Alarmcentrale x10 compatible

Started by DickB, November 25, 2002, 20:30:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DickB

Hi guys,

In mijn zoektocht naar de "ideale" huisautomatisering, ben ik op zoek naar een alarmcentrale die volledig x10 compatible is.

De sc2700 van marmitek voldoet niet, omdat deze slechts 1 of 2 zones heeft. Aritech heeft een optionele x10 module maar deze ondersteunt slechts 1-weg verkeer.

Voorbeeldtoepassing: als ik 's avonds de achterdeur open (waar 1 magneet contact op aangesloten is voor het alarm), wil ik dat de buitenlamp aangaat. Het magneet contact zou dus via de alarmcentrale een x10 code moeten kunnen sturen.

Heeft iemand wellicht een oplossing ?

Bedankt,
Dick

maxtrash

gevoelsmatig zeg ik dat je bij alarmcentrales niet met X10 moet rommelen. Sterker nog, draadloos vind ik zelfs niet zo'n goed idee. Waarom iets perse combineren, als je voor mijn part twee magneetcontacten aanlegt ben je d'r ook.

ps. ik heb niets tegen X10, zie andere mailtjes van mij

jaco

Moet je alarm ook aan eisen voldoen ? Of wil je een alarm voor jezelf ?
Als je staat op 2 web mogelijkheden zou een goedgekeeurd systeem wel eens moeilijker kunnen worden.
Of er veel systemem zijn die 2 weg X10 ondersteunen betwijfel ik. Misschien kun je wel met een TTL/CMOS Interface XM10 werken, maar dan moet je in de materie duiken en uitzoeken hoe je signaaltjes op laag nivo moet aanleveren aan die interface, en wat de X10 omzetting doet.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Erik van Voorst (in memoriam)


Wie weet hier wat vanaf.

Ik heb weer wat beveiligingsspulletjes x10 besteld, draadloos.
Mijn vraag is echter kan ik een bewegingssensor MS10
buiten ophangen en bv bij een gedetekteerde beweging
("s avonds) de complete tuinverlichting aan laten gaan
(deze tuinverlichting zit aangesloten op een Din Raildimmer LD11
huiscode C4 op de telecontroller SC2700).

Kan ik ook een bewegingsmelder kopen welke via het lichtnet communiceert
ipv RF met batterijen ?? En doet deze melder ook bovenstaande actie. ???

Ik werk nu met de software Activehome 1.4 en dat gaat veel beter dan 1.3
(waar de bug in zat) is het ook mogelijk om HOMESEER prog te downloaden
om te kijken of deze meer mogelijkheden heeft?


Alvast bedankt voor de moeite
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

DickB

Homeseer vind je hier: http://www.homeseer.com kijk daar even wat het product zoal doet, en je kunt tevens een 30-dagen versie downloaden.

Je kunt inderdaad bij beweging een x10 commando naar je ld11 sturen.

Ikzelf heb besloten om een bedraad alarmsysteem aan te gaan leggen. Na wat speuren op internet heb ik verscheidene adviezen gelezen om x10 en alarm toch maar gescheiden te houden.

Werkt dat trouwens goed, zo'n sc2700 ?

Een bewegingsmelder via het lichtnet waar je het over hebt, bestaat volgens mij niet. Voor zover ik weet heb je dus alleen die x10 dingen, en de gewone bedrade sensoren.

Groet,
Dick

Erik van Voorst (in memoriam)

Dick,

In de conradgids heb ik een bedrade sensor gezien maar misschien vergis ik mij (het leek mij al niet logisch).

Ik heb de telecontroller plm. 1 maand en gebruik hem alleen
als tranciever en om lampies aan/uit en dim te doen. 8)

Geen ruzie meer wie er uit bed moet ;D

Ik ga wat alarmspulletjes eraanhangen en dan ga ik de rest van de gebruiksaanwijzing bestuderen.

ze hadden mij trouwens een gebruikte verkocht maar een nieuwe is onderweg.

Ik wil in de toekomst al zijn mogelijkheden benutten dus ook inbellen om te schakelen (mijn HT).

Groetjes
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jan-Remco Dijkstra

Let je op dat er twee geheel verschillende bewegingsmelders zijn:
MS10 werkt alleen voor de alarmcentrale, en stuurt zelf geen x10-codes.
MS13 werkt alleen maar met x10 codes, en triggert het alarmsysteem NIET!

Vandaar ook het verschil in prijs en toepassing.

Jij wil een MS13, geen MS10 voor de tuinverlichting!

De_Sint

Jan-Remco

MS13 werkt toch niet met X-10, maar met RF, die door een transiever wordt opgepikt en omgezet in X10.

Ik heb berichten gelezen van x-10 gebruikers die melden dat een transiever maar een bereik had van 3 meter. Wie kan bevestigen of dit waar is. Het lijkt me raar, maar toch.

met vr.gr.
Marco Schaeffer

Erik van Voorst (in memoriam)

Het bereik is niet ideaal.
Een verdieping lager een RF commando geven (bv. vloerlamp aan) met de AB pakt hij niet altijd direct op dus moet je wat heen en weer lopen, voor mij reden genoeg om over te gaan op infrarood. Ik heb mijn eerste alarm module gemonteerd de DS10 en die reageert meteen uitstekend naar de controller met RF dus hierover geen klachten.

Ik snap
de werking niet van de MS 13 leg eens uit hoe geeft hij een commando en wat voor commando .
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jan-Remco Dijkstra

Bereik:
Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar meerdere tranceivers in 1 huis (bijv. 1 per verdieping) zouden het bereik vergroten. Ik vraag me wel af of er geen botsingen komen op het net als twee tranceivers de code eropzetten. Ook opletten op het 'bereik' van de tranceivers, of ze maar 1 huiscode of alle 16 op het net zetten.
Ik geloof dat alleen de TM12 alle huiscodes relayed, zodat je per verdieping een TM12 kunt gebruiken met elk een andere huiscode, en toch een goed bereik.

Overigens staan op het forum van homeseer enkele experimenten met een antenne ofzo om het bereik te vergroten. Dat zal voor een technieker wel aan te passen zijn aan een tranceiver?


Verder werken zowel de MS10 als de MS13 uiteraard met FM, maar de codes van de MS13 worden door een tranceiver omgezet in X10, die van de MS10 niet. Dat bedoelde ik.
De MS10 dus alleen als alarmindicator gebruiken, niet om lampen te schakelen.