A Vision

Started by donaldk, June 2, 2006, 04:24:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jantje112

Volgens mij doe je hier iets fout. De projector MOET horizontaal staan. Daarbij komt het beeld op de buis altijd trapeziumvormig op de buis! Nu zet je de rasters op de buis mooi vierkant. Maar dat werkt dus niet omdat de projector gemaakt is van onder of van boven te projecteren en dus niet vanuit het midden.. Als je dat denkt op te lossen met blokjes hout, dat kun je vergeten, want dan wil de boven of de onderkant scherp stellen.. NIET beide

donaldk

Okay, hij is dus niet geschikt voor front center mounting.

Ik heb toch even de lenzen er weer op gezet, maar zonder aanpassingen aan de lineariteit e.d. en ook zonder te kijken of de projector evenwijdig staat aan de muur, alleen even een vlugge aanpassing via het convergentieboard. Dus niet eens de corneradjustments. Doordat hij waarschijnlijk niet helemaal recht staat lukt het mappen van blauw op groen niet compleet.

Maar toch komt er redelijk beeld uit.

donaldk

Zo weer in twee richtingen waterpas gesteld.

GTDesign

Word het niet eens tijd voor een echt projectiedoek ?  ;D

Ik heb hier nog wel een gebruikt Thommydoek en een High Contrast S doek liggen.
Dat kun je eventueel gratis hier af komen halen.

HTR

hahaha
gt kan t niet meer aanzien dat dr op gekleurt behang geprojecteerd word  ;D
aardig aanbod gt ;)

GTDesign


donaldk

Quote from: hometheatrerulezz on June 22, 2006, 00:17:48
hahaha
gt kan t niet meer aanzien dat dr op gekleurt behang geprojecteerd word  ;D
aardig aanbod gt ;)

Het is zelfs nog erger, dit is waarschijnlijk de enige Barco ter wereld met een screendooreffect :-X.

Het is jutebehang.

Heel vriendelijk aanbod inderdaad, maar volgens je site zit je in Venlo, ik heb even gekeken op de ANWB routeplanner maar dat is ongeveer 2x200 kilometer. Ik ben bang dat ik niet iemand zo gek kan krijgen om dat even op en neer te rijden :(. De komende weken zou dan zowieso niet gaan, want de persoon die moet rijden heeft de komende weekenden andere verplichtingen, zoals een weekendje weg en verjaardagen.

Off-topic:
Ik typte even een verkeerd domain in en kwam bij een lege site, ik dacht zou iemand even een alternatief domein hebben weggekaapt, maar nee op zijn laatst in 2001 geregistreerd.

Domain name:
      gtdesign.nl (first domain)

   Status: active
   Date registered: 15-03-2001
   Record last updated: 06-06-2005

GTDesign

Er bestaat ook nog altijd zoiets als een UPS en een TGP post, deze mensen doen het dagelijks en weten precies je adres met een dag te vinden.  ;D

donaldk

Zoals gezegd heb ik alles weer van de blokken gehaald en ook rechtgezet met de horizontal trap potmeter.

Alles staat waterpas, ik heb zelfs nog eens de lange waterpas er bij gehaald om te kijken of er een verschil is tussen onderkant frame en bovenkant van de onderbak en alle andere punten die ik eerder waterpas had gesteld, maar nee hoor van die kant staat het frame ook gewoon waterpas. En toch blijft blauw een probleem. Zou de blauwe lens/crt misschien mechanisch verkeerd staan, dat hij tijdens het vervoer is verschoven of zo...

Ik heb even de afstand van twee gelijke punten vanuit het midden van het raster naar het midden van de groene lens gemeten en zo de projector nog een of twee milimeter verschoven, maar dat hielp niet. Aan een uitgebreidere meting vanuit de muur ben ik nog niet toegekomen, maar als ik de projector verdraai dan zou je een effect moeten zien, ondanks dat je slechts in de richting draait, maar dat zie ik niet.

donaldk

Sorry voor de late reactie, ik had gisteravond al vlak na Gé's genereuze aanbod een reactie getypt, maar dat is meer iets voor de klaagplek; 'waarom ligt toch altijd 's avonds het forum er uit'  :o >:(  :P.

Ik had het even als een concept berichtje opgeslagen in OE, dus die reply staat nog op een andere pc, maar hoe kan ik zo'n  O0 aanbod nou weigeren ;). Wat geen you are the greatest/bow smiley op dit forum;-).

Ook zo nog even de foto's die ik nog wilde posten van na het terugzetten van de BV, hoefde eigenlijk alleen even de horizontale trap adjustment te verdraaien om een redelijk recht patroon op de muur te krijgen.

Op het eerste gezicht lijkt de horizontale lineariteit niet helemaal optimaal (heb ik niks aan veranderd), maar bij gebrek aan referentie/ervaring kan ik mij daar heel goed in vergissen, misschien iets voor de experts om te beordelen aan de hand van de vele foto's?

Maar eerst eens kijken naar dat scheve blauwe patroon. Maar eerst eens wat andere dingen afmaken.

spotmatic

Ik heb liever dat je helemaal geen foto's meer post, want een schermfoto is al misleidend, en nog meer als je op jute-behang projecteert. Je hebt nu niet alleen screendoor, maar ook nog een verschil in scherpte en convergentie tussen de hoger gelegen delen (draadjes) en lager gelegen delen (gaatjes) van het jute behang. Dan zal het scherm van GTdesign zeker een verbetering opleveren en verloopt het afstellen ook stukken soepeler...
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

donaldk

Okay, voorlopig geen foto's meer ;D. Enige probleem dat ik nu heb is nog steeds het gedraaide blauwe raster, verder staat alles vrij redelijk en kom je uit op fijnafstellingen die je waarschijnlijk inderdaad niet goed kunt doen op een behanggetje.

Dus als iemand nog een tip heeft over dat blauwe raster (patroon op buis week ook iets af van dat op de groene en rode buis, zie foto's 'upon blocks'), dus het lijkt iets anders dan (enkel) een niet waterpas/uit het lood staande projector?

Gé had het in zijn eerste post zo nadrukkelijk over zelf afhalen dat ik de mogelijkheid van opsturen maar even achterwege liet, dacht ik kom wel met die suggestie in een reactie op zijn reactie en toen begon hij er gelukkig zelf al over. Ik ga Gé zo even een pm-tje sturen, om te vragen naar het hoe en hoeveel, enz.

Allemaal, bedankt voor de interesse zover. Tips over het blauwe raster blijven welkom. Als ik weer verder ga is het met dat punt, ook weer eens de handleiding doornemen over dit specifieke punt.

spotmatic

Ik heb er nauwelijks verstand van omdat ik dit nooit zelf heb uitgevoerd, maar het lijkt me dat je OF de buis zelf moet draaien, of de spoel rond de buis. Op je eigen risico natuurlijk :-)
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

donaldk

Ja bij dat soort zaken kijk ik eerst even de kat uit de boom, want de kans is groot dat het iets anders is dat over het hoefd ziet. Het is niet zoiets als even wat blokjes vervangen door stelplaatjes;-).

Ik moet er gewoon eens rustig naar kijken.

donaldk

Pas op het eind van de avond heb ik even de kap open gedaan om het blauwe raster even bij te stellen, convergentie aan en even geprobeerd het verder aan te passen. Blauw lukt, vooral in het midden van het beeld, niet helemaal, maar ja het is beter dan ik het eerder had;-).

Het A4-tje is lekker glad (je kunt de scanlines zien >:D), maar vooral blauw wordt beter weerkaatst dan groen en ook wel rood, dus als er een blauwe gloed is dan licht het hele velletje lichtblauw op;-).

Het gaat duidelijk de goede kant op. Dus toch maar een plaatje ;D.

GTDesign

Je moet die blauwe buis een klap naar links geven, mechanisch  ;D

HTR

#91
dus een dikke hamer pakken
wel wat zachts dr voor tapen een kussen ofzo
en lekker hard meppen!   ;D ;D

donaldk

Quote from: hometheatrerulezz on June 23, 2006, 14:12:56
dus een dikke hamer pakken
wel wat zachts dr voor tapen een kussen ofzo
en lekker hard meppen!   ;D ;D

Eerst even kijken waar ik hem los moet schroeven;-). De rode en blauwe zitten wel in het evenwijdige sleufje. Rood en blauw moet je in de buitenste sleufjes vastzetten als je meer dan vrier meter groot beeld wilt;-).

De boutjes bovenop voor blauw en rood zitten slechts handvast.

donaldk

Links is in dit geval dus naar buiten, van de groene buis af?

Dan wordt de afstand

muur
       \ buis kleiner en dus het grid minder groot.

        / buis
muur groter en dus het grid wat hoger. Dan zou de draaiing ook over moeten zijn.



spotmatic

Ik heb geen flauw idee waar je heen wilt en ook niet wat je met 'sleufjes' bedoelt, maar dit soort dingen (de mechanische setup van de lenzen) doe je als de projector aan staat. Zo kun je visueel het midden van de blauwe buis op het midden van de groene buis positioneren.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

donaldk

Het is beetje moeilijk te zien op de verkleinde foto, maar in de crt rail zitten twee sets aan sleufjes de buitenste moet je gebruiken om de rode en blauwe crt's verder uiteen vast te zetten, nodig als je groter dan 4 meter wilt projecteren. Anyway moet eens uitzoeken hoe je crts moet verschuiven.

spotmatic

Hoe staat het met je vorderingen met je interlaced barcootje? Heb je 'm al opgeblazen, of staat-ie nu zorgeloos DVD materiaal af te spelen op jouw kamertje? Of wacht je nog op het scherm van Gé?
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

HTR

hahahahahah ;D
"heb je em al opgeblazen of...."

donaldk

Nee moet vandaag (nu!) weer weg, dus ook vanavond geen tijd. Dit weekend ook al niet (moest flink wat bende opruimen en er ligt nog een hoop te wachten), dus hopelijk morgen of donderdag, voordat het weer echt te heet wordt;-).

Dus opgeblazen is hij nog niet. Ik heb wel gezocht of ik nog een oude rca kabel had liggen, of wat losse pluggen en een mini-jack plug zodat hij even via de composiet uitgang van de videokaart kan worden aangesloten (het blijft een interlaced box dus zoveel zul je toch niet winnen via vga/rgbs).

Even aan miijn broer vragen, zodra hij terug is van vakantie, of hij ze soms een keer heeft weggegooid hij maakte vroeger altijd audiokabels met die pluggen voor gebruik met zijn mixertjes (Inkel 1100 enzo) dus misschien heeft hij alles in een opruimwoede in de container gedumpt. Anders binnenkort maar eens naar de winkel.

HTR

ah fijn om te horen dat ie nog niet kapot is!
veel succes met de projector! ik zie wel fotos verschijnen als ie klaar is, ben benieuwd