beginner speakerbouw

Started by Snakeman, May 6, 2006, 16:07:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Snakeman

hey ik ben nieuw hier ik heb mezelf aangemolden omdat ik met een paar vragen zit en hoop dat jullie mij kunnen helpen ik heb geen kennis over speakerbouw dus graag geen moeilijke termen gebruiken

ik wil een 3 weg speaker bouwen maar nou weet ik niet wat er allemaal in moet komen ik dacht zelf ongeveer:
3 speakers (high, mid , bass)
een scheidingsfilter
een basreflex

ik heb een versterker van 2x 120 watt rms 8ohm nou zie ik overal 100 watt scheidingsfilters liggen ik neem aan dat het er niet op kan?
en als ik 3 speakers heb word de rms wattage van de speakers gevormd door de wattage van de speakers bij elkaar of van de scheidingsfilter?

als ik een (200) watt scheidingsfilter heb moet ik er dan ook 200 watt aan boxen op zetten?

graag alle info is welkom ik heb al op vele sites gekeken mar snap geen ene moer van die uitleg ik hoop dat jullie mij het wel uit kunnen leggen

yorkie13

#1
ga eens luisteren bij speaker & co in Haarlem of Rotterdam, of speakerland in Oss
krijg je een aardige indruk van wat er zoal mogelijk is en natuurlijk hoe het klinkt
hier staan een aantal sets van Vifa, peerless, Sreas en Scanspeak
voor elk budget

Snakeman

sorry maar dat is geen antwoord op mijn vraag ik vraag me af hoe het werkt
en haarlem of rotterdam vind ik een beetje te ver weg

yorkie13

#3
om zomaar een drieweg systeem te willen bouwen als je net met de hobby begint is een beetje hoog gegrepen denk ik
bij een van deze zaken kunnen ze je de diverse tweeweg en drieweg en zelfs vierweg systemen naast elkaar laten horen en krijg je een idee hoe je kunt bouwen en wat er allemaal bij komt kijken
overigens kun je eenvoudig met een goede 2 x 200 watt vertsterker een paar 100 watt speakers aansturen
beter dan een slechte 50 watt versterker die vervormt en de tweeters eruit blaast

mluyben

Zomaar een luidspreker bouwen met willekeurige onderdelen kan niet.
Je kast inhoud is afhankelijk van de te gebruiken woofer, tevens de bas reflex afstelling hoort bij de kastinhoud en mogelijkheden van de woofer.
Je scheidings filter is afgestemd op de te gebruiken units. Ik kan je bv mijn scheidingsfilter geven maar als je niet dezelfde units gebruikt met dezelfde kast vorm dan klinkt het hoogst waarschijnlijk nergens naar.
Wattages zijn ook niet zo belangrijk een kwalitatieve versterker blaast zijn speakers niet zomaar op. Een klippende versterker van welk wattage dan ook wel...

ome subtilieco


Snakeman

ik wou eigenlijk speakers van het merk visaton gebruiken
de sub : W200SC-8
de mid : W130SC-8
de high: G20SC

alleen weet ik nog niet welke scheidingsfilter ik moet gebruiken

Interficior

Quote from: Snakeman on May  6, 2006, 18:41:18
ik wou eigenlijk speakers van het merk visaton gebruiken
de sub : W200SC-8
de mid : W130SC-8
de high: G20SC

alleen weet ik nog niet welke scheidingsfilter ik moet gebruiken
Wees nu verstandig en kies voor je eerste project een ontwerp dat zich al bewezen hebt. Als je zelf geen meetinstrumenten hebt of geen oneindig geduld en veel geld zou ik er niet aan beginnen om iets zelf proberen te ontwerpen maar gewoon een ontwerp van internet/speaker&co rausen.
Take it or lease it

mluyben

Quote from: Snakeman on May  6, 2006, 18:41:18
ik wou eigenlijk speakers van het merk visaton gebruiken
de sub : W200SC-8
de mid : W130SC-8
de high: G20SC

alleen weet ik nog niet welke scheidingsfilter ik moet gebruiken
Als je het bij Visaton wilt houden, kijk dan eens op hun site, daar staan ideeen genoeg.
http://www.visaton.de/english/uebersicht/6.html
Kijk eens naar de Alto serie die gebruiken o.a de W200s en W130S, er zijn ook wel aangepaste Alto's met de G20SC als tweeter, kijk daarvoor op hun Forum.
http://www.visaton.de/vb/ en dan onder 'Neue Bauvorschlage und modifikationen' of doe een search.

Maar als je wilt weten hoe een luidspreker bouwpakket klinkt voordat je hem koopt ga dan inderdaad eens langs bij Speaker&Co, zij zitten evt ook in Groningen, of Speakerland in Oss.

Snakeman

ok bedankt voor de tip

hoe bepaal je welke scheidingsfilter bij welke set boxen passen en hoe stel je een scheidingsfilter af of is dat niet mogelijk?

mluyben

Dat is nu net de moeilijkheid van het geheel zelf bouwen. Je moet meet appartuur hebben om het zelf te kunnen ontwikkelen, en heeel veeel tijd....en geld voor test onderdelen...

Als je een bouwpakket neemt dan hoort daar een reeds uitontwikkeld scheidingsfilter bij. Dus dan is het gewoon onderdelen aanschaffen en bouwen volgens tekening/schema. je kunt in beperkte mate afwijken van de kastvorm zolang inhoud maar hetzelfde blijft en de baffle breedte niet teveel afwijkt. Dus een standaard 3weg filter bij een hobby zaak aanschaffen werkt zeker niet.
De voorbeelden op de Visaton site zijn allemaal uitontwikkeld en daar staan de bouwtekeingen, filters en dempingsplan bij.

Wat voor budget heb je ter beschikking? Als je aangeeft wat voor soort muziek je draait en wat voor een luidspreker uiterlijk je zoekt dan kunnen ze je hier zeker verder helpen met goede en bereikbare ideen. er zijn ook zeer goede 2 weg ontwerpen, dus 3 weg is echt niet altijd beter wel meestal duurder...

Snakeman

ik heb een budget van 160 euro per speaker zonder hout wand ik heb zelf nog 22 mm mdf liggen en heb ook nog 2 terminals ik wil een 3 weg boekenplank speaker bouwen omdat ik al 2 zuilen heb staan uit al die bouwpakketten zit er geen 1 3 weg boekenplankspeaker bij alleen maar 2 weg

en de speaker moet ook geschikt zijn om op mijn 120 watt receiver van harman en kardon te komen

Oracle

Waarom een 3-weg boekenplank speaker? Waarom niet gewoon een 2 weg? Is veel makkelijk te bouwen en te ontwerpen. Zal ook iets compacter zijn denk ik...

Groet,
Mark

Snakeman

als ik precies dezelfde spullen bestel als dat van een bestaand ontwerp zal dat werken of moet je dan nog dingen afstellen?

Interficior

Quote from: Snakeman on May  7, 2006, 14:09:15
als ik precies dezelfde spullen bestel als dat van een bestaand ontwerp zal dat werken of moet je dan nog dingen afstellen?
Dat gaat dan werken ja.

Maar vertel mij eens waarom je zo graag voor een 3-weg wilt gaan? Ik denk zelf dat voor het budget je veel beter kunt gaan voor een 2-weg. Bij een 2-weg hoef je geen mid te betalen en ook een hoop minder componenten van je filter. Dit resulteert in een hoop geld wat je overhoud. Hierdoor kun je dus een beter ontwerp kiezen, met betere drivers en filtercomponenten. Vooral door betere drivers krijg je een beter resultaat met 2-weg dan met 3-weg voor hetzelfde budget.

Maar het blijft dat smaak persoonlijk is, dus ook ik (heb ik zelf ook gedaan) zou eerst gaan luisteren naar een paar ontwerpen bij een speakerwinkel. Anders zou ik er een paar kiezen van de speaker en co of van Tony Gee zijn site. Uit mijn hoofd valt de Vifa Impuls binnen jouw budget. Dat vind ik een erg mooie speaker. Anderen zullen al bibbers krijgen bij het horen dat er een metal-dome in zit. Maar ik vond hem juist erg smooth klinken. Een groot deel ligt dus aan de eigen smaak. Een ander deel aan de drivers en nog een ander deel aan het filter. Verder krijg je nog versterker, maar mijns insziens is dat niet van zulke grote invloed als de vorige factoren. Mijn Rapid MkIII's klonken ook best scherp (dat gaat je later irriteren) en die heb ik zelf een beetje aangepast in het filter. Nu klinkt ie weliswaar minder spectaculair, wellicht saaier, maar die scherpe s'en zijn er tenminste uit.
Take it or lease it

Marc Heijligers

Quote from: Snakeman on May  7, 2006, 13:50:45
ik heb een budget van 160 euro per speaker zonder hout wand ik heb zelf nog 22 mm mdf liggen en heb ook nog 2 terminals ik wil een 3 weg boekenplank speaker bouwen omdat ik al 2 zuilen heb staan uit al die bouwpakketten zit er geen 1 3 weg boekenplankspeaker bij alleen maar 2 weg

en de speaker moet ook geschikt zijn om op mijn 120 watt receiver van harman en kardon te komen

Een 3-weg is met name zinnig als je
1. Met veel vermogen wil draaien
2. Als je een grote woofer wil gebruiken om hard/diep laag te verkrijgen, daardoor bundeling van het geluid krijgt door de grote afmetingen van de woofer, en daardoor een midtoner nodig hebt.

Beide punten zijn niet compatible met een boekenplank speakers. De suggesties om met een 2-weg systeem aan de gang te gaan zijn niet uit de lucht gegrepen. Ik denk ook dat je betere resultaten kan krijgen met een 2-weg systeem.

Succes met de keuze en bouwen,
Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Snakeman

de meeste 2 weg speakers zijn lager dan 120 watt rms ik weet niet of dat wel goed gaat met mijn receiver het werd mij aangeraden om niet lager dan de verterker wattage te gaan met speaker

Interficior

???

Van wie heb je die wijsheid? Ik denk dat het hier gaat om een uit zijn verband gerukt verhaal? Sowieso zijn wattages maar een moeilijk verhaal... Vermogen bij welke frequentie, en wat is je output bij 1 Watt, en bijvoorbeeld hoe het ligt met de voeding van de versterker. Ik vind niet dat het vermogen van de versterker doorslaggevend moet zijn voor je keuze van speakers eigenlijk. Het blijft natuurlijk jouw keuze.

Ik neem aan dat je aan een overbemeten versterker-verhaal komt vanwege dat je speaker dan eerder sterft aan te luid draaien dan van clippen van de voeding? Bij een H/K moet dat echt niet zo'n probleem te zijn. Bovendien, als je niet te luid draait en voorzichtig doet hoor je het al aankomen als het foutgaat.
Take it or lease it

Oracle

Quote from: Snakeman on May  7, 2006, 19:23:16
de meeste 2 weg speakers zijn lager dan 120 watt rms ik weet niet of dat wel goed gaat met mijn receiver het werd mij aangeraden om niet lager dan de verterker wattage te gaan met speaker

Onzin! Een te zwakke versterker zal eerder een probleem vormen, dan te zwakke speakers! Ik heb liever een 200 watt versterker op 100 watt speakers, dan andersom.

Reden is simpel: een versterker die gaat clippen (dat is het punt waarop je versterker niet meer in staat is om een plus en min signaal af te wisselen, maar enkel nog plus of min continue doorgeeft aan je speakers), die gaat de spreekspoelen in je luidspreker units verbranden.

Let wel: het is niet gezegd dat dit zomaar gebeurt, want er speelt meer mee dan alleen wattage; de voeding is ook erg belangrijk hierin. Er zijn zat versterkers waarbij het wel goed gaat, vaak zijn dit wel de duurdere versterkers.

Wanneer je echter een 100 watt speaker op een 200 watt versterker hangt, is de kans dat er iets gebeurt veel kleiner. Ja, het gaat dan wel vervormen (en dat hoor je duidelijk), maar dit zal vaak veel minder schadelijk zijn voor je speaker. Alhoewel ik eerlijk moet zeggen, dat je inderdaad speakers kunt opblazen dan. Maar dan moet je echt loeihard gaan draaien, want 100 watt speakers is heel erg veel qua volume!

Nogmaals: neem een lekkere 2 weg, en dan eventueel later een mooie 3 weg zuil. Dat zou ik doen! :D

Groet,
Mark

Groet,
Mark


NielsLu

Quote from: Oracle on May  7, 2006, 21:26:38
Onzin! Een te zwakke versterker zal eerder een probleem vormen, dan te zwakke speakers! Ik heb liever een 200 watt versterker op 100 watt speakers, dan andersom.

Reden is simpel: een versterker die gaat clippen (dat is het punt waarop je versterker niet meer in staat is om een plus en min signaal af te wisselen, maar enkel nog plus of min continue doorgeeft aan je speakers), die gaat de spreekspoelen in je luidspreker units verbranden.

Let wel: het is niet gezegd dat dit zomaar gebeurt, want er speelt meer mee dan alleen wattage; de voeding is ook erg belangrijk hierin. Er zijn zat versterkers waarbij het wel goed gaat, vaak zijn dit wel de duurdere versterkers.

Wanneer je echter een 100 watt speaker op een 200 watt versterker hangt, is de kans dat er iets gebeurt veel kleiner. Ja, het gaat dan wel vervormen (en dat hoor je duidelijk), maar dit zal vaak veel minder schadelijk zijn voor je speaker. Alhoewel ik eerlijk moet zeggen, dat je inderdaad speakers kunt opblazen dan. Maar dan moet je echt loeihard gaan draaien, want 100 watt speakers is heel erg veel qua volume!

Nogmaals: neem een lekkere 2 weg, en dan eventueel later een mooie 3 weg zuil. Dat zou ik doen! :D

Groet,
Mark

Groet,
Mark



Een keer groeten lijkt me wel genoeg hoor Mark  ;)


Back on-topic: Staar je niet zo blind op wattages, in de praktijk zegt het heel weinig. Zelf draai ik met een 6 x 30 Watt eindversterker van Rotel. Deze versterker is echt in staat om zware speakers stabiel aan te sturen. De impedantie bijvoorbeeld is veel belangrijker.

Ik zou een 2-weg speaker bouwen als ik jou was. Dit is gewoon veel minder gecompliceerd, helemaal voor een beginner. En als beginner zijnde zou ik echt een model van Speakerland o.i.d. kopen: die jongens zijn daar dagelijks mee bezig en weten wat ze doen. Zo goed kun je het zelf zonder kennis van zaken nooit evenaren.

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Oracle

Quote from: NielsLu on May 13, 2006, 23:41:08
Een keer groeten lijkt me wel genoeg hoor Mark  ;)

Beter een keer teveel dan te weinig! ;D

Quote from: NielsLu on May 13, 2006, 23:41:08
Back on-topic: Staar je niet zo blind op wattages, in de praktijk zegt het heel weinig.

Precies wat ik ook wilde zeggen, temeer daar bij het ene merk wat ruimer gemeten wordt dan bij het andere. Dus 100 Yamaha watts zijn wellicht(!) gelijk aan 50 Harman Kardon watts (beide merken zijn willekeurig gekozen).

Groet,
Mark (1 x ! ;D)