Angel's HT ( nu met foto's )

Started by angel1978, June 2, 2006, 16:27:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

angel1978

Tja, het moest er dan toch maar een keer van komen !!!
Hang hier al een tijdje rond en steeds ook mijn eigen situatie eens willen schetsen cq. aan het papier ( digitaal  :D ) willen toevertrouwen, maar er nog steeds geen tijd voor gevonden ( lees gemaakt  :P ).
Hierbij een 1e poging tot mijn eigen topic waarbij ongetwijfeld nog vele updates zullen moeten volgen, maar dat hoort erbij zullen we maar zeggen  ;D

Aanleiding was eigenlijk het op mezelf gaan wonen en het daardoor tot mijn beschikking krijgen van een flinke hoeveelheid ruimte die natuurlijk gevuld moet worden !
Nooit echt bezig geweest met HT, maar als je dan toch iets moet aanschaffen, dan ook maar enigzins met een achtergrond en daardoor op dit forum beland ( ook op andere fora, maar dit is de enige waar ik op ben blijven plakken  ;D )

Het enige dat ik van thuis meenam was een oud Sony-setje ( type LBT-N500 ) dat inmiddels een jaartje of 10 oud is.



Deze voldoet op mijn kleine slaapkamer prima, maar natuurlijk totaal ongeschikt voor HT. Hier moest dus iets anders voor komen.
TV had ik niet, dus die moest er ook komen.

1e aanschaf:   TV van JVC ( type JVC InteriArt )


Prachtig beeld, mooi geluid op zich ook ( voor een tv dan  O0 ). Deze werd geplaatst op het originele meubel dat erbij hoort en stond midden in mijn kamer. Meteen geen zorgen meer dat iemand dat ding ooit ongevraagd meeneemt ! Die's niet te tillen. Wat een ding. Zo log en zwaar dat je een steekkarretje nodig hebt om 't ding te verplaatsen. Ik was zo dom om het ding ff boven neer te laten zetten omdat ik beneden nog bezig was ! Later 3 man nodig gehad om het ding weer beneden te krijgen !!!
Daaronder een Aristona DVD-recorder ( die kocht ik er voor het gemak maar meteen bij ) die ook dienst deed als DVD-speler !

2e aanschaf:  DVD recorder, Aristona ( type ARV 645 )



TV kijken doe ik via de schotel.
Hiervoor een 60 cm schotel aangeschaft en een Sat.receiver.
De Philips  PSR-2210

TV kijken doe ik weinig, dus deze krijgt ook weinig aandacht !

Hier even mee gedraaid, maar ja... Dan ga je films kijken en WEET je dat het geluid dat je hoort het toch NET NIET helemaal is !!!!  >:D
Dus.......   Dan maar op zoek naar een apparaatje dat NET ietsje meer geluid kan produceren  O0
Wel net verhuisd natuurlijk wat flink wat duiten kost, dus mijn budget was redelijk beperkt. Lang gezocht naar een combinatie van een beperkt budget, maar wel een systeem dat ook in de toekomst ( met evt. upgrades ) aan mijn wensen kon voldoen !

Uiteindelijk uitgekomen op een AV-Pack van Yahama, de 105.
Dit is geen top, ik weet het !!! Maar voor een beperkte hoeveelheid geld, beginnend vanuit niets, toch een hele verbetering  ;D
Ineens een DTS-Receiver, DVD-speler, 5 boxen en een sub rijker  ;D ;D
natuurlijk wel even de dropvetertjes laten vervangen door speakerkabels die 10x zo dik waren  :D, maar da's kwestie van onderhandelen  ;)

Receiver:  RX-V357
DVD:        DVD-S557
Boxset:     NS-P110



WAT EEN GENOT !!!!  :D  om zo een film te beleven.

Wel 1 probleempje, zoveel spullen passen niet meer in het rack dat ik gebruikte dat ik bij de JVC-TV had gekregen... De boel stond half op de grond en dat kan natuurlijk niet !!!! Dus op zoek naar een ander TV-meubel !

Bij stom toeval loop ik enkele weken later tegen een ( in mijn ogen ) prachtig meubel aan bij de Leenbakker ! Voor zeer weinig geld precies wat ik wilde hebben... Meenemen dat ding !!!!

Maar ja, je krijgt geen meubel maar een bouwpakket:  Jezus wat een hoop stukjes  ??? ???
5 uur later stond het ding !!!!!  ( dacht dat de IKEA dat alleen kon, fout gedacht  :o )
De plank voor de TV kan het gewicht maar net aan en wat blijkt.... We have a winner !!!, de TV past precies... Alsof ie ervoor gemaakt is.
Kan niet beter, ook mijn oude radio-setje past tot op de milimeter in het andere kastje... wat een mzzl...

Maar ja, misschien ook iets teveel van het goede !!!
Receiver onder de TV ( schap eronder ) en daaronder de DVD-speler & DVD-recorder en wat blijkt....
Mijn hele TV verschiet van kleur... PROBLEEM !!!!

Blijkt dat de Receiver voor nogal wat magnetische overspraak zorgt en dit is d.m.v. een rode waas op de tv te zien ( in de hoek ).
Verdere afscherming blijkt niet mogelijk en dus is de enige mogelijkheid om de receiver en DVDspeler / recorder van plaats te laten wisselen ! Omdat de plankruimte niet klopt, moeten die dus ook omgedraaid worden. Iets voor een vrij weekend ( dacht ik .... ).
Maar wat blijkt, moet dat HELE MEUBEL weer uit elkaar  :-[ ???
Loodzware tv eraf, apparatuur eruit, eindeloos schroeven en uit elkaar halen, veel gevloek en gescheld en dan toch.... ja, het staat weer !
Heel tevreden met deze opstelling en draaien dat het doet  ;D



Even wat speakerstands gehaald voor de rear-speakers, zodat die ook een beetje op de goede hoogte hangen i.p.v. in het luchtledige  >:D
Heerlijk, zo'n filmpje... Klaar, dacht ik  ??? ???

Dus dan maar eens een overzichtfotootje:



Maar ja, toen kreeg ook ik last van het upgrade-virus en dan ben je nog lang niet jarig  :-\
Inmiddels mijn oude speakers van Sony maar weer erbij gehaald en de kleine frontjes van Yamaha vervangen door deze. Ondanks dat ze ietwat overjarig zijn, zit hier toch veel meer body achter en klinkt het gewoon beter !!!

Kan het dan nog beter.... ja hoor !!!
Via dit forum mijn oog laten vallen op 2 speaker van JAMO die net ietsje meer mijn geluid kunnen benaderen... Daarvoor moest er wel naar Amsterdam gereden worden, maar dan heb je ook wat ! Leuke speakers en wat een verschil met die boekenplank dingen van Sony... Ik was daar heel tevreden over, maar wat een verschil !!!
Meer detail, strakker laag ( vooral bij stereo, sub dan uit ! ). briljant !



Monsterbass nog bedankt hiervoor  ;D  fotootje van zijn verkoop-topic geleend  ;)

Inmiddels staan er daarvoor ( bij de fronts ) wel 6 speakers, waarvan er 4 niet werken !!!
Idee:  de sony's gaan naar achteren en vormen nu mijn rear-speakers...

De Yamaha's hebben wat dat betreft niet heel lang dienst gedaan, maar goed !

De situatie nu:

De situatie aan de voorkant:


de luisterpositie:


Wat is echter een HT zonder een scherm ???
De echte wens is natuurlijk om ook nog een scherm en projector erbij te krijgen. Dan is wat mij betreft het plaatje compleet !
Het scherm is inmiddels binnen ( hierover later meer, evenals enkele fotootjes ) en met een projector ben ik bezig ( momenteel met iemand contact ). Dus ook de volgende upgrade komt eraan.

foto's en specificaties volgen nog zo gauw ik daarover kan beschikken. Evenals een update over hoe het met het scherm en/of de projector gaat.



mikeske

Welkom op het forum  ;)

Je hebt al enkele upgrades achter de rug maar er zullen er ongetwijfeld nog een pak volgen  ;D
En we verlangen natuurlijk al tot de foto's er zijn  ;D

Veel plezier met je HT  ;)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Stadium III

We willen wel de foto's zijn maar je bent al goed op weg  ;D

Stadium III
5.2.4 Marantz Klipsch setup

angel1978

Startpost aangepast en enkele fotootjes geplaatst  ;D
Is wel wat groot geworden zo, maar ach, met genoeg foto's moet het hier lukken  O0

Deze week zal ik de vorderingen over het scherm en de projector plaatsen.

angel1978

#4
De projector ga ik morgen bekijken en evt. aanschaffen, mocht die mij bevallen.
Tevens meteen bij een ander forum-lid langs om te kijken naar een andere DVD-speler !

Mocht de projector doorgaan, dan kom ik wel voor een belangrijke keuze te staan:

Maak ik van mijn huiskamer een "echte" HT en hang ik 't scherm in de kamer ( hij past precies boven mijn TV-meubel ).

Voordelen: 
* Geen verbouwing nodig
* Geen extra apparatuur nodig
* Snel te realiseren

Nadelen:
* Scherm komt redelijk hoog te hangen ( tot aan het plafond ) wat het niet makkelijker kijken maakt !
* Boren in de muur nodig en een grote bak aan de muur ( + projector aan de andere kant )

Boven heb ik evt. nog wel een slaapkamer over die ik ook kan gebruiken voor dit project. Maar dat betekent VERBOUWEN.

Voordelen:
* Die kamer kan ik volledig inrichten naar een echte HT en ook beter verduisteren
* HT apparatuur verplaatst naar boven waardoor in huiskamer voor echte Stereo-apparatuur gekozen kan worden
* Geen scherm en projector in huiskamer

Nadelen:
* Weer een grote verbouwing
* Slaapkamer is vrij klein waardoor een "ideale" situatie moeilijke te creeren zal zijn !
* Extra apparatuur nodig ( huidige apparatuur naar boven, extra versterker, boxen etc.. nodig voor in huiskamer )

Mocht iemand hier een aardig advies over kunnen geven, zou dit op prijs gesteld worden  ;D

Ben er zelf nog niet helemaal uit !
Zal binnenkort wel eens de maten van de slaapkamer + indeling posten. Misschien dat iemand me dan bij voorbaat al kan af- en/of aanraden om hier wel of niet een HT van te maken !


angel1978

heb mijn slaapkamer boven even opgemeten, om te kijken op welke afstand ik moet gaan zitten en op ik uberhaupt het scherm wel kan hangen.

De muur is groot genoeg, daar kan het scherm inderdaad hangen ( alhoewel het wel naar 1 kant wat schuin wegloopt ).
De maximale afstand waarop de projector echter kan hangen is 3 meter en de zitafstand zal ook 3 meter zijn.

Iemand die mij kan vertellen of 't dan zinvol is om dit beter te onderzoeken ? Of moet ik 't bij voorbaat al cancelen en meteen maar richting huiskamer gaan ?

angel1978

angel1978

#6
Het is al even geleden dat ik hier was, maar ook lang geen reden gehad om hier te zijn  ;D

Nu toch maar gekozen om een echte HT boven te maken in een slaapkamer die nog over was !
Het is helaas een niet al te grote ruimte, maar heb al een tijdje proef gedraaid met een scherm en projector en de boel enigzins verduisterd en dat bevalt me uitstekend  8)

Door de beperkte ruimte moet ik wat schipperen in de mogelijkheden om de ruimte zo optimaal mogelijk te benutten ! Heb behoorlijk wat last van de deur die flink in de weg zit en reden is geweest om de huidige opstelling 90 graden te draaien. Hierdoor komt het scherm voor het raam te hangen ( dat wordt afgetimmerd ). Aan de andere kant een podium met daarop 2 officiele stoelen ( inmiddels in mijn bezit  ;D ) en de 2 rears daarnaast. Zal dan wel de bewegingsvrijheid van de deur moeten aanpassen om die niet elke keer tegen de rear te laten slaan !

Hier een wat beroerde paint-job van hoe het zou moeten worden. Suggesties zijn natuurlijk altijd welkom  ;D

Zijaanzicht ( kant van de deur):
Image Hosted by ImageShack.us

Bovenaanzicht:
Image Hosted by ImageShack.us

Daarvoor moet eerst de hele boel worden leeggehaald. Logeerbed verwijderd en leeggepakt. Daarna kunnen de werkzaamheden beginnen:

* raam aftimmeren
* electra aanleggen voor apparatuur
* muren verven
* projector ophangen
* podium bouwen
* spotjes plaatsen
* bassshakers plaatsen
* vloerbedekking leggen

Genoeg te doen dus en hier zal nog enige tijd overheen gaan !
Zal een dezer dagen even wat foto's plaatsen van de huidige ruimte en indeling.

Opbouwende kritiek / aanwijzingen zijn natuurlijk altijd welkom  ;D

Edit:  typo

peelke

Allereerst succes met de uitvoering van je plannen!  ;D

Ook een vraag:
Waarom plaats je de stoelen op een podium?
Zo te zien komt je scherm al niet al te hoog te hangen, dan is  een verhoogde zit/kijkpositie waarschijnlijk niet ideaal...


angel1978

thnx.

Podium zal niet al te hoog worden !
Het is meer bedoeld als montageplek voor de stoelen ( er ligt laminaat en dat wil ik niet beschadigen door erin te moeten boren ) en omdat ik een aantal bass-shakers heb liggen en die mooi in deze ruimte kunnen worden gemonteerd ( inclusief versterker ).
Meer opbergruimte dan hoogte winnen dus  ;D

angel1978

#9
Situatie nu:

Plaats van het scherm:



Raam dat inmiddels is bedekt:



Vergat de foto te draaien voor ik 'm uploadde  ;D
D'r zitten nog wat kieren in,maar dat is niet erg. Erg komt een gordijn overheen te hangen en het geheel verdwijnt achter het scherm, dus als alles uiteindelijk klaar is, is er niets meer van te zien en ook geen lichtdoorlaat meer !

Omdat de radiotor in de weg zit ( en die niet weggehaald kan worden ) zal deze afgetimmerd moeten worden.
Inmiddels aan dit klusje begonnen en begonnen met de ombouw:



Daarnaast ook de stoelen inmiddels naar boven gesloopt die op een klein podium aan de andere kant zullen komen. Flinke klus nog zonder hulp  8) maar het is gelukt  ^-^



Eerst de ombouw van de radiator maar afmaken en dan eens gaan kijken naar verf voor de muren !

angel1978

En soms heb je even geen tijd  8)

Toch maar even weer een update van de gedane werkzaamheden:

* Ombouw voor radiator is afgemaakt en geverfd
* Spotjes in ombouw geplaatst
* Dimmer en Klikaan-Klikuit geplaatst
* Muren zwart geverfd
* Scherm verplaatst naar andere muur
* Podium onder stoelen geplaatst
* Bass-shakers gemonteerd

het begint dus ergens op te lijken  ;D

Wat nog te doen ?

* Podium stofferen / bekleden
* Spotjes aan beide zijden ruimte en dimmers plaatsen
* Stopcontacten verplaatsen of verbergen
* Doek / gordijn aan plafond hangen om wit plafon te verbergen
* Gordijn voor witte deur hangen

Foto's volgen nog  ;D Heb er al enkele gemaakt, maar kan deze nu niet uploaden....

Wel zit ik nog met het volgende in mijn maag:

Heb de aura bass-shakers inmiddels onder het podium ( en dus de stoelen ) gemonteerd...
Deze staan in serie ( en dus 8 Ohm ).

Zit momenteel alleen zonder extra versterker en dus op zoek...

Moet ik nu op zoek naar een versterker die ook idd. 8 Ohm kan leveren of zal 4 Ohm voldoende zijn om genoeg effect te hebben ?
Hoeveel Watt moet deze versterker minimaal zijn ? Is 75 Watt voldoende of is meer gewenst ?
Kan ik ook een Auto-versterker nemen ( deze zijn lekker plat en dus in podium in te bouwen ), evt. met cross-over ?





Stekkerke

mooi werk !
we want new pics  ;D

Zit je niet wat dicht op het scherm ?
Voortgaand op je tekening is de schermgroote praktisch gelijk aan de schermgroote ?
Pioneer 427 Plasma Television
ARCAM AVR 350
- ARCAM DV79.
 B&W CM1 <BR/> BPS 100 Sub - Audioquest

angel1978

Quoteis de schermgroote praktisch gelijk aan de schermgroote

Mijn schermgrootte is idd. net zo groot als mijn schermgrootte...
Maar ik ga er vanuit dat dat bij iedereen zo is  ;D

Heb nu ff al wat dingen gekeken ( kan toch nie wachten  8) ), maar op zich bevalt het me zo prima !

Tekening is ook niet helemaal op schaal  :P
schermbreedte is 2 m

afstand = 2,70 m

Niet perfect 1:1,5 maar wel heel acceptabel !

Pics komen eraan... Zo gauw ik thuis kom ( en tijd heb  ::) ) komen ze erbij !

Dirc

Tip:

Gebruik floorplanner.com voor bovenaanzichten. Ideaal.

angel1978

Da's wel een idee jah  ;D

Ook hier weer... Heb ik tijd... gaat dat helemaal goed komen  ::)