Crossover frequentie?

Started by Phantone, December 10, 2001, 16:58:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Phantone

Ik heb het artikel gelezen over het Subs op http://www.hometheater.nl

In dit atrikel staat het volgende over het aanpassen van de crossover:
QuoteAls dit geen oplossing biedt ALLEEN dan zul je moeten
ingrijpen op de crossover van de subwoofer zelf. Draai net
zo lang van 120Hz naar beneden totdat de piek
verdwenen is of een flink eind minder is.

Onthoud wel dat als je de crossover op de sub dichtdraait
je bij 90% van de subwoofers ook informatie uit het LFE
kanaal dichtdraait (dit kanaal kan tot 120Hz bevatten).

Maar ik neem aan dat het LFE kanaal zo opgebouwd is dat het de alles beneden de 120Hz van de mains en de surrounds bevat. En dat het dus puur bedoeld is om te gebruiken als aanvulling op je main en surround speakers als die deze lage freq. niet weer kunnen geven. Dus als mijn versterker alles beneden de 80Hz naar de sub filtert dan is de beste crossover van mijn sub toch 80Hz? en toch niet zo hoog mogelijk? Het is dan volgens mij dan zelfs onmogelijk om een sweep te doen waarbij je geen pieken of dalen hebt.

Of zie ik het fout?

Ik heb mijn DB-Meter nog niet, maar hij is onder weg en ben alvast even wat theorie aan het bestuderen, vandaar deze vraag.

J.A.F._Doorhof

#1
Als je een ECHT Cut-off circuit hebt dan ZOU dat inderdaad moeten werken, maar het probleem is, dat zelfs een Cut-off circuit niet keihard zegt vanaf 80hz is er niets meer, dit wordt geleidelijk afgeknepen als het ware.

Er zijn echter versterkers zoals EAD, Cinematrix, Meridian etc. die de mogelijkheid hebben van X-overs dit betekend dat informatie onder de 80-70-60 (zelf in te stellen), niet ALLEEN naar de mains gaat maar OOK naar de Sub.

Laat theoretish zeggen dat je een subwoofer gebruikt en een Cut-off (meestal) op 80Hz. Maw de standaard THX.
Nu heeft je subwoofer een probleem in de kamer (of in de sub zelf) op 75hz. Daar zit als het ware een piek van bv 4 dB, normaal bij alleen LFE zul je dit amper horen, maar als je ook de Mains informatie daarheen stuurt dan kan die piek wel een 10dB worden, en dat hoor je wel.

Meestal gebruiken wij RTA software om alles goed te meten, en vlakken de response van de subwoofer af met een parametrische equalizer. Op dit moment gebruiken we Behringer par-eq's daarvoor. 2 bruikbare banden en kost zo rond de F 300,00.

Het intergreren van een sub wordt vaak als heel simpel voorgesteld, maar een echte goede intergratie is gewoon heel pittig. Vandaar dat je ook veel mensen hoort klagen dat ze hun sub nooit bij muziek zullen gebruiken. Als je alles goed doet, zal een sub namelijk ook bij muziek een extra dimmensie toe kunnen voegen zonder dat je hem echt hoort.

Als je meer vragen hebt, stel ze gerust.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Phantone

#2
Ik ben weer is flink in de war gebracht ???
Ik lees zo veel verschillende dingen over de crossover frequentie :-/

Ik heb al mijn speakers op small staan en in m'n bass management aan gegeven dat alle bass door de Sub verwerkt moet worden.

Nu lees ik in het ene artikel dat ik m'n crossover naar max moet draaien (180Hz) en in een andere artikel dat ik hem afmoet stellen op de crossover van m'n reciever (90Hz).

Wat is volgens  jullie mede forummers nu de beste oplossing?

J.A.F._Doorhof

In het DD/DTS signaal loopt de LFE tot 120Hz door (even uit mijn hoofd).

Als je de sub op de LFE aansluiting aansluit moet je ALTIJD je crossover op max. zetten, je pre-amp doet namelijk alle filtering voor je. Je gebruikt alleen de crossover op de sub als je hem als aanvulling op je speakers gebruikt, dus BUITEN de LFE aansluiting van je receiver of pre-amp.

MvrGr.
Frank

PS.
Uitzonderingen hierop kunnen zijn als je ECHT een probleem kamer hebt, maar dan kun je beter met een parameterische EQ gaan werken als met crossovers.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Phantone

#4
Ok thnx, dat maakt het weer een stuk duidelijker :D

jaco

#5
Een meridian is niet in staat om en de woofer en de speakers van dezelfde bas te voorzien. Ik zie dit ook niet zo zitten, maar goed.

Bij Meridian werkt bass management ongeveer als volgt:
Een speakers is of large of small. Een small speaker krijgt geen laag onder de ingestelde crossover frequentie (met een bepaalde afval per octaaf natuurlijk)
Als je geen woofer hebt wordt de bas van een small speaker op de large speaker geleid (als die er is)
LFE gaat naar de sub out toe (als je die configureerd) anders naar de large speakers.
Verder kun je nog voor per speaker een soort van limiter instellen. Dan worden bijvoorbeeld pieken van over de 100 db afgeremd. (100 db is erg hard !
)

Volgens mij is dit redelijk zoals het standaard zou moeten zijn. Een LFE kanaal is gemaakt om bijvoorbeeld explosies een extra kick te geven. Een LFE kanaal is volgens de definitie in staat om net zo luid te spelen als alle 5 andere kanelen samen.  Dus het lijkt me niet de bedoeling om in het LFE kanaal ook nog eens de output van alle speakers on der de crossover freqeuntie te stoppen (terwijl ze ook nog op de speakers zelf afgespeeld worden)
Je kunt dit nalezen op http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_2/feature-article-misunderstood-lfe-channel-april-2000.html

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

garmtz

En om het nog eens extra overduidelijk uit te leggen (ben gek op bass-management vragen)... :)

Het LFE of .1 kanaal in DD/DTS is iets anders dan het subwooferkanaal. In het subwooferkanaal worden het LFE kanaal (dat loopt vsn 2-120 Hz) en de afgefilterde bas van de speakers die op small staan (bijvoorbeeld alle bas benden de 80 Hz) bij elkaar opgeteld.

Ga je, omdat het crossover in je versterker bij 80 Hz ligt, de kantelfrequentie op de sub OOK op 80 Hz zetten, dan verlies je alle LFE-bas tussen 80 en 120 Hz.

De eerlijkheid gebiedt mij echter te zeggen dat ik wel eens gezondigd heb tegen deze regel omdat het geluid met het crossover op de sub maximaal soms wat boemerig klonk (REL Q150E, Q200E). De kantelfrequentie dan wat verlagen naar zo'n 85-90 Hz kan het probleem dan vaak net genoeg oplossen, zonder een al te sterke filtering van LFE.

Overigens vind ik het hele CUT-off/X-overs verhaal erg verwarrend. Er zijn vrijwel geen versterkers met deze mogelijkheid, dus is het niet verstandig om dit als voorbeeld te nemen, naar mijn bescheiden mening. Wat mij betreft moet een sub die frequenties weergeven die de normale speakers NIET weer kunnen geven. Deze frequenties kun je dan ook maar beter uit die normale speakers filteren, omdat:
  • Ze door de normale speakers toch niet kunnen worden weergegeven
  • Ze veel vermogen vragen van de aangesloten versterker
  • Ze intermoduleren met het middentonengebied van de normale speaker, met een minder gedefinieerd geluid ten gevolge
  • Er altijd dubbeling plaats zal vinden tussen normale speakers en sub, vaak met teveel bas tot gevolg
  • De maximaal te behalen geluidsdruk uit de normale speakers wordt beperkt door punten 1,2 en 3

RuudG

#7
Hoi Garmt,

Zoals altijd weer een simpele, heldere en gemotiveerde uitleg. Gazodoor, gazodoor.... :D

Groeten,

Ruud

garmtz

#8
Dank je Ruud! :)

Spacebass

#9
Vraagjes hierover Garmtz,

1. Gebruik je bij jou set actieve of passieve filters (x-overs) of de ingebouwde passieve filters.
2. Als je dan actief filtert digitaal of analoog?
3. Bi-amp of Bi-Wire je (Of geen van beiden?)

Alvast bedankt.
Spacebass

garmtz

#10
Ik gebruik de actieve x-overs in mijn processor. Op dit moment (met mijn Lexicon DC-1), gebruik ik een 80 Hz crossover op de sub en fronts, staan mijn sides op large (full-range, met een extern passief x-over bij 80 Hz, alles boven de 80 Hz gaat naar de zijspeakers, alles beneden 80 Hz naar zijsubs), mijn center op 120 Hz en rears op 40 Hz.

Het beste is om filters te gebruiken in je receiver, die vrijwel altijd digitaal zijn geimplementeerd. Dit geeft de minste fase-fouten.

Ik bi-amp of bi-wire niet. Ik kan mijn fronts bi-wiren, maar heb dat (nog) niet gedaan.

Spacebass

Ik bedoelde eigenlijk zoals je zelf aangaf actief filteren na het full-range signaal na de versterker.
Zal een aanzienlijke kwaliteits verbetering mits je een "echte" actieve crossover gebruikt, immers, je versterker krijgt alleen te verwerken wat hij moet weergeven..
Ja de "audiofiel" zal het weer als een component en dus vervorming in de keten zien (even daargelaten dat de luidspreker zelf passief filtert (bij een meerweg systeem dan), maar het is het beluisteren zeker waard.

Maar dat wist je waarschijnlijk al.

Bedankt voor je toelichting.

Spacebass