Nordost Superflatline Gold VS Blue haven

Gestart door mikeske, mei 8, 2006, 21:26:26

Vorige topic - Volgende topic

mikeske

Vandaag dus de Nordost Superflatline Gold toegekomen die ik van BB&G op proef heb.

Na een redelijk gevaarlijke rit met de motor door de zware regenbui,
met de grote doos op de tank waardoor ik bijna niks zag en maar met een hand kon rijden, toch veilig thuis gekomen  ;D

Direct verse kledij aangedaan en dan de doos geopend, in de midden van de massa bubbelfolie zag ik plots iets blinken  ;D
Een rolletje Nordost. Mooi ontrold en dan vlug de huidige Qed SA losgemaakt.
De Nordost aangesloten en de speakers terug mooi op hun plaats gezet, cdtjes en dvd'tjes klaargelegd.

Als eerste ging Ozark Henry er in. Bij de eerste klanken kreeg ik gewoon direct kippevel  :o :o :o
Het trillen van de stem klonk zo echt. Alles klonk zo natuurgetrouw. Ik was al zwaar onder de indruk.
Paar nummers laten spelen en mijn eerste indruk was nog steeds: WOW

Dan heel wat cd's gespeeld: Lenny kravitz, Alicia Keys, Sarah McLachlan, Fugees, Phil Collins, Michael Jackson, Kane, Diana Krall, The Eagles, Roger Waters, Hooverphonic, Novastar, Marco Borsato. Beetje van alle genres dus.

Ik viel van de ene verbazing in de andere. Ik had wel verandering/verbetering verwacht maar toch niet zo een grote  :-X :-X :-X
Wat in me opkwam waren dingen zoals snelheid, detail, vloeiend, levendig. Ik hoorde de muziek echt spelen.

Wat me ook direct opviel is dat ik luider en luider begon te spelen. Vroeger deed ik dit niet veel,
omdat het dan allemaal een beetje te schel begon te klinken en het gewoon niet meer aangenaam was.
Maar nu bleef het geluid onaangetast, op een bepaald moment zat ik gewoon constant op 95-100dB te luisteren  ;D

Ben dan ook beetje gaan spelen met de plaatsing van de speakers wat terug resulteerde in verbetering  :o
Ik zat gewoon constant met een brede smile op men gezicht  ;D

En het beste is gewoon dat de kabel nog moet inspelen, het komt dus NOG beter  ;)
Ik ben er nu dus al van overtuigd dat de QED SA de deur uitgaat  ;D

Morgen krijg ik mijn Nordost Solar winds interconnects binnen en verwacht ik dus nog een verbetering  ;D

Nu terug gaan luisteren  ;D ;D ;D

Ben een tevreden man  ;)

De gebruike apparatuur:

Rotel rdv 1060 / rsp 1066
Harman kardon signature 1.5
Kef iQ3
Nordost superflatline gold  ;D ;D ;D
Nordost Silver shadow digitale interlink tussen Dvd en Pre/Pro
Nordost Blue haven interlink tussen Pre/Pro en EV
Supra netsnoeren
Supra stekkerblok
Isotek Isoplug

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

garmtz

Dat 'klinkt' erg goed! ;)   Fijn dat de kabel zo goed matcht in je set!  O0

-SR-

@Garmt: ik denk dat er nog een Nordost fan bijgekomen is  ;D

Ik herken je ervaringen ;)

Groeten,
-SR-

garmtz

Citaat van: -SR- op mei  9, 2006, 11:45:13
@Garmt: ik denk dat er nog een Nordost fan bijgekomen is  ;D

Lijkt erop ja... :)

molle

Maak men kop hier weer maar zot ja ::) ;D ;)

Wil binnekort ook wel eens wat speakerkabel van Nordost aan men stereoset proberen ;)
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

molle

Is de Super Flatline enkel in bi-wire te verkrijgen of ook in singlewire.
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

mikeske

Citaat van: molle op mei 10, 2006, 00:58:28
Is de Super Flatline enkel in bi-wire te verkrijgen of ook in singlewire.

De superflatline is de bi-wire versie de flatline gold is de singlewire.
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5

molle

garmtz

De Super Flatline kan ook single-wired worden geleverd. In dat geval wordt de kabel ge-shotgunned: de 4 geleiders worden dan aan beide kant gecombineert naar 2 geleiders.

Ook is de Super Flatline te leveren als bi-amp versie: met vier connectoren aan beide kanten...

molle

Citaat van: garmtz op mei 10, 2006, 10:42:06
De Super Flatline kan ook single-wired worden geleverd. In dat geval wordt de kabel ge-shotgunned: de 4 geleiders worden dan aan beide kant gecombineert naar 2 geleiders.

Ook is de Super Flatline te leveren als bi-amp versie: met vier connectoren aan beide kanten...

Dat is ook interessant. Maar ik men speakers laten het niet toe om bi-wire te gebruiken :P

garmtz

Citaat van: molle op mei 10, 2006, 10:48:58
Dat is ook interessant. Maar ik men speakers laten het niet toe om bi-wire te gebruiken :P

Dat leg ik dus net uit! De Super Flatline is dus ook single-wired af te monteren. Zo gebruik ik de kabel zelf in mijn HT ook.

Zie plaatje:

Deleted member

"Shotgunned" heet dat dan toch?

Ik heb ook de Superflatline maar wacht toch nog even met 'shotgunnen', wie weet komt er naast de TDA2200 wel een SDA2175 voor de basunits!  :P

molle

Citaat van: garmtz op mei 10, 2006, 11:48:21
Dat leg ik dus net uit! De Super Flatline is dus ook single-wired af te monteren. Zo gebruik ik de kabel zelf in mijn HT ook.

Zie plaatje:

Moet echt gaan brillen :P

mikeske

Heb nu al een paar dagen ook de Blue haven om te testen en zit nu met volgend probleem:

ik heb dit naar garmtz gestuurd maar had graag ook julie mening gehoord  ;)

hey garmtz,

zit met een probleempje   :-\

Ik geraak er maar niet uit of het nu de superflatline of de blue haven word   :-\ :-\ :-\
Toen ik eerst de blue haven teste was ik direct enthousiast en vond hem bij 90% van de cd's beter.
Maar nu ik er al wat langer naar luister word het bij hogere cd's toch iets te scherp.
En dat had ik bij de superflatline niet. De vraag is dan natuurlijk is het zo opgenomen en laat de blue haven het daardoor zo klinken, of maakt de superflatline het iets doffer waardoor het aangenamer luisteren is ?
Bij muziek gaat mijn voorkeur dus voorlopig naar de superflatline.
Bij film vind ik dan de Blue haven terug iets beter dan de superflatline.
Hij is precies iets sneller en dynamischer.

Wat ik me ook afvroeg is of men bekabeling op de juiste plaats zit.
Heb nu voornamelijk geluisterd met de silver shadow (digitaal) tussen de dvd en de pre/pro
en de blue haven tussen de pre/pro en eindversterker.
Heb nu net ook geluisterd met de blue haven (analoog) tussen de dvd speler en pro/pro en de solar wind tussen de pre/pro en de eindversterker en dit maakt het het geheel als iets minder feller.
De dac's van de dvd speler zijn dus waarschijnlijk iets beter.
Zou het mss beter zijn als ik de Blue haven en Solar wind van plaats verwissel ?

alvast bedankt  ;)

FrankB

Altijd lastig, je gaat meer horen maar dus ook meer je apparatuur, fouten in opnames, etc. Je zult eraan moeten wennen en moeten afwegen of dat is wat je wilt of niet.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

ChrisV

Inderdaad lastig, maar volgens mij is het niet handig om fouten eerder in de keten te gaan 'repareren' met kabels. Dat zou ik wel doen als het aan heel moeilijk beinvloedbare factoren ligt (zoals kamerakoestiek), maar niet als het ligt aan de kwaliteit van bijvoorbeeld je DAC.

Helaas betekent dit dus wel dat je twee keer moet investeren: componenten in de keten die leiden tot het vervelende hoog worden vervangen én je kiest voor duurdere, nog eerlijkere luidsprekerkabels, wat de Blue Heaven is t.o.v. de Flatlines. Tegelijk kom je hier op de langere termijn wel verder mee.

Ik heb dit zelf met het laag vanwege kamerakoestiek. Gelukkig is het bij mij simpeler: hoe beter de Nordost, hoe gecontroleerder het laag. De Xindak die ik ook heb doet het trouwens op dit punt ook heel aardig. Ik ben er alleen achter gekomen dat ik transparantie en snelheid toch erg belangrijk vind. ;) 

Suc6 met je keuze!

mikeske

Deze week nog heel veel vergelijken en dan mijn keuze maken he maar nu is het 60% superflatline 40% blue haven ...
We zien wel  ;)

mikeske

Ik heb nu net nog een tijdje zitten vergelijken, en heb nu de blue haven interlink tussen de dvd en pre/pro gestoken.
En dan tussen de Pre/Pro en de eindversterker de solar wind interlink.

Dit gaf toch een verbetering. Het schelle is nu heel wat miner.
De oorzaak van het schelle geluid lag dus (deels) bij de digitale interlink.

Het geheel zou dus waarschijnlijk nog beter zijn als ik nog een blue haven interlink zou plaatsen tussen de pre/pro en de eindversterkers.
Dan is de ganse keten blue haven.

Nu terug gaan luisteren  ;)

molle

mikeske

Citaat van: molle op mei 30, 2006, 21:23:00
Gaat geld kosten >:D

Inderdaad, zal dus waarschijnlijk 3x 4m blue haven worden  :-\
Gevolgd door dan nog een blue haven interlink voor tussen pre/pro en eindversterkers
( en waarschijnlijk nog een voor de center ook  ;))

Waar ben ik aan begonnen ....

Had beter zo een kruidvat setje gekocht van 75€ inclusief 20 top films  ;D
Maar ja we zijn nu al zo ver, laten we maar doorgaan he  >:D

Deleted member

Ach je moet het ergens aan uitgeven!  ;)

mikeske

Citaat van: Antoine op mei 30, 2006, 22:03:21
Ach je moet het ergens aan uitgeven!  ;)

Eerst verdienen en dan verteren  ;D

mikeske

De kabels zijn terug vertrokken richting BB&G.
Bedankt voor het lenen Garmt en Bjorn  ;)

Hier nog enkele foto's van net voor het pijnlijke afscheid  :'(

En nog een macro van de mooie pluggen  :)

Nu dus sparen, sparen en nog eens sparen  ;)

molle

mikeske