A Vision

Started by donaldk, June 2, 2006, 04:24:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

donaldk

Yup, Donald is dan eindelijk ook aan de beamer. Ik heb de afgelopen 15+ jaar al aardig wat geprojecteerde video gezien, zo'n beetje alles van de met een speciale CDi gevoede Philips 1250i rearpro demonstrator op de Firato van '88?, de eerste commercieel verkrijgbare dlp van DPI in '97 ('96?), tot en met een paar voorbeelden van 4K resolutie vorig jaar. Hierbij waren veel slechte beelden (vooral consumenten rearprojectie toestellen, maar ook Christie slaagt er wel eens in om een sx8+ zeer onvoordelig te presenteren), maar zeker ook een aantal fraaie voorbeelden. Toch heb ik nooit de stap naar een projector gemaakt. Misschien juist wel omdat ik weet wat er mogelijk is, maar vooral ook dat dat zonder een budget van minimaal enkele tienduizenden euro's niet te realiseren is. Ook heb ik iets te veel voorbeelden gezien waar het verkeerd gaat.

Een tweede probleem, dat mij tot nu weerhouden heeft een projector te kopen, is dat ik eigenlijk geen direct bruikbare muur heb om op te projecteren en ik eigenlijk ook geen, of zeer weinig, ruimte heb om een projector voor zo'n muur - met scherm - te hangen. De plafonds zijn hier ook geen optie.

Dus heb ik, ondanks het redelijke tot goede aanbod van de laatste maanden, mijn voorkeur voor een HD (720p/1080i, Full HD laat ik even buiten beschouwing) projector opzij gezet en gekozen voor een echte instapper, waarmee ik kan gaan uitproberen of het lukt een plaatsje voor het plaatje te vinden.

Dus heb ik vanavond deze Barco Vision 600s opgehaald http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=44826.0.

En heb ik mijn voorlopige eisen een klein beetje bijgesteld, als ik er een leuke tv van laten we zeggen anderhalve meter breed (of diagonaal) aan heb is het goed.

donaldk

#1
Hij staat op tafel, ja dat is een gewone grote eetkamertafel en een kleine Barco.

Eerst even de kap van binnen en buiten voorzichtigjes afgenomen. Hij was niet echt zwart, maar aan de binnenkant van de kap kon je toch een paar vegen zien zitten en ik kon vaag een rookgeurtje waarnemen (daar zijn niet-rokers heel goed in).

De buitenkant was niet echt vies, maar als je dan met een vochtig doekje door de binnenkant van de kap veegt, is het al snel zwart, blijkbaar bouwt er zich toch een filmpje op in 22 jaar (kuip/kap is van een barco data).

Net even naar boven gesjouwd, als je de trap op moet, blijkt 37 kilo toch ietsjes meer dan je denkt.

Met moeite een plaatsje gevonden op de grond, maar dit is wel een erg korte werpafstand.

En er was licht, flits...

mikeske

Veel plezier met je nieuwe aanwinst  ;)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

GTDesign

De Start is gemaakt...Dit gaat je gruwelijk veel geld kosten.  ;D

Arno P

Quote from: GTDesign on June  2, 2006, 08:36:54
De Start is gemaakt...Dit gaat je gruwelijk veel geld kosten.  ;D

En tijd... ^-^

spotmatic

BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

daxie

Quote from: spotmatic on June  2, 2006, 09:39:19
En vooral... Moeite!

Voornamelijk dan om dat geld te verdienen :-p

donaldk

Tja, of erg veel zelfdiscipline opbrengen om me te beperken. Gelukkig beperkt de fysieke situatie ook de upgrademogelijkheden, want verbouwen is geen optie. Of ik zou een ontkoppelde bak moeten bouwen in een deel van de schuur, nehhh.

spotmatic

Quote from: donaldk on June  2, 2006, 13:32:39
Tja, of erg veel zelfdiscipline opbrengen om me te beperken.

Eerlijk gezegd had ik, na het lezen van al jouw posts op dit forum, zo half verwacht dat je een of andere exotische projector aan zou schaffen. Bijvoorbeeld zo'n GE Talaria waarmee je de verf van je muur kunt branden, of zo'n Kloss Videobeam. Maar ja, wie het kleine niet eert... Overigens stond ik zelf ook op Losha's lijst voor de projector waarvan je nu de gelukkige eigenaar bent (wou er een goede vriend blij mee maken)!
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

donaldk

#9
Ja, ik heb toen een mailtje gestuurd naar die man in Friesland die die Talaria ter ruil aanbood, met de vraag wat hij ervoor wilde ruilen, maar nooit wat gehoord :o, ik zie dat de advertenties er nog steeds staan. Trouwens zoveel lumens hebben die Talaria's nou ook weer niet, het is geen moderne DLP met 27K ANSI lumens;-).

Hey als iemand voor weinig een Advent Videobeam 1000 of 1000A weet, ben ik wel geinteresseert, liefst met een nog niet afgefikte anode, want de anodes van die dingen schijnen erg snel te slijten en dan komt er nog amper beeld uit. Een pluche badjas is dan vast ook wel te vinden, dan alleen nog een paar leuke vriendinnen regelen voor een nieuwe avatar;-).

In de VS kom/kwam je die dingen in junkstores, garagesales e.d., maar hier zijn ze bijna per definitie schaars. Dus je kunt er ook niet van twee of meer een mooie werkende historische set-up van maken. Af en toe lees je verhalen van Amerikanen die zo'n ding 25 jaar in hun tv room hebben gehad.

Trouwens zo'n Videobeam, zeker de eerste uit '73 geeft nog minder licht dan de Vision en is alleen geschikt voor NTSC, dus zal niet syncen op pal (misschien te modden). Het werkte alleen met een zilvergrijs curved screen met een zeer hoge gain (7+). Voordeel is wel dat hij geen apart tafeltje nodig heeft en het een rigid scherm is, een vloerstaand houdertje is dan zo gelast.

In Duitsland staat op de site van een handelaar al heel lang een Saba Schauinsland te koop, gerestaureert, met scherm, maar dat is mij iets te veel geld (2000 euro) voor een curiositeit uit de jaren vijftig (twee types telerama geproduceerd tussen '48 en '62.

Er stonden minimaal drie mensen op het lijstje, er was er eentje voor mij die de reisafstand te groot vond (voor mij 2* 65 kilometer, okay, we zijn in de woonwijk twee keer een verkeerde straat ingereden, terug hadden we de juiste straat maar kon je links af en rechtsaf, we gingen rechts en moesten dus na anderhalve kilometer weer keren;-)), jij was waarschijnlijk dus nummer drie.

Als het mij lukt om een werkende situatie te creeren, kan ik altijd nog een andere projector regelen. Dan kan ik deze altijd nog doorschuiven naar mijn broer, verrijdbaar tafeltje er omheen (hij heeft wel een leuk stukkie muur met de brede oppli er voor;-)) en hij kan ook naar een filmpje kijken op iets groters dan de 55 centimeter tv, als zijn vriendinnetje naast hem op de bank zit.

donaldk

De tweede Advent (de Kloss naam kwam later en Kloss bleef de naam Videobeam gebruiken, net als Ampro later), de 1000A uit '77.

donaldk

Grundig Super Color Cinema 9000 ('79?), met ingebouwde videospeler. Sony had begin jaren 80 ook zoiets, maar dan portable en met een crt, werd onder andere gebruikt door Avon ladies, ook Electrohome heeft vergelijkbare single crt procuten gehad, ook zonder videoplayer, maar dan met monochrome buis.

donaldk

En omdat je maar vier plaatjes kunt toevoegen, nog een berichtje.

donaldk

En nog eentje.

donaldk

#14
Quote from: GTDesign on June  2, 2006, 08:36:54
De Start is gemaakt...Dit gaat je gruwelijk veel geld kosten.  ;D

Ik heb inderdaad nog een leuke Sony op mijn verlanglijstje staan, single unit prijs is slechts een ton ;D.

Of een leuke Christie 8).

Of zouden ze bij Hitachi die UHDTV rearpro willen nabouwen die NTT vorig jaar toonde, was een leuk ding :P.

donaldk

#15
Vanavond dan toch nog aan de eerste set-up begonnen. Ik het hele huis en de schuur afgezocht naar een mooi stevig iets om de barco veilig op te kunnen zetten, maar ik kon helaas niks vinden :(. Uiteindelijk toch maar weer naar de schuur gegaan en toen maar dat spaanplaatkastje uitgesopt en naar boven gesjouwd. Deze op zijn kant gezet, maar dat is natuurlijk wel erg smal (40 x 35 cm), dus dan maar een multiplexplaatje er boven op. Erg stabiel is het niet, maar voor de eerste experimenten moet het maar.

Wanneer het kamertje als logeerkamertje gebruikt wordt zou de Barco geheid van zijn sokkel worden gestoten. Ook hoort niet de Barco, maar ik achter het bureau van wat het alternatieve kantoortje is. Het wordt zomers al snel het eerste kantoortje, wanneer het te heet wordt in het kantoortje op zolder en meestal worden beide pc's/bureau's door de dag afwisselend gebruikt. Is het zomers weer, dan staat de Barco voor het raam, dus je kunt er niet bij om het raam open of dicht te zetten. Kortom het is duidelijk dat de visioen hier niet lang (veilig) kan blijven staan.

donaldk

Het is een ouderwets huis, dus met een stopcontact naast de deur van dit slaapkamertje en eentje mooi hoog boven het bed. Midden in het beeld >:D. Het stikt hier dan ook van de verlengblokjes. Voor een van de twee stopcontacten is dan ook nog eens een oude kast geplaatst om wat van de rommel in kwijt te kunnen, handig is anders ;D.

donaldk

#17
Voordat het remote kastje of een bron er op aan gesloten was, sprongen er vreemde strepen over de muur, ze stonden niet zo mooi stil als op het plaatje.

Kastje er op en dat psychedelische effect is weg.

Had eerst met de groen geometrie zitten stoeien, zonder aan de lens te draaien :-X.

Ik krijg helaas de rode en blauwe rasters maar niet even groot als het groende raster, de rechterkant van het beeld (in geval van rood) lukt aardig, maar de linkerhelft is gewoon een half vakje te smal. ??? ??? ???

Ook ik heb last van het door Wuzzo genoemde krakende, tikkende en zoemende geluid dat boven de fans uitkomt, zelfs als er geen bron/signaal aanstaat. Inderdaad als je de contrast of brightness omhoog draait wordt het erger, maar het is nooit helemaal weg.

Nog voordat ik de kap open deed had ik al wat schokjes door statische electriciteit te pakken, nadat de kap open ging niet meer gelukkig.


donaldk

Wat heeft zo'n Barco toch een mooi screendooreffect heh >:D.

donaldk

Toen ik vannacht de kap sloot en ook daarna kreeg ik diverse malen een schokje (statische electriciteit?) als ik toevallig met mijn vingers langs de boven of onderkant van die grijze middenband strijk. Ook die metalen achterstaaf wil nog wel eens geladen zijn. Weet iemand wat ik hier tegen kan doen?

donaldk

Quote from: Arno P on June  2, 2006, 09:07:03
En tijd... ^-^

Inderdaad, nog een reden waarom ik nog niet eerder aan de projector was, ik weet gewoon dat ik soms iets te veel tijd aan dingen kan besteden, als het er niet is kun je er ook geen tijd aan verliezen ;D. Je moet grenzen stellen aan de tijd en het geld dat je er aan besteed, die grenzen zijn niet zo rigide, maar je moet ze wel stellen, anders loopt het uit de hand, daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden >:D.

donaldk

Quote from: spotmatic on June  2, 2006, 13:38:57
Eerlijk gezegd had ik, na het lezen van al jouw posts op dit forum, zo half verwacht dat je een of andere exotische projector aan zou schaffen. Bijvoorbeeld zo'n GE Talaria...

Oh ja, ik had destijds online gezocht naar informatie over dat type Talaria uit Witmarsum, de MD 1000, maar kon niet echt heel veel vinden. Wel is duidelijk dat het een recenter type is, geen oildipping meer dus, maar een reflecting LCD projector, vergelijkbaar met de iets latere Barco DLC serie, of de ook wat recentere Ampro light cannons, maar dan wel met Xenon lampen.

De Eidophors e.d. zijn allemaal al lang gescrapped, op een enkele collectible na dan.

Walter_PPK

Leuk dat overzicht met crt's! Ik kreeg ook altijd een schok van m'n bd800. Zit hij in een geaard stopcontact? Dat zou het wel kunnen zijn.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

donaldk

Inderdaad er kan een aardedeaardje vergeten zijn.

Kijk hier nog eens:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=45224.msg654711#msg654711

De bovenverdieping is ongeaard. Dus ik kan ribbelstekkers gebruiken wat ik wil, hij zal nooit aarden;-).

SpeedyAndré

Het zou kunnen dat er een netfiltertje in de Barco zit, deze heeft condensators tussen aarde en elke 230V fase, waardoor er 115V op de metalen delen staat.
In oude huizen is de cv installatie meestal geaard via de waterleiding, er loopt dan een aardedraad van de waterleiding (keuken) naar de meterkast.
Een cv radiator is bruikbaar als aarde, al werkt dit natuurlijk niet zo goed als een aardedraad direct naar de meterkast.
Toch kan je misschien als test een geaarde wcd monteren en deze met een cv radiator verbinden zodat de spanning op de Barco wordt afgevoerd :)
Het is een knutsel oplossing zonder enige garantie, maar misschien helpt het ;)
Helaas werkt het ook andersom, als er iets fout gaat in de Barco dan komt er een spanning op de cv installatie en waterleiding te staan, maar dit vangt een aardlekschakelaar op door de netspanning af te schakelen.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp