Reviewers, jullie mening over referentie

Started by J.A.F._Doorhof, November 23, 2002, 15:35:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Een professionele reviewer moet:

Een referentie systeem gebruiken
15 (83.3%)
gewoon zijn eigen set gebruiken
3 (16.7%)

Total Members Voted: 18

simonsscj

Quote from: Robbo on November 25, 2002, 17:23:58
En ook al heeft een reviewer een Cine9 / Wilson Audio / Lexicon etc.  set,  dan nog zijn we afhankelijk van de reviewer zelf.  Als die persoon het niet snapt, dan houdt het helemaal op.

Rob


AAAH meneer gaat door voor de broodrooster met ingebouwde waterkoker?
;D

M.a.w. ik ben het hier compleet mee eens.

Groeten,
Simon

simonsscj

Quote from: jaco on November 25, 2002, 13:35:06
Simon, Naar alle waarschijnlijkheid draaiden ze titels die het niet doen op de PMDT  ;D dat zijn er toch meer dan die het wel doen ;)

Hahaha 1-0 voor de grote mensen...
Maar de problemen met de pmdt zijn toch al een geruime tijd uit de wereld geholpen.
Ik zal niet ontkennen dat in het begin het een regelrechte ramp was maar na een enkele upgrade liep het apparaat als een trein.

Groeten,
Simon

J.A.F._Doorhof

Rob,

Je hebt mijn post verkeerd begrepen.

Wat ik bedoelde was het volgende.

De weergevers moeten GOED worden afgesteld dus bv door een ISF calibratie, en dan bedoel ik natuurlijk wel een TOTALE calibratie.

Ik ben zelf ook geen voorstander van THX apparatuur, maar de MEETWAARDES en EISEN die ze stellen vindt ik wel goed.
Een goed systeem om te reviewen zou voor mij moeten voldoen aan:

* rondom gelijke speakers, of in ieder geval gelijk klinkend
* een sub die tot minimaal 25 hz doorgaat zonder al te veel afval
* correcte plaatsing van de speakers

Allemaal eisen die ook THX stelt.
Daarnaast zou ik ook de kamer enigsins behandeld willen zien.

Dus ik ben in GEEN GEVAL voor een THX set, of EEN ISF calibratie.
Dit zijn noemers die ik gebruik om aan te geven dat er zorg moet worden besteed aan het systeem.

Nogmaals mijn set bevat geen enkele THX speaker of versterking, maar ik weet 100% zeker dat het wel voldoet aan de eisen van THX.

Ik denk ook dat de hele thread explodeert om de verkeerde redenen.

Waarom begon ik de thread ?
Omdat ik steeds meer zogenoemde experts zie opstaan uit het niets die prachtige verhalen schrijven over bepaalde hardware en software die gewoon kant nog wal raken.

Vandaar....

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Quote from: simonsscj on November 25, 2002, 19:08:35
Quote from: jaco on November 25, 2002, 13:35:06
Simon, Naar alle waarschijnlijkheid draaiden ze titels die het niet doen op de PMDT ;D dat zijn er toch meer dan die het wel doen ;)

Hahaha 1-0 voor de grote mensen...
Maar de problemen met de pmdt zijn toch al een geruime tijd uit de wereld geholpen.
Ik zal niet ontkennen dat in het begin het een regelrechte ramp was maar na een enkele upgrade liep het apparaat als een trein.

Groeten,
Simon
Simon,

Je zag de smileys toch wel staan.. Ik weet dat proceed geweldig mooie spullen maakt. Ik zit zelf met Meridian met min of meer hetzelfde. Het zijn beide geen sony of pioneer die al binnen een week meer units verkopen dan proceed en meridian binnen 1 jaar. Het budget voor testen zal wel in dezelfde verhouding liggen. Niet dat ze dat niet doen, maar misschien wordt er in eerste instantie wel gekeken of de standaard zaken wel lopen, en niet de paar afwijkende titels genomen (die misschien ook wel volgens de standaard werken moeten, maar helaas niet)

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

simonsscj

Quote
Quote
Quote from: jaco link=board=16;threadid=4410;start=20#37014
Je zag de smileys toch wel staan..

Jazeker wel, ik moest er zelfs om lachen...

Quote from: jaco link=board=16;threadid=4410;start=20#37014
Ik weet dat proceed geweldig mooie spullen maakt. Ik zit zelf met Meridian met min of meer hetzelfde. Het zijn beide geen sony of pioneer die al binnen een week meer units verkopen dan proceed en meridian binnen 1 jaar. Het budget voor testen zal wel in dezelfde verhouding liggen. Niet dat ze dat niet doen, maar misschien wordt er in eerste instantie wel gekeken of de standaard zaken wel lopen, en niet de paar afwijkende titels genomen (die misschien ook wel volgens de standaard werken moeten, maar helaas niet)

Nou ikzelf zou graag ooit een keertje over willen gaan tot de good-stuff zoals Proceed en/of Meridian.
Heb ooit een keer op een high-end beurs mogen luisteren naar een volledig digitale weergave (met speakers en al) onder begeleiding van een Meridian dvd speler (gigantisch gevaarte) en dat heeft wel wat.
Ook zo'n setje van Proceed, de avp2 en de amp zijn al meer dan de moeite waard en gebruikt zijn die dingen al heel betaalbaar aan het worden.

Maar goed mijn eerste aankoop is een goeie crt of dlp en mijn pioneer 737 upgraden met een cinematrix psm-1 kaart (gaat zich dan wenden tot Frank :D )

Ik kijk nu naar een 28" breedbeeld schermpje en ik wil graag eens wat groters.
Over het geluid ben ik tevreden, maar wil wel een keertje over gaan tot iets echt speciaals.

Groeten,
Simon

Johan Van Gompel

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 26, 2002, 09:17:20
Ik denk ook dat de hele thread explodeert om de verkeerde redenen.

Waarom begon ik de thread ?
Omdat ik steeds meer zogenoemde experts zie opstaan uit het niets die prachtige verhalen schrijven over bepaalde hardware en software die gewoon kant nog wal raken.

Het enige wat je daaraan kan doen, Frank, is zelf prachtige verhalen schrijven die volgens jou wel dik in orde zijn.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

J.A.F._Doorhof

 ;D
Ik ben niet de persoon om reviews te schrijven.
Ik ben meer het type die in een jury of in een soort panel goed uit de verf zou komen, maar gewoon reviews schrijven intresseert me niet (behalve wat ik voor het forum doe dan).

Ik hou meer van de discussie om iets beter te maken dan om achteraf een compleet product te reviewen.

Maar nogmaals zoals het op het forum gaat vindt ik het prachtig en heel leuk, voor een blad lijkt het me een ramp.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RuudG

Een beetje late reactie wellicht, maar ik moet het gewoon effe kwijt...

Naast het hebben van een goede installatie is er een minstens zo belangrijke voorwaarde om een goed reviewer te kunnen zijn. De reviewer moet kennis van zaken hebben mbt het medium film. Mijn broek zakt steeds weer af bij het lezen van reviews, waarin de reviewer blijkt geeft van een totaal gebrek aan inzicht in het medium film. Laat me twee willekeurige voorbeelden geven uit een zeer grote rij.

Het stelselmatige geklaag over grain stoort me mateloos. Als de kijker zich daaraan stoort moet hij naar video gaan kijken. Uiteraard maak ik hierbij een uitzondering voor de gemakzuchtige studio, die onnodig gebruik maakt van een overmatig grainy vijfde generatie print als source voor een DVD. Triest vind ik het echter als DVD's geprezen worden voor een levenloze platgefilterde videoaanblik (Fast & the Furious is een mooi voorbeeld hiervan) en het aanwezig zijn van volkomen natuurlijke grain in prachtige transfers aanleiding geeft tot veel gemopper.

"Film is film juist door die grain!!!!"  En dat is geen kwestie van smaak, maar intrinsiek aan het medium.

De reviewer geeft ook blijk van totaal onbegrip en gebrek aan historisch perspectief als Technicolor omschreven wordt als een nogal kunstmatig, overtrokken of achterhaald kleursysteem. Tja, als je in de jaren tachtig opgegroeid bent, met als voornaamste voedingsbodem slechte video opnames en films met een dubieuze beeldkwaliteit, schrik je wellicht als je iets ziet wat sterk afwijkend is van alles wat je tot dan gezien hebt. Niks mee mis, dan ga je je verdiepen in een nieuwe wereld, ontdek je dat Technicolor twintig/dertig jaar lang de norm der dingen was en dat heet dan groeien. Maar alsjeblieft, ga geen reviews schrijven met de mededeling dat de gezichten nogal onnatuurlijk oranjerood zijn door het Technicolor systeem. Dan is ofwel de transfer of je display niet goed. En dat wil ik nu juist van een reviewer weten, deugt de transfer al dan niet. Maar dan moet hij wel weten hoe Technicolor eruit ziet en een goed afgestelde set hebben.

En zo kan ik nog wel een paar pagina's doorgaan. Mijn conclusie is: reviewer leer de materialen en geschiedenis kennen waarover je schrijft en houdt anders je mond.

Tav de noodzaak tot het hebben van een adequatie set is de volgende ontboezeming op het hometheaterforum.com zeer illustratief:
QuoteBoy is my face red!  
Ever since getting my SONY VVEGA about a year and six months ago i've talked a lot of trash about how the dvd of 'Titanic' was "too digital looking", "too bright", "too jaggy" etc etc... These are terms taken from my own two lips.

Well, that was before I got a new 48" HDTV with advanced de-interlacing circuitry. I'm not yet running TRUE progressive that is player based, but I have the new JVC AV-48WP30 and what it does for non-anamorphic material such as 'Titanic' is amazing! Titles such as 'Office Space' and 'Titanic' look damn near anamorphic on it! As soon as I spun the disc on the new TV I saw immediatly that all the shimmering once terribly presant on the railings of the ship were completely gone! Replaced with nice soft STILL lines.

I always thought that all the jagged lines and shimmering of the 'Titanic' dvd was the fault of the transfer and that that's just how it looked, nothing I could do about it. Happily I was wrong.

Dit lijkt me alles te zeggen.

Groeten,

Ruud

J.A.F._Doorhof

Juist, dat soort dingen bedoel ik dus.
Daarom is het belangrijk om een referentie set te gebruiken.

Over grain en technicolor ben ik het ook met je eens.
Hoewel ikzelf ook wel eens in de val ben gelopen heb ik ook bijgeleerd over de tijd en ben ik er nu zeer verdacht op dat ik die fouten niet maak en eerst goed kijk of het grain is of echte ruis.

The Fast & the Furious was trouwens een echt struikelblok, de eerste keer dat je de film kijkt ben je behoorlijk onder de indruk van de schoonheid en de kleuren, diepte, blacklevel etc. pas na de 2e keer kijken valt het ECHT op dat hoewel de transfer mooi is het zeker geen referentie materiaal is. Kleine detailiring is gewoon weg.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Johan Van Gompel

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 26, 2002, 19:51:05
;D
Ik ben niet de persoon om reviews te schrijven.
Ik ben meer het type die in een jury of in een soort panel goed uit de verf zou komen, maar gewoon reviews schrijven intresseert me niet (behalve wat ik voor het forum doe dan).

Ik heb gezien dat je de koe meteen bij de horens gevat hebt met de Master Awards 2003. Proficiat.
Mijn miniatuur HT is met een beetje geluk in januari af; dan laat ik meteen een ISF calibratie uitvoeren. Misschien dat we tegen dan een tour in Belgisch Limburg kunnen regelen?
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

J.A.F._Doorhof

Hi,

De Belgische limburgse tour loopt al as Woensdag.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Stevie

#36
Als iemand 'absolute' uitspraken doet, moet hij/zij er zorg voor dragen dat ze voor 'iedereen' 'kloppen'. Dat kan alleen als iedereen dezelfde referentie heeft, ofwel hier dient een referentie-set (of deel ervan) te worden gebruikt. Voorbeeld: als je zegt dat de film slechte black-level etc heeft, is deze uitspraak alleen verantwoord als anderen deze uitspraak naar waarde kunnen inschatten. Als bij een dergelijke review vermeld wordt dat het om een ISF afgestelde CRT gaat kunnen we allemaal inschatten dat het met de black-level van de bewuste film niet best is.

Een reviewer gebruikt per definitie zijn/haar eigen set, maar ook de eigen filmcollectie! als referentie. Als iemand 400 films op de eigen set heeft bekeken, en er een nieuwe op kijkt waarbij de grijzige donkere scenes opvallen, mag met recht de uitspraak worden gedaan dat het zwart in de bewuste film niet mooi zwart is, in vergelijking met vele andere films die je op dezelfde set hebt mogen aanschouwen. Ook dan doe je als reviewer een uitspraak waar anderen iets aan hebben.

Moraal: Maar altijd duidelijk in een review *wat* je referentie is, en pas op voor absolute bewoordingen bij relatieve bevindingen.

Voorbeeld: Ik vind de DVD van Sting (All this time geloof ik) VEEL te veel bas hebben. Het laag is ploppig en is niet in verhouding met de rest van de sound. Dit geldt ook voor de DTS CD van Steely Dan - Gaucho (alleen eerste nummer). Mijn setje vind ik zelf prachtig, maar is voor een aantal van jullie van middelmatige klasse. Ik heb geen subwoofer, maar bij een film met bankschud-scenes begint ook mijn bank te schudden ;D. Ik kijk veel films, maar luister ook veel muziek, zowel gewone als DTS CD's. Diana Krall bijvoorbeeld (DTS CD én DVD) vind ik op mijn set echt schitterend klinken.

Aanvulling: een reviewer moet bij zijn/haar lezers duidelijk het gebruikte referentiekader aangeven. In dat geval is de lezer altijd in staat om de review naar waarde in te schatten, en daar gaat het mijns inziens om. Dan maakt het niet echt meer uit of een referentieset wordt gebruikt of niet.

Op dit laatste punt gaat het nu net altijd fout... :-X

Groeten,
Steef
.signature: file not found