HT voor werk en prive

Started by ub4b, December 2, 2002, 19:11:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ub4b

Stel je gebruikt je HT voor werk en prive. Dit kan v.b. omdat je de eigen demo ruimte ook voor commerciele doeleinden gebruikt, v.b. verkoop, reviews, info-sessies ....

Indien dit HT niet in een winkelpand of dedicated ruimte gescheiden van je prive woning zich bevindt, is er normaal gezien boekhoudkundig/fiscaal een vermenging.

Bekende voorbeelden zijn de HT's van Frank Doorhof en FrankL, deze laatste heeft onlangs ook een zaak gestart. Er zijn waarschijnlijk nog tal van voorbeelden te vinden ...

Wat nu met investeringen ? De fiscus (zeker in Belgie) zal verwachten dat je een percentage hiervan als prive rekent, zodat de afschrijving niet de volle 100% van de aankoopsom bedraagt.

Hoe gebeurt dit eigenlijk in de praktijk ? Ik kan in principe wel bij een beroepsvereniging deze informatie bekomen, leuker zouden een aantal praktijkvoorbeelden zijn.

Hoe zit het met goederen waarvan je het bedenkelijk acht dat ze puur voor het beroep nodig hebt ? DVD's zijn zo'n geval .... om te demonstreren heb je er geen honderd nodig, enkele DTS cd's, enkele superbits en je hebt voldoende. Wat doe je met het surplus ? Ik veronderstel dat je niet zomaar alles kan ingeven en dat de fiscus dit slikt.
Fred.

J.A.F._Doorhof

Een goede accountant zoeken lijkt me het beste idee.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

Quote from: ub4b on December  2, 2002, 19:11:54FrankL, deze laatste heeft onlangs ook een zaak gestart.
Waar haal je dat nu weer vandaan! Wil je geen verzinsels rondstrooien!
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

searcher

Quote from: FrankL on December  2, 2002, 22:23:46
Quote from: ub4b on December  2, 2002, 19:11:54FrankL, deze laatste heeft onlangs ook een zaak gestart.
Waar haal je dat nu weer vandaan! Wil je geen verzinsels rondstrooien!

Rustig FrankL ;D en ik maar denken dat ik het HT nieuws van de maand heb gemist...
Andere nick misschien om verdere verwarring te voorkomen ::) ::) :P


m.v.g Searcher



FrankL

Ok, ik ben weer rustig.

Verwarring met wie? Zoveel FrankL's zijn hier toch niet?
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

MrPink

Ben je nu FrankL #1 of #2? ??? ;)

Groetjes,
Oscar

Robbo

Hij bedoelt Frank van Kasteren, denk ik.


Rob

ub4b

Quote from: Robbo on December  3, 2002, 08:08:31
Hij bedoelt Frank van Kasteren, denk ik.


Rob


Gaat inderdaad om Frank van Kasteren. Ik begrijp de voorzichtigheid van Frank Doorhof "zoek een goede accountant". Je zit immers met een een HT dat waarschijnlijk op de firma staat en je eigenlijk ook voor prive gebruikt.

Het rondbazuinen van de interne keuken zou andere forum lezers misschien wel tot verkeerde ideeen brengen.

Anderzijds lijkt het me eerder ongevaarlijk de common practice (wat courant aanvaard wordt door de belastingscontroleur) even toe te lichten.

"Het forum is er natuurlijk voornamelijk voor de verspreiding van informatie over onze hobbies en om van elkaar te leren"

Merk ik enig protectionisme Frank ?


Fred.

Robbo

Fred,

Voor de zoveelste keer neem je weer geen blad voor de mond.......


Rob

ub4b

Quote from: Robbo on December  3, 2002, 13:17:25
Fred,

Voor de zoveelste keer neem je weer geen blad voor de mond.......


Rob


't Forum is er om je mening te uiten en vragen te stellen en om van elkaar te leren. Er zullen altijd wel berichten zijn die confronterend overkomen voor bepaalde lezers.

Sommige forum lezers zijn heel voorzichtig in hun uitspraken, of hebben twee of meer maten en gewichten. Ik ben tenminste rechtuit en draai niet om de pot.

J.A.F._Doorhof

Huh,

Ik denk dat je iets teveel rondjes rond de pot met troep hebt gedraaid. ;D

TEN EERSTE, is MIJN HT volledig prive gekocht, en is alleen het laatste jaar alles op de zaak gedaan omdat we ook pas sinds dien in HT aktief zijn.

TEN TWEEDE, zal ik NOOIT protectief bezig zijn, daar ik niets te verbergen heb.

TEN DERDE, als je een goede accountant zoekt, zoals ik ook heb gedaan dan zul je er achter komen dat deze mensen ondanks dat ze veel geld kosten je nog meer geld kunnen opleveren op VOLLEDIG legale manieren. Belasting zaken en aftrek van goederen, panden etc. is iets dat ZEER specifiek is en dat je gewoon goed moet doen anders wordt je er later keihard op afgerekend.

Voor de goede orde.
Mijn DVD's koop ik prive, de belastingsdienst is echt niet dom, alleen traag en ze halen je altijd in.

Case closed.

MvrGr.
Frank

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ub4b

Quote from: J.A.F._Doorhof on December  3, 2002, 18:05:00
Huh,

Ik denk dat je iets teveel rondjes rond de pot met troep hebt gedraaid. ;D


De originele vraagstelling is bewust naief opgesteld (dus ja rond de pot met troep gedraaid), gewoon om even te confirmeren hoe de vork aan de steel zit.

Discussie afgesloten voor mijn part.