alternatief voor spikes onder je speakers

Started by HJ, April 9, 2002, 02:20:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJ

misschien is dit een handige tip.
als je onder je speaker spikes hebt,prikken die in de vloer,dus je hebt altijd onderleg plaatjes of stuivers nodig oid.
nu zat ik te denken,die spikes zitten bij mij onderin de speaker geschroefd.
als je nu inplaats van de spikes een paar kleine draadeindjes inschroeft en dan op die draadeindjes een dopmoertje van rvs,eventueel met loctite vastzetten en eventueel polijsten,dan heb je een leuk alternatief die toch niet direct je vloer of tegel beschadigd.
en het is super goedkoop en zelf eenvoudig te doen :).
op deze manier kun je ze ook nog eens perfect stellen.

Spacebass

#1
Kijk,

Zie, 'k wist dat er creatievelingen onder ons zijn   ;D.

Niet geschoten is altijd mis, probeer het eens zou ik zeggen, en laat horen of het wat is..

Note: ik lees wel meer dingen in de trent van: moeilijk en prikken in de vloer etc, misschien een nieuwe thread daarvoor maar, hoe vaak verplaatsen jullie je speakers eigenlijk, ik bedoel als je ze een maal goed geplaatst en afgesteld hebt, dan moet iedereen in huis en bezoekers incl. schoonmaakdriftige schooonmoeder en huishoudhulp met hun "$%#@$%", er toch vanaf afblijven .

'k bedoel, er zijn al twee "bijna-coups" in huis gepleegd door mijn moeder die ze effe wilde verplaatsen omdat dan het bloemstukje met onderkleedje er beter op stond.. :o..

Wees gerust ik heb de coup-pogingen met veel verbaal geweld en dreigende lichaamstaal weten te verijdelen, maar het was kantje boord!!
Heb het fort (het laatste stukje huis nog niet in beslag genomen door de kids) met gevaar voor eigen leven bewaakt en het bloemstuk tijdig naar het vensterbank kunnen onderhandelen!

Of worden die speakers 's-nachts stiekem door het "luidspreker-bevrijdingsfront" verplaatst??  ;D  ;D

Uitvind ze,
Spacebass

garmtz

#2
Creatief idee Guzz, maar het beste blijft een zo klein mogelijke punt, om het gewicht per oppervlakte zo groot mogelijk te maken. En ook in mijn huis komt niemand met zijn *^&*&^%$%$#!#$% aan mijn speakers! :)  Staan namelijk zeker binnen een cm nauwkeurig...  8)

J.A.F._Doorhof

#3
Daarom heb ik mijn speakers met tape op de grond omtrokken, als ze dan verschoven worden, staan ze binnen een minuut weer terug in de originele stand.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

#4
Een dopmoer heeft ook maar een zeer klein raakpunt, mits de vloer vlak is. Op tapijt zal dit niet zo werken, want dan is het contactoppervlak van de dopmoer vast te groot.
Op gladde niet indrukbare oppervlaktes lijkt het me na een spike een goede 2e.
Theoretisch zal een dopmoer ook maar 1 raakpunt hebben met het onderstaande oppervlak (als die 100% vlak is)

Jaco

cinepaulis

#5
guzz,

Toch een interessante tip vindt ik !

Bij een laminaat vloer zou het wel kunnen, alleen een echte houten parket vloer zou toch nog kunnen
beschadigen (deukjes) omdat je alsnog een behoorlijk gewicht (afhankelijk van je speakers) op het hout drukt.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

HJ

#6
ik moet wel even bekennen dat ik het nog niet zelf heb geprobeerd :-[.
ik ben regelmatig zelf wat aan het fabrieken en ik had toevallig zo'n dopmoertje in mijn hand en dacht toen ??? he daar kun je perfect een spike mee vervangen.
ik had wel eens gehoord dat als je bv een zware speaker hebt die ook nog eens goed trilt door de lage freq's en die op een natuurstenen tegel staat(heb ik dus :)) dat dan na verloop van tijd die steen kan splijten door de hoge druk op dat kleine puntje(denk aan zo'n autoruit intik hamertje)en dat is natuurlijk zonde van je dure steen :(.
als je zo'n dopmoer polijst zodat hij echt goed glad en rond is(dus zonder die kleine giet/pers randjes die er wel eens aanzitten) dan heb je op zo'n tegel ook een heel klein raakpunt zonder dat de kans er is dat hij de tegel na verloop van tijd laat barsten.
en als hij iets verschuift bij het schoonmaken door je schoonmoeder :o oid heb je niet gelijk zo'n diepe kras(heb ik dus wel :-[).

eduard

#7
Ik ben toch bang als je voor iets anders dan spikes kiest je minder goed af ben. Een paar virenden hebben ooit zelf eens een aantal spikes gemaakt, bij na vraag bleek dat de hoek die de spike maakt oa afhankelijk tezijn van het materiaal waarvan de spike gemaakt is.  Dus de grote van  het raak oppervlak met spike en de vloer is van belang voor een optimale werking.

HJ

#8
ja eduard,dit werkt alleen op een hard ondervlak anders heb je geen punt belasting meer en werkt het minder.

Spacebass

#9
Snap je nu dat ik van die zware dingen heb gekocht Frank,
Ze kan ze bij een blitzkrieg actie als ik op het werk ben niet meer alleen verplaatsen die ouwe!  ;D  ;D.

Gelukkig heb ik een soort griekse/kras-camouflerend tempeltegels (schrijf ik dat goed zo?), heb..uhm.. ook wat heen en weer geschoven...uhhm..niet verder vertellen..  :-/

Schuif ze
Spacebass

J.A.F._Doorhof

#10
Wraakaktie ?
Jij verschuifd mijn speakers, ik bekras jouw tegels ?

Foei toch.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#11
Beetje off-topic:

Over krassen en verplaatsen van speakers gesproken:

Recentelijk had ik een afspraak met iemand die wat werkzaamheden aan mijn appartement zou komen doen. Aan gezien ik op de begane grond woon zag ik hem over straat aan komen lopen en langs mijn huis kijken. Ik liep naar de raam toe en klopt op de ruit om hem te signaleren om binnen te komen.

Toen ik achteruit stapte duwde ik mijn rechter speaker om, met stand en al want beide waren aan elkaar vast geschroefd. BAM ! Tegen mijn plantenbak, wijnrekje en tegen de muur !  :o  :-[

Ik kreeg het even extreem benauwd. Gelukkig is er slechts een minimaal krasje aan de onderkant van de speaker, het wijnrekje (who cares?) is een beetje beschadigd, en het stucwerk van de muur is er op die plaats afgeschaafd ter groote van een centimeter of 10.

Moraal van het verhaal:
Ik heb ook liever niet dat iemand mijn speakers verplaatst, inclusief mijzelf  ::)
Toen moest ik tevens de speaker plaatsing weer compleet overnieuw doen. Gelukkig had ik van Garmt wat slimme trucs geleerd, dus het resultaat is weer 100% als vanouds.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Spacebass

#12
Neehee, Frank..

Ik heb zelf ook wel eens mijn LS'jes verplaatst en daarbij ook krasjes op mijn plavuisjes gemaakt, maar omdat deze redelijk goed gecamoufleerd zijn door de structuur van de tegel zijn ze niet zo goed te zien.

Zo..
Heb ik het toch moeten zeggen..

Ik ben gelukkig onder "normale" omstandigheden niet zo wraaklustig..beter voor je hart enzo.., maar ja, je weet het pas als je echt iets overkomt..

Take it Easy
Spacebass