Welke LP heb je het laatst aangeschaft

Started by advr, June 4, 2006, 23:10:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Ik zou niet weten hoe hem recht te krijgen..wel eens geprobeerd met 2 glasplaten en dan in de zon...na verloop van tijd...trok hij weer krom.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

S@m

Quote from: chansig on February  6, 2011, 18:27:39
Ik zou niet weten hoe hem recht te krijgen..wel eens geprobeerd met 2 glasplaten en dan in de zon...na verloop van tijd...trok hij weer krom.

Gr Hans

Zou ook mijn idee zijn, maar als je dit al hebt geprobeerd dan houdt het (waarschijnlijk) op...

advr

Quote from: chansig on February  6, 2011, 18:27:39
Ik zou niet weten hoe hem recht te krijgen..wel eens geprobeerd met 2 glasplaten en dan in de zon...na verloop van tijd...trok hij weer krom.

Gr Hans

Furutech heeft een flattener ;D ;D

Die werkt goed, laatst uitgeprobeerd!

Ad.
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

S@m

Quote from: advr on February  6, 2011, 19:35:38
Furutech heeft een flattener ;D ;D

Die werkt goed, laatst uitgeprobeerd!

Ad.

Leuk ding...




... en niet eens duur €2375,-

ajbeefde

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

eddy135

Quote from: advr on February  6, 2011, 19:35:38
Furutech heeft een flattener ;D ;D

Die werkt goed, laatst uitgeprobeerd!

Ad.
Clearaudio heeft er ook 1, dacht ik...
Zal vast ergens een zaak zijn die 'm heeft, en een paar euro per plaat in rekening brengt.
Want niemand wil zoiets zelf hebben, denk ik... :closedeyes:
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

S@m

#881
Quote from: ajbeefde on February  6, 2011, 19:54:02
Wat is niet duur?

Staat er bij  ;)

Quote from: S@m... en niet eens duur €2375,-

;D


Edit: http://www.furutechwebshop.nl/DF-2-LP-Flattener

chansig

Quote from: advr on February  6, 2011, 19:35:38
Furutech heeft een flattener ;D ;D

Die werkt goed, laatst uitgeprobeerd!

Ad.

Waar ?

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

advr

Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

ajbeefde

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

S@m

Quote from: ajbeefde on February  6, 2011, 21:21:39
Belachelijk veel geld

Wat denk je dat het kost om zo'n type anderhalf uur op je kromme vinyl te laten zitten..?


chansig

Quote from: advr on February  6, 2011, 21:05:25
Audio-Life ;D

Ad.

Betaal je daar voor of was het gewoon 1 malig. Ik wil best een euro uitgeven om een plaat recht te krijgen. Ik heb er een paar waarbij ik het wel zou doen.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

advr

Quote from: chansig on February  6, 2011, 21:30:54
Betaal je daar voor of was het gewoon 1 malig. Ik wil best een euro uitgeven om een plaat recht te krijgen. Ik heb er een paar waarbij ik het wel zou doen.

Gr Hans

Het was eenmalig. De platmaker was daar kortstondig en ik had een lp van Johnny Guitar Watson met een enorme slag. Hij is nu wel plat.  :clapping:
Wel na 2 pogingen.

Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

ajbeefde

Quote from: S@m on February  6, 2011, 21:28:18
Wat denk je dat het kost om zo'n type anderhalf uur op je kromme vinyl te laten zitten..?


;D
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Miracle.

Een LP plat maken kan veel goedkoper (al kan dat niet iedere dag in NL :D).

Men neme 2 glasplaten die net even groter zijn dan de LP. Hoe dikker (en dus zwaarder) hoe beter.
Daar leg je de LP, in een papieren binnenhoes (wel zorgen dat deze 100% schoon en stofvrij is), tussen.
Dit geheel leg je in de vensterbank op een zonnige dag (ik zei toch dat dat niet iedere dag kon in NL :D), en na een uur of 2-3 is de LP weer volledig recht.

Trucje wat mijn opa al gebruikte, en ook toen al goed werkte.

Mvg. Miracle.

AbZ

Quote from: Miracle. on February  6, 2011, 22:44:22
Een LP plat maken kan veel goedkoper (al kan dat niet iedere dag in NL :D).

Men neme 2 glasplaten die net even groter zijn dan de LP. Hoe dikker (en dus zwaarder) hoe beter.
Daar leg je de LP, in een papieren binnenhoes (wel zorgen dat deze 100% schoon en stofvrij is), tussen.
Dit geheel leg je in de vensterbank op een zonnige dag (ik zei toch dat dat niet iedere dag kon in NL :D), en na een uur of 2-3 is de LP weer volledig recht.

Trucje wat mijn opa al gebruikte, en ook toen al goed werkte.

Mvg. Miracle.
Zou een heel doenlijk zelfbouwprojectje zijn
(kist/tafeltje met 2 glasplaten, 1 of 2 infraroodlampen en een timer)
voor een fractie van de prijs van zo'n kant&klaar apparaat.

Miracle.

Quote from: AbZ on February  6, 2011, 23:46:37
Zou een heel doenlijk zelfbouwprojectje zijn
(kist/tafeltje met 2 glasplaten, 1 of 2 infraroodlampen en een timer)
voor een fractie van de prijs van zo'n kant&klaar apparaat.
Ga jij dan afstand, wattage en tijd berekenen voor die infrarood lampen?

Lijkt mij nogal lastig.

Met de glasplaten achter het raam en de zon erop is het meestal met een uur of 2-3 gebeurd, maar als je het een dag laat liggen, wat bij mij nogal eens voorkomt ('s ochtens neerleggen, naar het werk gaan en 's avonds een vlakke LP tussen de glasplaten vandaan halen), is er ook niets aan de hand.
Een infraroodlamp heeft meestal "iets" meer kracht, welke ook meer gebundeld is dan de zon.
Dat word dus nog wel een project om uit te vinden welke afstand, het wattage en tijd die dat nodig heeft om de LP recht te krijgen, zonder de structuur van die LP aan te tasten.

AbZ

#892
Quote from: Miracle. on February  7, 2011, 00:19:28
Ga jij dan afstand, wattage en tijd berekenen voor die infrarood lampen?

Lijkt mij nogal lastig.

Met de glasplaten achter het raam en de zon erop is het meestal met een uur of 2-3 gebeurd, maar als je het een dag laat liggen, wat bij mij nogal eens voorkomt ('s ochtens neerleggen, naar het werk gaan en 's avonds een vlakke LP tussen de glasplaten vandaan halen), is er ook niets aan de hand.
Een infraroodlamp heeft meestal "iets" meer kracht, welke ook meer gebundeld is dan de zon.
Dat word dus nog wel een project om uit te vinden welke afstand, het wattage en tijd die dat nodig heeft om de LP recht te krijgen, zonder de structuur van die LP aan te tasten.
In feite heb je met 'een dagje in de zon' helemaal geen idee wat je krijgt (slecht voorspelbaar) behalve dat het proefondervindelijk niet teveel blijkt te zijn.  Ik gok dat het daarbij makkelijk naar boven de 40 graden kan oplopen onder het glas.  Zo kan je het dus ook met een lamp uitvogelen:  met weinig beginnen, dan eventueel wat opvoeren en kijken wanneer het werkt.  Net als met de zon kan dus het ook zonder rekenen. 

Rekenen en/of meten bij een bestaand apparaat zou natuurlijk wel beter zijn maar idd ook lastiger.

eddy135

Quote from: AbZ on February  7, 2011, 01:15:03
In feite heb je met 'een dagje in de zon' helemaal geen idee wat je krijgt (slecht voorspelbaar) behalve dat het proefondervindelijk niet teveel blijkt te zijn.  Ik gok dat het daarbij makkelijk naar boven de 40 graden kan oplopen onder het glas.  Zo kan je het dus ook met een lamp uitvogelen:  met weinig beginnen, dan eventueel wat opvoeren en kijken wanneer het werkt.  Net als met de zon kan dus het ook zonder rekenen. 

Precies! :)
En met wat kringloopplaten en een goede thermometer valt prima te oefenen.
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

S@m

Quote from: Miracle. on February  6, 2011, 22:44:22
Een LP plat maken kan veel goedkoper (al kan dat niet iedere dag in NL :D).

Men neme 2 glasplaten die net even groter zijn dan de LP. Hoe dikker (en dus zwaarder) hoe beter.
Daar leg je de LP, in een papieren binnenhoes (wel zorgen dat deze 100% schoon en stofvrij is), tussen.
Dit geheel leg je in de vensterbank op een zonnige dag (ik zei toch dat dat niet iedere dag kon in NL :D), en na een uur of 2-3 is de LP weer volledig recht.

Trucje wat mijn opa al gebruikte, en ook toen al goed werkte.

Mvg. Miracle.


Quote from: chansig on February  6, 2011, 18:27:39
Ik zou niet weten hoe hem recht te krijgen..wel eens geprobeerd met 2 glasplaten en dan in de zon...na verloop van tijd...trok hij weer krom.

Gr Hans

???

chansig

Dat was in de volle zon en vervolgens laten afkoelen in de kamer. Plaat was recht en toen ploep daar was de wobbel weer.

Het even uitzoeken van hoe lang en dergelijke is een behoorlijke klus en zal ws per wobbel verschillen. Er moet gewoon een winkel zijn met zo'n Furutech en dat ik daar heen kan met mijn wobbel platen..Dat is gewoon simpel.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

advr

Quote from: chansig on February  7, 2011, 11:28:36
Het even uitzoeken van hoe lang en dergelijke is een behoorlijke klus en zal ws per wobbel verschillen. Er moet gewoon een winkel zijn met zo'n Furutech en dat ik daar heen kan met mijn wobbel platen..Dat is gewoon simpel.

een furutech cyclus (opwarmen en afkoelen) duurt meestal 5 uur! :o
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

advr

Quote from: chansig on February  7, 2011, 11:33:38
Dat doe je dus ook niet even.

Gr Hans

Niet echt.... ik denk, ik meld het even... ;D

Ad.
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

AbZ

#899
Quote from: chansig on February  7, 2011, 11:28:36
Dat was in de volle zon en vervolgens laten afkoelen in de kamer. Plaat was recht en toen ploep daar was de wobbel weer.
Heb je de LP snel en/of zonder glasplaten erop laten afkoelen?
Zoja, dan voortaan beter anders aanpakken denk ik.

Quote from: chansig on February  7, 2011, 11:28:36
Het even uitzoeken van hoe lang en dergelijke is een behoorlijke klus en zal ws per wobbel verschillen. Er moet gewoon een winkel zijn met zo'n Furutech en dat ik daar heen kan met mijn wobbel platen..Dat is gewoon simpel.
Moet je die Furutech ook per wobbel anders instellen?
Zonee, ...