mijn woonkamer/ht. nieuw avontuur vrijstaande woning 2021

Started by eduard, May 5, 2006, 20:36:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eduard

#150
rew spl ongeveer 82
test level -41.7 db
length 512

audyssey uit direct via parasound voorversterker

m2-p1 meting 1 op luister positie (amp ice met logo)
m2-p2 meting 2 50 cm direct voor luister positie
m2-p3 meting 3 50 cm direct voor luister positie en 50 cm links
m2-p4 meting 4 50 cm direct voor luister positie en 50 cm rechts

eduard

#151
m2-p5 meting 5 50 cm rechts van luister positie
m2-p6 meting 6 50 cm achter van luister positie
m2-p7 meting 7 50 cm links van luister positie
en gemiddelde 7 metingen.

eduard


Sjaak_Banaan

Onder 'Limits' (rechtsboven) even de schaal aanpassen eduard, nu staan er toenames van 10 of zelfs 20dB, dat geeft een heel erg vertekend beeld.

Liever stappen van 5dB.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

eduard

#154
hoi Sjaak
Bij limits kan ik top db en bottom db in vullen staat nu op 105 en 0
moet ik daar 95 en 50 van maken?

Tabcam

Met 50 en 90 krijg je waarschijnlijk automatisch de rasterlijnen op 5 dB
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

eduard

ik zal zo wel even de 7 grafieken hier boven aanpassen.

Dirk

volgens mij zeggen ons die 7 afzonderlijke niet zoveel, 't is meer dan voldoende als je de average en de bijhorende waterfall laat zien met relevante/duidelijke schaalverdeling, daar moet genoeg uit af te leiden zijn (imo ziet het overall al behoorlijk goed uit)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Tabcam

#158
Ik bedoelde eigenlijk iets in deze richting. Het plaatje toont dat onder de 400 Hz je ruimtemodi redelijk normaal zijn maar ik verwachtte bet verschil rond de 1 kHz niet en de bump bij 11 kHz dan wel het laagplateau van 1.5-10 kHz ziet er apart uit.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

eduard

Hoi Tabcam bedankt voor het bekijken van de meetingen. Zijn er indicatie dat ik eventueel een probleem zou hebben met de tweeters. Om eerlijk te zijn ben ik nog steeds erg tervreden hoe alles klinkt en maken de meeting mij soms wat onzeker.
Enige aanpassing die ik nu gedaan hebt ten opzichte van de meeting in maart is dat ik nu ipv mijn front speakers ge bi ampt hebt ze op 1 versterker hebt aangesloten.
Vraagje als er een verschil zit tussen versterker 1 en 2 zou ik dat eenvoudig via een spl meting kunnen zien. Dus alles gelijk houden en alleen wisselen tussen de 2 versterker en dan de zelfde spl meting uitvoeren (1 meting op luister positie).

Tabcam

Quote from: eduard on July  7, 2020, 17:24:50
Hoi Tabcam bedankt voor het bekijken van de meetingen. Zijn er indicatie dat ik eventueel een probleem zou hebben met de tweeters. Om eerlijk te zijn ben ik nog steeds erg tervreden hoe alles klinkt en maken de meeting mij soms wat onzeker.
Enige aanpassing die ik nu gedaan hebt ten opzichte van de meeting in maart is dat ik nu ipv mijn front speakers ge bi ampt hebt ze op 1 versterker hebt aangesloten.
Vraagje als er een verschil zit tussen versterker 1 en 2 zou ik dat eenvoudig via een spl meting kunnen zien. Dus alles gelijk houden en alleen wisselen tussen de 2 versterker en dan de zelfde spl meting uitvoeren (1 meting op luister positie).
Je zou eens kunnen kijken of je Ruimte onregelmatig gedempt is. Dat zou kunnen door ook te meten 50 cm (/1m) voor de luidsprekers. Dan neem je in het hoog die demping veel minder mee.

Die meting kan je dan vergelijken met de metingen op je luisterplek. Hoef je maar met 4 metingen te doen, links/rechts op luisterplek (heb je al) en links.rechts op 50 cm/1m voor de luidsprekers. Ben benieuwd wat je daar meet.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

eduard

Nog een vraagje ik heb tot nu toe gemeten met de microfoon omhoog en met de calibratie file die daar bij hoort. Ik zal dan nu ook de speaker meten met de microfoon omhoog maar zou het misschien beter zijn om de microfoon naar voor te wijzen (gericht tussen de 2 speakers in?
Ik ga sowieso nu even de 4 metingen doen. Maakt het nog uit hoe hoog de microfoon staat?

eduard

#162
en nog 4 metingen
Nu speakers gemeente op 50 en 100 cm microfoon op 94 cm hoogte. Met beide speakers aan.
Metingen zijn gemaakt waar de mid en tweeter met toe in naar binnen wijzen. Microfoon stond dus niet geheel in lijn.

meting 3 beide speakers aan

-42.6 db
ongeveer 81 db
m3-p1 50 cm speaker Rechts
m3-p2 100 cm speaker Rechts
m3-p3 50 cm speaker Links
m3-p4 100 cm speaker Links

eduard

#163
meting 4 maar 1 speaker aan
Metingen zijn gemaakt waar de mid en tweeter met toe in naar binnen wijzen. Microfoon stond dus niet geheel in lijn.

-42.4 db
ongeveer 81.5 db
m4-p1 50 cm speaker Rechts
m4-p2 100 cm speaker Rechts
m4-p3 50 cm speaker Links
m4-p4 100 cm speaker Links

eduard

#164
Wat mij als leek opvalt dat de dip in het laag rond de 30 hz nu een stuk minder is, helemaal als ik per speaker meet. Wijst dit dan ook op de akoestiek, ik vind het wel vreemd dat de dip per speaker minder is dan met beide speakers aan, zou dit een fase probleem kunnen zijn wat ik opzich vreemd zou vinden.

Alleen aan het eind van deze 8 metingen bedacht ik me dat ik met toe in speel en dus ook zo gemeten hebt.
Metingen zijn gemaakt waar de mid en tweeter met toe in naar binnen wijzen. Microfoon stond dus niet geheel in lijn.
Heeft deze toe in nog effect op de meting. De toe in gebruiken omdat ik ooit gelezen had dat bij mijn speakers aangeraden word om de toe in zo te hebben dat deze elkaar kruist voor de luister plek.

Tabcam

#165
Quote from: eduard on July  7, 2020, 18:22:23
Nog een vraagje ik heb tot nu toe gemeten met de microfoon omhoog en met de calibratie file die daar bij hoort. Ik zal dan nu ook de speaker meten met de microfoon omhoog maar zou het misschien beter zijn om de microfoon naar voor te wijzen (gericht tussen de 2 speakers in?
Ik ga sowieso nu even de 4 metingen doen. Maakt het nog uit hoe hoog de microfoon staat?
Als je alleen de luidspreker meet, meet je op de te meten luidspreker gericht. Dus 50 cm voor en gericht op de luidspreker links en de meetopstelling veranderen en dan rechts. Als je voor de ruimte-invloeden meet, meet je omhoog.

Ik verwacht dat je twee calibratiebestanden hebt maar mocht je alleen het calibratiebestand voor omhoog hebben zou ik waarschijnlijk ook omhoog meten. Of allebei en dan kijken welk verschil je ziet en hoort.

Heb nog even gezocht naar maatvoering van de Floating Synthese II. Ik zou op tweeterhoogte meten denk ik..
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Ja, die dip zal vooral ruimteinvloed zijn. Met plaatsing is daar wel verandering in te krijgen. Er zit een erg groot verschil tussen links en rechts. De 100 cm meting lijkt een betere qua integratie van de drivers maar dat kan ook door de toe in kunnen komen. Ik zou loodrecht op de as van tweeter/midrange meten als je dat al niet hebt gedaan.

De dip van 2-4 kHz zou bij de luidspreker kunnen horen waarbij de linker inderdaad een raar extra probleem heeft. Ik denk niet dat het een meetfout is omdat we het ook op je luisterpositie zien. Misschien de fase of een kapotte tweeter?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

eduard

#167
Nogmaals bedankt, ik zal morgen nogmaals de speakers 1 voor 1 meten zonder de toe in. En ik zal kijken of ik de microfoon op tweeter hoogte kan krijgen. En op de speaker gericht. Ik zou daar ook de calibratie bestande voor moeten hebben.

Tabcam

#168
Quote from: eduard on July  7, 2020, 22:39:35
Nogmaals bedankt, ik zal morgen nogmaals de speakers 1 voor 1 meten zonder de toe in. En ik zal kijken of ik de microfoon op tweeter hoogte kan krijgen. En op de speaker gericht. Ik zou daar ook de calibratie bestande voor moeten hebben.
Altijd leuk om te kijken of we kunnen helpen. Betekent de toe in dat de woofer niet parallel met tweeter en midrange unit staat? Zoals op dit plaatje?


Als ze alle drie in één lijn vooruit staan, kan je direct recht op de as meten. En qua plaatjes kan je best links en rechts in hetzelfde plaatje neerzetten. Dat maakt verschillen zoeken juist gemakkelijker. Je kan zelfs alle vier in één grafiek stoppen als je een offset geeft aangeeft, alleen denk ik op basis van de eerdere metingen ik dat 100cm beter is qua integratie van de drivers.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

eduard

#169
De woofer staat inderdaad met de toe in niet paralel. Mijn setup komt komt overheen met de foto. Ik zal later op de dag weer wat meting maken zonder toe in en met microfoon naar speaker gericht.
nog even wachten tot het stopt met regenen voordat ik kan gaan meten. Woonkamer heeft platdak met lichtkoepels, de regen is op de koepels goed te horen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


eduard

#170
meting 5 maar 1 speaker aan
microfoon naar voren gericht op tweeter
-40.7 db
ongeveer 83.5 db peak
m5-p1 50 cm speaker Rechts
m5-p2 100 cm speaker Rechts
m5-p3 50 cm speaker Links
m5-p4 100 cm speaker Links

De grafiek voor alle metingen in 1 staat 2 posts lager

eduard

#171
op luister plek microfoon gericht op midden tussen speakers
level -42.8
db 81.5

m6-p1 beide speakers op luisterplek
m6-p2 rechter speaker op luisterplek
m6-p3 linker speaker op luisterplek

eduard

#172
gezamenlijk grafiek van de meting 5 de 4 metingen per speaker microfoon gericht op tweeter

eduard

#173
En omdat ik toch bezig was nog 3 metingen op de luister positie met de microfoon gericht tussen de speakers en nu wissel van versterker en beide versterkers in bi amp


meting 7 wissel tussen versterkers op luister plek
db afgesteld op versterker 1 met logo

Wat mij opvalt aan onderstaande metingen 1 de geluids druk neemt maar weinig toe bij bi amp en beide versterker meten redelijk gelijk had verwacht dat het db verschil groter zou zijn.
Heb hier dus wel het idee dat Bi amp in mijn geval niet veel toevoegt. Komt natuurlijk ook dat je eigenlijk met bi amp actief moet gaan filteren en het filter in je speaker zoveel mogelijk overslaat. Beide doe ik niet.
Ik bi amp door de uitgang op mijn eindversterker te splitsen met een Y adapter en zo gaat dus het voledig signaal naar beide eindversterkers.

Iemand enig idee of het door het plaatsen van de Y adapter de signaal sterkte halveert of zou mijn voorversterker dat compenseren. Ik vermoed nu eigenlijk dat het signaal gehalveerd word.





level -42.8 versterker met logo
db 81.5

versterker zonder logo
level -43.8
db 80.3


bedeide versterker
level -43.4
db 80.8


m7-p1 versterker 1 met logo
m7-p1 versterker 2 geen logo
m7-p1 beide versterkers

grafiek 4 de 3 metingen in 1

eduard

#174
grafiek met 4 metingen met/en zonder audyssey en audessy intelling voor subwoofer LFE+main

rood is via maranzt met audyssey en intelling voor subwoofer LFE+main

Blauw is maranzt met audyssey met subwoofer alleen lfe

geel is meting zonder audyssey zonder marantz dus alleen voorversterker 1

groen is meting maranzt in direct dus zonder audyssey