speaker plaatsing...

Started by HJ, April 9, 2002, 02:11:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

#25
Klasse A tot 60 W is wel ERG veel hoor, meestal is het een wat of 25, en dan gaat het al over naar A_B.

Toch is power HEEL belangrijk voor je plaatsing, hoewel ik daar niet zo van overtuigd was, heb ik het nu aan den lijfen ondervonden.

Omdat mijn hoogte kanaal is komen te vervallen (draai weer met 7.1) heb ik de mogelijkheid aangegrepen om mijn center te bridgen, van 350 naar 700W, en ik moet eerlijk zeggen dat ik ZEER aangenaamd verrast werdt door de toename van ervaring in het TOTALE klankbeeld, (zie je weer eens hoe belangrijk de center is). Ook na gespreken met onze speakerbouwers kwam naar boven dat vermogen een ZEER vaak ondergeschoven kindje is. Vermogen is niet belangrijk om meer volume te behalen (dat is te verwaarlozen) maar wel om meer dynamiek en "makkelijkheid" in je klankbeeld te krijgen.

Plaatsing en diepte of focus worden voornamelijk bepaald door de manier waarop je speakers worden aangestuurd, een speaker die heel makkelijk wordt aangestuurd met genoeg vermogen (er van uit gaande dat de rest ook in orde is) zal een beter klankbeeld geven dan een zelfde speaker die wordt aangestuurd met een minder vermogende versterker. Zie voorbeeld van mijn Cinepro. Alles is gelijk gebleven maar toch klinkt mijn center stukken beter in bridge mode.

Detail etc. is vaak redelijk makkelijk te behalen vanaf een bepaald punt (budget en materiaal afhankelijk), maar diepte, plaatsing en focus is VELE male moeilijker en om dat goed te krijgen zal de gehele ruimte en apparatuur goed op elkaar afgesteld moeten zijn.

Nu maar op alle kanalen 700W  ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

#26
bedankt voor de tips paul,ik begrijp nu wat er met de'fase' bedoeld word,ik ga daar toch eens mee aan de slag.
ik denk inderdaad dat daar best wat te behalen valt.

Spacebass

#27
Als je de volgende keer naar een openlucht festival gaat
(Bijv. Park Pop zuiderpark Den Haag) dan kan je het in-/uit-fase effect heel goed uit horen..
Ga recht in het midden vlak voor het techneuten-eilandje staan (als er nog ruimte is, kies desnoods een mindere act) en loop dan rustig parallel aan het podium naar links of rechts.

Er zullen momenten zijn dat het "sublaag" minder wordt, maar wandel je verder kom je weer een bulk laag tegen, wandel je nog verder, weer minder, en  links/rechts voorbij het podium zal het in-fase/uit-fase effect door blijven gaan.

Op het moment dat de tijds afstand tussen de luidsprekers precies de golflengte van een en de zelfde frequentie is, zullen ze weer in-fase zijn..is wel een grappig effect.., maar werkt niet voor alle andere  frequenties, je krijgt op die grote afstand een ongewenste vertraging van de verste "array" of stack :dus..ik ga gewoon lekker in het midden staan in de buurt van de regietoren, want daar staat tenslotte  het "mix-oor"  ;D

Kan je natuurlijk ook thuis tweaken.. als je een eigen ranch hebt of zo.
Spacebass.

ego

#28
QuoteToch is power HEEL belangrijk voor je plaatsing, hoewel ik daar niet zo van overtuigd was, heb ik het nu aan den lijfen ondervonden.

Ook na gespreken met onze speakerbouwers kwam naar boven dat vermogen een ZEER vaak ondergeschoven kindje is. Vermogen is niet belangrijk om meer volume te behalen (dat is te verwaarlozen) maar wel om meer dynamiek en "makkelijkheid" in je klankbeeld te krijgen.

Detail etc. is vaak redelijk makkelijk te behalen vanaf een bepaald punt (budget en materiaal afhankelijk), maar diepte, plaatsing en focus is VELE male moeilijker en om dat goed te krijgen zal de gehele ruimte en apparatuur goed op elkaar afgesteld moeten zijn.


MvrGr.
Frank

Zijn er mensen die m.b.t. bovengenoemde gerichte tips, meningen, verwijzingen in hebben?
Is het een idee hier een thread aan te wijden?

Greetz,

Ego

J.A.F._Doorhof

#29
Wordt gestart onder versterking en bewerking.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

#30
toch vind ik dat wel gek frank,dat je zoveel vermogen nodig hebt.
hoe kan het dan dat ze met buizen versterkers ook een heel goed geluids beeld neerzetten terwijl die (als ik het goed begrijp) relatief maar heel weinig vermogen hebben.

J.A.F._Doorhof

#31
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"