Help! krijg mijn dure Magnats niet aan de praat

Started by Remco_Gijzels, March 10, 2002, 15:41:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Remco_Gijzels

Ik ben een HT newbie en krijg mijn nieuwe Magnat speakers niet aan de praat! Heb recentelijk een Technics A/V receiver (5 x 100W) aangeschaft en mijn oude Jamo zuilluidsprekers (stereo) aangesloten wat in een redelijk geluid resulteerde. Echter was ik niet volledig tevreden en heb besloten om maar eens 'goede' luidsprekers aan te schaffen: een paar Magnat zuilluidsprekers (150/260W). Een fantastisch geluid (in stereo) was het resultaat. In de ban van dit succes dacht ik nog maar zo'n set aanschaffen voor mijn volgende stap: multi-channel sound. Ik had nl. gelezen dat vier dezelfde speakers (Front en Rear) het beste geluid produceert. Het resultaat is echter bedroevend, in 'surround' het slechtst. Wat het beste werkt is de SFC (Sound Field Control) mode – surround simulatie -, maar ja dat is 2-channel sound. Mijn grootste probleem is dat mijn rear speakers veel minder geluid produceren dan mijn front speakers.

Kan iemand mij s.v.p. adviseren? Ik heb inmiddels een behoorlijke investering gedaan en heb tot nu toe het gevoel dat ik een kat in de zak heb gekocht.

Bij voorbaat hartelijk dank.

Remco

Robert

#1
Remco,

Alvast welkom op het forum.
Je zegt dat er wel geluid uit de rears komt maar zachter dan bij de frontspeakers. Kijk eens of je de rears wel hard genoeg hebt staan. Ik heb die van mij op +4 dB staan om een gelijkmatig klankbeeld te krijgen. Om het perfect te calibreren adviseer ik je om een geluidsdrukmeter (dB meter)te gebruiken zodat alle speakers even hard staan. Maar kijk eerst naar het aantal dB's van de rears. Ik had ook haast geen geluid uit de rears bij 0 dB. Hoop dat het probleem hiermee is opgelost.


MvrGr.
Robert

Remco_Gijzels

#2
Robert, bedankt voor je advies maar het opvoeren van de DB's op de rear speakers had ik al gedaan (+12 DB!).

Zou het kunnen liggen aan de lengte/dikte (10 meter/ 2.5 mm2) van het speakerdraad wat ik gebruik?

Mvgr,

Remco


jaco

#3
Remco,

Wat er uit de achter speakers komt afhankelijk van wat voor geluidsprogramma je gebruikt. Het meeste geluid zal van voren blijven komen.

Bij 2 kanaals input zou je inderdaad 'eigen' algorimtes van technics kunnen gebruiken om singaal op de achterkant te krijgen. Verder is natuurlijk een Dolby digital of DTS DVD een makkelijkere methode.
Wil je toch 2 kanaals input gebruiken, dan zou je dolby prologic-2 of gewoon dolby prologic ook kunnen proberen. Niet alle muziek is ervoor geschikt, maar als je een stereo vide hebt, of stereo ouput van je TV, moet je dat maar eens proberen met een actie film.

Robert heeft echter gelijk, je moet het wel goed afstellen, met een DB meter is beter dan met je gehoor.
Je zult aan het idee moeten wennen dat de spakers achter minder  actief zullen zijn dan voor.

Wil je echt active achterkanalen zou je eens moeten kijken naar een DTS muziek CD. Die kan je op een normale CD speler afspelen (mits die digitaal op je receiver aangesloten is, en je receiver DTS ondersteund)
Multikanaals DTS muziek CD's zijn vaak redelijk aktief op de achterkanalen.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

#4
Hi,
En welkom op ons forum.

Het afspelen van stereo bronnen met surround programma's zgn DSP's kunnen inderdaad vaak teleurstellend werken. Je moet voor een goede indruk inderdaad zoals Jaco aangaf speciale CD's voor gebruiken zoals bv DTS CD's.

Het afstellen van je speakers dient inderdaad met een dB meter te gebeuren en is op het gehoor onmogelijk. Je gebruikt hiervoor de interne ruisgenerator van je receiver (of een speciale DVD).

Hoe klinkt het gebeuren met DVD ?
Is dan wel alles in balans ?

Heb je in je receiver wel aangegeven wat voor setup je gebruikt ? bv L,R,Rs,Ls aangezien je geen Center gebruikt (of dat komt niet uit je verhaal naar boven).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#5
Remco,

Ik denk dat het niet met de lengte van je speaker kabel te maken heeft. Zelf heb ik ook 2.5mm2 kabel gehad van die lengte en dat was geen enkel probleem.

Als je er niet uitkomt na het controleren van al je instellingen en aansluitingen van de receiver, dan zou je eigenlijk even terug naar de winkel moeten gaan met het apparaat. Dan kunnen ze daar controleren of de versterker wel in orde is.

Maar kun je aangeven wat je precies hebt getest ?
- Staat je receiver op dat moment in Dolby Surround ProLogic of Dolby Digital of DTS ?
- Kan het zijn dat elke surround modus zijn eigen levels gebruikt en dat je bijv. ProLogic apart moet instellen ?
- Heb je al eens geluisterd naar de interne testtoon ?
- Heb je de speaker aansluitingen gecontroleerd ?
- Heb je misschien een 4/8 Ohm schakelaar op je receiver ?
- etc...

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

HJ

#6
ik denk dat het wel klopt hoor,bij mij geeft dpl/dpl II/dts neo ook niet echt hard geluid uit de rears en mijn speakers zijn afgesteld met een dbmeter.
dit alles natuurlijk wel met een stereo bron,met dvd of een dts cd is het wel ok.ik denk dat het ook zo bedoeld is.
als ik 5/7channel stereo mode gebruik dan heb ik wel goed geluid uit alle speakers maar deze mode word niet door alle receivers ondersteund.

rriessen

#7
Heb je je rear speakers wel ingsteld staan als Large?

Groeten Richard

garmtz

#8
Small of large zou voor het geluidsniveau niet uit hoeven maken. Sterker nog, de meeste kleine zuiltjes klinken beter op een small setting. Zelfs middelgrote elektrostaten doen het beter in die stand... ;)