Meerkanaals geluid bij PC games via digitale output?

Started by PM, November 27, 2002, 14:28:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PM

Hallo,

Probleempje.. mijn game pc heeft een sb live player met een digitale uitgang.. die werkt goed.. met dvd's krijg ik b.v. netjes DD uit en bij mp3's gewoon pcm (toch?) stereo.

Nu spellen.. steeds meer spellen hebben ondersteuning voor meerkanaals geluid.. nu heb ik alleen het idee dat dit alleen over de analoge outputs komt... omdat ik tijdens games altijd stereo geluid heb en er geen (of weinig?) games zijn met DD of DTS uit...

Klopt dit? En is hier iets aan te doen?

Of moet ik de analoge 5.1 ingang van mijn receiver gebruiken ??
Groeten, Peter

J.A.F._Doorhof

Hi,

Bij games wordt inderdaad vaak EAX gebruikt en dit werkt op dit moment alleen nog op de analoge uitgangen.

Zover ik weet beschikt alleen de X-box over REALTIME DD decoding onder het spelen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

PM

Hmmm.. was ik al bang voor.. dus dat betekend dat ik de analoge 5.1 ingang van mijn receiver zou moeten gebruiken...
Mmmmm... zal ik misschien eens proberen...
Jammer dat er geen andere oplossing voor is..
Groeten, Peter

Roland

Volgens mij heeft UT2k3 ook dolby digital, maar dan moet je weer dd-decoders op je geluidskaart hebben om daarvan te kunnen 'genieten'. Zucht :-[

PM

Mmm.. kan je deze niet via de digitale uitgang van je geluidskaart naar buiten sturen? Decoders zitten in de receiver...
Op zich in ieder geval een goede ontwikkeling!
Groeten, Peter

PM

Mm... gisteren even geprobeerd met de 5.1 ingang..

T werkt wel.. de test van creative laat netjes alle vier de speakers horen.... maar tijdens een spel wat het niet ondersteund is het niks.

Links voor en links achter zijn dan gelijk...
Dus ik ga toch maar voor de digitale uitgang en dan DSP'en (prologic of de game mode van mijn yammie ofzo)
Groeten, Peter

codemann

Quote from: PM on November 28, 2002, 11:53:31
Mm... gisteren even geprobeerd met de 5.1 ingang..

T werkt wel.. de test van creative laat netjes alle vier de speakers horen.... maar tijdens een spel wat het niet ondersteund is het niks.

Links voor en links achter zijn dan gelijk...
Dus ik ga toch maar voor de digitale uitgang en dan DSP'en (prologic of de game mode van mijn yammie ofzo)

Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik even op je thread verder in ga, maar ik heb dus een probleem met die test, met name dat ik alleen geluid krijg uit de 2 fronts (stereo dus).
Even voor de verduidelijking: in mijn PC steekt een SBAudig2 en mijn versterker is een Marantz SR5200.
Ik kan mijn decoder kiezen in de instellingen van mijn geluidskaart, namelijk :
- Dolby Digital (AC-3) Decoder
- SPDIF Passthrough (DD/DTS Digital Out) (Note: External Decoder Required).
Ik heb beide geprobeerd, maar ik zou toch zeggen dat het de 2e optie is, m.a.w. dat mijn versterker als decoder dient.
Ik heb bovendien een splitter gekocht (RCA vrouwelijk naar mannelijke monojack 3.5mm) en zo de digitale out van mijn geluidskaart verbonden met de DIGI-4 uitgang aan mijn versterker en dan die zo geconfigureerd dat deze door CD-R gebruikt wordt.

Weet iemand hoe dit op te lossen? Ik had graag toch dat al mijn speakers gebruikt werden. Ik heb een 5.0 systeem eigenlijk (nog geen subwoofer dus)

PM

Quote from: codemann on March 17, 2003, 02:49:48
Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik even op je thread verder in ga,
...

Tuurlijk niet..
Wanneer heb je dit probleem.. ? Bij mij krijg ik met spellen e.d. ook alleen geluid uit de front speakers. Dat is logisch omdat de spellen geen DD of DTS ondersteunen.
De 2e optie die je noemt lijkt me de juiste.

Heb je ook stereo geluid als je DVD's afspeelt?
Groeten, Peter

mr._Custard

Jaja, die lui van Creative toch. Codemann: Keuze 2 is idd de enige juiste. Bij de test hoor je idd. alleen geluid uit de fronts. Alleen als je DVDtjes afspeelt met een software player die de digitale audio doorstuurt worden de andere speaker ook gebruikt. In alle andere programma's wordt gewoon stereo PCM over de digitale uitgang gestuurd. Creative heeft zelf een niet-standaard systeem om gedecodeerde digitale audio naar speakersetjes van het eigen merk te sturen: een mini din, waarover 3 stereo PCM signalen gaan. Wanneer je die aansluiting zou gebruiken, hoor je in de test ook het geluid uit de andere speakers.

codemann

Ik heb altijd stereo geluid. Er is zo een tool bij de SB Audigy 2 "Creative Speaker Calibrator". Als ik dat gebruik dan hoor ik eerst links en daarna rechts geluid, maar daarna nergens meer...
Surround mode heb ik op AUTO staan, maar ik zie op mijn versterker STEREO staan. Hij stuurt dus precies een STEREO signaal uit...

codemann

Quote from: mr._Custard on March 17, 2003, 11:44:31
Jaja, die lui van Creative toch. Codemann: Keuze 2 is idd de enige juiste. Bij de test hoor je idd. alleen geluid uit de fronts. Alleen als je DVDtjes afspeelt met een software player die de digitale audio doorstuurt worden de andere speaker ook gebruikt. In alle andere programma's wordt gewoon stereo PCM over de digitale uitgang gestuurd. Creative heeft zelf een niet-standaard systeem om gedecodeerde digitale audio naar speakersetjes van het eigen merk te sturen: een mini din, waarover 3 stereo PCM signalen gaan. Wanneer je die aansluiting zou gebruiken, hoor je in de test ook het geluid uit de andere speakers.

Aaaah dat verklaart veel! Ga ik bij games dan ook een surround geluid hebben? En als ik een DiVX afspeel die AC-3 ondersteund?

PM

dan kan je de analoge 5.1. ingang van je versterker gebruiken.. lost het probleem op..
Alleen bij mij is het zo dat ik daar dan bij gewone stereo signalen voor en achter hetzelfde krijg.. en dit wil ik liever niet.. bovendien kan je denk ik voor DVD beter de digitale verbinding gebruiken (ik weet niet welke DAC's beter zijn)
Groeten, Peter