analoge beeldkwaliteit achteruit

Started by Pel, June 6, 2006, 21:36:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pel

Geachte lezer,

Nu bijna een jaar digitale televisie van Casema en moet zeggen dat het beeld goed is en geluid tevens helder, als het werkt.
Vreemd genoeg ervaar ik storingen als meer aanwezig dan bij analoog ooit het geval was. Een 'ruis' bij analoog is bij digitaal zo dat het beeld in zijn geheel even wegvalt (zwart beeld)  kennelijk moet ie dan weer data binnenhalen ofzo.
Daarnaast als ik de decoder aanzet duurt het soms meerdere seconden voor dat ie beeld produceert (ik weet het zijn seconden maar als je snel wilt inschakelen lijkt het wel een eeuwigheid)

Maar wat mij nog het meeste opvalt is dat het verplichte analoge signaal als onderdeel van het pakket gewoon verslechterd is.  Heeft iemand anders hier ervaring mee?

Pel.

Hoeksel

Onlangs heb ik UPC digitaal ingeleverd wegens het zijn van bagger. Nu is mijn analoog inderdaad behoorlijk slechter geworden! Ik dacht eerst dat het aan mij lag, maar het doet bijna denken aan een truukje van de kabelmaatschappij.

Pel

mijn idee.  een vriend van me gaf het laatst ook aan.  lijkt alsof bij analoog langzaam de knop wordt omgedraaid en we wel op digitaal over moeten stappen  (maar wel dubbel abonnement >:(  )

Stefan S.

Quote from: Pel on June  6, 2006, 22:09:18
mijn idee.  een vriend van me gaf het laatst ook aan.  lijkt alsof bij analoog langzaam de knop wordt omgedraaid en we wel op digitaal over moeten stappen  (maar wel dubbel abonnement >:(  )

Klopt inderdaad, bij mij en mijn vrienden hetzelfde probleem. Het zwarte beeld dat je even krijgt is een bug in de decoder. Ik vermoed dat je dan ook de Samsung decoder hebt, want die heeft dat en de Panasonic niet  ;D

Pel

yep de samsung decoder.   weet jij of zij een up-date hebben ondergaan om het op te lossen of moet die decoder het raam uit  ;D

Stefan S.

Quote from: Pel on June  6, 2006, 22:18:13
yep de samsung decoder.   weet jij of zij een up-date hebben ondergaan om het op te lossen of moet die decoder het raam uit  ;D

Na diverse updates hebben ze nog steeds niet het probeem opgelost met het zwarte beeld. Ik denk ook niet dat het meer gebeurd nu de HD decoders zijn uitgekomen. Persoonlijk stoor ik me er niet zo aan, het komt bij mij misschien 1 keer op een avond voor. De mensen die het niet weten, denken gewoon dat het aan de uitzending ligt  ;D

SpeedyAndré

Quote from: Hoeksel on June  6, 2006, 22:00:19
Onlangs heb ik UPC digitaal ingeleverd wegens het zijn van bagger. Nu is mijn analoog inderdaad behoorlijk slechter geworden! Ik dacht eerst dat het aan mij lag, maar het doet bijna denken aan een truukje van de kabelmaatschappij.

Het is geen truc maar een praktisch en logisch iets :)
De kabel heeft een beperkte capaciteit en met analoge zenders zou de kabelaar zijn aanbod niet sterk kunnen uitbreiden.
De zenders zijn opnieuw ingedeeld en er is ruimte gemaakt voor het digitale gedeelte, wat echter wel ten koste gaat van de voorheen ruimte bandbreedte voor analoge zenders.
Bovendien wordt nu telefonie en breedband internet via dezelfde kabel aangeboden, wat voor het analoge deel nog meer beperkingen betekent, helaas  ::)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Mr_Parker

#7
Analoog zijn de zenders inderdaad veelal hergeschikt, toch zou het analoge ontvangst gewoon goed moeten zijn. Wat ook meespeelt is het gewend zijn aan het digitale beeld, waar dus geen ruis in zit. Dat beetje ruis dat haast onvermijdelijk is bij analoog beeld valt door gewenning aan het afwezig zijn nu opeens meer op.

Het korte zwart moment is niet zozeer ruis maar inderdaad de bug in de samsung SD decoder, er zou nog altijd gewerkt worden aan een update hiervoor, maar wanneer die update beschikbaar komt is onbekend. Doorgaans komt een dergelijke update eerst bij @home beschikbaar voor de klanten en volgen de andere kabelaars enkele dagen / weken later, hoewel @home de updates direct door schijnt te geven aan hen.

"Storing / Ruis" bij digitale tv doet zich veel al voor in de vorm van blokjes. Soms fel groen, roze of zo, maar soms ook in een van de op dat moment min of meer overheersende kleuren van het beeld van dat moment, ook kan / zal het geluid blikkerig gaan klinken en gaten laten vallen.
Wanneer er echt te veel storing is zal de decoder het beeld normaal op zwart gooien en een E melding geven, ik dat E48 geen signaal.

Doorgaans duurt het tot 2,5 seconden alvorens het beeld komt als je de decoder aanzet. Dit heeft met de MPEG decodering te maken. Het beeld is gecomprimeerd en om de ongeveer 2,5 seconden komt er een volledig nieuwe frame, die dient dan als het ware als start frame voor de decodering. Digitale tv heeft tov analoge tv overigens ook een kleine vertraging, dient omdat het decoderen nu een maal enige tijd duurt. Je zou dus elk doelpunt van het wk op tv 2 maal kunnen zien als je snel genoeg heen en weer zapt.  >:D


Pel

Bedankt voor de reacties! Het zal dus een kwestie van tijd zijn zodat deze 'bugs' tot het verleden behoren. Dan zal de tariefstructuur ook moeten veranderen.  Je betaalt nu voor het analoge signaal apart terwijl je dat eigenlijk niet meer kijkt.

fca

Precies hetzelfde probleem hier.
Ik vind dat hele digitale gebeuren van casema niet best.
Het valt me eerlijk gezegd bitter tegen.
Dan heb ik het nog niet gehad  over de facturering.
Gek word ik van die crediteuren ,debiteuren.
Ik word gebombardeerd met verkeerde facturen.
Bellen heeft totaal geen zin, je krijgt 1 of andere contactgestoorde aan de lijn die net zijn LBO met strikvragen heeft afgemaakt.
Maar er is hoop,Casema komt met een nwe decoder uit die standaard is uitgevoerd met de mogelijkheid om op te nemen.
Nu het grote nieuws je kan digitaal opnemen en kijken tegelijk.
Of alweer de verkeerde info gekregen?