mijn woonkamer/ht. nieuw avontuur vrijstaande woning 2021

Started by eduard, May 5, 2006, 20:36:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eduard

In 2021 heb ik na 45 jaar Den Haag verlaten.
Ik heb een vrijstaande woning gekocht in de omgeving van Almere.  Een kleine verbetering t.o.v. mij grote appartement in aan de rand van de Schilderswijk  tegen het centrum aan :), waar ik 20jaar met plezier gewoond hebt. Er waren 2 reden om te verhuizen.
De belangrijkste was om dichter bij mijn familie te gaan wonen.
De 2de is dat ik nog een keer vrijstaand wilde gaan wonen. Ik had in het verleden al in het Westland gezocht maar dat nooit door gezet. Door Corona werd het voor mijn werk makkelijker om verder van wat toen nog mijn kantoor in den haag was te gaan wonen, doordat ik geheel vanaf huis aan het werk was. Voor Corona werkte ik meestal 4 dagen op kantoor en 1 dag thuis en soms vaker vanaf huis.
Tijdens corona werd het ook al snel duidelijk dat we niet volledig meer terug zouden gaan naar kantoor. Vervolgens kwam daar nog een  reorganisatie overheen en kwam ik in een team welke vanuit Maastricht werkt terecht, hierdoor kon ik dus permanent vanaf huis blijven werken.

 
Waar ik in het verleden als snel 90 minuten koste om bij mijn broer of zussen op bezoek te gaan en vervolgens bij terug komst 15a30 minuten rondje rijden voor een parkeer plek. Kost het me nu nog geen 15 minuten met de auto en is er altijd parkeer plek. Maar meestal ga ik op de fiets wat afhankelijk van de wind richting tussen de 35 en 45 minuten fietsen is.

Hier gaat mijn nieuwe avondtuur verder https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?msg=3447303

Hier zal ik beginnen met weer een HT in de woonkamer. Ruimte van 6 bij 7 bij 2,6 misschien over een paar jaar een aparte uit of opbouw.
In mijn huidige woonkamer heb ik na ruim 25 afscheid genomen van de diverse projectorren(zelfbouw,sony,barco) en ik geniet ik nu van mijn sony tv XR-83A90J. De ruimte is minder geschikt voor een projector daarom een 83 inch tv aangeschaft.

Ik woon alweer ruim 2 jaar in mijn nieuwe woning. En heb de afgelopen weken wat aanpassing mbt akoestiek gedaan.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?msg=3649465
Ben verder nog zeer te vreden met de ruimte. Ben er in zijn geheel nog niet uit of ik over een jaar of 5 een nieuwe ruimte ga aanbouwen.

Overzicht van de Set (2023)

Front speaker Floating Synthese II (maar alles is vervangen door Tony Gee. https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?msg=3647343
Center speaker floating Cameleon
Svs 20-39 subwoofer aangestuurd door een crownXLS1000
Surrounds quadral dauphin
Backsurrounds bronze b2 van monitor audio
tv SONY XR-83A90J
2maal NAD C298 voor aansturing front en center speaker
2maal Earpower amp (classe D gebaseerd op B&O ICE) aansturing surround
Denon 3700h als surround processor
Toping pre90  (stereo voor versterker met "HT bypass")
Topping D90 (dac)
CD transport sony-xa50es (gemodificeert met TentLABs modules door sound evolution.
fanless htpc met oa foobar2000 en mediaplayer clasic (K-Lite Codec)
Dune vison 4k mediaplayer
4K blu ray Panasonic 824
Blu ray en Sacd oppo93
Blu ray en Sacd  Sony UBP-X800M2



Zie hieronder mij HT zoals deze tot 2021 was in Den Haag
Zie voor hoe het was in 2007 https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?msg=637176
Zie hier de verbouwing in 2012 https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?msg=2205366


neptune

Leuke foto's !

Wat voor scherm/doek gebruik je? Ik zie op de foto wel golven/bobbels in je scherm, heb je daar geen last van? Of ligt het aan de foto?

zet hier iets neer

eduard

#2
Het doek was een projectra rol scherm maar daar viel niet naar te kijken door alle golven en heb het dus op een frame gespannen. Nu zitten er en nog maar een paar hele kleine golfjes in, de foto lijkt erger dan het is. Tijdens het kijken valt het niet op. Alleen wanneer je er echt op gaat zitten letten zie je bij 4:3 materiaal wanneer er een tekst voor bij scrolt (rechts naar links onderkant)een kleine beweging. Bij 16:9 heb ik helemaal geen problemen.

Ben bezig mijn eerste post aan te passen. En ga wat inhoud verplaatsen naar oa deze post.

Mijn HT/Huiskamer 14-11-2007

Na een lange tijd weer eens fotos gemaakt van mijn HT/Huiskamer.

zie hier een klein over zicht van de fotos.

Korte opsomming van gebruikte componenten.
HT gedeelte is ongeveer 6bij7meter en er aanvast een openkeuken van 2 bij 3meter.

Stereo set bestaande uit

FrontEar voorversterker www.acoustic-reality.com
2x EarTwo eindversterkers van www.acoustic-reality.com
Front speaker  Floating synthese II via biamp gevoed door de 2 EarTwo eind versterkers
Een gemodificeerde M-audio super dac  www.soundevolution.nl
Tevens gemodificeerd sony XA50ES als loop werk www.soundevolution.nl


HT set:
Front speaker via stereo set http://www.floating.nl/nederlands/
Barco 808g collour filtered
Processor Parasound 7100  www.parasound.com/nc/7100.php deze is tevens aangesloten op de FrontEar voorversterker
Center speaker floating Cameleon
Svs 20-39 subwoofer aangestuurd door bryston 6b mono eindversterker
5 kanaals sony TAN-9000es einderversterk voor center en de 4 achter kanalen.
Sony 200cdp
Maranz 6500 dvd audio/sacd speler
Pioneer 925 laser disk speler
Pioner 737+psm1 dvd speler
Fine arts tuner
Samsung digital deconder
Svhs video recorder jvc
Surrounds quadral dauphin
Backsurrounds bronze b2 van monitor audio

eduard

Vandaag is Garmt langs gekomen met een Lyngdorf DPA-1. Ik mag deze een paar dagen lenen ter demo.

Garmt (Beter Beeld & Geluid) Al vast bedankt.

Ik ben aangenaam verast door deze voorversterker, roomperfect levert in mijn opstelling een aangename verbetering.  ;D

Ik ben niet zo goed in het beschrijven van wat ik dan precies ervaar als verbetering.

Het totale geluidsbeeld is een stuk groter geworden en ook meer homogeen en meer forward.
De  basweergave is er ook op vooruit gegaan.

Erg jammer dat ik morgen en vrijdag moet werken en zelfs ook moet overwerken.
Dit ga ik vast en zeker van het weekend inhalen. :)

Misschien ziet Audionut of Garmt dit topic nog en kunnen ze ook nog voor wat aanvulling zorgen.



Eduard

garmtz

Het is graag gedaan! Mij rest te zeggen dat ik de Synthese speakers best fraai vind van klank, is de 2e keer in 2 weken dat ik ze hoor... ;)  Verder vond ik persoonlijk de Lyngdorf een klasse beter dan de AR voortrap, met of zonder RoomPerfect. De DPA-1 heeft een zuiverder en zijiger hoog, meer rust, meer homogeniteit en is minder vermoeiend van klank.

Met de DPA-1 en RoomPerfect ingeschakeld, vind ik het geluid losser, met betere scheiding tussen de instrumenten/stemmen, is er een dieper fundament, meer openheid en minder neuzeligheid in het middengebied. Verder breidt het beeld zich in de breedte uit zonder aan focus te verliezen (in tegendeel!).

Wat opvallend is in jouw setup, is dat er MEER en DIEPER laag is met RoomPerfect. Dit is voor mij een nogal verrassend resultaat, wat in jouw kamer met jouw speakers goed uitpakt vind ik. Mooie set zo, ik heb lekker zitten genieten! 8)

audionut

Ook ik was (zeer aangenaam verrast). Wat een enorme impact heeft de Lyngdorf op het geluidsbeeld.
Ik ken de set van Eduard heel erg goed en vond hem altijd erg lekker maar ook behoorlijk druk klinken. (bij mij trad altijd wat luistermoeheid op)
Ik dacht dat het voornamelijk te maken had met het verschil in geluid tussen zijn synthese's en mijn magnepans. Nu blijkt dat zijn speakers net zo'n relaxed beeld neer kunnen zetten als de mijne en met (vrijwel) net zo'n groot geluidsbeeld. Het grote voordeel dat hij echter heeft is dat het "fundament" steviger klinkt.

Ik had niet verwacht dat er zo'n grote verbetering te realiseren was met zijn set zonder zéér rigoreuze wijzigingen. Wat mij betreft mag Eduard mijn advies om magnepans te kopen overboord gooien.

Ik ben nu erg nieuwsgierig geworden naar de effecten van roomperfect op mijn situatie, echter zijn de financieën me nu niet gunstig gezind.  :'(
Men neme een paar maggies, doen daar wat minipodjes bij en hebbe.... een kamer vol speakers!

eduard

Ik heb vandaag eindelijk eens even de tijd gehad om eens lekker naar muziek te luisteren. En ik moet zeggen dat het geen straf is om dit met een dpa-1 als voorversterker te moeten doen :) .
Ik ben nog steeds verbaast over hoeveel groter en gedetailleerder en homogener het geluidsbeeld is.


Eduard

eduard

De DPA-1 is net weer opgehaald  :( . De dpa is toch wel een flinke verbetering tov mijn huidige voorversterker. Ik moet alleen nog even na denken of ik voor mezelf de eventueele aanschaf kan goed praten :)

Garmt (Beter Beeld & Geluid) nogmaals bedankt.


Eduard

garmtz

Het is graag gedaan Eduard... ;)  Succes met je overwegingen!

eduard

Heren een klein schopje voor mijn topic. De aankomende maanden ga ik proberen zowel de stroom voorziening als de akoestiek van mij woonkamer ht aan te passen.
Zie hier 2 schetsen van de huidige situatie. Het zal nog wel een 2a3 maanden duren voordat ik daadwerkelijk begin aan de verbouwing.

In de nieuwe situatie gaat de keuken, een opberg hok er uit. En komt er op de plek van het projectiescherm 2 openslaande deuren naar de naast gelegen tuin. De gehele set gaat een kwart slag gedraaid worden.

eduard

Zie hier een schets van hoe het ongeveer moet worden. Niet alles is nog getekend er komen nog een aantal dvd-bluray kasten een buro en misschien nog wat meer aankleding.

eduard

Er zijn ook wat aanpassing op apparatuur gebied.
Er is nu een oppo 93, marantz av7005 en een epson 5500 en nog een parasound 2100 voorversterker voor het stereo deel.

Er gaan 4 aparte stroom groepen komen voor de HT opgebouwd uit
4 maal Groneberg inbouw stekkerdozen (zwart)
4 maal Siemens Cilindric Fuse Cartridge
en zo´n 150m nexan xmvk kabel.

Het plafond zal zeer waarschijnlijk een rockfon fibral systeem plafond worden in 2 kleuren. Voordat het plafond daadwerkelijk geplaatst word zullen er zeer waarschijnlijk eerst wat metingen uitgevoerd gaan worden door Beter Beeld & Geluid. Misschien komen er ook nog difusers en absorbers.

De verlichting krijgt ook zijn eigen groep geschakeld met een aantal x10 dinrail dimmers.

Mvgr
Eduard

eduard

Woonkamer/Ht is bijna leeg maandag gaat de aannemer beginnen.
Er komen links openslaande deuren naar de tuin, het hok gaat eruit, keuken eruit, nieuwe lichtkoepels en akoustisch systeem plafond van rockfon sonar of fibral plaaten. En misschien nog een kleinbeetje ander akoestisch aanpassing. En natuurlijk 4 nieuwe groepen voor de audio met siemens zekeringen.


Eduard

eduard

En nog 2 fotos van de rotzooi :)

clockwork

Zo, dat is een heel project. :confused:

Sterkte ermee! Maar het uiteindelijke resultaat telt! Wel foto's plaatsen hoor.
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

eduard

Is inderdaad een flinke klus en er zit al een voor traject van 1,5jaar aanvast. Ik moest namelijk eerst zorgen dat ik links een tuin had :) waar de deuren op uit kunnen komen. Nu heb ik afgelopen december het naastgelegen appartement erbij kunnen kopen zodat ik nu wel een tuin hebt. Dit appartement is nu voor 99% klaar en hier zal ik tijdelijk in vertoeven totdat mijn woonkamer HT weer klaar is. In deze naast gelegen appartement komt nu mijn slaapkamer en keuken.

Zie hier een paar aktie fotos van die verbouwing.

eduard

en nog een paar van de naaste gelegen woning. Zie de rechter muur in de tuin voor de muur waar de deuren naar mijn woonkamer HT komen. De tuin gaat ook nog opgeknapt worden. Deze is zoals je zie nu een beetje kaal. Was een oerwoud met een paar boompjes.

eduard

En toen was er licht. :)

eduard

Zaterdag bijna alle het elektriciteit kabels en buizen uit de ruimte verwijderd.
Vandaag 4 (4x20m) nieuwe nexans xmv kabels naar de meter kast getrokken.
Morgen (straks) ga ik deze met zadels vast zetten, maar eerst even langs de praxis. Dit gaan 4 nieuwe groepen worden elke aangesloten op een Siemens Cilindric Fuse Cartridge. Vervolgens nog een aparte groep voor de verlichting en 1 voor de airco. In totaal komen er 6of7 verschillende groepen in de ruimte. Nu maar hopen dat ik nog genoeg ruimte hebt in de meter kast :)

Eduard

eduard

#19
De tuin is nu ook ongeveer af. Alleen nog opzoek naar een leuke muur poster van 4 bij 3 om de achter muur van de tuin wat op te frissen.
In het plafond 20 nieuwe lasdozen aangebracht en deze in per groep (in lijn) van 5 aangesloten om een marmitek din rail dimmer.
Ook diverse leidingen gefreesd voor een aantal nieuwe WCD.

Zie topic http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=113930.0 voor fotos van het plafond.

eduard

en nog wat sfeer foto's

eduard

#21
nog eentje op het afteleren.
Zie hier de kabels van de vier nieuwe stroom groepen en speaker bekabeling voor de achter speakers (Canare 4s8  100m). En een 12m audioquest forest hdmi kabel voor de projector.

Eduard

eduard

#22
Shit vandaag tegen een Flinke financiële en plannings tegenslag aangelopen.

De houten vloer onder mijn zwalustaart cement vloer onder mijn badkamer en toilet blijkt verrot te zijn.  Er staat schimmel op het hout er er leven hele collecties naaktslakken en vieze spinnen. Waarschijnlijk heeft het al 10tot12 jaar staan lekken maar is het nooit opgevallen. 12 jaar geleden is de badkamer namelijk helemaal verbouwd maar waarschijnlijk heeft de toenmalig aannemer iets fout gedaan.

Als het tegen zit kan de badkamer pas na de bouwvak hersteld worden :(

Eduard

VlisChris

Ik ontdek je topic nu pas. Jammer want het is volgens mij een prachtig project 8)

Balen van je badkamer zeg. Heb het in mijn eervorige huis ook gehad, lekkage en kolonies naaktslakken. Daar wordt je inderdaad niet vrolijk van. Succes daarmee, en vooral veel plezier met je verbouwing!
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

eduard

Christiaan bedankt voor je reactie.
De verbouwing gaat gewoon lekker door maar de eind datum zal waarschijnlijk wel een stuk naar achter gaan.  Moet nog wel even gaan zoeken hoe ik dit fancieel weer rond ga krijgen maar ik weet dat dat wel gaat lukken.
Morgen komen ze om de vloerverwarming in te vrezen volgens mij zo 200 meter.

Eduard