Peak Consult Empress Look-a-Like (Filter ontwerp)

Started by WMC, May 9, 2006, 19:58:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

geenius

#25
Quote from: Peerless Monster on May 11, 2006, 15:18:49
Waar kan je die kopen hier in Nederland?
Is er ergens een site?

www.deaudiofabriek.nl

WMC

Quote from: fgroen on May 11, 2006, 14:12:42
:o

Duelund condensator in het filter!!! Da's geen budget-oplossing!!


het zijn dan ook speakers met een prijskaartje van 25000 dollar.

Ik heb trouwens vandaag het essenhout gekocht, binnenkort een fototje.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

fgroen

#27
Feel free to order at:



Website Duelund

Zijn prijzige componentjes. Ik ben een keer op een prijslijst gestuit, maar ik weer niet meer waar. :-\

Kweet het weer. Audiofabriek.  O0  10uF begint bij 160 Euro. (10 uF Silverfoil bestaat niet eens, 1 uF kost al 900 Euro  :P)

Edit: Tony was me al voor.  :D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

geenius

Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Ik gebruik in mijn eigen systeem de koper folie condensatoren - voor mij voorlopig niets anders.  O0

Peerless Monster

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

Quote from: fgroen on May 11, 2006, 16:28:52
Feel free to order at:



Website Duelund

Zijn prijzige componentjes. Ik ben een keer op een prijslijst gestuit, maar ik weer niet meer waar. :-\

Kweet het weer. Audiofabriek.  O0  10uF begint bij 160 Euro. (10 uF Silverfoil bestaat niet eens, 1 uF kost al 900 Euro  :P)

Edit: Tony was me al voor.  :D
Das niet misselijk ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

astrobart


WMC

Vandaag weer een eindje verder gekomen, ik heb bij de 2e kast de vericale bracing erin gelijmd en 2 platen waarop later de bovenkant van de baffle komt.

In de eerste speaker heb ik lood gelijmd en ben ik begonnen aan de horizontale bracing. Ook een fototje van het essen dat heb gehaald, dit heb ik even in 4 sets gelegd, zodat ik dadelijk 4 mooie kanten heb ipv 3 mooie en eentje met restjes.


Het lood uitgesneden en lijm erop


Een project van mijn vader, hierop zit ook essen, zelf wil ik voor meer naturel essen gaan, maar dit is ook mooi om te zien. Dit setje staat overigens nog te koop voor een liefhebber


Lood is aan de zijkanten gelijmd, de onderkant heb ik net gedaan en ligt met wat druk erop te drogen, als het goed is moet dit goed werken met witte houtlijm


Essen uitgelegd over 1 zijkant, nog 3 kanten te gaan.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Merijn

Heel erg chique zo met dat Essen....!
I Prefer Coffee For Mental Stability...

WMC

Heeft er iemand nog leuke ideëen voor de voorkant, ik begin steeds meer te twijfelen aan het leer eigenlijk.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Edo

Vind het eigelijk wel erg mooi als ik eerlijk ben.
Net het front van een paar kleine monitors vervangen door een "leer"-versie en staat er netjes vind ik.

Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

WMC

Ziet er toch wel heel strak uit Edo! Wat voor leer is het en hoe heb je het zo gespannen gekregen? Is het een los frontje dat erop zit of hoe heb je het voor elkaar gekregen?

Is het btw een Seas tweeter? Hij lijkt verdacht veel op wat ik nu gebruik.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Edo

#37
Het (nep)leer komt van een car-hifi zaak. Is goed betaalbaar en laat zich prima verwerken.

Ik heb een frontje gemaakt van MDF, front en leer in de bisontix gezet, even wachten (niet te lang, anders plakt het erg goed en krijg je het niet meer strak), erop gezet en aan de achterkant met nietjes vastgezet. Ook de hoeken...wordt wat bobbelig, maar als de lijm goed droog is kun je de nietjes op de hoeken loshalen en het overtollige leer in de hoeken wegsnijden. Dan het frontje verlijmen aan de kast....





Quote from: WMC on May 13, 2006, 20:22:35Is het btw een Seas tweeter?

Yep, de Seas NonFerro 600G (H1147)
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

WMC

Bij jou was het mogelijk om een frontje te gebruiken, bij mij gaat dat dus niet door de fassetten. Ik wil ook niet eerste het leer aanbrengen en dan de planken erop lijmen, omdat ik dan bang ben het leer te beschadigen en vies te maken met lijm, mogelijk met een schuurpapiertje ofzo.

Hoe ik dit netjes moet gaan maken weet ik eigenlijk nog niet. Mijn eerste plan was om een groef erin te maken en dan met een spatel het leer de groef in te duwen, maar of dit netjes te maken is...

Iemand hier toevallig een idee voor?
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Interficior

Quote from: WMC on May 13, 2006, 23:55:54
Mijn eerste plan was om een groef erin te maken en dan met een spatel het leer de groef in te duwen, maar of dit netjes te maken is...

Iemand hier toevallig een idee voor?
Als je het op die manier gaat doen, zou ik dus de groef maken, en de groef weer afdichten met een houtje die in de groef past (iets smaller, en taps toelopend wellicht) zodat je het leer er echt 'inslaat'.
Take it or lease it

WMC

Dat kan inderdaad zo, maar lijkt je dat dit een net uiterlijk zal geven? Ik wil het sowieso helemaal vast lijmen, dus zou dit nog nodig zijn?
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

jeroenkv

#41
Ik gebruik de Neo8 PDR ook, maar dan voor mid en hoog. Heb je al over filters nagedacht?

Je kunt de Neo8 trouwens prima vanaf 500hz inzetten.

WMC

Quote from: jeroenkv on May 14, 2006, 11:49:40
Ik gebruik de Neo8 PDR ook, maar dan voor mid en hoog. Heb je al over filters nagedacht?

Je kunt de Neo8 trouwens prima vanaf 500hz inzetten.

Ik heb de niet PDR versie van de Neo8, omdat deze een iets hogere gevoeligheid heeft. Over het filter hebben we eigenlijk nog niet nagedacht. Ik ken de theorie erachter wel, maar mijn vader heeft de ervaring ermee. We gaan het filter dan ook bepalen met meten en luisteren, van tevoren laat ik in ieder geval niks simuleren door een programma.

Waarom heb jij voor de PDR gekozen en hoe heb je hem gefilterd? Toevallig voor de Van Duppen samenstelling gekozen?
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

jeroenkv

Quote from: WMC on May 14, 2006, 13:44:23
Ik heb de niet PDR versie van de Neo8, omdat deze een iets hogere gevoeligheid heeft. Over het filter hebben we eigenlijk nog niet nagedacht. Ik ken de theorie erachter wel, maar mijn vader heeft de ervaring ermee. We gaan het filter dan ook bepalen met meten en luisteren, van tevoren laat ik in ieder geval niks simuleren door een programma.

Waarom heb jij voor de PDR gekozen en hoe heb je hem gefilterd? Toevallig voor de Van Duppen samenstelling gekozen?

Ik gebruik de PDR voor mid en hoog. In het hoge mid en hoog bundelt deze versie minder dan de niet PDR. Verder is de resonantiepiek bij 12khz niet zo hoog bij de PDR. Ik gebruik hem open baffle >370hz met een 24db actief filter en <370hz een Scanspeak 25W, dus niet de van Duppen opzet (filtering bij 1khz). Verder ben ik bezig met een versie met een Scanspeak 18W die wel rond de 1khz gaat filteren (passief). Vandaar mijn interesse!
Zelf vind ik een tweeter niet nodig, omdat de Neo8 hoog genoeg komt (wel de notch gebruiken die zij aanraden!) en ik van een homogeen mid en hoog hou (zonder filtering). Het is ook lastig om een tweeter en een mid boven de 3khz te integreren door verschil in afstraalgedrag en de korte golflengte van het geluid. Deze versie gebruikt de Neo8 en Neo3 samen, maar filtering is op 3khz: http://www.audax-speaker.de/pro30d.htm


WMC

Ik zal als we tevreden zijn over het filter posten hoe het ongeveer in elkaar zit, mijn vaders filterstijl kennende zal het niet echt heel moeilijk worden, om directheid te bevorderen. Overigens komt de supertweeter die ik heb niet zonder goed fatsoen onder de 8kHz. Wat ik eerder vermeldde over HifiSound is alleen waar hij vandaan komt, hij is gebaseerd op het ontwerp van Jordanof.

Heb je trouwens niet een gigantisch verschil in gevoeligheid met je SS en de neo8, dat scheelt bijna 6 dB als ik de goede datasheet heb gezien van Scanspeak.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

jeroenkv

Dat zou tof zijn! Zelf denk ik aan een -6db filter op 1khz. Het rendementverschil is behoorlijk, maar makkelijk op te lossen.

WMC

#46
Vandaag weer wat verder gekomen. Ik heb ondertapijt gehaald om reflecties vanuit de kast naar de woofer te voorkomen, tevens heb ik dit in de eerste van de twee kasten geniet/geplakt. Op de tweede kast heb ik de onderbaffle gelijmd. Op de foto zie je de laatste plaat. Dit zijn dus 4 platen van 22mm MDF en 1 plaat van 12mm MDF. Waarom ik niet voor verschillende materialen heb gekozen? MDF werkt gewoonweg makkelijk.

De bracing zit er ook helemaal in, het lijkt een beetje raar op de foto, maar het is random gedaan, waardoor je goede bracing krijgt, maar ook allerlei verschillende lengtes van golven in de kast.




Bracing zit er zoals je ziet allemaal in, de hardhouten latjes zijn om dadelijk de achterplaat op vast te schroeven en later te lijmen

Als iemand trouwens verder nog een mooi idee heeft om het leer icm met het hout er netjes op te zetten houd ik me aanbevolen.


Onderkant van de kast met tapijt erin
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

WMC

Leer is binnen (moest besteld worden).

Het is uiteindelijk zwart meubel leer geworden. Het is redelijk dik, maar er zit ook nog wat rek in zodat ik het over de fassetten kan krijgen.



Heel binnenkort wil ik het hout erop gaan lijmen. Hiervoor wil ik een groef van +/- 1.5mm diep en 15mm breed (of 12, ligt eraan welke frees ik op dat moment erin heb zitten) aan de voorkant frezen waardoor ik het leer daar in kan verwerken. Dit is ook ongeveer de dikte van het leer, dus je zou er niks van moeten zien. Waar ik wel bang voor ben is dat de groef volloopt met lijm, als ik het hout verlijm, waardoor er alsnog geen leer in past, maar ik denk dat dit met een klein Dremel slijpschijfje wel op te lossen is.
De optie van een sier strip in V-vorm lijkt me minder, omdat je altijd de overgang van de stip naar het hout ziet. En een ander materiaal
gebruiken lijkt me ook niet mooi (bijvoorbeeld een aluminium strip).
Andere ideëen blijven natuurlijk welkom.

Het gewicht zit nu trouwens op 46 kg zonder units, achterkant of essenhout erop. 
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

NielsLu

Quote from: WMC on May 17, 2006, 18:00:22
Leer is binnen (moest besteld worden).

Het is uiteindelijk zwart meubel leer geworden. Het is redelijk dik, maar er zit ook nog wat rek in zodat ik het over de fassetten kan krijgen.



Heel binnenkort wil ik het hout erop gaan lijmen. Hiervoor wil ik een groef van +/- 1.5mm diep en 15mm breed (of 12, ligt eraan welke frees ik op dat moment erin heb zitten) aan de voorkant frezen waardoor ik het leer daar in kan verwerken. Dit is ook ongeveer de dikte van het leer, dus je zou er niks van moeten zien. Waar ik wel bang voor ben is dat de groef volloopt met lijm, als ik het hout verlijm, waardoor er alsnog geen leer in past, maar ik denk dat dit met een klein Dremel slijpschijfje wel op te lossen is.
De optie van een sier strip in V-vorm lijkt me minder, omdat je altijd de overgang van de stip naar het hout ziet. En een ander materiaal
gebruiken lijkt me ook niet mooi (bijvoorbeeld een aluminium strip).
Andere ideëen blijven natuurlijk welkom.

Het gewicht zit nu trouwens op 46 kg zonder units, achterkant of essenhout erop. 

Ik denk dat het t makkelijkst is als je de baffle vanuit de binnenkant vast schroefd met klein beetje lijm ertussen. Wel opletten dat de schroeven er niet doorheen gaan.

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

WMC

Kun je eens een tekeningetje maken hoe je dat in gedachte hebt? Leer schroeven heb ik nog nooit gezien.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R