Peak Consult Empress Look-a-Like (Filter ontwerp)

Started by WMC, May 9, 2006, 19:58:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WMC

Zoals in het topic van FrankG (en zijn) gezegd ben ik zelf ook bezig met hulp van mijn vader een setje Front speakers te maken.

Mijn inspiratie bron qua uiterlijk is de Peak Consult Empress, dit is een speaker die een klein beetje die looks van Avalon heeft, maar dit combineert met echt hout en een apart front. Dit vond ik mooier dan een Avalon Eidolon, wat ik al een erg mooie speaker vind. Het wordt geen 1:1 copie, het uiterlijk wordt gebaseerd op deze speaker, de units worden compleet anders, waar de Empress een softdome, een 4" mid en een 8" woofer gebruikt ga ik voor:

- Hifi Sound band tweeter voor het echte hoog (>10 kHz)
- Bohlender Graebner Neo 3 PDR
- Bohlender Graebner Neo8 voor het mid tot midhoog (1000-10kHz)
- Een onbekende 10" Kevlar woofer, deze heeft mijn vader een aantal jaar geleden gekocht en het blijkt een ongeloofelijk goede unit te zijn, vooral door het midden gebied waar hij ook is in te zetten (hij loopt door tot 2800 Hz als het zou moeten). Eerder heb ik hem al gebruikt in combinatie met een Seas metal dome-pje, dit bracht al een zeer aangenaam geluid ten gehoren.
- Een Eton 11-581 Hex
Ik heb het ontwerp van de Empress verder wat aangepast door hem 5 graden achterover te laten hellen, dit om de tweeter - allignment beter te krijgen. 

Met het bouwen ben ik ondertussen al begonnen, ik heb 1 kast al voor een deel klaar (grof werk is gedaan), de tweede kast moet nog bijna alles aan gebeuren.

Hieronder staan de bouwtekeningen en een foto van de kast zo als hij er nu uit ziet.


Een computer tekening, om het ontwerp toch te visualiseren en mogelijke problemen te voorzien


Een bouwtekening, sommige maten heb ik niet expres weggelaten, als iemand de complete part file wil hebben mag dit gerust


De eerste kast

Zoals te zien op de foto heb ik een klein foutje gemaakt met frezen, en ook met het zagen van het facet, nooit geweten dat een houtzaag ook door aluminium kon zagen zonder het te merken :).
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

BernHardN

dit blijven we volgen,
ziet er inderdaad al goed uit zo

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

fgroen

Gaaf!

Ik zie dat je MDF gebruikt hebt. Ga je ook nog echt hout toevoegen zoals Peak Consult dat ook doet? (ik denk dat bij hun de kasten ook van MDF zijn gemaakt, en vervolgens met houtpanelen worden afgewerkt, en de baffle en facetten met leer)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

WMC

Ik heb inderdaad MDF gebruikt voor de kast. 22mm voor de kast zelf en de frontplaat is 10 cm dik. Ik ga ook nog echt hout gebruiken voor de zijkanten. Wat weet ik nog niet 100% zeker, maar Essen maakt een goede kans. Ook de voorkant wil ik nog met leer afwerken inderdaad, maar misschien dat ik dat nog ga veranderen in een mooie soort vilt, daar ben ik ook nog niet helemaal uit.
Iemand die daar ideeen over heeft is meer dan welkom ze te posten.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

mluyben

Leuk, een avaclone met andere units! Ben heel benieuwd hoe dit eruit gaat zien en klinken natuurlijk.
Blijf het zeker volgen.

BernHardN

vilt is heel gevoelig voor beschadigen, kunst leer is niet duur en niet van echt te onderscheiden
wat ook kan is vinyl (voor op de vloer) in een mooie uitvoering.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

WMC

Heb je foto's van mooi vinyl toevallig?
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

fgroen

Ik zou voor echt leer gaan....  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

BernHardN

Quote from: WMC on May 10, 2006, 10:16:56
Heb je foto's van mooi vinyl toevallig?

nee,

maar gewoon even naar de lapjes markt ;D

Quote from: fgroen on May 10, 2006, 10:43:07
Ik zou voor echt leer gaan....  ;D

als het verschil al niet zichtbaar is..............zou je het dan horen????  ;)

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

WMC

Zo veel duurder is echt leer natuurlijk ook weer niet, maar ik moet wel een mooie soort vinden dan natuurlijk, misschien dat ik eerst ook een soort schuim/dempingsmateriaal op de frontplaat lijm voordat ik het leer doe, om afstraling te voorkomen en om oneffenheden een beetje op te vangen. Ik weet trouwens niet of iemand het al heeft gezien, maar de tweeter komt onder de middentoner te zitten. Dit zie je in het ontwerp en op de foto's best goed, de Neo 8 is de smalle lange, de tweeter de wat bredere korte.

Ik ben vandaag trouwens begonnen met de tweede kast te zagen. Als ik straks wat hulp heb lijmen we hem in elkaar voor een deel.

Foto's spreken voor zich:






Ik heb ook nog een tijdje lopen spelen met het idee om een setje 11" etons te kopen, maar die liggen jammergenoeg toch boven mijn budget :(.

Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

fgroen

Quote from: BernHardN on May 10, 2006, 13:10:57

als het verschil al niet zichtbaar is..............zou je het dan horen????  ;)

Horen niet..., maar het snobisme wil ook wat...  ;D

En als het een beetje verkleurt kan je het altijd weer bijwerken met schoenpoets.  :D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Da's een stevig karwei zeg!! Doet me denken aan al het zaagwerk dat ik voor mijn Avaclones gedaan heb... Ik ben er gelukkig voor het grootste gedeelte doorheen (het zaagwerk wel te verstaan...  :-\ )

Succes! Heb jij ook altijd dat de tweede speaker eigenlijk meer concentratie vergt? Ik heb altijd zoiets van: Heb ik al een keer gedaan, "die tweede zal ook wel gaan" en dan heb ik de neiging om slordig te worden.

Jouw baffles zijn wel enorm bewerkelijk! Veel plezier met al het lijmwerk.  >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

WMC

Vooralsnog is de 2e niet veel lastiger dan de eerste, al  heb ik alles wel van de eerste even nagemeten, om te kijken of ik nog goed zat met de maten, klopte best aardig nog :).

Die Baffle lijmen is wel lastig inderdaad, de truck is om de lijm (witte houtlijm) even uit te laten harden voordat je gaat klemmen, zo drijft de plank niet meer weg op de lijmlaag. Een klein spijkertje erin slaan helpt soms ook wel als het niet mag gaan schuiven.

Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

WMC

De tweede kast gelijmd, het lijkt bij de frontplaat of ik hier de fout in ben gegaan, dat is niet zo, dit is om de woofer zo veel mogelijk adem ruimte te geven. Ik wil geen pijp maken waardoor de woofer beinvloed wordt, vooral omdat de unit ook nog eens een gigantische magneet heeft.

Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

geenius


WMC

Leuke foto's het is alleen niet de empress, maar je krijg wel een idee van hoe ze het opbouwen. Die groef in het MDF had ik nog niet eerder gezien, iemand een idee waarvoor die is? Die halverwege de kast dus bedoel ik.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

sphere

Quote from: WMC on May 10, 2006, 21:58:39
De tweede kast gelijmd, het lijkt bij de frontplaat of ik hier de fout in ben gegaan, dat is niet zo, dit is om de woofer zo veel mogelijk adem ruimte te geven. Ik wil geen pijp maken waardoor de woofer beinvloed wordt, vooral omdat de unit ook nog eens een gigantische magneet heeft.


Zou het niet handiger zijn om die plaat dan over de gehele lengte te nemen? Dit lijkt me niet bevorderlijk voor de stijfheid van je baffle?
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

geenius


WMC

Quote from: sphere on May 11, 2006, 11:06:20
Zou het niet handiger zijn om die plaat dan over de gehele lengte te nemen? Dit lijkt me niet bevorderlijk voor de stijfheid van je baffle?

Je bedoelt over heel de voorkant? De baffle wordt overingens nog 8 cm dikker, dus wat stijfheid betreft zal dat wel meevallen.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Peerless Monster

#20
Quote from: WMC on May 11, 2006, 10:47:09
Leuke foto's het is alleen niet de empress, maar je krijg wel een idee van hoe ze het opbouwen. Die groef in het MDF had ik nog niet eerder gezien, iemand een idee waarvoor die is? Die halverwege de kast dus bedoel ik.

Misschien om de planken die tegen het MDF aankomen te centreren?
Ik zag het ook gelijk.
Ze lijken heel erg op mijn Ushers (CP-8571 Dancers) trouwens... (de voorkant dan ;) )
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

fgroen

 :o

Duelund condensator in het filter!!! Da's geen budget-oplossing!!

Wel grappig om te zien dat de hele boel aan elkaar gekit zit in dat filter. Microfonie gunnen ze geen kans...  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

Mooie plaatjes voor de DIY....... 8)
Jammer dat ik de taal niet spreek op dat forum....lijkt me heel informatief... :-\
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

geenius

#23
Quote from: fgroen on May 11, 2006, 14:12:42
:o

Duelund condensator in het filter!!! Da's geen budget-oplossing!!

Wel grappig om te zien dat de hele boel aan elkaar gekit zit in dat filter. Microfonie gunnen ze geen kans...  8)

....en die bruine cigarillo's zijn Duelund weerstanden! De spoelen zijn van Jantzen. Eveneens uit Denemarken.  O0


Peerless Monster

Quote from: geenius on May 11, 2006, 14:58:10
....en die bruine cigarillo's zijn Duelund weerstanden! De spoelen zijn van Jantzen. Eveneens uit Denemarken.  O0



Waar kan je die kopen hier in Nederland?
Is er ergens een site?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler