Boxenplaatsing: Stereo VS Surround

Started by Bart_M, March 24, 2002, 15:12:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bart_M

Ik vraag mij het volgende af:
Je gaat aan de slag met een audio cd om in 2 kanaals weergave de optimale plaatsing van je boxen te krijgen.
Na lang schuiven staat het eindelijk goed.

Daarna ga je aan de slag met surround.
Is de plaatsing van de 2 fronts, zoals die opgezet is in stereo, ook optimaal voor surround?
Of kan het zijn dat ze dan net weer iets anders moeten komen te staan om het geluidsbeeld goed te krijgen?

eduard

#1
Mijn ervaring is dat een optimale plaatsing van speakers voor HT niet optimaal is voor 2ch stereo. Meestal staan de speakers in een ht opstelling te ver uit elkaar ook worden de speakers in een ht opstelling meestal niet iets naar binnen gedraaid, dit gebeurd wel voor een stereo opstelling om op deze manier een sweet sport tecreeeren. Welke weer niet gewenst is in een ht opstelling
mvg
eduard

cinepaulis

#2
In principe hoeft het een het ander niet te bijten.
Je kunt best een stereo opstelling maken en daar binnen de center plaatsen. Niks mis mee.

Persoonlijk ga ik liever uit van een goede stereo opstelling omdat ik mijn set voor zowel 5.1 als stereo gebruik. Als ik stereo luister (dus zonder center) dan wil ik dat beide fronts netjes integreren en een mooie soundstage neerzetten zonder gaten. Hierbij bepaal je dus hoe ver de speakers uit elkaar staan en in welke mate je ze indraait richting de luisterplaats.
Met deze manier van opstellen heb je (mijns inziens) helemaal geen nadelen bij een surround opstelling. Althans, ik kan even geen nadelen bedenken...

Daarna plaats je de center tussen de fronts en probeer je om deze zo naadloos mogelijk aan te laten sluiten bij de fronts. Hierbij zijn de hoogte en de afstand tot de luisteraar erg van belang. In zijn algemeenheid zou je (indien mogelijk) eerst de fysieke plaatsing moeten optimaliseren en als dit niet kan electronische correcties toepassen (delays / speaker distances).

P.S. Het topic over  Speaker opstelling m.b.v. fase-test  is misschien interessant.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#3
Het ene hoeft het andere inderdaad niet uit te sluiten, maar toch is het vaak moeilijk om in ECHT aangepaste HT-ruimte GOED naar stereo te luisteren.

Bij stereo is namelijk van nature vaak de voorkant van de kamer Hard, en de achterkant zacht, voor HT is dit omgekeerd. Door het plaatsen van een difusser aan de achterkant is dit echter enigsins op te lossen (en is ook nodig voor de echte HT kamer.

MAW.
In een ECHT volledige getunde kamer voor HT is het zeer goed genieten van muziek opnames, maar het zal nooit zo mooi zijn als ik een kamer die volledig getuned is voor stereo en andersom.

Met de moderne apparaten is het echter GEEN probleem meer, dit was vroeger vaak wel zo, toen waren surround processoren vaak zwaar inferieur aan hun stereo broers.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

eduard

#4
Inprincipe klopt dit, maar helaas is mijn scherm iets tegroot voor een perfecte stereo weergave mijn speakers zouden dan iets voor het scherm komen. Ook het naar binnen draaien in en HT is meestal minder geschikt om dat er vaak met meer dan een persoon gegeken wordt. Terwijl ik wel vaak alleen naar muziek zit teluisteren.

J.A.F._Doorhof

#5
De Toe-in van speakers is speaker afhankelijk, mijn speakers staan ook in een toe-in en dat klinkt zowel met films als met stereo goed/optimaal.

Het grote scherm is inderdaad een probleem voor veel HT opstellingen, vandaar dat wij onze speakers daar op hebben aangepast.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#6
In principe vind ik een luidsprekeropstelling met een luisterhoek van 45 graden mooi voor stereo en 60 graden voor HT. Ik heb mijn speakers nu staan op zo'n 55 graden en draai ze flink in. Omdat mijn speakers zeer goed focussen, heb ik toch een haarscherp gedefinieerd center image (als je in het midden zit). Ik heb ook heel sterk een toekomst van multikanaals geluid in mijn hoofd en daar wordt ook meestal een center speaker gebruikt. Verder draai ik regelmatig stereo muziek in surround en dan is de wat brede plaatsing door gebruik van de center ook veel minder een probleem.

Als ik muziek luister is mijn voormuur vrij hard, met HT schuif ik dunne stof achter de speakers. Ze kan ik dus mijn kamer een klein beetje tunen op de toepassing.

Maar uitgaan van stereo vind ik op zich een mooi uitgangspunt. Probleem is vaak dat je dan een luisterhoek krijgt die veel kleiner is dan 60 graden, omdat je anders te dicht op je scherm zit. Ik heb dat opgelost door mijn speakers 1.2 m van de muur te halen... :) Ik heb hierdoor een optimale kijkhoek (32 graden) en vrij optimale luisterhoek (55 graden). Ik zeg wel eens: niets is toevallig in mijn luisterruimte... ;D