Peak Consult Empress Look-a-Like (Filter ontwerp)

Started by WMC, May 9, 2006, 19:58:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

NielsLu

Quote from: WMC on May 17, 2006, 18:35:21
Kun je eens een tekeningetje maken hoe je dat in gedachte hebt? Leer schroeven heb ik nog nooit gezien.

Ik denk dat ik het anders bedoel dan je denkt...  ;) Of ik begrijp je verkeerd  ::)

Wat ik bedoel is dat je op de voorkant van de speaker een losse plaat mdf maakt waarop je het leer lijmt (dus je maakt de baffel nog dikker). De leer verlijm je dan met bijv. spuitlijm van Bison op het mdf (de spuitlijm aan beide te beplakken materialen in spuiten, je krijgt daarmee echt een goed verbinding).

De platen die je op de baffle maakt zodanig maken dat ze in de vorm van de facetten kunnen worden gepositioneerd (=de hoeken in de juiste graden afgezaagd). Dit zal een moeilijke klus worden.

Ik denk dat je dit het beste kunt doen door een mal te maken die de vorm van de voorkant van je speakers heeft. Als je dan die losse baffle platen in de vorm van je speaker hebt, verlijm je daar dus het leer op, waarbij je de leer om de hoeken tot aan de achterkant toe een paar cm doorlijmt. Je zult dan wel op de huidige voorkant van je speakers een klein beetje (=dikte van het leer) weg moeten frezen zodat de nieuwe baffle plaat goed strak vast komt te zitten op de kast (immers, het leer loopt tot aan de achterkant door).

Als je dan de losse platen goed aan elkaar hebt, en het leer erom hebt, zul je de losse baffle plaat los van je mal moeten halen en deze op de speaker moeten plaatsen. Daar dan een beetje lijm tussen doen, en dan de losse baffle plaat met het leer er al op vanuit de binnenkant van de kast vast schroeven aan de kast.

Ik hoop dat je nu begrijpt wat ik bedoel ::) het legt een beetje moeilijk uit wat ik bedoel, hoewel ik het zo voor me zie  ;)

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

WMC

Nu begrijp ik waar je op doelt. Die losse platen was me eerst niet helemaal duidelijk, daarom dacht ik dat je bedoelde dat ik het leer vast moest schroeven. Het probleem is dat ik de frontplaat niet nog dikker kan maken, dan kom ik in de knoei met de infrezingen van de units en ook met de zijkanten die dan niet netjes uitkomen.
Ik waardeer het dat je meedenkt, maar toch denk ik niet dat zo zou kunnen lukken.

groeten,

Tom
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

R

Quote from: NielsLu on May 17, 2006, 18:32:47
Ik denk dat het t makkelijkst is als je de baffle vanuit de binnenkant vast schroefd met klein beetje lijm ertussen. Wel opletten dat de schroeven er niet doorheen gaan.

Ik denk dat hij het essen bedoelt. Leer schroeven :-\

WMC

Het Essen ga ik sowieso lijmen met Konstructie lijm. Hier heb ik ook wel lang over na gedacht, maar omdat het essen niet 100% recht is doe ik het liever met vullende lijm, dan met houtlijm, waardoor het misschien minder blijft zitten.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

NielsLu

Quote from: WMC on May 17, 2006, 20:33:15
Het Essen ga ik sowieso lijmen met Konstructie lijm. Hier heb ik ook wel lang over na gedacht, maar omdat het essen niet 100% recht is doe ik het liever met vullende lijm, dan met houtlijm, waardoor het misschien minder blijft zitten.

Wat je ook kunt doen is eerst op de baffle het leer erop lijmen met het spuitlijm wat ik eerder heb genoemd. Dan het leer aan de zijkanten een beetje doorplakken, waarna je het essen hout er overheen plakt. Dan zie je wel de kopse kanten van het essen hout, ik weet niet of dan de bedoeling is? Ook dan zul je het leerdikte uit het essen moeten frezen...

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Quote from: WMC on May 17, 2006, 20:33:15
Het Essen ga ik sowieso lijmen met Konstructie lijm. Hier heb ik ook wel lang over na gedacht, maar omdat het essen niet 100% recht is doe ik het liever met vullende lijm, dan met houtlijm, waardoor het misschien minder blijft zitten.

Dan zou ik het essen alsnog vast schroeven van binnenuit. Dan weet je zeker dat het niet los gaat
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

WMC

Het nadeel met het essen er naderhand op plakken is dat ik bang ben het leer vuil te maken of te beschadigen. Ook kan ik het Essen niet meer schuren omdat het leer dan eigenlijk 100% zeker beschadigt.

Wat betreft dat vastschroeven, dat is echt niet meer nodig, de lijm is sterker dan het hout. Zie het topic over de VOX 200 hierover maar eens, het hout scheurt niet op de lijmnaad, maar gewoon midden in het hout
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

R

Ik zou het ook zeker zonder schroeven doen. Waarschijnlijk komen er ook andere spanningen te staan. Die liever opvangen met een gelijmd (groot) vlak.

WMC

Schroeven is gewoon geen optie, buiten dat ik er niet meer bij kan is het ook gewoon compleet nutteloos om eerlijk te zijn, het is handig om even te fixeren voor het klemmen (anders krijg je van dat drijvende hout), maar verder is het niet nodig. Zoals gezegd is de lijm sterker dan het hout.

Ik ga toch overwegen het essen, of in ieder geval de voorste plank, er later op te plakken dan het leer, misschien dat ik het leer dan wel probeer af te dekken met plastic of iets dergelijks, ik ga er in ieder geval nog eens goed over denken.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

fgroen

De optie om het leer onder het essen te laten lopen is een goede denk ik.

Eerst de boel passen, leer plakken, essen paten weer "droog" passen en tijdens het passen het leer met afplaktape langs de rand van het essen afplakken, zodat het met het lijmen van het essen niet vies kan worden.

Essen kun je mooi op de kast uitlijnen met een paar deuveltjes.

Zo te zien vordert je projekt met rasse schreden!
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

WMC

Met Deuvels heb ik nog nooit gewerkt, ik weet wat het zijn, maar hoe werk je er het handigst mee? Is er een guide of iets dergelijks beschikbaar over het werken met deuvels?

Het vordert redelijk snel ja, maar je moet niet vergeten dat ik twee kasten heb, niet eentje.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

fgroen

Deuvels zijn die ronde pennetjes. Het enige "moeilijke" is dus om in beide delen een gat te boren dat precies tegenover elkaar ligt. Dit kun je doen met speciale ijzeren stiftjes. Je boort eerst een gat in een deel, stopt dat stiftje erin (en dan steekt er een klein puntje uit dat precies in de hartlijn zit) en vervolgens breng je het andere deel in positie en drukt het aan op de stift. Het puntje laat dan een markering achter in het nog niet geboorde deel. Je zet vervolgens je houtboor in die markering en klaar is kees.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

WMC

Ik wist inderdaad wat het waren, maar hoe ik het uit kon lijnen wist ik niet. Wat voor maten zijn die dingen beschikbaar?
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

WMC

#63
Klein updateje:

Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

fgroen

Quote from: WMC on May 18, 2006, 17:17:59
Ik wist inderdaad wat het waren, maar hoe ik het uit kon lijnen wist ik niet. Wat voor maten zijn die dingen beschikbaar?

zo'n beetje alle maten. Ik gebruik zelf 6mm deuvels, dat vind ik een handzame maat.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Edo

Quote from: WMC on May 18, 2006, 17:17:59
Wat voor maten zijn die dingen beschikbaar?

Meest gangbaar is een diameter van 6mm en 8mm. Ik gebruik het meest de 6mm versie. Bij grotere/zwaardere constructies de 8mm versie.

Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

WMC

Ik heb ondertussen wat spullen gehaald om deuvels netjes te kunnen zetten, ik ga het bij de tweede zijkant uit proberen of ik er fatsoenlijk mee overweg kan (ik ga hier toch wel van uit eigenlijk).
Foto's van de eerste zijkant met essen moet ik nog even schuldig blijven, maar hier wel foto's van de 2e kast, waar ik nu de bovenkant van de baffle erop heb gelijmd.


De ondergrond waarop gelijmd wordt


Klemmen wirwar :)

Het drijven en verschuiven is uiteindelijk opgevangen door de klemmen om de beurt een beetje aan te draaien en niet alle plaatjes ineens te doen.
Verzoek foto's kan natuurlijk ook altijd trouwens ;).
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

WMC

#67
De voorkant van de tweede speaker zit er helemaal op. Het is nog een hoop schuur werk, omdat er redelijk wat lijm uit is gelopen.


Op de foto zie je dat het ook niet helemaal 100% goed is gegaan, twee plankjes zijn toch een beetje gaan drijven, en omhoog getrokken door het klemmen, hier ga ik wat verdunde houtlijm in laten lopen, zodat dit ook dicht is. Ook is er een plankje waarmee ik geklemd heb voor een deel blijven hangen :).


Op de eerste speaker heb ik het essen voor de tweede zijkant gepast. Dit was nog niet makkelijk, omdat de planken niet helemaal haaks waren, waardoor er kieren van een paar milimeter ontstonden. Met de cirkelzaag hebben we dit opgelost door de planken haaks te zagen.


En wat gaatjes geboord voor het de deuvels, dit is toch wel een nette oplossing, die deuvels, heel erg handig met klemmen! Bedankt voor de tip.


Hier ben ik het essen aan het klemmen, het vel papier ligt ertussen om te voorkomen dat de MDF plank vast plakt aan het essen, dit zou zonden zijn natuurlijk. Ik lijm het hout met Konstructie lijm van Bison, om de kleine gaten op te vullen.


Reacties zijn natuurlijk altijd welkom.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

WMC

Wat is het fijn om in een Christelijk land te wonen :). Weer een dagje vrij gehad, dus redelijk wat kunnen doen:

- Het essen op de facetten afgetekend
- Het essen gezaagd, dit moest boven nog op 45 graden gezaagd worden, en ook op de facetten moest het op maat gemaakt worden
- De ongelijkheden eruit geschuurd, het is en blijft echt hout dat nooit 100% recht is, dus moesten de overgangen vlak geschuurd worden (misschien dat daarom sneller voor fineer wordt gekozen, al vind ik echt hout toch mooier)
- Nog meer geschuurd


Een van de laatste facetten aan het zagen


Ongeschuurde plaat, met potlood lijnen er nog op




Een van de geschuurde zijkanten


De voorste plank zit nog niet vast gelijmd, zoals hier te zien is hij nog los. De deuvels zijn nu goed te zien

Zelf ben ik er tevreden over, zeker omdat het echt hout is, de nerf is na het schuren perfect uit gekomen, al vermoed ik dat het nog wel beter kan als ik met nog fijner schuurpapier schuur. Tot nu toe heb ik met 120 als fijnste papier geschuurd, ik wil eigenlijk wel tot 400 gaan als dit nog nuttig is.
Als afwerking van het essen zit ik te denken aan een hele lichte beits. Iemand daar leuke ideƫen over?
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

JanWillem


Movievault

volhouden DHZ makker, je bent er bijna.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

BernHardN

dat worden zware jongens  :o

heb je een idee hoeveel ze wegen?

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

WMC

Het valt me allerzins mee. Ze wegen nu nu net geen 60 kg, dat is wel zonde bovenkant van Essen, zonder achterplaat en natuurlijk zonder units/filter. Ik kan ze net zelf tillen als het echt moet, maar liever met twee man :).

Overigens zit het leer er nu op. Dit was best lastig maar met een moeder die jaren ervaring heeft met kleertjes maken voor mij en mijn zusje was het redelijk snel gedaan. Foto's volgens heel binnenkort!
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

WMC

Zoals beloofd, de foto's. Het leer is een klein beetje vies, dat moet ik nog even schoon maken, maar had ik geen zin meer in voor de foto :).





Ik heb het er uiteindelijk op gezet met Bisonkit en nietjes. Om de laatste bubbeltjes eruit te krijgen heb ik de deegroller maar even gepakt :).
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Movievault

<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>