Hoe ziet jouw HA setup eruit ?

Started by DickB, November 24, 2002, 15:57:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DickB

Hoi allen,

Om wat nieuwe ideeen op te doen, ben ik benieuwd wat jullie allemaal met HA uitspoken.

Ikzelf heb nu nog een standaard setup (aantal lamp modules en appliance modules), en ben wat aan het experimenteren met voice recognition om deze te bedienen.

Wat ik nog wil bewerkstelligen in de toekomst is:

- aangepaste events afhankelijk van dag/nacht situatie (bijv. verlichting op 30% als ik 's nachts de badkamer inloop)
- laten zakken van rolluiken als het alarm wordt aanzet
- als er iemand thuis is, het automatisch laten zakken van rolluiken als de zon fel begint te schijnen (light sensor bobcat)
- laten zien we er aanbelt (camera bij voordeur en tv laten overschakelen op dat kanaal als beweging wordt waargenomen)
- wholehouse audio
- speaker op toilet, die aanschakelt als iemand er gebruik van maakt
- etc, etc  :P

Teveel om op te noemen. Als ik op amerikaanse boards kijk, zijn er mensen die niets anders doen dan constant nieuwe handigheidjes toevoegen. Ik ben benieuwd in hoeverre de nederlandse mens hiermee bezig is, wellicht kunnen we elkaar op leuke ideeen brengen !

Groet,
Dick

De_Sint

Hoi DickB

Wat van software gebruik je?

Wil het voice recognition wat lukken? en wat bedoel je met wholhouse audio. Muziek op elke plek of de stem van de PC mbt tot voice recognition?

met vr.gr.
Marco Schaeffer

DickB

Marco,

Ik gebruik Homeseer. Naar mijn mening het beste programma voor dit soort zaken. M'n pc staat 24/7 aan, maar denk erover om een dedicated machine hiervoor in te zetten. Jammer dat er geen goeie linux applicatie is, omdat ik ook al een linux server 24/7 heb draaien (dwz: voordat ik pas geleden m'n kernel heb verprutst, en er nog niet echt aan toegekomen ben om 'm weer up een running te maken)

VR gaat in principe goed. Het voordeel is dat je de speech assistant kunt trainen, zodat ie meer en meer aan je stem went. Wel een beetje omslachtig om steeds engels te moeten praten, er is (nog?) geen nederlandse versie. Vanaf dit moment gebruik ik alleen de microfoon in m'n webcam, maar wil eens gaan kijken of ik door het huis heen, diverse kleine microfoontjes kan plaatsen.

Met wholehouse audio bedoel ik inderdaad muziek door het hele huis, en de mogelijkheid om de apparatuur vanaf elke locatie te kunnen bedienen.

Groet,
Dick

De_Sint

DickB

Ik zit er ook over na te denken om Homeseer aan te schaffen zodra ik in mijn nieuwe huis aan de slag ga (Zie thread: X-10 Totaal pakket). Vanwege zijn uitgebreide mogelijkheden en VB scripting. 100 euro is daarin tegen niet echt goedkoop te noemen.

Mijn huidige server zal ge-upgrade moeten worden om VR geschikt te maken. Het is inderdaad jammer dat we engels, spaans, frans en duits door het huis mogen lopen kletsen voor onze Computer, maar er nog geen Nederlands is.
Maakt'ie niet teveel fouten?

Heb je btw al iets gevonden om de thermostaat te kunnen regelen, en je A/V zaken via de computer te kunnen regelen?
Zou stoer zijn als je in de huiskamer 'TV aan, nederland 2' kan roepen.

Marco

DickB

QuoteIk zit er ook over na te denken om Homeseer aan te schaffen zodra ik in mijn nieuwe huis aan de slag ga (Zie thread: X-10 Totaal pakket). Vanwege zijn uitgebreide mogelijkheden en VB scripting. 100 euro is daarin tegen niet echt goedkoop te noemen.

100 euro is niet echt goedkoop nee, maar het pakket is z'n geld echt wel waard. Meder door de grote groep HS gebruikers en het zeer actieve msg board is het een goede aanschaf.

QuoteMijn huidige server zal ge-upgrade moeten worden om VR geschikt te maken. Het is inderdaad jammer dat we engels, spaans, frans en duits door het huis mogen lopen kletsen voor onze Computer, maar er nog geen Nederlands is.
Maakt'ie niet teveel fouten?

Tja, af en toe begrijpt ie me niet ;D maar ik denk dat dat een kwestie is van het beter trainen van de software. Maar over het algemeen wordt de stem goed herkend. Ik heb er niet zo'n problemen mee om in het engels te moeten praten, al vind m'n vriendin het allemaal 1 grote grap ;D Het bedienen van lampen via de afstandsbediening vindt ze daarintegen wel erg handig, dus het is gewoon een kwestie van wennen/tijd denk ik.

QuoteHeb je btw al iets gevonden om de thermostaat te kunnen regelen, en je A/V zaken via de computer te kunnen regelen?
Zou stoer zijn als je in de huiskamer 'TV aan, nederland 2' kan roepen.

Thermostaat heb ik nog niet naar gekeken. Ik krijg zelf binnenkort een nieuw huis, dus dan ga ik daar eens naar op zoek. Ik heb wel ergens wat threads gelezen over thermostaten. (usenet: comp.home.automation)

M'n A/V zaken ga ik regelen met de ocelot. Daaraan hang ik de secu16IR, en daar sluit ik weer de zgn. IR emitters op aan, die ik dan voor het IR oog op m'n apparatuur plak.

Groet,
Dick