veel beter als particulier.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dennism

#215
Quote from: J.A.F._Doorhof on September  2, 2015, 15:00:53
Een lamp word gezien als verbruiksproduct.
Volgende keer even bij een dealer bestellen, werkt vaak veel beter als particulier.

Uiteraard, echter maakt dat voor de rechten (juridisch gezien) in het geval van Cerbus_hellkeeper niet uit. Ook een verbruiksproduct als een projectorlamp (of bijv. een laptop accu waar je dit soort zaken ook vaak ziet) met een niet oneindige levensduur dient volgens de wetgeving gewoon "te voldoen aan de eigenschappen die de koper ervan mag verwachten" (of te wel conform te zijn), wat er op neerkomt dat de lamp minimaal tijdens de door de fabrikant gestelde minimale of het gemiddelde aantal branduren (afhankelijk van wat de fabrikant communiceert) moet functioneren zoals de koper mag verwachten dat deze zou functioneren. Dit is in het geval van Cerbus niet het geval, tenzij de fabrikant duidelijk gecommuniceerd heeft dat deze lamp een levensduur heeft van 1 uur. Daar de verkoper gedurende de eerste 6 maand na aankoop zal moeten aantonen dat de minimale dan wel gemiddelde levensduur overschreden is om non-conformiteit uit te kunnen sluiten, iets wat in dit geval niet mogelijk zal zijn. Na de eerste 6 maand zal de koper moeten aantonen dat deze levensduur niet overschreden is, wat een stuk lastiger is.   

Hertog_Martin

Quote from: Kjelt on May 19, 2015, 13:03:20

Hou ons op de hoogte van de bevindingen

Inmiddels 7 maanden en 1000 uur verder en lamp doet het nog prima, zoals de officiële heb ik het idee. Alleen die hoge frequentie afwisselende pieptoon is wat raar en vervelend dus soms.
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

jossie

Lampen horror...

Mijn TW3200 is inmiddels aan z'n derde lamp toe. Eerste (Epson originele) gaf de geest na 1600 uur. Vond ik nogal snel maar ja wat doe je eraan. Wij kijken in de woonkamer ook TV met de beamer en ik schat dat de lamp dus elke keer wel drie tot vier uur achter elkaar continu brand. Sommige dagen wel vijf uur.

Tweede lamp geplaatst en mezelf verbaasd. Na, ik schat zo'n 600 uur, heb ik de lamp uit de eco stand gehaald. Met ongeloof heb ik bij 3875 uur toch maar besloten een nieuwe lamp te bestellen.

Mijn tweede lamp is een, volgens de leverancier, originele lamp in neutrale verpakking (die is dus goedkoper dan de originele Epson lamp in de originele verpakking). Gezien de goede ervaringen (en gewaarschuwd door berichten hier) wilde ik dezelfde lamp weer bestellen. Helaas niet op voorraad. Wel op voorraad: niet-Epson lamp van goede kwaliteit (die is dus nog goedkoper maar duurder dan de laagste prijzen die je op internet kunt vinden)..

Gelukkig (voor mij) werkte mijn tweede lamp nog en heb ik een eenvoudige lux meter (te koop voor een paar tientjes) voor eenvoudige, relatieve metingen. Projector met tweede lamp aangezet zonder signaal en 10 minuten wachten, dan meet ik 43 lux midden van het blauwe beeld.

Benieuwd de nieuwe niet-Epson lamp geplaatst en de projector aangezet. Eigenlijk zie ik het al na enkele seconden   :( ...
Nog maar even gewacht voor de vorm en gemeten: 44 -echte- Lux's. Twee hele procenten meer dan mijn lamp van bijna 4000 uur  >:(.

Overlegd met de leverancier, omruilen geen probleem, wel even wachten op nieuwe voorraad: doos open scheuren, beamerlamp eruit gerukt, nieuwe erin gestampt en wat denk je?

Ruim 80 Lux!

TWEE   keer zoveel output als de 'vervanger'! I'm officially in shock!

Help.
Omni !

riwi

#218
Tja, dus veel kaf onder het koren als ik de ervaringen zo lees...

Met de X5000 net na 100 uur met Luxmeter nogmaals gemeten op een 100IRE vlak.
Na 1 uur was het 390 Lux in Low lamp en nu na 104 uur is het 385 Lux. Weinig verval dus.
In High lamp is ie van 550 Lux naar 543 gegaan.
Met iris regel ik de intensiteit terug naar +-300 (iris -8)

80 Lux is echt niks. Kaarsepitje. Jammer. Dat ze dat als geschikte vervangende lamp verkopen is wel een schande. Zo'n Epson heeft met nieuwe lamp zeker 200 Lux als het doek niet te groot is.

jossie

#219
Quote from: riwi on January  6, 2016, 00:46:53
Tja, dus veel kaf onder het koren als ik de ervaringen zo lees...

Met de X5000 net na 100 uur met Luxmeter nogmaals gemeten op een 100IRE vlak.
Na 1 uur was het 390 Lux in Low lamp en nu na 104 uur is het 385 Lux. Weinig verval dus.
In High lamp is ie van 550 Lux naar 543 gegaan.
Met iris regel ik de intensiteit terug naar +-300 (iris -8)

80 Lux is echt niks. Kaarsepitje. Jammer. Dat ze dat als geschikte vervangende lamp verkopen is wel een schande. Zo'n Epson heeft met nieuwe lamp zeker 200 Lux als het doek niet te groot is.

Ik heb het blauwe startscherm gemeten Riwi. Het ging mij niet om de max output maar om relatieve vergelijking met de andere lamp. Deze nieuwe (80) is wel ok, De andere nieuwe (40) dus niet. Die was net zo slecht als mijn oude lamp na 4000 uur.

(korte samenvatting  ;D)
Omni !

Kjelt

Quote from: jossie on January  6, 2016, 09:22:32
Ik heb het blauwe startscherm gemeten Riwi.
Hoe kun je nou lux meten als je alleen blauw aanbied  :-\
Je zult een 100% wit testpatroon willen meten Jossie, lux hangt indirect vast aan het aantal lumen, en lumen is gecorrigeerd voor de gevoeligheid van het menselijk oog,
je wilt dus een breed spectrum aanbieden zeker met een meter want die kan alleen wit licht fatsoenlijk meten. Je zult dan andere waardes krijgen.

Kjelt

Quote from: Kjelt on January  6, 2016, 09:31:30
Hoe kun je nou lux meten als je alleen blauw aanbied  :-\
Je zult een 100% wit testpatroon willen meten Jossie, lux hangt indirect vast aan het aantal lumen, en lumen is gecorrigeerd voor de gevoeligheid van het menselijk oog,
je wilt dus een breed spectrum aanbieden zeker met een meter want die kan alleen wit licht fatsoenlijk meten. Je zult dan andere betrouwbaardere waardes krijgen.

jossie

Quote from: Kjelt on January  6, 2016, 09:31:30
Hoe kun je nou lux meten als je alleen blauw aanbied  :-\
Je zult een 100% wit testpatroon willen meten Jossie, lux hangt indirect vast aan het aantal lumen, en lumen is gecorrigeerd voor de gevoeligheid van het menselijk oog,
je wilt dus een breed spectrum aanbieden zeker met een meter want die kan alleen wit licht fatsoenlijk meten. Je zult dan andere waardes krijgen.

De lamp in de beamer brand gewoon 100%. Als ik daar een blauwfilter voor zet (doordat de andere twee LCD panels dicht staan) maakt dat toch niks uit? De relatieve meting om de lampen te vergelijken is hetzelfde.

Lux is niet kleurgebonden, is gewoon een waarde voor de hoeveelheid lichtenergie per m2.  Ik ben niet geïnteresseerd in de absolute waarde want ik weet toch niet hoeveel die moet zijn. Kan ik die ergens vandaan halen uit de projector documentatie?

Mij ging het om de relatieve licht output van twee nieuwe lampen versus een oude met 4000 uur op de teller.

Uiteraard is het ook interessant om te weten of de laatste nieuwe lamp de standaard specificaties haalt maar dan moet ik weten hoeveel dat moet zijn en moet ik een gecalibreerde lichtmeter hebben. Dat is dus een brug te ver. Ik weet wel vrij zeker dat de laatste lamp twee keer zoveel Lumen produceert, ik zie geen aanleiding in mijn meting om daar aan te twijfelen.
Omni !

Kjelt

Ik wil alleen aangeven dat een luxmeter met wit licht werkt (breed spectrum), dat de sensor daar ook voor ontworpen is en dat als je een beperkt spectrum aanbiedt dit foute meetresultaten weer zal geven.

jossie

Ok, we zijn benieuwd  ;)

Hoe kan ik in jouw ogen een betere vergelijkende meting doen tussen de twee laatste lampen met de eenvoudige middelen die ik heb? (alleen een goedkope Luxmeter).

Iets zegt mij dat ik ongeveer dezelfde verhouding ga meten maar ik ga het doen.

Graag uw deskundig advies  ::)


Ik wil nog wel iets toevoegen ter overweging voordat u mij aan het werk zet...

Wit licht bestaat uit alle kleuren en de totale Lux waarde kan dus alleen correct zijn als alle kleuren worden meegewogen in het meetapparaat. Het lijkt mij dus dat ook de blauw component gewogen moet worden op de juiste wijze. Dat een goedkope meter daar wellicht wat slechter in is dan een dure neem ik graag aan maar dat een goedkope geen relatieve metingen zou kunnen doen in een kleur betwijfel ik.


Omni !