Spikes of dempers

Started by Guest, March 22, 2002, 12:56:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Guest

Hi,

Mischien een hele domme vraag, maar dit weten jullie vast wel.

Wat is het verschil tussen spikes en dempers ?

groet.
Wim

ps:complimenten met het forum

J.A.F._Doorhof

#1
Domme vragen bestaan niet, alleen niet gestelde vragen zijn dom  ;D.

Spikes:
Worden gebruikt om de speaker te koppelen aan de vloer, maw de trillingen verlaten via de spike de speaker en trillingen zullen niet via de kleine punt van de spike weer terug komen in de speaker.

Dempers:
Worden gebruikt om de speaker te ontkoppelen van de vloer, worden vaak gebruikt bij angst voor de onderburen  ;D

Het is echter niet zomaar te zeggen dat spikes altijd beter zijn dan dempers, dit kan per speaker en opstelling verschillen.

Gewoon uit proberen is de beste oplossing, maar meestal wordt er voor spikes gekozen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

#2
ik gebruik ze beide.
ik heb mijn subwoofer MET spikes op een tegel van 6cm dik geplaatst en onder die tegel heb ik 3 dempers gelegd zodat de trillingen niet in de vloer gaan.
ik denk dat dit een hele goede oplossing is maar je moet wel zorgen dat die tegel zwaar genoeg is zodat hij niet gaat meetrillen.

garmtz

#3
Ik ben over het algemeen ook voor hard koppelen i.p.v. ontkoppelen met dempers. Van alle onderzetters onder mijn apparatuur gaven harde kegels altijd het mooiste resultaat. Dempen kan helpen als je wat goedkopere/eenvoudigere apparatuur hebt en wat agressiviteit in het geluid kwijt wilt raken. Speakers dienen ALTIJD gekoppeld te worden, danwel direct aan de vloer, danwel aan een zwaar object zoals een tuintegel.

thommy

#4
QuoteIk ben over het algemeen ook voor hard koppelen i.p.v. ontkoppelen met dempers. Van alle onderzetters onder mijn apparatuur gaven harde kegels altijd het mooiste resultaat. Dempen kan helpen als je wat goedkopere/eenvoudigere apparatuur hebt en wat agressiviteit in het geluid kwijt wilt raken. Speakers dienen ALTIJD gekoppeld te worden, danwel direct aan de vloer, danwel aan een zwaar object zoals een tuintegel.

Hallo,

En hoe zit dat nu met je amps, dvd-players en pre-amps?
Is het ook aangeraden om deze "hard" te koppelen dmv spikes?
Ik ben namelijk van plan om een nieuw rack te plaatsen.
Dit zou eenvoudig bestaan uit twee marmeren platen geplaatst op de vloer, waarop ik mijn apparatuur zou zetten met spikes.

Dus mijn vraag, is dit de beste oplossing?

suggestie's welkom,
Alvast bedankt,
Yves.

J.A.F._Doorhof

#5
Wonder boven wonder heb ik ZEER goede resultaten behaalt met het plaatsen van spikes onder mijn voorversterker en DVD speler.

Onder de eindversterker heb ik ze NIET gezet.

Experimenteren is het enige dat helpt, maar met DVD speler en processoren denk ik dat het altijd helpt.

Gebruik er wel altijd 3 ipv 4.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#6
Onder eindversterkers hebben ze ook ZEER veel effect. Thommy, in jouw geval zal het ook wel helpen denk ik. Gewoon proberen (ze zijn niet duur) en inderdaad 3 gebruiken per apparaat. Aan de kant van de trafo zou je er 2 kunnen zetten om het gewicht te verdelen, maar ik kan je zeggen dat de plaats van de spikes ook uit maakt in het geluid (!)

thommy

#7
Inderdaad, sommige spikes zijn niet echt duur.
Lijkt me best wel het proberen waard.
Is er een verschil met de echte spikes, die met het puntje zichtbaar en diegene die onderaan toch een vlak plaatje hebben met een geintegreerde spike?
Enig nut van die laatste is dat je geen krassen maakt op je kast.
Liefst van al zou ik de originele, dus met punt zichtbaar kopen.
Hebben jullie soms een voorkeur van merk?

Groetjes,
Yves.

HJ

#8
heeft er niemand een draaibank,dan kun je ze zelf maken van alu oid.

J.A.F._Doorhof

Onder de eindversterkers had ik wisselende resultaten, bij de Cinepro is het beter zonder, maar die heeft zelf ook aparte pootjes.

Bij de ADA was het met.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"