A Vision

Started by donaldk, June 2, 2006, 04:24:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

donaldk

Een aantal jaren terug is de watermeter verplaatst, toen vonden ze loden pijp, dus die is uitgegraven en vervangen door kunststof slangen. Dus die is niet geaard, zo neem ik aan. Vanuit de meterkast loopt een dun aarde draadje via de buitenmuur de grond in.

SpeedyAndré

De wcd's in de keuken zijn toch wel geaard, waar zit die aardedraad dan aan vast?
Een waterleiding is meestal ook geaard met een aparte draad.

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

donaldk

De badkamer en naast gelegen 'bijkeuken' (staat de wasmachine en droger alsook de cv) is bij de (ver)bouw een kleine twintig jaar terug natuurlijk voorzien van aarde en geaarde stopcontacten, hiervoor zijn geheel nieuwe draden getrokken naar de meterkast, waar weer nieuwe groepen zijn bijgeplaatst, ook bij de verbouwing van de keuken vele jaren terug zijn nieuwe draden getrokken vanuit de meterkast. De woonkamer en gang zijn helaas nog niet geaard, want bij de verbouwing zijn de nieuwe wcd's en bedrading voortgetrokken uit de bestaande bedrading naar de woonkamer toe, anders zou je de buisjes leeg moeten halen om nieuwe draden inclusief een aardedraad te trekken, iets waarmee je je zeer veel problemen op de hals haalt.

Voor het eten heb ik dus even een verlengsnoer van vijfentwintig meter uitgerold naar het geaarde stopcontact in de bijkeuken. En je raad het al geen schokjes meer. Maar ja, ik kan niet niet continu het snoer voor de grasmaaier door heel het huis laten slingeren :( :P.

Ook heb ik even de projector, zo goed en zo kwaad als het ging, de projector waterpas gezet. Tijdens het aan een kant optillen om een stelstukje eronder te schuiven verschoof vanzelfsprekend zowel het plaatje wat op het gekantelde kastje (desokkel) ligt, als ook de projector ten opzichte van het plaatje, dus uitgemeten om hem weer recht voor de muur te krijgen, waardoor hij weer niet helemaal waterpas stond en ik er nog een derde stukje afgesleten schuurband (de aluminium stelplaatjes waren met 3 milimeter te dik, de stalen van 2,5 mm ook had nog wat gezet aluminium van 2 mm, maar dit werkte beter en makkelijker) onder moest schuiven om hem redelijk waterpas te krijgen. Er zit een klein verschil tussen het meten met een lange waterpas op de twee zijplaten invergelijking met het waterpas stellen op de lenzenrail. Is slechts een minimaal verschil dus daar maak ik me geen zorgen over >:D.

Foto's volgen nog een keer, want ik moet ze eerst verkleinen.

SpeedyAndré

Ok, dus aarden helpt iig tegen schokjes :P
Nu lees ik dat de cv ook op een geaarde wcd zit, dat betekent volgens mij dat je de cv-leidingen kunt gebruiken als aarde, zoals ik al voorstelde.
Hoewel de verbinding slechter zal zijn dan met een aardedraad denk ik dat het genoeg is om van de schokjes af te zijn :)
Je kan zelfs een losse draad tussen de projector en een cv-radiator maken.

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

donaldk

Misschien, nou zit er wel een warmtewisselaartje tussen het radiatornet en de cv, dus nog meer ontkoppeling. Maar ik denk dat ik toch even niks aan de cv hang, want de logica van zo'n nefit turbo combiketel is nogal gevoelig en vooral ook prijzig, zelfs met korting via het werk.

donaldk

Convergentie en geometrie wil nog niet echt lukken :(.

Ik vermoed dat ondanks het opmeten, dat de afstand tot de muur niet helemaal gelijk is, want de blauwe lens is bijna een centimeter minder ver uitgedraait dan groen en rood. Ook moet ik Blauw erg ver (bijna maximaal) naar groen draaien. Hierdoor is het blauwe grid ook iets groter en gedraaid, / maar dan lichtjes;-).

Dit krijg je met het draaien aan de potmeters op het geometrie boardje aan de rode buitenkant natuurlijk nooit goed. Rood lag redelijk over het groen heen, maar nog net niet helemaal goed overal.

Maar blauw was dus niet goed te krijgen. Ik heb toen geprobeerd om op basis van het blauwe grid de projector iets te draaien om te kijken of ik zo kon zien of hij recht tegenover de muur stond, met meten stond hij immers niet goed, ondanks de gelijke afstand op de rolmaat.

spotmatic

Hoe staat het met de mechanische setup? Bij mijn 801s moet je, voor bepaalde schermgrootten, achter de objectieven ringetjes toevoegen of juist weghalen. Het lijkt alsof bij jou blauw mechanisch niet goed gericht staat.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

donaldk

Volgens de handleiding moeten er alleen washers (ringetjes dus) veranderd worden en een 1 mm stelplaat worden vervangen door een 0,5 mm stelplaat bij een schermbreedte van 400 cm of meer.

spotmatic

Quote from: donaldk on June  5, 2006, 14:12:21
Volgens de handleiding moeten er alleen washers (ringetjes dus) veranderd worden en een 1 mm stelplaat worden vervangen door een 0,5 mm stelplaat bij een schermbreedte van 400 cm of meer.

Ja, maar is dat ook gebeurd in jouw geval?
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

donaldk

Weet ik niet, misschien leest Losha mee, ik neem aan dat Losha hem standaard heeft uitgevoerd, meer dan 4 meter is de alternatieve uitvoering, die door een certified technician, moet worden uitgevoerd.

spotmatic

Ik zou even de lenzen eraf schroeven om te kijken hoe de situatie is. Ik neem aan dat Losha zich ook niet meer kan herinneren hoe de Barco ingesteld is.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

donaldk

#36
Gisteren dus de Barco waterpas gezet. Toen ook midden, links en recht op gelijke afstand van de muur gezet, maar het blauw probleem blijft. Inmiddels is de barco door al het gestoei wel weer wat verschoven, maar hij staat nog wel waterpas.

donaldk

Zoals gezegd, het blauw probleem is er nog steeds. En lijkt niet op te lossen door het stellen van de amplitude en bow op het geometrieboard.

Zoals je kunt zien zijn de groene en de rode lens even ver uitgedraaid terwijl blauw een kleine centimeter minder ver naar voren is gedraaid. Hij is ook maximaal naar groen gericht en het blauwe vlak ligt schuin over groen en rood heen rechts steekt hij boven de andere vlakken uit en links steekt hij onder de twee andere vlakken uit.

Het enige punt wat nu ongeveer vastligt is het midden van het groene grid, dus op het vel papier wat daar hangt even een potloodstreepje gezet en van daaruit gemeten naar het uiteinde van de crtrail aan de rode en de blauwe kant, zo  < dus. Naar de blauwe kant is de afstand 228 cm en naar rood 229.

okay, dit is misschien geen goed ijkpunt, maar je moet wat;-).

SpeedyAndré

Ik weet niet hoe het met een analoog chassis gaat, maar je gaat met centreren uit van de groene buis (crosshair) en daar regel je rood en blauw op af.
Als alle centrale punten op elkaar liggen kan je met de geometrie verder gaan.
Waarschijnlijk zit het probleem bij de blauwe lens, zou het blauwe raster elektronisch zover er naast gezet kunnen zijn  ???
Ik weet niet hoe dat met zo'n Barco gaat  ::)

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

donaldk

Ik weet het ben met groen begonnen, toen rood zoveel mogelijk rechtgetrokken en over groen gelegd, toen blauw, rood lukt redelijk maar blauw...

spotmatic

Aan de foto te oordelen is de mechanische setup niet goed, de blauwe en rode lens moeten precies even ver uitsteken en ook precies even ver richting de groene buis neigen. Controleer dus even de (hoeveelheid) spacers: links en rechts moet dit hetzelfde zijn. En hoe zit dit met de stelplaten?
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

donaldk

#41
Ik hoor net dat alles inderdaad is zoals het moet zijn, stond ook opgesteld toen ik hem ophaalde en het was toen ook goed, dus... Ik wist het wel, ik heb het gewoon niet goed neergezet ;D.

Ik ga morgen even schuiven met de projector, dat zou in principe genoeg moeten zijn. Wel weer even de geometrie aanpassen op het board, want dat is wat ik heb veranderd, maar dat moet geen probleem meer zijn, daar heb ik immers al een aantal uurtjes mee zitten spelen :P.

Ik heb nog wat tips gekregen hoe ik opnieuw zou kunnen beginnnen en beeldplaatsing enzo kan aanpassen. Ik probeer nu al de benodigde stelpunten te localiseren.

NS-correction board, VRT (vertical deflection) board, Phase?

Ik heb dus mijn neus gestoken in mijn Visionnetje en dit is wat ik tot nu toe heb weten te identificeren/localiseren, er staan dus nog wat vraagtekentjes;-).



SpeedyAndré

Dat wordt touwtjes spannen en alles weer opnieuw doen ;D

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

donaldk

#43
Ik heb de projector nogmaals gesteld. Ook tussen het kastje en het multiplexplaatje liggen nu wat stelplaatjes (aan de achterkant) om het kantelen tegen te gaan.

De projector is een stuk naar links gedraaid (naar het boekenplankje) en daarna maar met de convergence op het controlpanel het een beetje redelijk geprobeerd te krijgen.

donaldk

In een ander topic melde ik dat ik op het behang geen scanlines zag, maar dat is niet helmaal correct, er zijn duidelijk bewegende afgebogen lijnen. Bovenin krijg je dan zelfs

--------\
-------\  \
-------/  /
--------/

Concentrische parabolen.

donaldk

De scanlines staan dus niet stil en vormen niet een regelmatig lijnenpatroon, komt dit door de afbuiging instellingen van de convergentiecircuits? Of wat is het?

donaldk

#46
Okay, nu het iets minder heet is ben ik weer begonnen met het afstellen.

Lens van de groende crt geschroeft, convergentie uitgeschakeld, alsook de rode en blauwe buis. Testgrid patroon aan en kijken maar. Geen wonder dat de linker en rechter onderhoek altijd wegvielen, al bij de eerste test nog voordat ik aan de Vertical Bow, Noord-Zuid Amplitude en Trapezium Distributie potmetertjes ging draaien. Dus gewoon volgens de instelling die Losha bij hem thuis had gedaan.

Die 9 potjes zijn ook de enige instellingen waaraan ik gezeten heb. Maar het lijkt alsof een deel van het patroon naast het fosfor komt. Maar dat zou toch niet kunnen als je alleen deze drie instellingen manipuleert. Wil de buizen niet kapot branden;-).

Maar geen wonder dat ik de convergentie niet helemaal goed kreeg het groene patroon staat in een v-waaier vorm, Dit is niet te veranderen met de Vertical Bow, Noord-Zuid Amplitude en Trapezium Distributie potmetertjes.

Foto volgt zo, nadat ik hem verkleind heb.

En de foto hangt er aan, die belletjes onder, dat lijkt mij iets van glascorrosie aan de andere kant van het glas.

donaldk

Oh ja, een vraagje over lenzen schoonmaken. Mij werd aangeraden om erop te ademen en dan eftevegen met van dat dure zachte toiletpapier, maar helaas, dat laat hele fijne stofjes/vezeltjes achter, ik heb zowel Edet als Page geprobeerd, wie weet iets wat beter werkt, Demake-up wattenschijfjes (zonder make-up verwijderaar), misschien? Of ben ik weer eens een te grote pietlut;-).

spotmatic

#48
Quote from: donaldk on June 20, 2006, 20:02:48
Oh ja, een vraagje over lenzen schoonmaken. Mij werd aangeraden om erop te ademen en dan eftevegen met van dat dure zachte toiletpapier, maar helaas, dat laat hele fijne stofjes/vezeltjes achter, ik heb zowel Edet als Page geprobeerd, wie weet iets wat beter werkt, Demake-up wattenschijfjes (zonder make-up verwijderaar), misschien? Of ben ik weer eens een te grote pietlut;-).

Let op: alle soorten papier hebben een schurende werking! Dus je kunt net zo goed schuurpapier nemen als je toch je lenzen naar de filistijnen wilt helpen  :) Neem een zachte, niet pluizende doek.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

spotmatic

Quote from: donaldk on June 20, 2006, 19:57:55
Maar geen wonder dat ik de convergentie niet helemaal goed kreeg het groene patroon staat in een v-waaier vorm, Dit is niet te veranderen met de Vertical Bow, Noord-Zuid Amplitude en Trapezium Distributie potmetertjes.

Ben benieuwd naar de foto. Maar het is niet ongewoon dat de patronen een waaiervorm hebben. Als je zoals ik zoveel ingebrande buizen hebt gezien, dan weet je dat zo'n waaiervorm erg vaak voorkomt (i.v.m. het toepassen van keystone correctie).
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909