Welke vragen wil jij stellen aan Neil Patel (de ontwerper van Avalon)?

Started by garmtz, May 8, 2006, 09:20:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz


RobT

Vraag:

Wat hij van de combinatie vind van een Avalon Classic met de DD-serie van Velodyne. De Classic is een gesloten kast, een verbeterde Eclipse, ik meen ontworpen door de oprichter van Avalon, die later het bedrijf aan Neil heeft verkocht.

Rob.

eric_audio

Quote from: Erik van Voorst on May  8, 2006, 15:20:34
Er is echter toch nog een beetje onduidelijkheid..... vind ik ....want er gaan verhalen dat hij het " lopende" Avalonbedrijf gekocht zou hebben....

Ja, ik dacht van de man die nu achter Ayre zit...
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

eric_audio

Quote from: garmtz on May  8, 2006, 15:03:39
Staat de filosofie in het foldermateriaal ook online?

Verschillende reviews staan online, en ook het interview in Hifi+, te downloaden als pdf file.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Erik van Voorst (in memoriam)

HEBBES !!!!

Ik heb hier voor mij de HI>FI+ van sept/oct 2003 met als titel " The Big Speaker Issue"
waarin hij over 4 pagina's wordt ge-interviewd en nog eens een flink aantal pagina's over Avalon gaat.

Tevens de folder uit november 1992 genaamd " Capture The Emotion"  en nog een latere folder...ook nog een paar e-mail uitwisselingen tussen mij en  " zijn personeel "....

Helaas is mijn scannertje niet tof...maar ze liggen klaar....you know where.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Marc Heijligers

Quote from: Erik van Voorst on May  8, 2006, 15:20:34
Ik weet bijvoorbeeld dat de eerste Avalons door Neil Patel en een aantal van zijn vrienden (allen muzikanten)
zou zijn ontworpen en op basis van het benaderen van een akoustische (instrument) presentatie.

Er is echter toch nog een beetje onduidelijkheid..... vind ik ....want er gaan verhalen dat hij het " lopende" Avalonbedrijf gekocht zou hebben....

Kijk eventueel op http://www.htguide.com/forum/showpost.php4?p=243282&postcount=86 voor een impressie over de historie van Avalon. Daar zijn vast nog wel wat leuke vragen uit te destilleren. Ben benieuwd of hij nog wel eens contact heeft met zijn oude maatjes.

Iets wat mij opvalt is dat hij slechts in 1 van zijn designs keramische woofers toepast. Wat is daarvoor zijn reden, en waarom niet in andere designs?

Grtn,
Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: RobT on May  8, 2006, 17:30:48
Vraag:

Wat hij van de combinatie vind van een Avalon Classic met de DD-serie van Velodyne. De Classic is een gesloten kast, een verbeterde Eclipse, ik meen ontworpen door de oprichter van Avalon, die later het bedrijf aan Neil heeft verkocht.

Rob.

Dit is natuurlijk niet het moment om te discuseren maar de Classic is absoluut geen verbeterde Eclipse.....beiden heb ik uit ten treure gehoord en ben zelfs nog steeds in het bezit van een stel Eclipse.....pas met de Eidolon Vision zit hij mijnsinziens weer boven in de top.... ;D

Neil geeft " ruiterlijk" toe dat hij een nieuwe Eclipse wilde presenteren welke makkelijker aanstuurbaar was..om zo een groter publiek te bereiken....

Helaas is dit wel ten koste van ruimtelijkheid en dynamiek gegaan en DAAR stak Avalon juist door uit boven de rest.........zo erg waren winkeliers teleurgesteld...bv Multifoon in het Alexandrium .....die mij wist te vertellen dat ze de verkoop om reden van kwaliteitsvermindering hadden gestaakt...enfin daar zal Garmt wel ongetwijfeld meer over weten....

Grappig om te zien dat de Eclipse 2e hands meer waard is dan de Classic....ondanks zijn ouderdom....
enfin hij blijft in mijn HT.... 8)

De Eclipse is trouwens ook een gesloten kast hoor....in zijn allereerste betoogjes (van Neil) slacht hij werkelijk het poortsysteem af  (taalgebruik heb ik nog zwart op wit in een dikke Avalon manual)....wat schets nu onze verbazing...jawel.....poorten in the latest greatest models....

Misschien weer een leuke vraag  (toch on-topic >:D)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

oud_account_1

Ik ken de andere interviews niet, dus misschien is het al bekend, maar...
- Hoe groot is het team dat die speakers ontwikkeld?
- Hoe lang zijn ze/is hij bezig met het ontwikkelen van een nieuw model?
- Wat is zijn smaak qua muziek?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

geenius


DA BoSS

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

franks

Misschien heeft hij een oplossing voor het weer luchtdicht krijgen van mijn mt-behuizingen  ;D

groet frank

ruud2

wie ziet N.P. als zijn clientele?
is dit in het ontwerp ingebracht of plaatst hijzelf zijn produkt in het( top) marktsegment?

Quote from: franks on May  9, 2006, 23:40:49
Misschien heeft hij een oplossing voor het weer luchtdicht krijgen van mijn mt-behuizingen  ;D

groet frank

ook ik had daar beperkt last van in een gelaagde kastopbouw, het zwakste materiaal , het 10mm mdf begon te scheuren en te werken.
de oplossing heb ik gevonden om de kast te bekleden met hpl plaat.
verlijmd met sneldrogende witte (industrie) houtlijm
alle werking ,zowel van het plaatmateriaal en het tussenliggende lood, opgelost.
tevens een mooi vlak overgehouden om te fineren.
ook Erik heeft het toegepast.

grtn,Ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Marc Heijligers

Hoi,

Zijn er nog mensen naar de Isis wezen luisteren? Ik was helaas verhinderd, maar ben wel benieuwd naar de indrukken.

En wat is er uiteindelijk aan Neil gevraagd?

Grtn,
Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Rudo

Quote from: Marc Heijligers on May 13, 2006, 18:01:33
Hoi,

Zijn er nog mensen naar de Isis wezen luisteren?
Hi Marc,

Ik ben vrijdag wezen luisteren.
Ik had er speciaal een vrije dag voor gepland want het leek me een buitenkansje.
Het was toen niet druk en ik heb zodoende een uur kunnen Isissen.
De rest van de dag zat ik in een heel pleizerige roes.... voelde me erg gelukkig
Ik heb nog nooit zo goed gereproduceerde, 2e hands, muziek gehoord!
Onwaarschijnlijk mooi.

Toch zat er achter in een jongeman die zei dat het hem niet veel deed.
?????

Ik prijs me gelukkig dat ik dit mee heb gemaakt.
Het is weer een ankerpunt voor me, zoals dat ook het geval was met de Avalon Osiris (fenomenaal), Sentinel (viel tegen), Eidolan diamond, Martin Logan Statement, een grote Kharma en nog een stel andere speakers.

Het goede nieuws is dat het systeem dat daar nu hoorde goedkoper is dan het beste syssteem dat ik tot vrijdag beluisterd had. Dat was de Osiris 10 jaar terug, met ML versterking. Nu kost het -schat ik- de helft van toen. Maar klinkt beslist veel beter.
Het slechte nieuws is dat het nog steeds onbetaalbaar is, te groot voor mijn huisje, en dat ik voorlopig thuis geen muziek meer zal draaien.

(Ik weet dat dit laatste tijdelijk is.)
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

reMC

Quote from: Rudo on May 14, 2006, 12:30:06
Toch zat er achter in een jongeman die zei dat het hem niet veel deed.
?????

Ik kan me dat goed voorstellen. Ik kan me weer niet voorstellen dat Avalon een luidspreker maakt die ik mooi vind...

Rudo

Eigenijk is geen enkele luidspreker is om aan te zien.
;)
Het is een noodzakelijk kwaad om te kunnen luisteren.
Soms is de afwerking echt goed en daarom fraai, maar het zijn toch uiteindelijk sta-in-de-weg kasten.

Ik had het vooral over het geluid uit de Isis.
;D
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

reMC


fgroen

Ach, bij mij gaan de nekharen overeind staan als ik de naam 47 Labs zie. Ieder zijn meug.

Basisgedachte is dat ondanks alle verschillende insteken de basisgedachte van alle audio-fanaten hetzelfde is: luisteren naar een optimale muziek-reproductie. Dat een "optimale reproductie" een subjectief gegeven is, kan door de objectieve term "optimaal" wel eens een misverstand opleveren, en is bron van vele vruchteloze discussies.

Ik was helaas niet van de partij om de Isis te horen, maar ga mijn ogen maar eens open zetten om ddat te gaan doen. Mijn laatste referentiepunt was ook de Osiris, gevoed door Jadis versterking en Wadia CD-speler afgewisseld met Goldmund Studio platenspeler.

Welke elektronica werd er in combinatie met de Isis gebruikt?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

bmateijsen

Quote from: fgroen on May 15, 2006, 10:27:52
Welke elektronica werd er in combinatie met de Isis gebruikt?

Rhapsody kennende zal daar Spectral MIT en waarschijnlijk DCS op hebben gestaan..

Jiri

Quote from: bmateijsen on May 15, 2006, 10:29:42
Rhapsody kennende zal daar Spectral MIT en waarschijnlijk DCS op hebben gestaan..

De keten bestond uit Spectral CD speler, Spectral voor en eindversterking met hele dure MIT Kabels er tussen.
Ik geloof dat alleen de interlink al € 27.000,- euro kostte :-[
De speakers waren trouwens zeer de moeite waard, Zeer groots en realisitisch. Ik had de indruk dat de speakers eigelijk helemaal niets deden of aan het geluid toevoegde. Ik kan eigenlijk totaal niet zeggen hoe deze speaker klinkt, want hij klinkt eigenlijk nergens naar. (in positieve zin).
Als het geluid je niet zou bevallen, is dit niet aan de speakers te verwijten, maar puur aan wat ervoor hangt.

Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

bmateijsen

Oh ja.. Spectral heeft natuurlijk net zijn nieuwe 16-bit cd-speler uitgebracht..

Jiri

Hier Neil zelf aan de afstand bediening! ;D
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik moet zeggen dat de Isis op deze foto's toch wel wat hebben...

Hoe kwam Neil Patel eigenlijk over ???

Of hebben jullie zwijgplicht ivm hifi.nl primeurs... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jiri

Quote from: Erik van Voorst on May 15, 2006, 11:51:26
Ik moet zeggen dat de Isis op deze foto's toch wel wat hebben...

Hoe kwam Neil Patel eigenlijk over ???

Of hebben jullie zwijgplicht ivm hifi.nl primeurs... ;D

Kan idd helaas niet meer vertellen en laten zien, ik ben m'n boekje al te buiten gegaan ;)
Kijk binnenkort maar op hifi.nl.

Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Movievault

<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>