A Vision

Started by donaldk, June 2, 2006, 04:24:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

donaldk

#50
Inderdaad de waaiervorm komt veel voor, maar het zadelt mij met een probleem op, dat ik de onderhoeken niet kan zien.

Hier zie je het effect, de onderhoeken vallen altijd weg.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=45224.msg657616#msg657616

Okay, een microvezeldoek?

Of de ouwe stofdoek?

spotmatic

Ik vind dat de vorm van het afstelpatroon, afgezien van de grootte, er totaal niet abnormaal uitzien. Het lijkt me dat je nu eerst een oplossing moet vinden voor de grootte van het raster. Vermeldt de manual hier niets over? Als de manual zegt dat het moet met Potmeter X, en die potmeter doet niets, is de potmeter dan niet lam?
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

donaldk

#52
Okay, maar moet je niet proberen alles zo recht mogelijk te krijgen? Hoe krijg je rood en blauw er anders goed bovenop?

Ik zal eens in de handleidng kijken. Er is toen bij Losha nog wel even aan de blanking gedraaid, dat zou het kunnen zijn, even kijken dat was pagina 64 van de handleiding.

Het afstellen heeft door de hitte meer dan een week stilgelegen, dus is moet er weer even inkomen;-).

spotmatic

Quote from: donaldk on June 20, 2006, 20:21:36
Okay, maar moet je niet proberen alles zo recht mogelijk te krijgen? Hoe krijg je rood en blauw er anders goed bovenop?
Ik zal eens in de handleidng kijken. Er is toen bij Losha nog wel even aan de blanking gedraaid, dat zou het kunnen zijn, even kijken dat was pagina 64 van de handleiding.
Het afstellen heeft door de hitte meer dan een week stilgelegen, dus is moet er weer even inkomen;-).

Voor wat het waard is: de lenzen reinig ik altijd met een microvezeldoekje. Of dat nou ook supergoed is laat ik in het midden, maar papier is zeker een heel slecht idee. Dat is meer iets voor op de WC. Anders is er stront aan de knikker, eh, Barco :-X

Om erin te komen: bij alle PJ's die ik tot nu toe onder handen heb gehad, was de geometrie gekoppeld aan alle buizen tegelijk. Dus als je de geometrie verandert, is dat niet per buis! De convergentie doe je daarentegen weer wel per buis. Of dat bij die analoge gevallen ook al zo was weet ik echter niet. Je schrijft dat je rood en blauw netjes op groen wilt krijgen. Dat doe je natuurlijk allereerst met de mechanische setup voordat je aan de convergentie gaat zitten draaien. Ook zou ik daarvoor eerst nog even de rastergrootte aanpassen. Dat moet toch wel kunnen, ook bij deze oude bak?

BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

donaldk

Rood en blauw hebben een vergelijkbare afwijking.

Je hebt per kleur drie afstellingen (zie de foto met annotatie eerder in dit topic), waarmee je de vorm van de afbuiging van de electronenstraal beinvloed. De Vertical Bow (middenlijn kromming, naar boven of onder, waarbij de rest mee omhoog of omlaag gaat), Noord-Zuid Amplitude (vergelijkbaar met vertical bow, maar dan amplitude, uitwijking aan de onder en bovenkant) en de Trapezium Distributie (dus het hoogteverschil tussen de onderste en bovenste lijn, links kleiner, dan word de afstand rechts groter). De rest zal inderdaad voor alle buizen tegelijk zijn.




spotmatic

Tot zover ziet het er allemaal redelijk normaal uit (ik kijk vooral naar het patroon en niet naar de onvolkomenheden zoals de ongerechtigheden in de glycol (de buizen hebben echt wel een schoonmaakbeurt nodig!) Maar nu even het belangrijkste: kun je het raster nu verkleinen of niet?
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

donaldk

De handleiding bevat 9 pagina's over geometrie aanpassingen, dus moet kunne/lukken, maar eerst even naar beneden, voor wat te drinken :D.

donaldk

1) Horizontale aanpassingen (werkt voor alle drie de buizen) (East-West):

1 A) Horizontal Bow en Horizontal Skew/Trapezium, voor een rechte verticale lijn in het midden (P. 57).

1 B) Horizontal PCC Pincushion correction en Horizontal Trapezium coorrectie voor rechte lijnen aan de zijkant (P. 58).

Die vier potmetertjes had ik al gevonden, maar nog niet zo precies benoemd in de annotated foto.

2) North-South correcties

De negen bekende potmetertjes, waar mee ik heb geprobeert het beeld goed te krijgen worden behandeld op pagina 59 van de handleiding. Dus dat kunnen we nu eerst even overslaan.

3) Horizontal picture width

Op pagina 60 staat iets wat ik niet begrijp, ten minste ik weet niet welke spoelen ze bedoelen, er staat geen plaatje bij. De coils T100, T90, T80 (RGB) dienen om eventuele verschillen in picture width op te heffen. Een van de speoelen moet volledig ingedraaid staan. Hmm, maar even overslaan.

Zouden ze soms die Barco 774199 pijpjes onder de H shift minipotmetertje bedoelen, aan de zijkant direct naast het hoogspanningsdeel.
Allemaal indraaien, smalste buis wint, de andere twee mogen worden uitgedraid. Door uitdraaien wordt het beeld dus smaller, hmm.

4) Horizontal Linearity/Amplitude correcties

4 A) Horizontal Linearity hoeft denk ik niet aangepast te worden. Is maar goed ook, want ondanks het plaatje in de handleiding kan ik deze niet vinden.

Ik denk dat ik het al zie, waarschijnlijk is het net een iets ander magneetblokje, want in het plaatje zit het schroefje/stelpunt bovenop, maar hier aan de voorkant.

4 B) Oh ja die had ik al gevonden en destijds heel, heel voorzichtig geprobeerd, het beeld echter even, dus weer netjes op de uitgangspostie geplaatst. Dit was mijn eerste gok om naar te kijken om te proberen het raster wat kleiner te krijgen;-).   

De Horizontal Amplitude!

Dan vertikaal aanpassen om netjes 4:3 te krijgen (P. 63). Deze had ik dus al gevonden in mijn overzichtsfoto.

4 C) Vertical Linearity

4 D) Vertical Amplitude

4 E) Eventuele rommel naast het in 4 verkregen 4:3 raster kan weggeblindeerd worden, door de blanking (P. 64). Hieraan waren nog wat last minute changes gedaan voordat ik hem meenam.

En dan zitten we alweer bij de convergentie aanpassingen;-).

donaldk

Blijkbaar de Hor Ampl. niet helemaal goed gezet.

Even van een tandenstoker een houten schroevendraaiertje gesneden, de ene kant was te dus en dus te slap, maar de tweede keer ging het wel goed, plaatje komt eraan;-).

donaldk

Okay, hier is de groene buis na de horizontale amplitude aanpassing.

Moet de verticale amplitude ook aangepast worden, of mogen de verticale lijnen gewoon doorblijven lopen, het deel dat buiten het grid steekt is immers veel langer?

SpeedyAndré

Quote from: donaldk on June 20, 2006, 21:32:30
De handleiding bevat 9 pagina's over geometrie aanpassingen, dus moet kunne/lukken, maar eerst even naar beneden, voor wat te drinken :D.

Ik wou al zeggen, dat was zeker een long-drink  >:D
Bij Sony weet ik het wel, maar bij Barco  ::)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

donaldk

#61
Tja, er stond een Britse politieserie aan op Nederland 1, dus even blijven kijken.

Op zoek naar een houtje om een nietmetalen schroevendraaier te te maken, de verticale geometrie potmetertjes aan de zijkant had ik gewoon met een metalen schroevendraaier uit een 15-20 jaar oude precisie schroevendraaier setje afgesteld, maar als ik wat verder de projector in ga kom je er niet onderuit om een niet geleidende schroevendraaier te gebruiken. Een halve knijper snijden gaat niet. En ik wilde niet naar slijpmachine in de schuur. Dus toen dacht ik aan de tandenstoker, maar keek diverse keren over het doosje heen, tussen alle snuisterijen op dit bureau ;D.

Daarna alle mogelijke aanpassingen doornemen in de handleiding, de juiste potmetertjes vinden in de machine en het allemaal even opschrijven/posten, zodat ik het even op een rijtje heb. Dat duurde dus ook nog wel even.

donaldk

#62
Horizontal Bow stond gewoon goed.

Horizontal skew moest iets aangepast worden.

Trapezium en pincushion ook. Pincushion ben ik nog niet helemaal tevreden over.

Hoort die ene losse lijn aan de rechterkant van de buis nou wel of niet nog net zichtbaar te zijn? Zo niet, dan kan ik de eerdere horizontal width aanpassing weer deels ongedaan maken ;).


donaldk

#63
Foto is onscherp, wat dichterbij en dan zonder zoom genomen, maar nog wat fijnafstemming horizontaal (voor alle buizen) en een kleine beetje verticale geometrie (alleen voor groen).

Horizontaal is redelijk (op het eventueel iets terugdraaien van de amplitudevermindering of een beetje schift na dan), maar verticaal krijg ik niet goed >:(.

donaldk

Zover ik kan zien met de rolmaat is het raster boven een kleine milimeter smaller dan onder, ongeveer 101 mm tegen 102 mm. Dat is gemeten van de buitenste lijn tot buitenstelijn, de uitstekende streepjes van de horizontale lijnen zijn niet meegerekend.

donaldk

#65
Hier even een fotootje van alledrie de buizen tegelijk. Je ziet dat er in groen toch nog wat trapeziumvorm zit. In rood is het nog ietsje duidelijker en in blauw veel duidelijker. De ongebruikte ruimte (voornamelijk voor de kijker links) wordt ook steeds groter, van groen, naar rood en dan de grote stap naar blauw.

Zoals ik al de hele tijd vermoedde, maar pas zeker kon vaststellen na het enigzins rechtzetten van het patroon op de buis zelf, het waterpas zetten van de projector in de lengterichting, betekend dat je beeld omhoogwijst en dus naar boven wijd uitloopt. De achterkant van de projector moet dus omhoog, of je moet gaan knoeien met het grid door de onderkant van het grid breder te maken dan de bovenkant. Rara hoe het grid eerst stond ;D. Hij stond eerst ook op een vlak tafeltje, dus dat kun je verwachten.

Dus alle instellingen nog verder gan aflopen, projector een beetje opkrikken en dan nog rechttegeover de muur zien te krijgen. Lijkt mij nog een flinke klus, omdat ik echt helemaal opnieuw moet beginnen. Dus ook 4 A, C en D moet gaan aanpassen. en eventueel nog wat horizontal shifts ook.

Ach ja, het is een leerproject ;).

donaldk

Toch nog maar even de lens voor de groende crt gehangen en gekeken of het opkrikken voldoende uithaalt. Als ik de achterkant 2cm omhoog til dan scheelt het wel iets, maar toch bij lange na niet genoeg. Verder durfde ik niet te gaan met opkrikken van de achterkant, want er is niets wat hem tegenhoudt naar voren te glijden.

Nog even een plaatje met alleen de groene buis/lens en de projector weer vlak staand.

spotmatic

Volgens mij ben je ondertussen op de goede weg. Ondanks dat het blijkbaar superlaat is geworden: heb je de overige lenzen ook weer teruggeschroefd en hoe ziet het beeld er nu uit?

Ik kan je garanderen dat je straks, als je een CRT met een digitaal chassis hebt, je alleen nog maar schamper kan lachen om je pogingen de Barco 600 aan de praat te krijgen. Maar jouw ervaringen nu zijn karaktervormend en straks weet je bij een digitale CRT ook beter wat al die instellingen voor effect hebben. Wat je nu doet is eigenlijk vergelijkbaar met het leren fotograferen met een mechanische camera (met alleen een ingebouwde lichtmeter als hulp).

Wat is nu je doel als de PJ goed geconvergeerd is? Ga je de buizen spoelen, alles nog eens perfect schoonmaken, en de PJ daadwerkelijk gebruiken?
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

donaldk

#68
Nee, alleen even de groene lens.

De rest heeft geen zin, want het is allemaal toch nog niet goed;-).

Ook moet de stand van de projector nog veranderd worden, de achterkant omhoog/voorkant projector omlaag, totdat de crt's rechtop staan en de lichtafstand van onderkant buis naar bovenkant muur en van bovenkant buis naar onderkant muur. Hoe kom ik toch bij het idee dat je de projector waterpas moet zetten :o ;D.

Hoe ik dat veilig voor elkaar krijg, geen idee.

Geometrie is altijd het moeilijkste, op pc monitoren is dat ook bijna nooit goed te krijgen en heb je het redelijk dan crashed de pc een tijdje later en heb je weer een scheef beeld;-).

Ach ja, zo moeilijk of zwaar is het allemaal ook weer niet, ik neem er gewoon zeer ruim de tijd voor, dan lijkt het zwaarder dan het is, al wordt het wel snel heet als je een paar uur naast een lichtbak zit;-).

Ik ben natuurlijk wel bekend met de principes, maar de praktische uitwerking, dat is altijd een flinke tijd puzzelen. En dan vergeet je wel eens een keer er opnieuw tegenaan te kijken en te zien dat natuurlijk niet de projector waterpas, maar de crt recht moet staan :D.

Ja, ik wil hem wel gaan gebruiken. M'n eigen Big screen TV, yummie :P.

Schoonmaken, tja daar zie ik toch wel tegenop, want dan moet je de kale crt's er uit zien te krijgen, glycol is ook niet echt makkelijk (goedkoop) aan te komen, enz. Dus dat is iets wat ik liever niet doe.

Maar zo superlaat was het toch niet, het was nog donker, LOL.


donaldk

Voor dit soort geld kun je hoogstens een 14" (wel met ingebouwde dvdspeler) kopen. In de advertentie van de Aldi van vandaag een 37 cm met dvd voor 129,- euro inclusief 8,- euro verwijderingsbijdrage.

donaldk

Okay, net even de projector op blokken gezet. Beeld is al veel vierkanter. Helaas valt dus het beeld ook een beetje weg, door het logeerbed dat tegen de wand staat.

De CRT's staan nog niet helemaal rechtop, als ik er even voor het gemak van uit ga dat het convergentieboard waterpas moet staan, omdat het haaks op de crt's staat, dan moet de achterkant nog een halve centimeter omhoog.

De rode kant moet ook nog even een paar milimeter omhoog om de projector in de breedte richting waterpas te krijgen.

En dan moet alles nog parallel aan de muur.

Ook moet er nog veel aan de geometrie gebeuren.


donaldk

Ik vind het er maar gevaarlijk uitzien :-\.

donaldk

Ziet al wat beter uit.

spotmatic

Ik vind het er maar raar uitzien... Een projector hoort toch waterpas te staan. Maar in jouw geval heb je inderdaad wel minder keystone nodig. Of dat ook gewenst is laat ik in het midden, maar ik ben er zeker van dat de manual deze situatie ook beschrijft. Toch?

Offtopic: ik moet nu weg, even op bezoek bij GTdesign...  ;D
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

donaldk

#74
Manual heeft het alleen over floor- en ceilingmounting. Niet over front center mounting. Een optie die je wel kunt kiezen in het Lens programma van ze.

Kies je voor floormounting dan kom je wel op een gigantisch trapezium uit, dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Ik zie net dat ze het een keer hebben over table mounting, wanneer ze zeggen wat de standaard factoryinstelling is (180 bij 135 en front ceiling): "This BARCO projector can also operate in other configurations as i.e. rear projection, tablemounting".